GdT de Enfermedades Cardiovasculares SNaMFAP Enero 2013

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
International Congress of Medicine for Everyday Practice
Advertisements

Tener que – to have to ___ Use conjugations of tener for the person you are talking about Add que Add infinitive verb (not conjugated) TengoTenemos TienesTenéis.
SECRETARÍA DE ESTADO DE CAMBIO CLIMÁTICO DIRECCION GENERAL DE CALIDAD Y EVALUACION AMBIENTAL PRESENTATION BY SPAIN TO THE EXECUTIVE BODY FOR THE CLRTAP:
Actualización en Dislipemias
GdT de Enfermedades Cardiovasculares de Navarra. Enero de 2013.
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
Beginning Low ESL Teacher
Interrogative words = question words
Update 2010 Fuengirola, Málaga Update 2010 Fuengirola, Málaga Lo mejor de 2009 en prevención cardiovascular, hipertensión arterial y lípidos. Dr. J.J.
¿Quién es este hombre muy importante? ¿Por qué cada niño en cada escuela de Cuba le conoce?
9 th Grade Attendance Expectations Expectativas de Asistencia en el 9° Grado [INSERT SCHOOL NAME] [INSERT NAME] Attendance Improvement Counselor (AIC)
Informal Speaking AP TestSimulated Conversation. Description The first part in the speaking section will include a task that measures speaking skills.
Español 1 El 15 de octubre de 2012 Entrada: Pronouns[en el libro importante] Answer the following questions in complete sentences in English: 1.What is.
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
Una escala de valoración sencilla es útil para detectar a los pacientes diabéticos con riesgo elevado de úlceras en los pies AP al día [
Eduardo Mendoza. Francisco Marroquín Medical School offers a maximum of three months of elective rotations to international medical students. Students.
Conclusiones ETEV en las guías del ACCP 2012:
Me llamo ___________ Clase 10 N La fecha es el 20 de septiembre del 2012 Propósito # 3: ¿Prestas atención en la clase? Actividad Inicial: Nombra los materiales.
DIABETES MELLITUS DEL ADULTO YA NO ES LA DE LOS LIBROS
Adivina quién soy Una autobiografía breve. Purpose Use what you know from Spanish 1 to describe yourself Trade and then read aloud to guess who the person.
What are subject pronouns??? They replace the subject in the sentence. For example: IWe You HeThey She.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
ALC 57 Hoy es jueves el 23 de febrero Traduce las interrogativas. ½ off for not punctuating or accents in the correct spot.
EAP Raval Sud (Barcelona)
2013 ESH/ESC Hypertension Guidelines
Español 1 El 31 de octubre de 2012 Entrada: ¿Qué hay? Watch the video & complete the missing lyrics on your sheet.
Sildenafil: Experiencia a largo plazo
Enfoque del paciente con hiperglucemia Dra. Rosario Puente Olivera Especialista en Diabetes y Nutrición.
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
Actualización en el tratamiento
Qué haces en la escuela Interview, Conjugation Practice.
El grado de control de los factores de riesgo cardiovascular en los pacientes diabéticos es deficiente Saydah SH, Fradkin J, Cowie CC. Poor Control of.
La información pronóstica aportada por la cuantificación del calcio arterial coronario puede complementar a la de la ecuación de Framingham para la predicción.
Antiagregantes en prevención secundaria de ictus Dr. Guzmán Ruiz. Noviembre 2008.
Realidades 2B Chapter Presentation. Escenario  You have just received $1,000 for your birthday ($500 in cash, $500 in gift cards). You went to the mall.
5 At least five fruits and vegetables a day. 2 Spend two hours or less a day in front of a TV, computers, video games. 1 One hour of physical activity.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Belanova – Baila mi corazón Oraciones malas: Bad sentences: Copia y corrígelas: 1.Soy como mucho ensalada with aderezo. 2.Me bebe la limonada. 3.Mi no.
中华人民共和国 Zhōnghuá Rénmín Gònghéguó. When one thinks of China, the Great Wall is one of the first things to come to mind. Pretend you are a guard in this.
¿Qué vas a hacer en el futuro?
Metas del tratamiento del paciente diabético. MIREYA AVALOS ORTIZ RESIDENTE MEDICINA INTEGRADA.
The passive “se”. When is it used? To indicate some sort of action without indicating who performed the action *The passive SE is used when you are trying.
Apuntes el 29 de octubre Los pronombres sujetos (subject pronouns): yonosotros nosotras túvosotros vosotras usted (Ud.)ustedes (Uds.) élellos ellaellas.
Week 28 Spanish III Honors. Para Empezar 28 de marzo ¿Qué hiciste durante tus vacaciones de primavera?
LAS PREGUNTAS (Question Formation). Asking “yes/no” questions To ask spoken questions that can be answered with a simple “yes” or “no,” simply raise the.
REVISTA: Expert Opin. Pharmacother 2007;8:
President Argentina Federation of Cardiology
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Demonstrative Adjectives and Pronouns
Pronouns after prepositions
Who Wants to be a thousandaire? How to setup the game:
DIABETES MELLITUS II Por una menor sensibilidad de los tejidos efectores a las acciones metabólicas de la insulina. Esta menor sensibilidad a la insulina.
CARACTERIZACIÓN DE BACTERIEMIA POR Staphylococcus aureus METICILINO RESISTENTE EN HOSPITAL MILITAR CENTRAL, BOGOTA-COLOMBIA NADER N. (2), MEDINA R. (2),
Luigy Vásquez Yeng. MÉTODOS CANAGLIFOZINAPLACEBO CANVAS participantes ss m 3.9 a El outcome primario fue muerte por causas cardiovasculares,
¡Los Adjetivos!.
Para Empezar tres de enero
5 Beneficios Alimenticios para Disminuir Diabetes Tipo 2 By JuntosContralaDiabetes.org By JuntosContralaDiabetes.org.
Historia Natural de la enfermedad.
Subject and Stressed Object Pronouns
“HACE + TIME + QUE” EXPRESSIONS
Narratives in Nonfiction
Pronouns after prepositions
Pronouns after prepositions
PROJECT 2 “Día de los muertos”
Antes de empezar In English, write 5 things you would like to do when you finish High School. 1) 2) 3) 4) 5)
Saquen la hoja de práctica
CONSEQUENCES OF ACCIDENTS AT WORK GLORIANA RUIZ. CONSEQUENCE OF WORKING WITHOUT GLOVES 1. A person can have side effects if he sprays a plant with chemicals.
Hoy es________, el _______ de _____ de ______________.
Transcripción de la presentación:

