Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porÁngel Araya Nieto Modificado hace 6 años
1
3. La nova ciència i el problema del coneixement
3.1. El problema del coneixement davant la crisi de l’escolàstica Pàgina 214 Per què es considerava el saber de l’escolàstica un saber totalment caduc? Estaven en qüestió els dos pilars bàsics sobre els quals es construeix tot tipus de coneixement: El criteri de veritat. El mètode. El criteri de veritat: com sabem si una qüestió és vertadera o falsa? Segons l’escolàstica disposen de dos criteris: La fe en la veritat revelada (La Bíblia). El recurs a l’autoritat (Pares de l’Església, Aristòtil, Església). Però, què passa si la fe es debilita o es posa en qüestió l’autoritat? Els filòsofs → l’autonomia i la independència de la raó enfront de la fe. La Reforma → qüestiona la infal·libilitat papal i defensa una interpretació personal de la Bíblia. El criteri de veritat de l’escolàstica: la fe o l’autoritat José Vidal González Barredo
2
3. La nova ciència i el problema del coneixement
3.1. El problema del coneixement davant la crisi de l’escolàstica Pàgina 215 El mètode de l’escolàstica: el sil·logisme El mètode: quin són els passos que hem de seguir per poder establir una nova veritat? L’escolàstica utilitzava el sil·logisme aristotèlic (un tipus de raonament deductiu): Se li feien dues objeccions: Com podem demostrar la veritat de la PM? (es feia utilitzant els criteris de veritat escolàstics). És un tipus de procediment dogmàtic. PM (Premissa major): “Tots els éssers humans tenen ànima” Pm (Premissa menor): “Pep és un ésser humà” C (Conclusió): Per tant, “Pep té ànima” Text pàgina 215
3
Buscar les seves formes (causes)
3. La nova ciència i el problema del coneixement 3.2. L’alternativa empirista de Francis Bacon: mètode inductiu Pàgina 216 Precursor de l’empirisme modern. Novum organum (1620): crítica al sil·logisme. Quines són les seves alternatives: Criteri de veritat: l'experiència. Mètode: el mètode inductiu. Biografia Pàgina 197 Casos particulars (Registre de dades) Generalització (Taules: anàlisi i comparació) Llei universal (condicions) Observació (objectiva) Propietats físiques (calor, densitat, etc.) Buscar les seves formes (causes)
4
3. La nova ciència i el problema del coneixement
3.3. L’alternativa galileana: mètode experimental Pàgina 217 El mètode resolutiu – compositiu Pren-ne nota! Pàgina 217 La clau del mètode rau en establir una connexió necessària entre la investigació empírica i la comprensió matemàtica. Quins són els passos a seguir?: Resolució o anàlisi de les qualitats essencials (determinació de les variables implicades) Composició o síntesi (formulació hipòtesi matemàtica) (principi de simplicitat) Experimentació o comprovació (deducció → conseqüències observables → disseny i desenvolupament de l’experiment → comprovació experimental).
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.