La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

DECRET 279/2006 Drets i Deures DOGC. Núm /07/2006

Presentaciones similares


Presentación del tema: "DECRET 279/2006 Drets i Deures DOGC. Núm /07/2006"— Transcripción de la presentación:

1 DECRET 279/2006 Drets i Deures DOGC. Núm 4670 06/07/2006
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

2 EXPLICACIÓ DELS MOTIUS
La LOE 2/2006, ha modificat la LODE 87/1985 en allò que respecta als drets i deures de l’alumnat, i en relació amb les decisions col·lectives que adopti l’alumnat sobre l’assistència a classe(primera vegada a una Llei orgànica). No comporta cap alteració de la formulació dels drets i deures bàsics, amplia determinats drets i incorpora aspectes estructurals i de procediment, en el cas de comportaments incorrectes dels alumnes, que milloren la resolució de conflictes.  Reforça el caràcter educatiu que han de tenir els processos i les accions que s’emprenguin, tant per prevenir com per corregir conductes inadequades. Incorporació de la mediació escolar. Respecta l’autonomia del centre Deixa que el Reglament de Règim Intern (RRI) precisi i concreti. la majoria de les qüestions procedimentals, tot i que per ell mateix és un marc suficient a aplicar en el supòsit que el centre no reglamenti aquest aspectes. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

3 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Index Títol 1 Disposicions generals Títol 2 Dels drets i deures de l’alumnat Títol 3 De la mediació escolar Títol 4 Del Règim Disciplinar Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

4 Títol 1 Disposicions generals
Article 1 Objecte i àmbit d’aplicació Article 2 Principis generals Article 3 Garanties Article 4 Millora de la convivència Article 5 Reglament de Règim Interior Article 6 Comissió de Convivència Article 7 Consell Escolar i Claustre de professors ÍndexGeneral Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

5 Article 1 Objecte i àmbit d’aplicació
Regulació dels drets i deures de l’alumnat. Les normes de convivència. La mediació com a procés educatiu de gestió de conflictes. El Règim disciplinari en els centres educatius. Article 2 Principis generals Tot l’alumnat té els mateixos drets i deures. L’exercici dels drets per part de l’alumnat implica el deure de coneixement i respecte dels drets de tots els membres de la comunitat escolar. Índex Índex Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

6 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Article 3 Garanties Els òrgans de govern dels centres educatius. L’administració educativa en general. Article 4 Millora de la convivència La direcció del centre ha d’afavorir la convivència en el centre i garantir la mediació en la resolució dels conflictes. El Consell Escolar i el Claustre de professors poden proposar mesures i iniciatives que afavoreixin la convivència al centre Índex Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

7 Article 5 Reglament de règim interior
Ha de concretar les normes de convivència i les d’organització i participació en la vida del centre. Ha d’afavorir l’exercici dels drets de l’alumnat i els seus deures. Ha de precisar les correccions que corresponguin per a les conductes contràries a les normes de convivència. Ha d’establir les formes de comunicació als pares de l’assistència de l’alumnat. Els centres educatius que decideixin utilitzar la mediació han de concretar als seus RRI el procediment de mediació previst en aquest Decret. Índex Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

8 Article 6 Comissió de convivència
A cada centre s’ha de constituir una comissió de convivència. Finalitats: garantir aplicació correcta de la normativa, col·laborar en la planificació de mesures preventives i en la mediació escolar. El centre: determina el nombre de representats que la integren, el procés d’elecció, les seves funcions i la vinculació amb el Consell Escolar. Ha d’estar integrada per un nombre igual de professors/es que de pares/mares i alumnes, elegits entre els membres del Consell Escolar, i el/la director/a del centre que la presideix. A primària s’ha de formar amb pares i professorat. Índex Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

9 Article 7 Consell Escolar i claustre
El Consell Escolar: vetlla pel correcte exercici dels drets i deures, ha de conèixer la resolució dels conflictes i vetlla perquè s’atinguin a la normativa vigent. El Consell Escolar: avalua els resultats de l’aplicació de les normes de convivència del centre, analitza els problemes detectats en la seva aplicació efectiva i proposa l’adopció de les mesures per a la seva resolució. El Claustre ha de conèixer la resolució dels conflictes i la imposició de sancions. La direcció del centre és l’encarregada d’informar al claustre. Índex Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

