Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Capítulo 5 La rutina diaria
Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
2
Capítulo 5 La rutina diaria
Así se dice Así se forma Cultura La rutina diaria El trabajo Reflexive verbs Adverbs The preterit of regular verbs and ser/ir Direct-object pronouns España contemporánea: Herencia y modernidad Los días festivos Artes ornamentales: Los azulejos de España Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
3
Por la mañana Por la noche
4
Así se dice: La rutina diaria
Por la mañana
5
Así se dice: La rutina diaria
Por la mañana
6
Por la noche
7
Por la noche
8
Así se forma 1: Reflexive verbs
Reflexive actions are performed by people to themselves are often expressed by verbs describing daily routine or personal care activities Express reflexive actions in Spanish with the reflexive pronouns me, te, se, nos, os, se (myself, yourself, himself, etc.) with a conjugated verb (lavar, bañar, levantar, etc.) Carlos baña a su hermanito. (nonreflexive) Carlos bathes his little brother. Carlos se baña. (reflexive) Carlos bathes himself.
9
Conjugation of reflexive verbs
vestirse (i, i) (to get dressed) (yo) (tú) (usted, él, ella) me te se vist o es e (nosotros/as) (ustedes, ellos, ellas) Nos se vest vist imos en
10
Placement of reflexive pronouns
One Verb- only One Place: the reflexive pronoun is placed immediately before the conjugated verb. Me despierto a las seis. TWO VERBS (compound Verb) TWO OPTIONS: with an infinitive or present participle (-ando/-iendo), the reflexive pronoun always may be placed before the conjugated verb Me tengo que levantar temprano. or attached to the infinitive or present participle. Tengo que levantarme temprano. Estoy duchándome ahora.
11
Reflexive verbs with stem change
Note that some stem-changing reflexive verbs have a stem change in the present participle: e → i: vestirse → vistiéndose divertirse → divirtiéndose o → u: dormirse → durmiéndose
12
La rutina de Camila Talk about Camila’s morning routine by describing what she’s doing in each drawing. Modelo: Camilara se despierta a las ocho de la mañana. 1. 2. 3. 4. 5.
13
Así se forma 2: Adverbs An adverb tells how, how much, how often, when why, or where an action takes place. Some adverbs you already know are: ahora, hoy, mañana, tarde, aquí, allí, bien, mal, muy, a veces, nunca, and siempre. Other adverbs are formed by adding –mente to an adjective. Add -mente to adjectives ending in -e or a consonant. posible → posiblemente personal → personalmente Add -mente to the feminine singular form of adjectives ending in -o/-a rápido → rápida → rápidamente tranquilo → tranquila → tranquilamente Adjectives with written accents maintain the accent in the adverbial form. rápido --> rápidamente fácil --> fácilmente
14
Así se forma 2: Adverbs Some common adverbs: constantemente constantly
desafortunadamente unfortunately fácilmente easily frecuentemente frequently generalmente generally inmediatamente immediately lentamente slowly normalmente normally personalmente personally posiblemente possibly probablemente probably rápidamente rapidly recientemente recently tranquilamente peacefully Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
15
Practice adverbs Moving about the classroom, ask people these questions and write down their answers. Make sure others use adverbs in their responses. 1. En general, ¿te acuestas tarde o temprano? 2. Cuando vas a clase, ¿con qué velocidad caminas? 3. ¿Qué tiempo hace en tu ciudad en diciembre? 4. En general, ¿qué haces los fines de semana? 5. ¿Alguna vez duermes la siesta? 6. ¿Qué vas a hacer el próximo verano? 7. ¿Cuántas veces por semana comes en la cafetería de la universidad? Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
16
Así se dice: Algunas profesiones
17
Así se forma 3: The preterit of regular verbs and ser/ir
The preterit tense is used to talk about actions in the past we view/perceive as complete, Me levanté a las ocho y desayuné. I got up at eight and had breakfast. —¿Cuándo volviste? When did you return? —Volví a la una. I returned at one. or past actions with a specific beginning, an end or both. Estudié en la biblioteca por dos horas. I studied at the library for two hours. Comencé a estudiar a las tres I began to study at three. Terminé a las cinco I finished at five.
