Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Grundtvig, un Programa d’Aprenentatge Permanent Objectius i Contextualització
Neus Lorenzo Galés Servei de Llengües Subdirecció General de Llengua i Entorn
2
Reptes del segle XXI L’Europa del Coneixement
Creació d’una identitat europea (complexity and diversity ) Accès al mercat laboral (relevant to the labour market ) Convergència académica (comparable degrees) Europe of Knowledge Formació al llarg de la vida (lifelong learning) Integració de TIC en la gestió del coneixement (ICT tools & e-learning) Data límit: 2015 ALTE : ‘Association of Language Testers in Europe’ ALTE fou fundada al 1990, després d’una reunió preliminar a Catalunya al 1989. Originalment fou una idea de la Universitat de Salamanca i la University of Cambridge Examination Syndicate Hi havia 8 membres fundadors. Ara hi ha 20 membres de ple dret i 8 membres associats, que representen 24 llengües. Tots els membres de ple dret de l’ALTE són institucions i organitzacions educatives, com ara ministeris i conselleries, universitats i instituts de recerca o altres organitzacions no lucratives. Membres Basc /Govern Basc Català /Generalitat de Catalunya Danès /Consorci d’Avaluació de Llengua Danesa Holandès /CITOgroep /Certificaat Nederlands als Vreemde Taal (CNaVT) Anglès /University of Cambridge ESOL Finlandès /Universitat de Jyväskylä Francès /Alliance Française/ Centre international d’études pédagogiques Alemany/Goethe-InstitutInter Nationes /WBTWeiterbildungs Testsyteme GmbH Conferències de l’ALTE : Krakow 21st-23rd April 2004 Bilbao November 10-12th 2004 Berlin May 19th-21st (major public ALTE event on language testing) Cardiff November 2005 Pluralitat lingüística europea (mother tongue +2) 29 países : Joint declaration European Ministers of Education (Bologna 1999, Acord de Lisboa 2001, revisat 2007)
3
PAP, programa Europeu 2007-2013 Comenius Educació escolar Erasmus
Educació superior i aprenentatges especialitzats Leonardo da Vinci Formació professional i formació Grundtvig Educació d’adults Programa transversal 4 activitats base – Desenvolupament polític; Aprenentatge de llengües; TIC; Difusió de bones pràctiques “The sectoral sub-programmes shall be the following: the Comenius programme, which shall address the teaching and learning needs of all those in pre-school and school education up to the level of the end of upper secondary education, and the institutions and organisations providing such education; the Erasmus programme, which shall address the teaching and learning needs of all those in formal higher education and vocational education and training at tertiary level, whatever the length of their course or qualification may be and including doctoral studies, and the institutions and organisations providing or facilitating such education and training; the Leonardo da Vinci programme, which shall address the teaching and learning needs of all those in vocational education and training other than at tertiary level, as well as the institutions and organisations providing or facilitating such education and training; the Grundtvig programme, which shall address the teaching and learning needs of those in all forms of adult education, as well as the institutions and organisations providing or facilitating such education. 2. The Transversal programme shall comprise the following four key activities: policy cooperation and innovation in lifelong learning; promotion of language learning; development of innovative ICT-based content, services, pedagogies and practice for lifelong learning; dissemination and exploitation of results of actions supported under the programme and previous related programmes, and exchange of good practice. 3. The Jean Monnet programme shall support institutions and activities in the field of European integration. It shall comprise the following three key activities: the Jean Monnet Action; operating grants to support specified institutions dealing with issues relating to European integration; operating grants to support other European institutions and associations in the fields of education and training.” (COM(2006)236 final) Programa Jean Monnet 3 activitats base – Acció Jean Monnet; Institucions europees; Associacions europees 3
4
Programa d’Aprenentatge Permanent: PAP Formació al llarg de tota la vida
Com? Pla d’acció Programes i projectes concrets Visió Futur desitjable i compartit entre els participants Què? Planifiquem un Grundtvig, un projectes eTwinning... Missió Identificació de funcions i serveis en coresponsabilitat Qui? Consensuem, coordinem i negociem accions en el centre i entre centres Valors Principis i actituds dels Sistemes Educatius Europeus Per què? Cal millorar les expectatives, la capacitació, els resultats educatius, l’acollida, la inclusió, el desenvolupament competències claus i transversals EDU Cal compartir objectius clars i definits, realistes i abastables, ben temporitzats. Col·laborem en la millora de la societat volem donar un impuls a la convivència, la comunicació, la formació al llarg de tota la vida i la projecció internacional
5
Presa de decisions amb objectius compartits
Qui? Què? Com? Qui som Què volem Com ho aconseguirem Projecte de Centre On estem On volem arribar Com hi anem Projecte lingüístic, de convivència... Què sabem/fem Què volem saber/fer Com ho descobrim/fem Projectes PAP Els projectes d’aula són també situacions i contextos d’aprenentatge i9 presa de decisions: - Què sabem - Què volem saber - Com ho aprenent (i on) - Recercar i decidir -Prendre decisions
6
Treball per projectes, treball per competències: La integració és molt més que la suma de les parts
7
Cal programar unint totes les forces
a) Programació d’un projecte de centre o pla integrat b) Programació d’un àmbit, una àrea o matèria per una etapa o un curs c)Programació d’un projecte didàctic d) Activitat d’aula o situació d’aprenentatge Font: Adaptat de Roser Canals
8
Elements mínims dels projectes escolars
Seminari de contacte Visita preparatòria Centre motivat, coordinat, implicat, actiu... Associacions Bilaterals Virtuals: eTwinning (també: Comenius lingüístic) -Mobilitat d’alumnat i/o professorat- Associació multilateral Grunditvig, mínim 3 països (també: Comenius multilateral) -Mobilitat d’alumnat i/o professorat- I a més a més: Ajudants, Ajudanties, Visites d’estudi, Seminaris, Mobilitat de formació...
