Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Model BCN de resposta sanitària
Informació disponible a Resum executiu Esdeveniments d’afectació social massiva dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
2
L’antecedent L’evolució
AMV IMV IMA postIMA preIMA dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
3
Incident de múltiples afectats
Objecte Incident de múltiples afectats Es dona quan per un esdeveniment massiu únic o múltiple i simultani de tipus incidental, accidental o social (man made), voluntari o involuntari, es produeix un nombre d’afectats/afectades físics i/o psicològics, adults i/o pediàtrics, tant elevat que el dispositiu sanitari públic urgent i no urgent de la Ciutat pot veure’s desbordat i amb dificultats per atendre, els físics, en les dues primeres hores i els psicològics durant les primeres 72 (postIMA immediat). Un IMA és una Crisi social. Un IMA pot tenir una causa social. La resposta te diverses i consecutives fases: la del propi incident (amb afectats físics i psicològics -i socials-), la postIMA ( amb predomini de l’afectació psicològica i de la social) i l’aprenentatge posterior. Model BCN dissabte, 10 / novembre / 2018
4
Subjecte Una crisi, un IMA, impacta majoritàriament sobre persones sanes: afectats físics i/o, en major quantia, psicològics. Aquest poden no ser-ne conscients. La condició d’afectat prové del fet de ser ates sanitàriament. La declaració d’afectat prové del fet d’haver estat ates sanitàriament. Un afectat pot ser directe i, pel que fa a la vesant psicològica indirecte o secundari. Inconsciència d’afectació. Una víctima és aquell afectat que compleix determinades condicions legals. La condició d’afectat incorpora la de víctima. No al inrevès. Una categoria especial d’afectat es la dels intervinents. dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
5
Abast Volums d’afectats Esdeveniment Massiu Mitjà Local Cronologia
Intervenció Atenció Continuïtat Tancament Intervinents dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
6
PREDOMINI D’AFECTACIÓ
Cronologia INTERVENCIÓ ATENCIÓ CONTINUÏTAT CONTINUÏTAT, DETECCIÓ 12 hores 72 hores Primer mes Segon - sisè mes TANCAMENT Física Psicològica Social PREDOMINI D’AFECTACIÓ Psicològica / Social dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
7
Principis del Pla i de la Resposta IMA i postIMA
es basa en el Sistema públic: salut, social, justícia, seguretat... Des del punt de vista sanitari els operadors i els professionals SISCAT sense distincions i sense renuncies asseguren la resposta per capil·laritat el nucli de la resposta es la Xarxa territorial de salut les entitats privades poden ser incorporades, si cal, en condicions SISCAT segueix els principis d’ equitat continuïtat assistencial i informacional sostenibilitat: no genera cap dispositiu ni nou ni ad hoc te un model de governança on el comandament i el sistema de relacions del IMA es global, vertical i jeràrquica la coordinació i el sistema de relacions postIMA és territorial, lateral i col·laborativa el postIMA s’aborda des d’una perspectiva poblacional: promoció de la salut i prevenció de la malaltia assistencial: atenció, continuïtat, detecció, tancament professional: intervinents: salut laboral La resposta segueix un mètode conegut, reconegut i consensuat es la suma dels Plans de Centre i del Pla de ciutat te una base compartida de coneixement postIMA està en sincronia amb la cronologia del risc/trauma psíquic piràmide d’intervencions de la IASC dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
8
Metodologia del Pla i de la resposta
Global postIMA Evidència Eminència Vehemència Eloqüència Providència Preeminència Imprudència 5R Nivells d’atenció IASC, Inter-Agency Standing Committee Metodologia: fases 3W Operativa: qui fa que i on. Cronologia de l’afectació psicològica dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
9
Context FASE DE REDUCCIÓ (PLANIFICACIÓ) Catalunya disposa d’un Pla Territorial de Protecció civil de Catalunya (PROCICAT). L’Ajuntament de Barcelona disposa de Plans d’Emergència Municipal. Barcelona disposa d’un Pla IMA BCN i postIMA. Els Centres SISCAT de Barcelona; Hospitals, CUAPs, Atenció intermèdia disposen del seu propi Pla IMA. La resposta sanitària la dona SISCAT dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
