Enhancing the studies and practice of the social and solidarity economy in higher education Consolidando Estudios y Práctica de Economía Social y Solidaria.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
England 2009 By Laura and Kieran. Introduction The aims of the project are to further develop the partnership between the staff and students in our schools.
Advertisements

Madrid 26 Mayo 2010 Comenius REGIO Crossing Networks for Content and Integrated Language Learning CN4CLIL.
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e innovación Colciencias República de Colombia VII Ordinary Meeting of the COMCYT Working Group Technological.
Euro-Mediterranean University Institute · EMUI Complutense University of Madrid & Consortium 1.
AUTO-ORGANIZACIÓN Samuel Sanz Guzmán.
YUST UROPE PROYECTO MULTILATERAL MULTILATERAL PROJECT Español English.
Talking about weather Discussing the weather is a very human thing to do, and every language has its own way of doing it. If you think about it, the weather.
Universidades Innovadoras y el Modelo de Aalborg Presentación: Steen Fryba Christensen Universidad Nacional de Cuyo, 13 de mayo 2010.
PRESENTATION OF THE BILBAO SUMMIT. 1. THE WORLD SUMMIT ON THE INFORMATION SOCIETY AND THE ROLE OF LOCAL AUTHORITIES GINEBRA, 9-12 diciembre GLOBAL PROCESS.
Núcleos de Apoyo Contable y Fiscal NAF Taller internacional sobre mejores prácticas de Educación Fiscal en la Unión Europea y América Latina México.
Creating Support in the Community.
SEMINARIO ”LA COMUNIDAD CENTROAMERICANA DE PRACTICA EN DESARROLLO CURRICULAR”. MINISTERIO DE EDUCACION DE GUATEMALA / CECC ABRIL DEL 2006, CIUDAD.
TECHNOLOGY START-UPS (PUESTA LA TECNOLOGIA) CIITI Estamos aquí.
PARA QUIÉN ESTA DIRIGIDA ESTA CONFERENCIA? Para las familias Hispanas con niños con necesidades especiales y profesionales trabajando con ellos. Este evento.
RTF ROYAL TRUST FINANCIAL
T.R.U.S.T. South LA | 4331 S. Main St Los Angeles, CA | | trustsouthla.org T.R.U.S.T. South LA and Abode Communities invite you to participate.
Implantación de la Educación a Distancia: El punto de vista gerencial Juan Meléndez Universidad Central del Caribe.
Un restaurante hispano SPN 2 Honors. Nuestro Restaurante PROJECT OUTCOME In groups of 2 or 3, students will produce an authentic fictional restaurant.
Education in Spain Today Education in Spain today: Implementation of the new education system and quality assurance.
El papel del Consejo Social en la financiación de la Universidad José-Ginés Mora.
TOMANDO PASOS MÁS ALLÁ DE SOLO LECTURA Y A LA FORMACIÓN DEL DISCIPULADO CREATIVA Creative Teaching Methods Métodos Creativos de Enseñanza iTeenChallenge.
¡ Spanish Level 1 La magia! First Level Significant Aspects of Learning Use language in a range of contexts and across learning Continue to develop confidence.
Competitividad de Chile José Joaquín Brunner Agosto 2005 SESIÓN II.
Colombia en una encrucijada LATAM Energy Convention 2015 Campetrol 27 Mayo 2015 Trusted commercial intelligence Ana-Maria Lafuente.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Nombre de equipo: abaddon Camilo ramos rojas Grupo :6 Pista # 2 Traductor y motor de búsqueda : google Miércoles 1 de septiembre 2010 Pagina de respuesta.
Overview of the AP Spa. Literature & Culture Exam.
Road to Panama: 1 st Policy Dialogue on Prosperity with Equity Camino a Panamá: 1 er Diálogo de Póliticas sobre Prosperidad con Equidad.
Propuesta Estudio de Clases con Apoyo TIC Propuesta Estudio de Clases con Apoyo TIC Roberto Araya
Organización de los Estados Americanos Organização dos Estados Americanos Organisation des États Américains Organization of American States FIRST INTER-AMERICAN.
Talking about weather Discussing the weather is a very human thing to do, and every language has its own way of doing it. If you think about it, the weather.
* V ÁMONOS :5-4 YOU HAVE 3 MINUTES* Objective: – I can tell time Vocab/Ideas: – How to tell time before the half hour (review) – How to tell time after.