9
Àmbits per a l’obtenció de ESO en proves de persones adultes:
Currículum: conjunt d’objectius, competències claus, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació. Àmbits per a l’obtenció de ESO en proves de persones adultes: a) Àmbit científic tecnològic que inclou: ciències de la naturalesa, matemàtiques, tecnologies, i els aspectes relacionats amb la salut i el medi ambient b) Àmbit social que inclou: ciències socials, geografia i història i educació per a la ciutadania c) Àmbit de comunicació que inclou: llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura i llengua estrangera. Treballar per competències vol dir desenvolupar coneixements (el saber) capacitats (saber fer) habilitats i (saber ser) actituds (saber estar) i aprendre a mobilitzar tots aquests recursos de forma adequada (saber actuar). RESOLUCIÓ EDU/2770/2008, de 5 de setembre, per la qual es convoca la realització de proves lliures per a l'obtenció del certificat de formació instrumental i per a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria per a persones majors de divuit anys. L'Ordre BEF/267/2003, de 3 de juny, modificada per l'Ordre BEF/450/2003, de 7 de novembre, i l'Ordre BEF/178/2003, de 16 d'abril, regulen respectivament, les proves específiques per a l'obtenció del certificat de formació instrumental i per a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària per a persones majors de divuit anys.
10
Les Competències COMPETÈNCIA 2007 Art 8 Decret 142/2007 S'entén per competència “la capacitat d'utilitzar els coneixements (sabers) i habilitats (procediments), de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació (actituds i valors)” Les Competències Claus Professionals (McLelland, 1970’s) (Harvard, mentor de Daniel Goleman) Les Competències Bàsiques 2001: “Per competència s'entén la capacitat de posar en pràctica de forma integrada, en contextos i situacions diferents, els coneixements (sabers), les habilitats (procediments) i els trets de personalitat adquirits (valors i actituds).” Resolució de 29 de maig de 2001, que dóna instruccions per a l’organització i funcionament dels centres Definicions comuns a la UE: Pro-activitat Posar en pràctica Funcionalitat Amb un objectiu concret Contextualitzacio En situacions diverses Transversalitat De forma integrada Meta-coneixement Aptitud, actitud, habilitat Objectius comuns pel s.XXI: a) El 1983 la OCDE ja va definir els 6 nuclis que hauria de tenir com a finalitat principal l’educació. 1. Igualtat d’oportunitats socials per a tots els ciutadans sense distinció. 2. L’educació bàsica de la població. 3. La promoció alhora que l’estabilitat i el canvi social. 4. La preparació dels nens i nenes a la vida adulta. 5. L’adquisició de motivació per continuar aprenent i preparar-se per un món de canvis. 6. El benestar o desenvolupament personal dels individus. b) Al 1997 el Projecte EURYDICE va redefinir la finalitat de l’educació (Una dècada de reformes a l’educació obligatòria de la Unió Europea, ): Finalitat de l’educació: donar als ciutadans la base de coneixements, destreses i actituds per integrar-se laboral i socialment en la comunitat. To know how to be with oneself and with others Informe Delors 1999
11
El treball per competències
Construcció cognitiva Comunitat - Contingut - Comunicació Font: Mehisto, Marsh, Frigols, 2008 Bàsiques Interdisciplinars COMPLEXITAT Comissionat Leonard Orban, UE, 2008 Pluridisciplinars Transversals Integrades
12
Planificació de Projectes Competencials Treball per competències: integració d’àrees i continguts curriculars Tasca individual, treball en parelles, en equips, en cooperació, col·laboració Negociació Recollida d’Informació Procés de Dades Producció Posta en comú i síntesi Avaluació i “Feedback” Mobilitat intel·lectual Mobililitat física Mobilitat comunicativa i virtual
13
Etapes de treball Negociació Inicial
-Cercar participants, calendari, tema, objectius, eines... Recollida d’informació: -Observar de l’entorn, llegir de textos, recerca a Internet, fer enquestes per ... Procés de dades: -Comparar, comprovar, seleccionar, organitzar, classificar -Fer consens, intercanviar, debatre, col·laborar... Difusió de Resultats: -Posta en comú, resum de conclusions, publicació col·lectiva -Èmfasi en la pluralitat, flexibilitat, multilingüísme... Avaluació i Feedback -Intercanvi d’opinions, autoavaluació, validació... -Resultats compartits, contribucions col·lectives... -Proposta de canvis & solució de problemes
