Enhancing the studies and practice of the social and solidarity economy in higher education Consolidando Estudios y Práctica de Economía Social y Solidaria en la Educación Superior With the support of the Erasmus Mundus programme of the European Union
Structure of the presentation: 1.The social and solidarity economy in higher education project – overview 2.The structure of the handbook 3.Context of the study 4.A model for social responsibility and transformation in social economy organisations With the support of the Erasmus Mundus programme of the European Union
1. Overview of the project Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco UNIVERSIDADE DO PORTO York St John University, UK Centre for African Studies, University of Oporto, Portugal, Universidad Nacional San Antonio Abad del Cusco, Peru, Mondragon Unibertsitatea, Spain Universidad Mayor de San Simon, Centre for Postgraduate Studies, Bolivia
to gain an in-depth knowledge of the nature, origins and practice of people-centred economic approaches. This is the social economy system which it has its own values framework, thinking and behavioural model. Values: reciprocity, solidarity, cooperation, trust It aims to make this more accessible to higher education students. 1.1 Aims of the project
Universities should offer broad and in-depth knowledge and understanding of ways of organising economic life. Higher Education should provide education and training which serves the community. We believe in a people-centred approach to economic value. Beliefs and assumptions If Higher Education is to remain relevant it needs to review its ethos, purpose and curricula. It needs to consider human well-being as well as wealth creation.
Region covered by partners and partner’s university networks 8
Participants African countries as a group: Guinea Bissau, Cape Verde, Mozambique & São Tomé 9
Beliefs and assumptions 2. Structure of the handbook 1Principles and valuesEpistemología y valores 2Identity and profileIdentidad y perfil 3Ways of workingModus operandi 4CompetencesCompetencias 5ICT – effective practicesTIC – buenas prácticas 6Social capitalCapital social 7Social responsibility and transformationResponsibilidad social y transformation 8University ecosystemsUniversidad y cultura de emprendimiento social
Content of chapters 2-7: 1.Introduction 2.Literature review from 3 regions: Africa, Europe, Latin America
Content of chapters 2-7: 3. Dialogical section
Content of chapters 2-7: 4. Case studies
Content of chapters 2-7: 5. Teaching activities
Content of chapters 1-7: 6. Competences
Web page with audiovisual and other resources
3. Acerca del proceso ¿Cómo levantar información cualitativa para poder encontrar determinados patrones de comportamiento que den cuenta de la economía social en contextos tan diversos?
3. Acerca del proceso Tres momentos cruciales: 1. Construir una guía de entrevista semi estructurada lo suficientemente abierta para no perder la riqueza de cada región y lo suficientemente estructurada como para mantener una misma línea de trabajo
3. Acerca del proceso 2.La aplicación de la guía de entrevista. Europa: virtual y presencial a través de redes; Africa: presencial, con el apoyo de ONG; América Latina: presencial, con el apoyo de estudiantes universitarios
3. Acerca del proceso 3. Construcción de un discurso en el que pudiéramos mirarnos todos y ver reflejadas nuestras realidades: proceso de encuentros y desencuentros, de construcción dialógica que se traduce en los modelos que presentamos.
A manera de reflexión: Mas allá de lo que estamos acostumbrados a ver hay un mundo donde la práctica de valores como la solidaridad, la confianza, la reciprocidad y la cooperación es posible. Un mundo donde estos valores conviven con el mercado y la eficiencia.
Un mundo que reclama su derecho a ser escuchado y reclama su derecho a no ser politizado ni ideologizado. Un mundo donde las personas están siempre antes que la economía
3. Acerca del proceso Un mundo que nos transforma a medida que nos acercamos con la suficiente humildad para entender y aceptar procesos que escapan a la métrica convencional.
Un modelo de responsibilidad social y transformación, creado por los socios Beliefs and assumptions 4. Un model