Pensamiento crítico (Critical Thinking) Bienvenido (Welcome) Steven Yates (Instructor)
Page 258 Realidades 1 The verbs SER and ESTAR.
El Salvador san salvador Seth Dodd. Guatemala, honduras.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
El Espa ñ ol The 10 most spoken languages The formula used to calculate the importance of each language 1. Number of primary speakers: max. 4 points.
Student Comprehensive
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
CURRENCY. What is Currency? Currency is the money the government and the people use within a given country Every country has their own type of currency.
Vicerrectoría de Relaciones Internacionales INSTITUTO VIRTUAL DE LENGUAS Básico Intermedio A2.
Projecte Qualitat i Millora Contínua Quality Management Program in Catalonia Josep Camps Pere Canyadell Network’s Coordinator.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
Mónica López Castro Director, Quality of Basic and Secondary Education Proposal for Coordinating the Fourth Phase of PRIE - Colombia Guayaquil, November.
Educación Superior en México Instituciones de Educación Superior Universidades Públicas Públicas Estatales Universidad de Guadalajara Universidades Autónomas.
1 Teaching the Human Liver with Learning Design Luis A. Álvarez González. Sergio Triviños. Sandra Bucarey Arriagada.
II Diálogo Sectorial México–UE 24 y 25 de septiembre, 2015
SCHOOLS We started our exchange programme two years ago Helene-Lange-Gymnasium (HLG) Fürth Santa Mª de la Capilla (Maristas) Jaén.
York St John University Universities Developing Social Entrepreneurship 1 st – 3 rd September 2015 Mesa Redonda 2 – Informe Social and Solidarity Economy.
Welcome, Students! English Course Teacher: Berenice González.
Taller Internacional de Educación Fiscal La Paz (Bolivia), 27 – 31 de julio de 2015 International Tax Education Workshop.
Innovando procesos cooperativos con visión ambientalista. Innovating cooperative processes with environmental vision
INTRO. TO LAW – MR. STILLMAN 12/1/15 AIM: How do we construct our BILL OF RIGHTS PROJECT? DO NOW: Look at the handout – which amendment says we have the.
Planes de acción de CPS: Desafios y herramientas 5-6 de Abril 2016 Marina Ruete y Liesbeth Casier SPP Actions Plans: Challenges and tools.
CLIL. Qué es CLIL?: El “aprendizaje integrado del contenido y el idioma” ha sido recientemente adoptado por distintos investigadores y agencias de Europa.
Visión y Desafíos de Comunicación Ansel Oliver Asociación General, Departamento de Comunicación.
Business Schools in Latin America teaching Sustainable Development and Corporate Social Responsability CSR Preliminary Survey Presented during the Cladea.
Hagan Ahora: Miren el siguiente vídeo otra vez sobre saludar con besos. (Watch the following video again about greeting with kisses.) Tarea: Finish Pre-Test.
Get Acquainted Las presentaciones Los saludos y las despedidas Cultural differences Homework.
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
Infobrion.com The creation of a virtual community in Galicia Carlos Ferrás Sexto Xosé Carlos Macía Arce Francisco Xosé Armas.
© Granta Design, Título del Proyecto Tutor: Nombre y Apellidos Alumno/s: Nombre y Apellidos 1 Nombre y Apellidos.
Help Box - Language Translator Ashley Martin, Intern; Kathy Meehan, HDFS Faculty Advisor Human Development and Family Studies Pennsylvania State Brandywine.
Escribir *You can get creative. You can write in the first person which means you are the character, you can use the third person which means you are talking.
ESPAñol What do you know about Spanish?
  Dissemination July-October 2016.
Articulando políticas y Reforzando capacidades creativas
University Polytechnic Estatal of Carchi English Investigation Integrants: Guerrero Jilmar Ortega Freddy Paredes Erika Quishpe Sandra Morocho Ronny Class:
PST RESOURCE OVERVIEW NAME of the resource / tool
PRESENTATION: PRESENTATION: MY FUTURE By: Jonathan Julian Ortiz Arango code: 21.
Transcripción de la presentación:

Enhancing the studies and practice of the social and solidarity economy in higher education Consolidando Estudios y Práctica de Economía Social y Solidaria en la Educación Superior With the support of the Erasmus Mundus programme of the European Union

Structure of the presentation: 1.The social and solidarity economy in higher education project – overview 2.The structure of the handbook 3.Context of the study 4.A model for social responsibility and transformation in social economy organisations With the support of the Erasmus Mundus programme of the European Union

1. Overview of the project Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco UNIVERSIDADE DO PORTO York St John University, UK Centre for African Studies, University of Oporto, Portugal, Universidad Nacional San Antonio Abad del Cusco, Peru, Mondragon Unibertsitatea, Spain Universidad Mayor de San Simon, Centre for Postgraduate Studies, Bolivia

to gain an in-depth knowledge of the nature, origins and practice of people-centred economic approaches. This is the social economy system which it has its own values framework, thinking and behavioural model. Values: reciprocity, solidarity, cooperation, trust It aims to make this more accessible to higher education students. 1.1 Aims of the project

Universities should offer broad and in-depth knowledge and understanding of ways of organising economic life. Higher Education should provide education and training which serves the community. We believe in a people-centred approach to economic value. Beliefs and assumptions If Higher Education is to remain relevant it needs to review its ethos, purpose and curricula. It needs to consider human well-being as well as wealth creation.

Region covered by partners and partner’s university networks 8

Participants African countries as a group: Guinea Bissau, Cape Verde, Mozambique & São Tomé 9

Beliefs and assumptions 2. Structure of the handbook 1Principles and valuesEpistemología y valores 2Identity and profileIdentidad y perfil 3Ways of workingModus operandi 4CompetencesCompetencias 5ICT – effective practicesTIC – buenas prácticas 6Social capitalCapital social 7Social responsibility and transformationResponsibilidad social y transformation 8University ecosystemsUniversidad y cultura de emprendimiento social

Content of chapters 2-7: 1.Introduction 2.Literature review from 3 regions: Africa, Europe, Latin America

Content of chapters 2-7: 3. Dialogical section

Content of chapters 2-7: 4. Case studies

Content of chapters 2-7: 5. Teaching activities

Content of chapters 1-7: 6. Competences

Web page with audiovisual and other resources

3. Acerca del proceso ¿Cómo levantar información cualitativa para poder encontrar determinados patrones de comportamiento que den cuenta de la economía social en contextos tan diversos?

3. Acerca del proceso Tres momentos cruciales: 1. Construir una guía de entrevista semi estructurada lo suficientemente abierta para no perder la riqueza de cada región y lo suficientemente estructurada como para mantener una misma línea de trabajo

3. Acerca del proceso 2.La aplicación de la guía de entrevista. Europa: virtual y presencial a través de redes; Africa: presencial, con el apoyo de ONG; América Latina: presencial, con el apoyo de estudiantes universitarios

3. Acerca del proceso 3. Construcción de un discurso en el que pudiéramos mirarnos todos y ver reflejadas nuestras realidades: proceso de encuentros y desencuentros, de construcción dialógica que se traduce en los modelos que presentamos.

A manera de reflexión: Mas allá de lo que estamos acostumbrados a ver hay un mundo donde la práctica de valores como la solidaridad, la confianza, la reciprocidad y la cooperación es posible. Un mundo donde estos valores conviven con el mercado y la eficiencia.

Un mundo que reclama su derecho a ser escuchado y reclama su derecho a no ser politizado ni ideologizado. Un mundo donde las personas están siempre antes que la economía

3. Acerca del proceso Un mundo que nos transforma a medida que nos acercamos con la suficiente humildad para entender y aceptar procesos que escapan a la métrica convencional.

Un modelo de responsibilidad social y transformación, creado por los socios Beliefs and assumptions 4. Un model