La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

PROTOCOL DE CRITERIS PER A LA REALITZACIÓ DE CONTROLS

Presentaciones similares


Presentación del tema: "PROTOCOL DE CRITERIS PER A LA REALITZACIÓ DE CONTROLS"— Transcripción de la presentación:

1 PROTOCOL DE CRITERIS PER A LA REALITZACIÓ DE CONTROLS
I CERTIFICACIONS AMBIENTALS Dolors Masoliver i Jordana Cap de l’Oficina d’Acreditació d’Entitats Col·laboradores Barcelona, 6 de novembre de 2015

2 Requeriment de controls / certificacions
Llei 20/2009 de 4 de desembre, de prevenció i control d’activitats Activitats annex II: control ambiental. Inicial abans funcionament / periòdic (segons llicència o 6 anys) Activitats annex III (règim comunicació) Si necessitat de comprovar emissions al medi, han d’acompanyar a la comunicació certificació ambiental Seguiment pendent de desenvolupament // ordenances municipals (autocontrols per EC) Qui fa els controls i certificacions (art. 69 PCAA) EC, o Serveis tècnics municipals

3 Grup de treball Administració local / OA / EC
Objectiu: elaborar documents de referència utilitzables en els diferents municipis de Catalunya que ho desitgin Documents consensuats amb Ajuntament de Barcelona, FMC, ACM, Entitat Metropolitana, Departament d’Agricultura, Diputació de Barcelona Documents públics accessibles a les pàgines web de: OA ACM Diputació Ajuntament de Barcelona Entitat Metropolitana Documents elaborats Protocol de criteris per a controls i certificacions Protocol aire Protocols granges (pendent de publicar) Actes de control Resta de criteris tècnics, són els de l’OA (Instruccions tècniques i preguntes freqüents.)

4 Document / protocol de criteris per a la realització dels controls ambientals integrats de les activitats incloses a l’annex II de la Llei 20/2009 i certificacions ambientals de les incloses a l’annex III Objecte: Establir la metodologia per dur a terme les actuacions de control fetes per les EC (annex II) En el supòsit que l’ajuntament no ho reguli a les seves ordenances, també serà aplicable als controls o certificacions de les activitats de l’annex III Document aplicable als municipis que ho determinin

5 El control ambiental Abast: global (tota l’activitat o la part executada) Qui: la mateixa entitat col·laboradora Quan: segons llicència o 6 anys Tipus: Inicial (durant el període de posada en marxa) Periòdic. Incorpora la comprovació de: Les modificacions no substancials amb efectes sobre les persones i el medi comunicades a l’ajuntament i que no han estat objecte d’un control previ Les modificacions no substancials sense efectes sobre el medi ni les persones Activitats EMAS Excepció controls periòdics art. 71 Llei 20/ Llevat dels controls específics (p.e. Emissions aire, que per normativa tenen règim específic) Els establiments han de facilitar informació a l’Administració. Document excempció de control periòdic (EC-PCAA o V-PCAA)

6 Objecte del control Totes les prescripcions i determinacions fixades a la llicència i altres requeriments legals aplicables: Emissions Producció i gestió de residus Producció i gestió de les aigües residuals Estalvi energètic, aigua i matèries primeres Autocontrols Immissió, si s’escau Garanties i pòlisses, si s’escau En els controls periòdics, les modificacions

7 Què inclou el control ambiental
Contractació Planificació i comunicació de l’actuació de control Execució del control Documentació associada al control Finalització del control

8 Contractació El titular ha de contractar una entitat col·laboradora inscrita en el Registre d’ECMA L’EC ha de: Avaluar la seva capacitat per poder realitzar el control Elaborar l’oferta econòmica segons abast objecte del control i detallar les actuacions a realitzar, proves i durada prevista Garantir que el titular li proporciona la documentació necessària per realitzar-lo (projecte o altra documentació autoritzada per l’ajuntament, llicència, controls anteriors, ....) Signatura del contracte: Dades identificatives d’ambdues parts Normativa que regeix Classificació de l’activitat segons (LPCAA) Actuacions que cobreix el contracte Vigència Vies de resolució de conflictes (Decret 60/2015)