GdT de Enfermedades Cardiovasculares SNaMFAP Enero 2013 DIABETES MELLITUS GdT de Enfermedades Cardiovasculares SNaMFAP Enero 2013

Manejo de la hiperglucemia – enfoque centrado en el paciente Nota: Según la ADA el objetivo glucémico del paciente con DM2 es HbA1c <7,0% (<53 mmol/mol) Inzucchi et al. Diabetología 2012;55:1577-96 DM2=diabetes mellitus tipo 2

Fármaco de elección, salvo contraindicación Indicada en pacientes en los que la modificación en el estilo de vida no ha logrado o difícilmente logrará los objetivos de HbA1c Iniciar con dosis baja por los frecuentes efectos secundarios gastrointestinales Mejor balance coste-efectividad DM2=diabetes mellitus tipo 2; GI=gastrointestinal; IC=insuficiencia cardiaca; FO=fractura ósea; ADOs= Antidiabéticos orales Inzucchi et al. Diabetología 2012;55:1577-96

Inzucchi et al. Diabetología 2012;55:1577-96 Añadir un segundo hipoglucemiante oral, un agonista del receptor GLP-1 o insulina basal Se deben considerar las ventajas y desventajas de fármacos específicos para cada paciente Los costes son un tema crítico que determina la selección de fármacos para disminuir la glucosa en muchos ambientes DM2=diabetes mellitus tipo 2; GI=gastrointestinal; IC=insuficiencia cardiaca; FO=fractura ósea; ADOs= Antidiabéticos orales Inzucchi et al. Diabetología 2012;55:1577-96

COMBINACIONES DE TRES FARMACOS La consideración esencial es utilizar fármacos con mecanismos de acción complementarios Utilizar más fármacos eleva el potencial de efectos secundarios e interacciones farmacológicas, eleva los costes e impacta negativamente la adherencia del paciente DM2=diabetes mellitus tipo 2; GI=gastrointestinal; IC=insuficiencia cardiaca; FO=fractura ósea; ADOs= Antidiabéticos orales Inzucchi et al. Diabetología 2012;55:1577-96

Inzucchi et al. Diabetología 2012;55:1577-96 DM2=diabetes mellitus tipo 2; GI=gastrointestinal; IC=insuficiencia cardiaca; FO=fractura ósea; ADOs= Antidiabéticos orales Inzucchi et al. Diabetología 2012;55:1577-96

Estrategias secuenciales de insulina en la diabetes mellitus tipo 2 Inzucchi et al. Diabetología 2012;55:1577-96