18
The preterit of regular verbs and ser/ir
estudiar volver salir estudi é aste ó volv í iste ió sal í iste ió (yo) (tú) (usted, él, ella) . (nosotros/as) (ustedes, ellos, ellas) estudi Amos aron volv Imos ieron sal imos ieron
19
Verbs with spelling changes in the preterit and ser/ir
Ser and ir have identical but irregular preterit endings; context clarifies which verb is meant. ser ir fui, fuiste, fue, fuimos, fuisteis, fueron Leer (to read) and oír (to hear) have spelling changes in the 3rd person forms (i>y). leer: oír: leí, leíste, leyó, leímos, leísteis, leyeron oí, oíste, oyó, oímos, oísteis, oyeron Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
20
Verbs with spelling changes in the preterit
Verbs ending in -gar, -car, and -zar change spelling only in the yo form of the preterit. tú jugaste,… tú llegaste,… jugar llegar tocar buscar abrazar almorzar yo jugué, yo llegué, ggu -gar -car -zar yo toqué, yo busqué, tú tocaste,… tú buscaste,… cqu zc yo abracé, yo almorcé, tú abrazaste,… tú almorzaste,… Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
21
Practice the preterit of regular verbs and ser/ir
Complete these sentences using the preterit: --Anoche, (nosotros) _____ (volver) de vacaciones. --¿Adónde _____ (ir) Uds.? --(Nosotros) _____ (ir) a Puerto Rico. --¿A qué hora _____ (volver) (Uds.) ayer? --¿(Tú) _____ (jugar) en la playa? -- Sí, (yo) ____ (jugar) mucho al vólibol. Me _____ (divertir) mucho. --¿(Uds.) _____ (tomar) fotos? --Sí, (nosotros) _____ (tomar) muchas fotos. Te las voy a enseñar. --¿(Tú) _____ (ir) a algún restaurante? --Sí, (yo) _____ (ir) a varios restaurantes, todos muy buenos. --Me _____ (gustar) mucho Puerto Rico. --¿(Uds.) _____ (salir) mucho por la noche? --¡Sí, (nosotros) _____ (salir) bastante! _____ (comer) y _____ (bailar) mucho. --¡Qué bien! (Uds.) se _____ (divertir) mucho. Me alegro. Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
22
Así se forma 4: Direct-object pronouns
identify people or things that directly receives the action of the verb. answer the questions who/whom? Vi a Laurie. La vi en el gimnasio. answer the questions what? Laurie compró el champú. Lo compró ayer. Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. 22
23
Direct object pronouns
me Carlos no me llamó. Carlos did not call me. te ¿Te llamó Carlos? Did Carlos call you? lo No lo conozco. (a Juan/ a Ud., m.) No lo tengo. (el libro) I don’t know him/you (m.). I don’t have it. (m.). la Juan la conoce. (a Lola / a Ud., f.) Juan la come. (la fruta) Juan knows her/you. (f.). Juan eats it (f.). nos Laurie nos visitó anoche. Laurie visited us last night. os ¿Quién os visitó? Who visited you (pl.)? los Voy a llamarlos. (a ellos/a Uds., m.) Voy a preparalos. (los cafés) I am going to call them/you. (m.). I am going to prepare them. (m.). las Pedro las admira. (a ellas/a Uds. f.) Pedro las va a preparar. (las bebidas) Pedro admires them/you. (f.). Carlos is going to prepare them (f.).
24
Direct object pronouns
Posición de los pronombres de objeto directo The direct-object pronoun is placed immediately before a conjugated verb. Lo compré. I bought it. If a conjugated verb is followed by an infinitive or present participle (-ando/-iendo form), place the direct-object pronoun either immediately before the conjugated verb or after and attached to the infinitive or present participle. It cannot be placed between both forms. Voy a invitarla. o La voy a invitar. I am going to invite her. Estoy llamándola. o La estoy llamando. I am calling her. Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
25
Practice direct-object pronouns
Complete these dialogues: --¿Compraste los regalos? --¿Leíste tu libro? --Sí, ___ compré ayer. --Sí, ___ leí. --¿Viste a Carlos anoche? --¿Comiste todas las galletas? --No, no ___ ví. --Sí, ¡___ comí todas! --¿Preparaste la cena? --¿Pediste el menú? --Sí, ___ preparé. --Sí, ___ pedí. --¿Vas a ver a tus amigos? --¿Quieres hacer las compras? --No, no voy a _____. --No, no quiero _____. --¿Estás leyendo esta revista? --¿Están haciendo la tarea? --No, no ___ estoy leyendo. --No, no ___ estamos haciendo. --¿Te gusta ver ese programa de televisión? --¿Vas a invitar a mis primas? --Sí, me gusta _____. --Sí, voy a _____.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.