La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Tema 11 Creixement intern i extern de l’empresa

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Tema 11 Creixement intern i extern de l’empresa"— Transcripción de la presentación:

1 Tema 11 Creixement intern i extern de l’empresa

2 LOCALITZACIÓ DE L’EMPRESA
Localització: lloc físic escollit per ubicar una empresa o negoci. Variables a considerar: La demanda del mercat: els consumidors potencials i futurs, la situació de la competència... El proveïment de matèries primeres: la seva qualitat, el cost, els terminis de pagament i lliurament... El mercat de treball: els costos laborals, la legislació laboral, els coneixements tècnics... Les comunicacions i el transport: mitjans de transport existents, facilitat d’accés... Els subministraments: electricitat, aigua, connexions a internet, costos... El cost de construcció i del solar. La legislació aplicable: normativa fiscal, mercantil i social. La inversió i el finançament: aconseguir recursos econòmics... El desenvolupament econòmic de la regió: interessen zones amb creixement sostingut.

3 LA DIMENSIÓ DE L’EMPRESA
Les decisions que s’hagin de prendre en relació a la localització i la dimensió de l’empresa són interdependents, és a dir, són decisions que s’han de prendre alhora. Dimensió: fa referència a la capacitat de producció, i la determinen factors com la tecnologia, el nombre de treballadors o el mercat. Les prendre decisions referents a la dimensió de l’empresa cal conèixer: Quina és la capacitat necessària: el nivell màxim de producció en un període de temps determinat. Determinar aquesta capacitat requerirà: Previsió de la demanda (estudi de mercat) Anàlisi de la producció (costos i altres factors) Avaluació d’alternatives Prendre la decisió Quina serà la localització. Al marge de la dimensió inicial, l’empresa té com a finalitat anar augmentant la capacitat productiva al llarg de la seva vida (la seva dimensió). L’empresa pot créixer internament o externament.

4 EL CREIXEMENT DE L’EMPRESA
Creixement intern Es pot assolir incrementant la capacitat productiva (1) o diversificant la producció (2) (augmentant la varietat dels seus productes i serveis) per assolir nous mercats. Si es vol incrementar la producció sense canviar el producte es poden utilitzar estratègies de màrqueting per vendre més (i per tant produir més). Canvi en el preu Canvi d’envàs Canviar alguna de les qualitats del producte (per introduir-lo a nous mercats) Si es vol diversificar la producció es pot aprofitar l’avantatge competitiu que representa tenir informació sobre el mercat on es pretén introduir el nou producte. Les empreses solen produir béns que tenen alguna relació amb el producte original (béns complementaris) Creixement extern Per accedir a nous mercats o formar acords hi ha diverses “eines” que ens permeten créixer Si el mercat nacional no és suficient  internacionalització (obrir-se a l’exterior)

5 EL CREIXEMENT DE L’EMPRESA (2)
Conceptes clau (del creixement extern): La fusió d’empreses: unió entre diverses societats per crear-ne una de nova. Formen un patrimoni únic. La unió de forces permet aconseguir objectius que per separat serien inassolibles. L’absorció d’empreses: una empresa n’adquireix una altra. L’empresa absorbida s’extingeix i el seu patrimoni és assumit per la primera. La cooperació empresarial: mitjançant acords diverses empreses comparteixen recursos i informacions, minimitzant costos i riscos. El trust: empreses que formen part de diferents fases d’un procés de producció que intenten reduir costos i dominar el mercat (concentració vertical). El càrtel: grups d’empreses del mateix procés productiu que dominen un mercat i es posen d’acord en preus i estratègies de venda (concentració horitzontal)  Ex. OPEP El holding: una companyia matriu aconsegueix les accions i les participacions d’altres empreses que controla. La integració empresarial permet el control de diversos sectors. Actualment es considera una pràctica monopolística i les lleis els intenten restringir. (exemples pàg )

6 Internacionalització i deslocalització
LA GLOBALITZACIÓ Internacionalització i deslocalització GLOBALITZACIÓ: “És la tendència dels mercats i les empreses a estendre’s i a assolir una dimensió mundial que sobrepassa les fronteres nacionals.” La globalització és l’extensió de les relacions econòmiques entre diferents països, fins a l’extrem de crear una economia mundial, en la qual cada economia participant depèn de les altres. El fenomen de la globalització comprèn: Lliure comerç internacional Moviment de capitals Inversió estrangera directa Fenòmens migratoris Desenvolupament de les tecnologies de la comunicació i el seu efecte cultural.  Es tracta d’un procés polític, econòmic, social i ecològic.  Les empreses necessiten guanyar dimensió per atendre aquest nou mercat. Com? A través de la internacionalització  Ex. fusió per crear multinacionals