Recomendaciones Grado A: • Aspirina en prevención secundaria. El tratamiento con aspirina a dosis bajas se debe utilizar en todos los pacientes diagnosticados de enfermedad coronaria o ictus o accidente isquémico transitorio de forma indefinida. • Clopidogrel como alternativa a la aspirina. El tratamiento con clopidogrel está indicado en casos de alergia o intolerancia a la aspirina. • Doble antiagregación en el síndrome coronario agudo. La doble antiagregación (aspirina y clopidogrel) se debe utilizar después de un síndrome coronario agudo sin elevación segmento ST o revascularización coronaria e implantación de stent durante un año. Brotons Cuixart et al. Evidencias del tratamiento antiagregante. Recomendaciones PAPPS. Aten Primaria. 2012;44(12):734---736

Grado C: • Aspirina en prevención primaria. No se recomienda el uso de aspirina de forma sistemática en prevención primaria de la enfermedad cardiovascular, en diabéticos o en pacientes asintomáticos con un índice tobillo-brazo <0,95. De forma individualizada y valorando la preferencia del paciente se podría valorar su utilización si el riesgo SCORE ≥ 10%. Grado D: • Doble antiagregación en la enfermedad cardiovascular crónica y estable. La doble antiagregación no es más eficaz que la aspirina sola y no está indicada en los pacientes con enfermedad cardiovascular crónica y estable, ya sea coronaria o de otra localización.

Executive Summary: Standards of Medical Care in Diabetes -2013 Antiplatelet agents Consider aspirin therapy (75–162 mg/day) as a primary prevention strategy in those with type 1 or type 2 diabetes at increased cardiovascular risk (10-year risk >10%). This includes most men aged >50 years or women aged >60 years who have at least one additional major risk factor (family history of CVD, hypertension, smoking, dyslipidemia, or albuminuria). (C) Aspirin should not be recommended for CVD prevention for adults with diabetes at low CVD risk (10-year CVD risk<5%, such as in men aged<50 years and women aged <60 years with no major additional CVD risk factors), since the potential adverse effects from bleeding likely offset the potential benefits. (C) In patients in these age-groups with multiple other risk factors (e.g., 10-year risk 5–10%), clinical judgment is required. (E) Use aspirin therapy (75–162 mg/day) as a secondary prevention strategy in those with diabetes with a history of CVD. (A) For patients with CVD and documented aspirin allergy, clopidogrel (75mg/day) should be used. (B) Combination therapy with aspirin (75–162 mg/day) and clopidogrel (75mg/day) is reasonable for up to a year after an acute coronary syndrome. (B) DIABETES CARE, VOLUME 36, SUPPLEMENT 1, JANUARY 2013

Dyslipidemia/lipid management Treatment recommendations and goals Lifestyle modification focusing on the reduction of Dyslipidemia/lipid Management fat, trans fat, and cholesterol intake; increase of n-3 fatty acids, viscous fiber and plant stanols/sterols; weight loss (if indicated); and increased physical activity should be recommended to improve the lipid profile in patients with diabetes. (A) Statin therapy should be added to lifestyle therapy, regardless of baseline lipid levels, for diabetic patients: -with overt CVD (A) -without CVD who are over the age of 40 years and have one or more other CVD risk factors (family history of CVD, hypertension, smoking, dyslipidemia, or albuminuria). (A) For lower-risk patients than the above (e.g., without overt CVD and under the age of 40 years), statin therapy should be considered in addition to lifestyle therapy if LDL cholesterol remains above 100 mg/dL or in those with multiple CVD risk factors. (C) In individuals without overt CVD, the goal is LDL cholesterol <100 mg/dL (2.6 mmol/L). (B) In individuals with overt CVD, a lower LDL cholesterol goal of <70 mg/dL (1.8 mmol/L), using a high dose of a statin, is an option. (B) If drug-treated patients do not reach the above targets on maximal tolerated statin therapy, a reduction in LDL cholesterol of 30–40% from baseline is an alternative therapeutic goal. (B) Triglyceride levels <150 mg/dL (1.7 mmol/L) and HDL cholesterol >40 mg/dL (1.0 mmol/L) in men and >50 mg/dL (1.3 mmol/L) in women are desirable (C). However, LDL cholesterol–targeted statin therapy remains the preferred strategy. (A) Combination therapy has been shown not to provide additional cardiovascular benefit above statin therapy alone and is not generally recommended. (A) Statin therapy is contraindicated in pregnancy. (B) DIABETES CARE, VOLUME 36, SUPPLEMENT 1, JANUARY 2013