La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Pablo Gargallo.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Pablo Gargallo."— Transcripción de la presentación:

1 Pablo Gargallo

2 ÍNDEX Catalogació Anàlisi formal Interpretació Escultura Gargallo
Enllaços

3 Catalogació Obra: Profeta. Autor: Pablo Gargallo. Cronologia:1933.
Dimensions: 236x 75 x 75 cm. Materials: Bronze. Tècnica: Fosa a l’arena. Tipus: Exempta. Estil: Cubista - Expressionista. Localització: varies còpies, Museu Reina Sofia.

4 Anàlisi formal Composició Figura Elements plàstics Estudi anatòmic
Expressió Moviment Elements plàstics

5

6 Catalogació Middelheim Hirshhorn Saragossa Paris

7 Anàlisi formal Composició Composició vertical i asimètrica.
Formes obertes. Predomini de les línies corbes. Utilitza el buit enlloc del volum en les parts més musculoses. Es un escultura frontal, però la complexitat del cos provoca una diversitat de punts de vista.

8 Anàlisi formal Composició 4 Predomini de la verticalitat: Cos
Braç Bastó Eix central: Nas Boca Columna vertebral Equilibrada. 4

9 Anàlisi formal Composició

10 Anàlisi formal Estudi anatòmic Figura esquemàtica.
Ressalta els músculs utilitzant el buit. Retalla interiorment la figura com si fos un vitrall. Contrast entre la massa i el buit.

11 Anàlisi formal Expressivitat Expressivitat del rostre. Gest desafiant.
El braç reforça l’arenga.

12 Anàlisi formal 3 Moviment
La figura, malgrat el predomini de la verticalitat, denota dinamisme. Elements dinàmics: Mà alçada i gest. Predomini de la línia corba. 3

13 Anàlisi formal Elements plàstics Superfície i contorn molt irregulars.
Ells buits permeten veure a través de la figura. La llum travessa la figura. Diversos punts de vista, si bé la figura és frontal.

14 Relacions amb altres obres
Tema Significació Interpretació Context històric. Estil Relacions amb altres obres

15 Interpretació Tema Representa el profeta Joan Baptista predicant, els primers esbossos del qual daten de l’any 1904. Apareix amb el bastó i amb una pell de xai, recordant les obres de Tiziano i El Greco, però amb la força expressiva de La Montserrat de J. González o del Moises de Miquel Àngel. Aquests elements l’identifiquen com a pastor, com guia del poble.

16 Interpretació Significació
Aquesta escultura representa la culminació de l’obra de Gargallo. Sintetitza les innovacions incorporades al llarg de la seva evolució escultòrica.

17 Interpretació Estil Cubista: Descomposició de la figura.
Expressionista: Expressivitat del rostre i del gest.

18 Interpretació Context
A partir de 1929 Gargallo comença a utilitzar principalment el ferro. Incrementa el seu grossor i passa de la planxa repujada, torçada i reblada o soldada a planxes molt gruixudes que requerien l'ús de la forja . Comença un procés de simplificació geometritzada de les figures i la utilització del buit. El Profeta va ser treballada en guix, per manca de recursos econòmics no fou fosa en bronze fins molt temps després de la mort de l'artista.

19 Relació amb altres obres
Interpretació Relació amb altres obres Característiques formals: Utilització del buit: Zadkine: Castor, 1942. Archipenko: Dona pentinant-se, 1915. Expressivitat: Zadkine: Monument a Rotterdam, 1954. Contingut: Gargallo: Sant Joan Baptista (relleu per l’Hospital de Sant Pau). Gargallo: Cap del profeta. Pintures del Greco i Tiziano sobre Sant Joan Baptista.

20 Relació amb altres obres
Interpretació Relació amb altres obres Estudi i relleu de Sant Joan Baptista pel fris de l’Hospital de Sant Pau. Cap del profeta,1926.

21 Relació amb altres obres
Interpretació Relació amb altres obres Sant Joan Baptista Tiziano (1540) El Greco (1600):

22 Relació amb altres obres
Escultura Relació amb altres obres Archipenko: Dona pentinant-se, 1915. Zadkine: Castor, 1942

23 Pablo Gargallo Biografia Estil Etapes Obres

24 Pablo Gargallo Estil Utilització de planxes de coure i ferro. Introdueix el buit com element plàstic. Predomini de formes còncaves-convexes. Supressió de parts estructurals de les figures. Materials: el ferro, el coure, el bronze i el plom. Tècniques: fosa, forja, soldadura, repussat... Influència del Cubisme i de l’Expressionisme. Paral·lelament realitza escultures de caire classicista, modernitzant les figures.

25 Pablo Gargallo Etapes 1881-1934 Etapa del coure, 1910 -1921.
Intermedi de plom, Segona etapa del coure, Etapa del ferro,

26 Pablo Gargallo 1881-1934 Etapa del coure
Es centra a l'execució de peces en xapa metàl·lica, principalment coure: Retalla Repussa Torsiona Enllaça Rebla Solda Caps i màscares : Jove de pel arrissat, 1911. Cap napolità, 1918.