10 Títol 2 Dels drets i deures de l’alumnat
Capítol 1 Dels drets de l’alumnat* Article 8 Dret a la formació Article 9 Dret a la valoració objectiva del rendiment escolar Article 10 Dret al respecte de les pròpies conviccions Article 11 Dret a la integritat i a la dignitat personal Article 12 Dret de participació Article 13 Dret de reunió i associació Article 14 Dret d’informació Article 15 Dret a la llibertat d’expressió Article 16 Dret a l’orientació escolar, formativa i professional Article 17 Dret a la igualtat d’oportunitats Article 18 Dret a la protecció social Article 19 Dret a la protecció dels drets de l'alumnat *Cal fer-ne una lectura detallada Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

11 Capítol 2 Dels deures de l’alumnat
Títol 2 Dels drets i deures de l’alumnat Capítol 2 Dels deures de l’alumnat Article Deure d’estudi Article Deure de respecte als altres Obligació d’assistir a classe. Realitzar les tasques encomanades pel professorat. Respectar l’exercici del dret a l’estudi. Article Deure de respectar les normes de convivència ÍndexGeneral Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

12 Títol 3 De la mediació escolar
Capítol 1 Àmbit i principis bàsics Articles 23,24 i 25 Capítol 2 Ordenació de la mediació Articles 26,27 i 28 ÍndexGeneral Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

13 Titol 3.De la mediació escolar Capítol 1 Articles 23,24 i 25
És un mètode que possibilita la resolució de conflictes Cal la formació d’una tercera persona amb formació específica i imparcial. Principis de mediació: Voluntarietat, imparcialitat i confidencialitat del procés. Àmbit d’aplicació : Estratègia preventiva, com a estratègia de reparació o de reconciliació un cop aplicada una mesura correctora o sanció. No es pot oferir: Agressió física o amenaces. En cas de vexació o humiliacions.En cas de reiterada i sistemàtica comissió de conductes contràries.Quan ja s’hagi utilitzat en la gestió de dos conflictes en la mateixa persona i curs. Índex Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

14 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Titol 3.De la mediació escolar Capítol 2 Ordenació de la mediació Articles 26,27 i 28 INICI: A instàncies de qualsevol alumne/a ( per aclarir i evitar intensificació del conflicte) Si s’inicia durant la tramitació d’un procediment sancionador cal confirmació expressa de l’alumne/ a o dels seus pares si és menor. En aquest cas s’atura provisionalment el procediment sancionador, s’interrompen els terminis de prescripcció i no es poden adoptar les mesures provisionals. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

15 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Titol 3. De la mediació escolar Capítol 2 Ordenació de la mediació Articles 26,27 i 28 DESENVOLUPAMENT: A demanda de l’alumne serà gestionat per persones de la comunitat educativa. Aquestes persones han d’estar prèviament acreditades com a mediadors. Si el procés s’inicia per l’acceptació de l’oferiment de mediació fet pel centre, el/la director/a ha de proposar, en el termini màxim de dos dies, una persona mediadora (pares/mares, personal docent, PAS)que disposi de la formació adequada. El procés de mediació s'ha de resoldre en el termini màxim de quinze dies des de la designació de la persona mediadora. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

16 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Titol 3. De la mediació escolar Capítol 2 Ordenació de la mediació Articles 26,27 i 28 Els acords presos s’han de recollir per escrit. Si la solució acordada inclou pactes de conciliació, aquesta s’ha de dur a terme en el mateix acte. Si la mediació es duu a terme un cop iniciat un procediment sancionador, produïda la conciliació i, si n'hi haguessin, complerts els pactes de reparació, la persona mediadora ho comunicarà per escrit al director/a i l'instructor/a de l'expedient formularà la proposta de resolució de tancament . Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