7 Internacionalització Les empreses multinacionals
És l’obertura als mercats internacionals, és a dir, les operacions que una empresa fa per vincular-se amb aquests mercats internacionals. Al iniciar el procés les empreses hauran d’afrontar, entre altres, les circumstàncies següents: Manca informació sobre el mercat en el que volen operar Manca personal qualificat a l’empresa Resistència al canvi per part del conjunt humà que forma part de l’empresa Distància cultural i psicològica respecte l’entorn de l’empresa d’origen Gustos dels consumidors diferents dels gustos amb que s’està operant Pràctiques de negoci diferents (maneres d’actuar diferent amb proveïdors, institucions, clients, consumidors, empleats, etc.) Necessitat d’adaptar-se a la legislació  A partir de l’anàlisi d’aquests obstacles l’empresa ha de valorar els avantatges d’exportar o expandir-se a altres països.  Les empreses que s’internacionalitzen coneixen millor el mercat que els seus competidors.

8 Internacionalització Les empreses multinacionals (2)
Són el resultat d’un procés d’ampliació de mercats per part de les grans empreses, que operen en dos o més països. Característiques: Són societats mercantils Amb gran capacitat productiva Resultat d’una gran concentració o fusió d’empreses Empreses instal·lades en diversos mercats  Les raons que fan que s’instal·lin en un país (mercat) o altre són: els avantatges que ofereixen (incentius econòmics, fiscals o laborals) els beneficis que s’esperen (determinats) Integrades per l’empresa matriu (opera en el lloc d’origen) i les filials (operen a la resta de països i es relacionen entre si) Els resultats del conjunt es compensen i s’equilibren  tenen més resistència al mercat (avantatge competitiu) Tenen tecnologia punta (els permet absorbir mercat)

9 En origen els efectes són atur i desinversió
La Globalització. Deslocalització DESLOCALITZACIÓ: Fenomen nou però molt estès. Deslocalització és el trasllat d’activitats productives des de països industrialitzats cap a països en desenvolupament que es caracteritzen per tenir nivells sensiblement inferiors de la seva renda per càpita i del salari mitjà de la població. Permet minimitzar costos. Quan l’empresa es deslocalitza el primer que li interessa és reduir costos (laborals, fiscals, financers, primeres matèries etc.), però també ha de considerar altres factors: Infraestructures Legislació Estabilitat política Possibilitats de creixement Conseqüències: Tanquen producció al país d’origen Redueixen a nivells representatius i es queden al país d’origen En origen els efectes són atur i desinversió

10 PIMES Són les empreses petites i mitjanes segons el nombre de treballadors i el volum de facturació. Es consideren petites si (nombre treballadors < 50) i (volum vendes < 5M€). Es consideren mitjanes si (50 < nombre treballadors < 250) i (5M€ < volum vendes < 11M€). Les PIMES representen un 90% del teixit empresarial espanyol  tenen una gran importància social i econòmica Característiques: Poca formació empresarial Poca capacitat financera Qualificació i formació tècnica del personal i obsolescència tecnològica Organització flexible (facilitat de comunicació) Integració del personal Desenvolupament en mercats intersticials (forats entre mercats) Creadores d’ocupació

11 L’EMPRESA I LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ
Les tecnologies de la informació i la comunicació han definit un nou entorn per les empreses, els elements bàsics del qual són: La globalització econòmica  mercats cada vegada més grans i dinàmics  estratègies a escala mundial. L’economia de la comunicació i el coneixement  economia fonamentada en la productivitat i la creació de valor (importants innovacions tecnològiques com internet) Internet com una nova forma d’organitzar  gràcies als grans avenços de la informàtica i la microelectrònica es desenvolupen noves maneres: d’organitzar l’economia, la comunicació i els fluxos d’informació Influència d’internet a l’empresa. Internet és una xarxa global d’ordinadors interconnectats i que es poden comunicar entre si. Modifica aspectes importants de l’organització i l’activitat de l’empresa: a) Millor comunicació exterior (ràpida, barata, àgil i eficient) b) Més operacions d’inversió i finançament

12 L’EMPRESA I LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ (2)
Interconnexió entre empreses i institucions  les millores en l’àmbit empresarial es perceben en diversos aspectes: Relació client – proveïdor  Per exemple consulta de tarifes, enviament de factures, control de pagaments Banca electrònica  Per exemple control de comptes, gestions a distància, estalvi de costos financers Tràmits oficials  Per exemple amb l’Agència Tributària i la Seguretat Social Informació i assessoria  Per exemple accés directe a sistemes de divulgació Aspectes destacats de la relació entre les empreses i internet: Gran dependència tecnològica Atenció a les millores  Evolució contínua Comunicacions amb baix cost El benefici de les solucions operatives i de comunicació fan aquestes empreses (les que fan servir les tecnologies de la informació) més competitives (tant PIMES com grans empreses)


Descargar ppt "Tema 11 Creixement intern i extern de l’empresa"

Presentaciones similares


Anuncios Google