Estructuras de células especializadas Clase de Biología Dual You will notice on each slide there is an “Analogy” bullet. With each class, discuss and choose analogies that are helpful to your particular group of students. Each student does not necessarily have to have the same analogy; it should be meaningful to them. Due to variations in graphics, you may wish to refer to the research materials your students used for graphics or use large diagrams/posters displayed in the classroom to point out the major structures.
Núcleo Descripción: Porción de núcleo, en el centro de la célula Función: Contiene la información genética (ADN) Dirige las actividades celulares eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía – el cerebro
Citoplasmo Descripción: Sustancia gelatinosa que llena la celda y rodea los orgánulos Función: Llena el espacio entre orgánulos Contiene materiales que necesitan los orgánulos Procariotas y eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía – Gelatina
Membrana Nuclear Descripción: Membrana de doble capa que rodea el núcleo Función: Separa núcleo-plasma del citoplasma eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía – el sobre
Ribosomas Descripción: Hecho de proteínas y ARN En forma muy pequeña, esférica Función: hacer proteínas Los procariotas y eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía – la fabrica
Nucleolus Descripción: Estructura redonda dentro del núcleo Hecho de proteínas y ARN Función: Hace ribosomas eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía– la semilla
Retículo Endoplásmico liso Descripción: Sistema de tubos membranosos y sacos Función: Hace lípidos Crea y almacena los esteroides Tiendas iones que las células podrían necesitar metaboliza los carbohidratos eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía – almacenamiento y camión de reparto
Retículo Endoplásmico Rugoso Descripción: Sistema de tubos membranosos y sacos con los ribosomas en la superficie (haciendo que parezca áspera) Función: Ayuda a hacer y transportar nuevas proteínas al aparato de Golgi o en el exterior de la célula eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía – Tractor y camión de reparto
Complejo de Golgi Descripción: Sacos aplanados llamados cisternas Función: Modifica y paquetes de materiales creados en la celda para el transporte (dentro o fuera de la célula) eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía – UPS/Fed EX
Lisosoma Descripción: sacos pequeños Función: Utilice las enzimas digestivas de descomposición de edad / gastados orgánulos, virus o bacterias, y / o partículas de alimentos eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía– Bote de basura
Vacuola Descripción: Sacos o cavidades: más pequeñas en las células animales, de mayor tamaño en las células vegetales Función: Guarde una variedad de cosas como el agua, los nutrientes, o productos de desecho eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía – unidad de almacenamiento o depósito de agua
Mitocondria Descripción: Esférico o en forma de varilla Membranas interior y exterior Función: Convierte azúcares en ATP (energía) para la célula eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía– bebida energética / batería
Cloroplasto Descripción: Estructura en forma de óvalo o frijol de color verde Función: Ayuda a la captura de la luz solar para producir alimentos (energía) para las plantas eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía– panel solar
Centriolo Descripción: Par de pequeña estructura en forma de tubo Situado cerca del núcleo Encontrado en sólo células animales Función: Organizar la división celular eucariotas
Analogía – el Conductor
Cito esqueleto Descripción: Red de filamentos proteicos Los microfilamentos y micro túbulos Función: Mantiene la forma de la célula Ayuda con el movimiento eucariotas
Analogía – esqueleto / marco de casa
Pared Celular Descripción: Capa exterior rígido Fuera de la membrana celular Función: Soporte Protección Ayuda a las células a mantener su forma Los procariotas y eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Analogía – la pared
Membrana Celular Descripción: Cubierta exterior de la celda hecha de bicapa lipídica Función: Barrera entre la célula y su entorno Controles qué sustancias pueden entrar o salir de la celda Proporciona apoyo y protección, especialmente en las células sin pared celular Los procariotas y eucariotas Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed. Outside of cell Inside (cytoplasm) Cell membrane Proteins Protein channel Lipid bilayer Carbohydrate chains
Analogía – la entrada de seguridad
Flagella Description: Long, thread-like extension of a cell Function: Helps cell move Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Cilia Description: Short, hair-like projection on the cell surface Function: Used to sweep away things from the cell surface or help the cell move through fluid Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Plastid Description: Double-membrane bound organelle Function: Involved in food storage; function depends mostly upon which pigments are present Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.
Vesicle Description: Small sacs Function: Stores, transports, or digests materials within the cell Allow the selected student/group to report first, then share the information on the slide with students. Make sure they know they can add to or modify information on their charts if needed.