17 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Titol 3. De la mediació escolar Capítol 2 Ordenació de la mediació Articles 26,27 i 28 FINALITZACIÓ: Sense acord, o si s'incompleixen els pactes de reparació per causes imputables a l'alumne /a i als seus pares. Quan no es pugui arribar a un acord de mediació perquè la persona perjudicada no accepti la mediació, les disculpes de l'alumne o l'alumna o el compromís de reparació ofert, o per causes alienes a la voluntat de l'alumne/a. Manca de col·laboració en un dels participants o l'existència de qualsevol circumstància que faci incompatible la continuació del procés. Índex Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

18 Títol 4 Del Règim Disciplinar
Capítol 1 Principis generals Capítol 2 Conductes contràries i mesures correctores Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència ÍndexGeneral Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

19 Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 1 Principis generals
Article 29 Respecte a l’educació la integritat física i la dignitat personal Article 30 Aplicació de mesures correctores i de sancions Article 31 Gradació de les mesures correctores i de les sancions Article 32 Decisions sobre l’assistència a classe (ESO i Postobligatòria) Índex Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

20 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol Del Règim Disciplinar Capítol 2 Conductes contràries i mesures correctores Article Conductes contràries a les normes de convivència Article Mesures correctores: Les mesures d) e) f) g) h) s’han de comunicar formalment als pares dels alumnes si són menors d’edat i s’ha de respectar la durada d’aquestes d’acord amb l’article. Articles 35 i 36 i 37 Competència per aplicar aquestes mesures, constància escrita i prescripció. Prescriuen en el transcurs d’un mes. Índex Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

21 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència Mesures correctores a Amonestació oral. b)Compareixença immediata davant del o la cap d’estudis. c)Privació del temps d’esbarjo. *Les pot aplicar qualsevol professor/a del centre escoltat l’alumne d) Amonestació escrita. *Les pot aplicar Tutor/a, cap d’estudis, director/a escoltat l’alumne. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

22 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència e) Realització de tasques educadores en horari no lectiu i/o reparació econòmica dels danys. (màxim dues setmanes). f) Suspensió a participar en activitats extraescolars o complementàries.(màxim un mes). g) Canvi de grup o classe. (màxim quinze dies). h) Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període no superior a cinc dies lectius. L’alumne ha de romandre al centre efectuant els treballs acadèmics que se li encomanin. *Les pot aplicar el director/a,cap d’estudis, el tutor del curs i la comissió de convivència escoltat l’alumne. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

23 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència Articles 38, 39, 40 Conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre, sancions i responsabilitat penal. Només podran ser objecte de sanció amb la Prèvia instrucció d’un expedient. La direcció del centre comunicarà al ministeri fiscal i a la direcció dels SSTT qualsevol fet que pugui ser constitutiu de delicte o falta perseguible penalment. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

24 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència-Expedient Articles 41 a 48 Inici de l’expedient Notificació Instrucció i proposta de resolució Mesures provisionals Resolució d’expedient Aplicació de les sancions Responsabilitat per danys Prescripció Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

25 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència-Expedient INICI DE L’EXPEDIENT Correspon al director o a la directora del centre incoar, per pròpia iniciativa o a proposta de qualsevol membre de la comunitat escolar, els expedients a l'alumnat. L'inici de l'expedient s'ha d'acordar en el termini més breu possible, en qualsevol cas no superior a 10 dies des del coneixement dels fets. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

26 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència- Expedient L’Escrit d’inici d’expedient haurà de contenir: a) El nom i cognoms de l'alumne o de l'alumna. b) Els fets imputats. c) La data en la qual es van realitzar els fets. d) El nomenament de la persona instructora i, si escau per la complexitat de l'expedient, d'un secretari o secretària. El nomenament d'instructor o instructora recaurà en personal docent del centre o en un pare o una mare membre del consell escolar i el de secretari o secretària en professorat del centre. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