10
Context LLEI 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona (Inclou les modificacions efectuades por les Lleis 11/2006, de 19 de juliol; 7/2010, de 21 d’abril; i 18/2014, de 23 de desembre). dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
11
El conjunt de la resposta
Centre de Coordinació Operativa de Catalunya, CECAT Centre de Coordinació operativa municipal, CECOPAL La resposta BCN completa la prevista a PROCICAT incorporant el concepte postIMA, els Nuclis territorials postIMA, la Xarxa de detecció i les unitats expertes. Centre de comandament avançat, CCA Grup d'intervenció Grup d’ordre Grup logístic Grup sanitari CUESB SEM Atenció intermèdia Hospitalària CUAPs Atenció als intervinents Salut pública PROCICAT Xarxa de detectors no sanitaris Nuclis territorials Àmbit escolar Àmbit social OAt victima Unitats expertes Xarxa de detectors sanitaris Creu Roja IMLCFC Oficines Farmàcia dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
12
Resposta operativa Xarxa territorial
Informació Comunicació FASE DE RESPOSTA (FÍSICA i GLOBAL) appIMA Comandament Detecció Confirmació Activació CECOPAL Avís CECOS SEM Gerència territorial Desactivació Sanitària Psicosocial Intervenció in situ Resposta Continuïtat informacional Xarxa territorial Referents Centre Continuïtat assistencial Retorn a la normalitat dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
13
app Registre FASE DE RESPOSTA I REPLANTEIG L’avaluació segueix la tècnica de DEBRIEFING a partir d’un check list consensuat semiestructurat. I es completa amb el RELAT que efectua cada Centre desprès del incident. dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
14
Ocurrència i primeres 72 hores.
FASE DE RESPOSTA i REACCIÓ, vesant psicològica Oficina d’Atenció a la víctima Autoactivació Coordinen situacions <72 hores Grup d’emergències Coordinen atenció Nuclis territorials Coordinen atenció <24 hores Autoactivació Desactiva Hospital Sant Pere Claver Transfereixen afectats Hospitals Activa, desactiva Hos 2n niv Autoactivació CUAPs Continuitat Proximitat Atenció in situ Atenció en els Centres Suport sectorial i expert Aprovat per l’Òrgan tècnic de Salut mental i Addiccions del Consorci Sanitari de Barcelona. dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN Aprovat per la Taula de Salut mental de l’Ajuntament de Barcalona. Aprovat pel Pla Director de Salut mental i Addiccions de la Generalitat de Catalunya.
15
Atenció a la salut mental
L’atenció a la salut mental prioritza la inserció a la comunitat i combina diverses possibilitats d’atenció en l’àmbit ambulatori, comunitari de rehabilitació, d’internament i d’atenció a les addiccions, tenint en compte les necessitats de les persones malaltes i de les seves famílies. Es tracta d’un model integral d’atenció interdisciplinària, amb equips formats per professionals de la psiquiatria, la psicologia, el treball social i la infermeria, entre d’altres. Les persones que requereixen atenció d’aquesta tipologia poden ser ateses a centres de salut mental (on són derivades des de l’atenció primària), als serveis d’hospitalització psiquiàtrica, els centres de dia d’atenció a la salut mental… dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
16
Xarxa territorial FASE DE RESPOSTA La Xarxa territorial IMA i postIMA es la mateixa que d’habitual en cada territori. La única diferència es la inclusió de les unitats expertes habitualment inactives. dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
17
Aprovat per la Taula de Salut mental de l’Ajuntament de Barcalona.
Desprès de les 72 hores. FASE DE RECUPERACIÓ psicològica (i social) Oficina d’Atenció a la víctima Hospitals <72 hores Atenció primària Nuclis territorials Xarxa detecció No sanitària Sanitària Grup emergències. Psicopedagogs CEB. Oficines de Farmàcia Treball social sanitari d’Atenció primària i Hospitals Treball social i domiciliari. Animadors socials i culturals. ASSIR Aprovat per l’Òrgan tècnic de Salut mental i Addiccions del Consorci Sanitari de Barcelona. dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN Aprovat per la Taula de Salut mental de l’Ajuntament de Barcalona. Aprovat pel Pla Director de Salut mental i Addiccions de la Generalitat de Catalunya.