27 Pablo Gargallo 1881-1934 Etapa del plom
Realitza peces en xapa de plom batuda: Primer amb el tractament de bult rodó. Després modela els volums en negatiu o enfonsats, és a dir, invertint la concepció visual del volum de la figura humana i la seva representació física tradicional, de mode que l’ habitualment convex es mostra còncau i, al contrari, allò còncau es representa convex. Obres: Dona asseguda, 1922. Maternitat, 1922.

28 Pablo Gargallo 1881-1934 2a Etapa del coure
Aparició de figures de cos sencer amb plaques metàl·liques. Utilitza les plantilles de cartró. Comença a utilitzar el buit perpendicular a la visió frontal. Joc de supressions contraposades de la meitat de parts del cos, principalment del rostre. Elimina el volum tradicional. Obres: Petita ballarina II, 1927

29 Pablo Gargallo 1881-1934 Etapa del ferro
Predomini del ferro com a material escultòric. Utilitza planxes gruixudes algunes requereixen la fosa. Perfecciona la utilització de plantilles de cartró. Continua amb la incorporació del buit. Procés de simplificació i eliminació de parts de les figures. Obres: Urà, 1934. David, 1933. El gran Profeta, 1933.

30 Pablo Gargallo Obres 1881-1934 La parella, 1904.
Jove del pel arrissat, 1911 Cap napolità, 1915. Maternitat, 1922. Dona ajaguda , 1923 Petita ballarina, 1927. Arlequí, 1931. Urà , 1933. David, 1934. Andromeda, 1934.

31 Pablo Gargallo Etapes i obres Maternitat, 1922.

32 Pablo Gargallo Etapes i obres Dona asseguda,1922.

33 Pablo Gargallo Etapes i obres Andromeda, 1934.

34 Pablo Gargallo ( ) Etapes i obres Parella

35 Pablo Gargallo Etapes i obres 1881-1934 Petita ballarina,1927
Plantilla Petita ballarina,1927

36 Pablo Gargallo Etapes i obres Petit Arlequí, 1931.

37 Pablo Gargallo Etapes i obres David,1934.

38 Pablo Gargallo Etapes i obres Urà, 1933.

39 Característiques Escultura: Segle XX Escultors

40 Escultura: S. XX Característiques
L’escultura evoluciona segons les tendències pictòriques. Utilitza materials i tècniques noves. Simplifica les formes amb tendència cap a l’abstracció. Recerca del moviment. Incorpora el buit com un element plàstic. Abandona els temes tradicionals i modifica la seva funció. S’aprecia la influència de les màscares africanes. L’estètica Cubista i Expressionista són una constant en el llenguatge escultòric i, en menor mesura, el Surrealista.

41 Escultura Cubisme Les seves escultures es caracteritzen per:
La intersecció de plànols i volums. La descomposició de les formes. El cubisme descobreix el buit com element escultòric, tant la massa com el buit serveixen per a l'expressió plàstica. Escultors: A. Archipenko: Dona pentinant-se. O. Zadkine: Castor. C. Brancusi: El petó J. Lipchitz: Mariner amb guitarra. J. González: Màscares.

42 Escultura Expressionisme
L’expressivitat és una constant en l’escultura del segle XX: Es caracteritza: per: La deformació: Cossos retorçats. Rostres crispats i dramàtics. La gesticulació: Exagerada. Agitada i dinàmica. S’aprecien dues tendències: El dramatisme de les figures. Éssers resignats.

43 Escultura Escultors Alexandre Archipenko: Ossip Zadkine:
Dona caminant, Dona pentinant-se. Ossip Zadkine: Castor. Constantino Brancusi: El petó. El nounat. Jacques Lipchitz: Mariner amb guitarra. Julio González: Màscares . Montserrat cridant.

44 Escultura Julio González Va néixer a Barcelona en 1876.
Va néixer a Barcelona en 1876. Va treballar amb el seu germà en el taller d’orfebreria del seu pare. Paral·lelament assistia a classes de dibuix i pintura a l’Escola de Belles Arts i freqüentava els Quatre Gats. Primera etapa caracteritzada per màscares i figures modelades relacionades amb l’obra de Rodin i Maillol. S’instal·la a Paris després de tancar el taller en morir el seu pare i el seu germà. En Paris es relaciona amb artistes avantguardistes com Picasso, Brancusi i Gargallo. Aplicar la tècnica del ferro forjat, retallat, corbat i soldat. El buit es converteix en un element rellevant de la escultura

45 Escultura Julio González Escultura metàl·lica en coure.
Escultura metàl·lica en coure. Estil: Expressionisme. Cronologia: Dimensions: 32 cm, d’altura. MNAC, Barcelona. ANÀLISI FORMAL Escultura exempta Es tracta d’un fragment del cos, el cap sense coll de una dona amb mocador de campesina Volum: tancat, massís Formes anguloses Expressiva i dramàtica Superfície rugosa Cap de Montserrat cridant

46 Escultura Julio González Dona agitada llegint, 1930

47 Escultura Escultors Lipchitz: Mariner amb guitarra, 1915 , Archipenko:
Dona caminant, 1912.

48 Escultura Escultors Nounat, 1915. Brancusi: El petó, 1916.

49 Escultura Escultors Zadkine: Monument a Rotterdam, 1954.

50 Enllaços


Descargar ppt "Pablo Gargallo."

Presentaciones similares


Anuncios Google