La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Competències bàsiques en Educació Física

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Competències bàsiques en Educació Física"— Transcripción de la presentación:

1 Competències bàsiques en Educació Física

2 Construcció curricular de l’EF
La concepció epistemològica La participació del professorat La pressió de les concepcions socials: la salut i l’educació per al temps lliure

3 Tendències curriculars recents
L’experiència dels currículums LOGSE El back-to-the-basics de la LOCE El currículum cíclic de França Les competències essencials a Portugal Les esferes i els components educatius al currículum de Letònia

4 Competències bàsiques en EF
En què cal ser competent d’EF per ser un ciutadà de ple dret a la nostra societat? Metodologia de treball per establir-les Quatre aspectes: activitat física i entrenament, expressió corporal, salut i oci

5 Competències bàsiques en EF: Activitat física i entrenament
Acceptació del cos Utilitzar les possibilitats motrius Domini postural Escalfament Habilitats i destreses en diferents medis Desplaçar-se en el medi aqüàtic Autonomia exercitant les QFB

6 Competències bàsiques en EF: Expressió corporal
Manifestacions expressives Balls i danses Tècniques d’expressió corporal Elaborar coreografies

7 Competències bàsiques en EF: Salut
Pràctica habitual Hàbits saludables i higiènics Alimentació equilibrada Relaxació i respiració Postures i accions motrius Primeres actuacions davant lesions o accidents

8 Competències bàsiques: Oci
Jocs i esports com a medi de relació Caràcter socio-cultural dels esdeveniments esportius Activitat física com ocupació del temps lliure Realització autònoma d’activitats Activitats en el medi natural Possibilitats del medi geogràfic

9 Característiques de les Cb en EF
Transversalitat Funcionalitat Orientació vers la gestió del propi cos Comunicació i relacions interpesonals Menor balanç d’utilitarisme Presència de les actituds Connexió amb els currículums LOGSE

10 Orientacions envers les Cb en EF (I)
Transferència de responsabilitat a l’alumnat Aprofundir en la coeducació Dimensionar l’expressió corporal Reforçar l’ajust postural Repertori motriu versus dominni de certes habilitats Intervenció educativa intencional respecte de les relacions interpersonals de l’alumnat

11 Orientacions envers les Cb en EF (II)
Coneixement aplicatiu de les pràctiques Interdisciplinarietat Prendre consciència de les especifitats de cada persona Valoració, treball col·laboratiu i conflicte com elements participatius de creixement Participació en l’avaluació

12 Les Cb en els currículums 2007 (I)
S'entén per competència la capacitat d'utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació.

13 Les Cb en els currículums 2007 (II)
Comunicativa lingüística i audiovisual Artística i cultural Tractament informació i competència digital Matemàtica Aprendre a aprendre Autonomia i iniciativa personal Coneixement i interacció amb el món físic Social i ciutadania

14 Les Cb en els currículums 2007 (III)
COMPETÈNCIES PRÒPIES DE L’ÀREA D’EDUCACIÓ FÍSICA El desenvolupament personal esdevé una competència central de l'àrea que s'assoleix amb el treball i cura del propi cos i la motricitat, al mateix temps que es reflexiona sobre el sentit i els efectes de l'activitat física, assumint actituds i valors adequats a la gestió del cos i la conducta motriu. Els continguts de l'àrea pretenen donar resposta a necessitats que portin cap al benestar personal i promoguin una vida més saludable i de més qualitat. La competència en la pràctica d'hàbits saludables de forma regular i continuada contribueix a sentir-se bé amb el propi cos, a la millora de l'autoestima i al desenvolupament del benestar personal. La competència comunicativa s'assoleix amb l'experimentació del cos i el moviment com instruments d'expressió i comunicació; l'expressió i comunicació de sentiments i emocions individuals i compartides per mitjà del cos, el gest i el moviment i la valoració crítica dels usos expressius i comunicatius del cos. Aquesta àrea també desenvolupa la competència social centrada en les relacions interpersonals per mitjà de l'adquisició de valors com el respecte, l'acceptació o la cooperació, que seran transferits a l'activitat quotidiana (jocs, esports, activitats en la natura entre altres). Les possibilitats expressives del cos i de l'activitat motriu potenciaran la creativitat i l'ús dels llenguatges corporals per a transmetre sentiments i emocions que humanitzen el contacte personal.

15 Les Cb en els currículums 2007 (IV)
APORTACIONS DE L’ÀREA D’EDUCACIÓ FÍSICA A LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES: L'àrea d'Educació física contribueix al desenvolupament de les competències bàsiques, essencialment a la de coneixement i interacció amb el món, mitjançant la interacció del propi cos i l'espai determinat, el coneixement, la pràctica i la valoració de l'activitat física per preservar la salut. També contribueix essencialment en la competència social i ciutadana, ja que ajuda a aprendre a conviure, acceptar les regles per al funcionament col·lectiu, la participació i el respecte envers les diferències i conèixer les possibilitats i limitacions pròpies i alienes. El reconeixement i l'apreciació de les manifestacions culturals específiques de la motricitat humana col·laboren amb la competència cultural i artística. Els intercanvis comunicatius i la valoració crítica dels missatges i estereotips referits al cos procedents dels mitjans d'informació i comunicació, contribueixen al desenvolupament de la competència comunicativa i al tractament de la informació i competència digital. El coneixement d'un mateix o mateixa i de les pròpies possibilitats i carències, l'autosuperació, perseverança i actitud positiva, i l'organització individual i col·lectiva contribueixen a la competència aprendre a aprendre i a l'autonomia i iniciativa personal.

16 Moltes gràcies Barcelona, 8 de gener 2009


Descargar ppt "Competències bàsiques en Educació Física"

Presentaciones similares


Anuncios Google