9 Planificació prèvia i comunicació del control
L’EC designa el tècnic responsable que: Planifica, coordina i executa el control Emet acta i informe, si s’escau Es responsabilitza que les actuacions s’ajusten als procediments, criteris i requeriments de l’Administració competent Defineix els programes de mesuraments de forma coordinada amb els tècnics vectorials, si s’escau. Contrasta la informació amb l’ajuntament, si s’escau La planificació l’envia a l’establiment prèviament a l’inici del control Comunica l’actuació a l’OA i a l’administració competent (ajuntament)

10 Execució del control (1)
Es duu a terme a les instal·lacions de l’activitat S’han de comprovar totes les prescripcions de la llicència i normativa ambiental aplicables, fer totes les determinacions i, si s’escau, correcció de les inconformitats. Les determinacions s’han de fer d’acord amb els mètodes establerts a la llicència i, en el seu defecte, segons criteris establerts a les IT de la Direcció General de Qualitat Ambiental Totes les actuacions de control les ha de fer la mateixa EC (excepte casos excepcionals que haurà de valorar l’OA)

11 Execució de control (2) Què: emissions que es requereixin de forma explícita a la llicència i que s’ha fixat un VLE Com: mètodes fixats a la llicència (diferents si aprovats per l’ajuntament) Els informes associats al mostreig i anàlisis o valoració tècnica, cal referenciar-los i adjuntar-los a l’acta final (o informe final) Es podran incorporar mostrejos duts a terme amb anterioritat al control (Pregunta més freqüent 24) Mesuraments vector aire, cal tenir en compte “Protocol per a l’actuació de les EC en la realització dels mesuraments d’emissió en activitats incloses en l’annex II i III de la Llei 20/2009”

12 Execució del control (3)
Modificacions de l’activitat Si es detecten modificacions respecte el projecte autoritzat i/o la llicència: Modificacions no substancials sense efecte sobre les persones ni el medi ambient: Han de figurar a l’acta sense influència en el pronunciament Modificacions no substancials amb efecte, cal: Identificar la modificació Comprovar si ha estat comunicada a l’ajuntament: Si no comunica amb anterioritat a l’inici del control, s’ha de recollir com a “No conformitat”. Si abans de finalitzar el control l’ajuntament resol la modificació comunicada com a no substancial o transcorre 1 mes sense resposta, l’EC incorpora la seva comprovació en el control Modificació substancial: Si l’ajuntament resol com a canvi substancial L’EC continua el control i registra el fet en l’acta sense comprovar la modificació sempre que estigui clarament definida i no afecti a la globalitat de l’activitat L’EC no porta a terme el control si la modificació té afectació global sobre l’activitat Si és una modificació substancial, i han transcorreguts 6 mesos sense pronunciament per part de l’ajuntament, implica modificació aprovada per silenci positiu, en aquest cas l’EC comprovarà l’adequació de la modificació executada (només les activitats sense necessitat de procés d’avaluació d’impacte ambiental)

13 Documentació associada al control (igual que DEI) (1)
En cada visita a l’establiment l’EC ha d’emetre un registre (dia, hora, assistents, condicions de funcionament, actuacions, documentació consultada, etc.) També registrar qualsevol fet que comporti no conformitat respecte llicència o requeriments legals I instarà al titular de l’activitat perquè adopti les mesures o accions de correcció

14 Documentació associada al control (2)
No conformitats que no comporten risc imminent d’afecció per persones o medi: L’EC insta la correcció en termini breu abans de finalitzar el període de posada en marxa o finalització del control periòdic Excepcionalment, si el control contractat amb posterioritat a la data de presentació del control 60 dies per a aspectes documentals 90 dies per a altres tipus de correccions Un cop fetes les correccions, l’establiment contacta amb l’EC perquè comprovi les correccions En cas de no efectuades, l’EC emet acta final amb declaració desfavorable i informe justificatiu Si l’establiment no ha contactat amb l’EC per la nova visita, l’EC emet acta reflectint no conformitats i evidència del seu intent per contactar amb l’activitat En tots els casos, un cop exhaurit el termini de posada en marxa o de presentació del control periòdic, l’EC ha de presentar davant l’ajuntament l’acta de control i declaració final respecte el control. Si comporten risc imminent d’afecció, l’EC suspèn l’actuació de control i ho notifica a l’ajuntament adverteix als titulars emet acta desfavorable i informe justificatiu