27 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència- Expedient Notificació de l’expedient: S'ha de notificar a la persona instructora, a l'alumne/a quan aquests siguin menors d'edat, als seus pares. L'alumne/a i els seus pares, si aquest és menor d'edat, poden plantejar davant el director/a la recusació de la persona instructora nomenada, quan pugui inferir-se falta d'objectivitat en la instrucció de l'expedient,les resolucions negatives hauran de ser motivades. Només els qui tinguin la condició legal d'interessats en l'expedient tenen dret a conèixer el seu contingut Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

28 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència- Expedient La persona instructora ha de formular proposta de resolució la qual haurà de contenir: a) Els fets imputats a l'expedient. b) Les faltes que aquests fets poden constituir de les previstes a l'article 38. c) La valoració de la responsabilitat de l'alumne o de l'alumna amb especificació, si escau, de les circumstàncies que poden intensificar o disminuir la gravetat de la seva actuació. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

29 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència –Expedient d) Les sancions aplicables d'entre les previstes a l'article 39. e) L'especificació de la competència del director o directora per resoldre. Prèviament a la redacció de la proposta de resolució s'ha de practicar, en el termini de 10 dies, el tràmit de vista i audiència. En aquest termini l'expedient ha d'estar accessible per tal que l'alumne o l'alumna i els seus pares, si és menor d'edat, puguin presentar al·legacions així com aquells documents i justificacions que estimin pertinents. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

30 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència –Expedient Mesures provisionals: -Finalitat cautelar i educativa i per garantir el normal desenvolupament de l’activitat del centre. -Aplicables en incoar-se un expedient o en qualsevol moment de la seva instrucció. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

31 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència –L’Expedient Tipus de mesures: -Canvi provisional de grup. -Suspensió provisional del dret d'assistir determinades classes o activitats o del dret d'assistir al centre per un període màxim de cinc dies lectius. Si l'alumne/a és menor d'edat les mesures s'han de comunicar als seus pares. El director o la directora pot revocar, les mesures provisionals adoptades. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

32 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència Resolució de l’expedient: -Correspon al director/a del centre escoltada la comissió de convivència resoldre els expedients e imposar les sancions. -La direcció del centre comunica als pares la decisió. Aquests, si ho creuen convenient, poden sol·licitar en un termini de tres dies la seva revisió per part del consell escolar, el qual pot proposar les mesures que consideri oportunes. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

33 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència Ha de contenir: Els fets que s'imputen a l'alumne//a. La seva tipificació en relació amb les conductes enumerades a l'article 38 d'aquest Decret i la sanció que s'imposa. Quan s'hagi sol·licitat la revisió per part del consell escolar, cal que la resolució esmenti si el consell escolar ha proposat mesures i si aquestes s'han tingut en compte a la resolució definitiva. S'ha de fer constar en la resolució el termini de què disposa l'alumne/a, o els seus pares en cas de minoria d'edat, per presentar reclamació o recurs i l'òrgan al qual s'ha d'adreçar Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

34 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència S'ha de fer constar en la resolució el termini de què disposa l'alumne/a, o els seus pares en cas de minoria d'edat, per presentar reclamació o recurs i l'òrgan al qual s'ha d'adreçar. La resolució s'ha de dictar en un termini màxim d'un mes des de la data d'inici de l'expedient i s'ha de notificar a l'alumne/a i als seus pares, si és menor d'edat, en el termini màxim de 10 dies. Contra les resolucions del director o de la directora dels centres educatius públics es pot interposar recurs d'alçada, en el termini màxim d'un mes. Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats

35 Inspecció Baix Llobregat-Anoia
Títol 4 Del Règim Disciplinar Capítol 3 Conductes greument perjudicials per a la convivència Article 46 Aplicació de les sancions Article 47 Responsabilitat per danys Article 48 Prescripció Les faltes tipificades a l’article 38 prescriuen pel trancurs d’un termini de tres mesos a partir de la seva comissió. Les sancions prescriuen en el termini de tres mesos des de la seva imposició. Índex Curs Inspecció Baix Llobregat-Anoia Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats


Descargar ppt "DECRET 279/2006 Drets i Deures DOGC. Núm /07/2006"

Presentaciones similares


Anuncios Google