14
Aprenentatge constructiu i dialògic
Presentacions i asseveracions: conversa i intercanvi d’opinions Plantejament inicial d’un problema: Opinió intuitiva Intercanvi d’idees: Diàleg interactiu Recollida d’informació: Recerca, lectura, gestió de fonts d’informació-Formulació d’hipòtesis Construcció de coneixements: diàleg i intercanvi d’evidències Observació de la realitat: Descripció i contrast de dades Recerca col·laborativa i discussió: Debat & Consens Reflexions i xarxes cognitives: Desenvolupament de competències Reflexió col·lectiva: Negociació i valoració de dades Informació Cíclica: Aprenentatge significatiu (ZAP) Solució de problemes: Construcció del coneixement
15
La construcció col·lectiva del coneixement
Cognició Abstracció Teoria Avaluació Reflexió Evidències Comparacions Diàlegs Opinió Prejudicis Expectatives Experiències La millora docent està lligada a l’aprenentatge professional, la pràctica i la reflexió sobre la pràctica Adaptat de Kolb & Fry 1975
16
La pràctica reflexiva, l’evolució personal
Adaptat per: Olga Esteve, Lucrecia Keim, Zinca Cerandell
17
Cada projecte és un procés únic
18
Grundtvig, la projecció internacional
Cal conrear avui el paisatge de demà... …perquè només els arbres que arrelen canviaran l’entorn. Animeu-vos!!!! Moltes gràcies Neus Lorenzo i Galés
20
D’ÀMBIT (ex: LLENGÜES) PROJECTE EDUCATIU I PROJECTE LINGÜISTIC
COMPETEN- CIES BÀSIQUES Situació d’aprenentatge ... C. Socials Grup Món Individ. PROFESSORAT EL PROJECTE DES DE ../ & LES ALTRES ÀREES Processos Transversals COMISSIÓ PEDAGÒGICA UNITATS DIDÀCTIQUES PROJECTES D’ÀREA O D’ÀMBIT (ex: LLENGÜES) PROJECTE EDUCATIU I PROJECTE LINGÜISTIC 8. Competència social i ciutadana 7. Competència coneixement i in- teracció món físic 6. Competència d’autonomia i iniciativa personal 5. Competència d’aprendre a aprendre 4. Competència matemàtica 3. Tractament de la informació i comp. digital 2. Competències artística i cultural 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual Expressar reflexions/judicis propis amb comprensió crítica de l’entorn Cooperar, participar i dialogar en la resolució de problemes Emprar els procediments d’indagació científica Fer hipòtesis, indagar... Adquirir consciència del què se sap, què cal aprendre i com s’aprèn Elegir amb criteri propi / decidir Saber autoevaluar-se Utilitzar la mesura i el càlcul en situacions pràctiques Representar informació amb eines matemàtiques: gràfics, estadística Comunicar informació mitjançant l'ús de les TIC Cercar informació mitjançant l'ús de les TIC Expresar-se a través dels mitjans artístics amb referents culturals Produir diferents tipus de text adequats a la situació comunicativa Interactuar i dialogar amb els altres Reflexionar Comprovar Aplicar Informar-.se Comaparar Decidir Opinar Pactar Innovar Esforçar-se Cooperar Ser crític Calcular Comparar Valorar Cercar Negociar Compartir Gaudir Cantar Respectar Escoltar Dialogar Debatre … … ... Fer entrevistes i debats sobre temes concrets Cercar acords i propostes de consens Fer qüestionaris d’opinió presencials i on-line (p.e. Fans de futbol) Negociar i decidir els apartats i els temes del programa Corregir els textos Distribuïr equilibradament amb els temps de les intervencions Redactar sumari i formular els temes de treball: esports, música, notícies, societat... Incorporar música d’autors del segle XX El paper del mitjans audiovisuals al món actual Recollir els temes i les opinions en un sumari amb “titulars i resum” Comparar postures enfrontades, cercar causes i conseqüències Organitzar tasques i equips de treball Passar el Corrector Word Fer el cronograma Enregistrar text, sò i veu Explorar “Al Vent”, de Raimon i altres cançons d’arreu del món Fer un programa de ràdio_ -Taula rodona i debat -Música a la carta -Enquesta d’opinió (esport) … … ... ÀMBITS MATÈRIES UNITATS DIDÀCTIQUES
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.