15 Documentació associada al control (3)
L’EC emet: Acta de control final, un cop es disposa de totes les analítiques i comprovacions (només pot ser favorable o desfavorable) L’acta s’ha d’ajustar a models estandaritzats (web) Descriu: no conformitats, modificacions, altres incidències Conté una declaració Favorable Desfavorable (no es garanteix que l’activitat i instal·lacions compleixen les prescripcions de la llicència. Incloent-hi si aplica les modificacions no substancials amb efecte sobre el medi o les persones sense risc imminent) Si hi ha modificacions, s’insta al titular perquè les comuniqui Desfavorable amb suspensió immediata de l’actuació de control (si risc imminent)

16 Finalització del control
Un cop formalitzada l’acta de control l’EC deixa còpia signada al representant de l’establiment juntament amb els informes o documents relatius a la determinació de contaminants. Si la refusa es deixa constància a l’acta L’EC ha de presentar una còpia de l’acta i altres documents a l’Ajuntament en el termini màxim d’un mes des de la finalització del control L’EC ha de guardar còpia de tots els documents i registres associats al control (5 anys)

17 Formats Si l’ajuntament no estableix formats específics, l’EC utilitzarà els consensuats entre l’Administració local i l’OA. A la pàgina web de l’OA, de l’ACM i de la Diputació de Barcelona, es poden trobar els formats: OFICINA D’ACREDITACIÓ prevencio_i_control_dactivitats/la_llei_de_prevencio_i_control_ambiental_dactivitats/ oficina_daec ACM DIPUTACIÓ DE BARCELONA

18 Avaluació de la documentació tècnica
Certificacions tècniques de les activitats de l’annex III LPCAA cas annex III.2 de l’OMAIIA (Aj. de Barcelona) (1) Només per als ajuntaments que ho estableixin Avaluació de la documentació tècnica Contracte (igual que en el control) El titular envia 3 còpies del projecte a l’EC L’EC comprova la compatibilitat urbanística Si la compatibilitat és correcta, l’EC fa l’avaluació documental i: Si el projecte és correcte l’EC programa la visita in situ i emet certificat conforme l’activitat s’adequa amb informe justificatiu Si el projecte NO és correcte es demanen esmenes Si el projecte incompleix la normativa nou projecte

19 Certificacions tècniques de les activitats de l’annex III LPCAA cas annex III.2 de l’OMAIIA (Aj. de Barcelona) (2) Execució de la certificació a l’establiment Planificació de la visita: Documentació a revisar Emissions a determinar Personal tècnic que farà la certificació, determinacions i/o mostreig, si s’escau Personal interlocutor de l’establiment Altres (règim de funcionament, ...) Trametre planificació i informe justificatiu (adjunt a la certificació documental emesa pel tècnic competent) Comunicació a l’OA i a l’ajuntament de la visita Visita in situ Registre diari igual que control annexos II Acta final

20 Certificacions tècniques de les activitats de l’annex III LPCAA cas annex III.2 de l’OMAIIA (Aj. de Barcelona) (3) Finalització de la certificació tècnica Només si és favorable, l’EC emet certificat tècnic de conformitat i informe annex L’EC lliura a l’ajuntament: 2 còpies del projecte tècnic 2 originals de la certificació documental 2 originals del certificat tècnic de conformitat 2 originals de l’informe annex al certificat tècnic L’EC conserva els registres 5 anys

21

22

23

24

25 Gràcies per la vostra atenció


Descargar ppt "PROTOCOL DE CRITERIS PER A LA REALITZACIÓ DE CONTROLS"

Presentaciones similares


Anuncios Google