18
Nuclis territorials. FASE DE RECUPERACIÓ psicològica <72 hores
Professionals de Salut mental ambulatòria: CSMA i CSMIJ de la ciutat referents postIMA, formats i reconeguts com a tals. 33 professionals: psicòlegs, infermeria de salut mental, psiquiatre Punt d’accés al Sistema sanitari públic per Entitats no SISCAT: CUESB, CEB, CPFB, Oficina d’Atenció a la víctima, IMLCFC... Disposen d’accés directe a les Unitats expertes. dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
19
FASE DE RECUPERACIÓ psicològica
Nuclis territorials. dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
20
Infermeria de Salut mental d’Atenció primària.
Xarxa de detecció FASE DE RECUPERACIÓ social i psicològica Visió poblacional Què: identificar a partir de les situacions (o sensacions) individuals relatades per un usuari/a el risc d’afectació psicològica interpretant in situ els trets disfuncionals i els senyals i oferint consell o orientació sanitària o derivant al dispositiu de Salut mental ambulatòria. El relat ha d’estar directament relacionat amb un esdeveniment d’afectació psicològica massiva de la població activat pel CSB. Qui: entitats, institucions, organismes (sanitaris i no sanitaris) que disposen de professionals formats en aquesta disciplina amb els que la població (o col·lectius determinats) contacta de manera habitual en demanda de consell i orientació sanitaris. Com: accés directe, a criteri, al dispositiu de Salut mental ambulatòria o a Atenció primària segons la qualificació professional del detector i la situació detectada. Infermeria de Salut mental d’Atenció primària. dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
21
Què: contacte de seguiment i finalització postintervenció.
Rondes de tancament FASE DE RECUPERACIÓ psicològica i social Què: contacte de seguiment i finalització postintervenció. Als 6 mesos Qui: les entitats que han atès inicialment persones afectades que s’hi han adreçat en demanda de consell, orientació i/o atenció i que no han necessitat cap actuació sanitària específica. Per què: per descartar l’aparició de patologia; estrès posttraumàtic i derivar-la/ tractar-la si ha aparegut. Com: accés directe, a criteri, al dispositiu de Salut mental ambulatòria o a Atenció primària segons la qualificació professional del detector i la situació detectada. Requeriment: s’incorpora sistemàticament a tots els convenis entre el CSB i les Entitats sanitàries o no sanitàries conveniades. 111/223, localitzat / atesos primera instància pel CUESB 30/111, demanda suport psicològic, 27% 32/111, simptomatologia EPT, 29% 66/111, en seguiment post17ago17, 60% dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
22
273 RESUM Formació postIMA Impartides/Planificades Sessions Assistents
Professionals Funció EA, EPT bàsic: Atenció primària de Salut 1 13 At Comunitària EA, EPT bàsic: Consorci d’Educació de Barcelona 20 Xarxa detectors Psicoeducació: Consorci d’Educació de Barcelona EA, EPT bàsic: Treball social sanitari Hospital 2 23 EA, EPT bàsic: Treball social sanitari At Primària 25 EA, EPT bàsic: Farmacèutics Oficines de Farmàcia 3 46 55 EA, EPT bàsic: Dpt Justícia i IMLCFC 24 Nou grup d’intervenció subordinat CUESB PAPs: Dpt Justícia i IMLCFC 52 EA, EPT expert: Salut mental ambulatòria 57 Nuclis territorials Trauma establert: Salut mental ambulatòria 27 Psicoeducació: Salut mental ambulatòria 14 EA, EPT expert: CUESB Grup intervenció Pendents Mediació sanitària: Salut mental ambulatòria PAPs: Servei Psiquiatria Hospital Assistència Salut laboral 273 dissabte, 10 / novembre / 2018 DCP
23
Comitè seguiment afectats.
FASE DE RECUPERACIÓ FUNCIONS Garantir l’accés equitatiu a la Cartera de de serveis IMA i postIMA de cada organisme. Assegurar la resolució adequada i oportuna en els terminis que indica l’evidència científica amb una assistència cada cop més propera a la residència dels afectats. Garantir la gestió de les interfícies entre sistemes i les transferències d’afectats entre Regions sanitàries, Sistemes de Salut d’altres Comunitats i països estrangers. Facilitar criteris d’actuació als professionals implicats en l’atenció a la població Avaluar els resultats i valorar conjuntament la informació resultant. COMPOSICIÓ Departament de Justícia, Consorci Sanitari de Barcelona – CatSalut, Cos de Mossos d’esquadra, Guàrdia Urbana de Barcelona, Centre d’Urgències i emergències socials de Barcelona, Sistema d’emergències mèdiques, Creu Roja, Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya, Direcció de Salut de l’Ajuntament de Barcelona. dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
24
FASE DE PREPARACIÓ Pendent dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
25
Atenció als intervinents.
FASE DE RECUPERACIÓ Primeres 72 hores IMA i postIMA immediat Primera setmana postIMA immediat Responsable: els Caps i Responsables dels serveis d’Urgències/Intensius/...* Funció: observació i valoració in situ i peer to peer de comportaments inusuals suggestius d’afectació psicològica durant el IMA** Professionals: del torn, de l’equip propi de treball habitual; del que ha rebut el impacte i dels següents; en la reincorporació progressiva de metges, infermeria, treball social, gestió... Material: check list de criteris de risc*** Suport directe: Psicòleg de Salut laboral Responsable: els Caps i Responsables dels serveis d’Urgències/Intensius/...* Funció: observació de la persistència dels estressors i de comportaments inusuals durant el postIMA in situ i peer to peer Professionals: tots Material: check list de criteris de risc*** Suport directe: Psicòleg de Salut laboral Des de les 72 hores al primer mes postIMA Ronda de tancament al sis mesos postIMA tardà Responsable: Salut laboral Oferta global d’atenció presencial si el profesional considera que necessita ajuda: si està en el Centre, contacte immediat amb _____ si no, pot contactar en qualsevol moment amb _____ Disponible a la Intranet. Professionals: metges, infermeria, treball social, gestió... directius; d’Urgències/Intensius/... Material: recomanacions bàsiques Suport directe: Infermeria de Salut laboral. Del segon al sisè més observació de baixa intensitat. Responsable: Salut laboral Funció: identificar l’absència o la presència d’EPT. Professionals: tots Procés: contacte telefònic amb els que hagin tingut qualsevol tipus de contacte assistencial relacionat, amb ell IMA o amb el seu postIMA, a fi de revalorar la seva situació i actuar en conseqüència. Realització: infermeria de Salut laboral. Els equips directius i els professionals de segona línia implicats necessiten d’una observació i valoració particular i específica a càrrec del Servei de Salut laboral. 10/11/2018 DCP *formats en Primers auxilis psicològics i en conductes de derivació. **hiperactivitat, canvis comportament associables, evitacions, sobreprotecció, absentisme, negació del relleu... ***ansietat, dificultat de control de la ràbia, sentiment de culpabilitat, ganes de plorar, dificultat per dormir...
26
Centre d’expertesa BCN Gestió de Crisi i recuperació social
dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
27
Centre d’expertesa BCN Gestió de Crisi i recuperació social
Intenció Reunir en un centre públic les diverses facetes d’expertesa en l’atenció sanitària i social i docent i en la recerca que actuen en la preparació de la resposta a un Esdeveniment d’afectació massiva de la població, durant l’ocurrència del fet i per tot el període de seguiment i recuperació. Origen i raó de ser El 17 d’agost de 2017 a Barcelona. La iniciativa prové de la necessitat detectada de consolidar i evolucionar la resposta donada: Model d’atenció IMA i postIMA de la ciutat de Barcelona. dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
28
Centre d’expertesa BCN Gestió de Crisi i recuperació social
COMITÈ OPERATIU BCN DE GESTIÓ DE CRISI I RECUPERACIÓ SOCIAL PLA OPERATIU BARCELONA D’ATENCIÓ SANITÀRIA A MIGRANTS. Components CUAP Dos de maig Miquel Angel Aguilar / Carles Miret CUAP Sant Martí Armand Casado SEM Barcelona Xus Cabañas / Zulema Porta / Quim Masclans Direcció àmbit Salut Creu Roja Júlia de Miguel Servei d’Atenció a immigrants, emigrants i refugiats Ramon Sanahuja Centre d’Urgències i emergències socials Mont Rovira Agència de Salut pública de Barcelona Mireia Jané Gerent d’Acció Territorial del Medicament Corinne Zara Consorci Sanitari de Barcelona Delfí Cosialls Convidats ad hoc Altres CUAPs i SUH Unitat de Trauma, crisi i conflictes de Barcelona Ingeborg Porcar Unitat Psiquiatria transcultural Francisco Collazos Consorci d’Educació de Barcelona Joan Carles Barroso Coordinador Salut mental i addiccions Jordi Armengol dissabte, 10 / novembre / 2018 Model BCN
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.