¿Entiendes Vida sana?.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Diario #3 Para mantener la salud…. Primer Párafo: what you should do, how you should exercise, eat, drink Yo debo + infinitivos Debo ______________cada.
Advertisements

Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
La comida en el instituto Goles: To say what we think of food in school and to say whether school food is healthy.
Para empezar ¿En qué orden vas a hacer las siguientes cosas?: Primero voy a…entonces… quitarme la ropa / ponerme el piyama cepillarme los dientes / despertarme.
Asking questions using interrogative+ ir + a + infinitive (hacer)
Mandatos informales negativos
La salud y bienestar Español 2 Unidad 3A.
Martes, el 22 de octubre Objetivos:To be able to give and understand recommendations for a healthy lifestyle Ayer me desperté a las siete. Me duché, me.
Recall: What are the Affirmative Informal Commands for each of these: Comer (to eat) Hablar (to talk/speak) Tener (to have) Venir (to come) Poner (to put/set)
Exámen Preliminar.
Healthy Lifestyle.
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Structure ≈ 1) general health issues ≈ 2) what you do at the moment to be healthy- eating / sport / lifestyle- any aches and pains? ≈ 3) what you would.
Starter: Hoy es… Para estar en forma, no fumo, no como muchos dulces pero en el verano voy a comer helado En el futuro para llevar una.
Qué haces en la escuela Interview, Conjugation Practice.
Español 1 13 de marzo de La Campana  Forma parejas:  1. Quiero ir A. She likes to go  2. Le gusta ir B. They want to go to the beach  3. Vamos.
WALT: Talk about healthy living
La vida sana AQA GCSE book p50 and 51.
Español 2 Unidad 3A. ¡HACEMOS EJERCICIOS! ¿Estás listo?
Formal Commands! ¡Atención! In this presentation, you will learn about making commands in Spanish.
Vida Sana Objetivo; To talk about healthy lifestyles MUST be able to say what you do to lead a healthy lifestyles SHOULD be able to use ‘se’ constructions.
Lo que hago yo (What I do)continued from yesterday Yesterday we ran out of time to complete the Salida (exit). Make sure that you logged it in your table.
Título: ¿Qué debo comer y beber? Objetivo: Extracting information from Higher Level texts in order to produce A/A* responses sano = healthy / malsano =
*TAKE OUT YOUR HOMEWORK* Objective: – I can prepare to demonstrate my knowledge of how to use the different forms of “gusta” Vocab/Ideas: – Gusta (review)
Hoy es el 21 de febrero de   Escribe en español.  1. Pedro likes to sing and dance.  2. We like to eat a lot of pizza.  3. Pablo and Maria.
ESPAÑOL 1 UNIDAD 4: Computer lab day
Dieta Sana Objetivo; To talk about healthy and unhealthy diets
Match the English to the Spanish
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
¿Qué te gusta hacer?.
Hoy es viernes, el 26 de septiembre
Español 1 Hoy es lunes el 10 de marzo de La Campana Escribe dónde, a tu familía, le gusta ir en español. Ejemplo: A mi primo le gusta ir a la biblioteca.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Antes de empezar – find these words in your vocabulario 1) más o menos - 2) por supuesto – 3) ¡Qué asco! -
Daily Routine Assessment-Monday!
Antes de empezar Escribe los números 1-6. What word would you use to describe how they are feeling? Use only the words found on your vocabulary.
Formal Commands! Telling people what to do…… You speak, or you are speaking……Hablas, estás hablando This is different from telling (commanding) someone.
Actividad de Escritura
Formal Commands! Ten-Hut! In this presentation, you will learn about making commands in Spanish.
Tarea PARA EL JUEVES 10 DE OCTUBRE Finish 1 st draft of your essay, following all instructions on the Essay Bones. Use the graphic organizer to help you.
Vivir una vida sana - To maintain a healthy lifestyle
Hoy es martes, el 20 de marzo Para Empezar: Bring me your stamp sheet if you can: – ASK “What restaurant do you recommend?” – Recommend a restaurant and.
T IENEN 5 M INUTOS Objective: I can write that I want, can, have to or feel like doing something Vocab/Ideas: Querer Poder Tenerque Tenerganas de Vámonos:
VOCABULARIO Tercer Paso. Turning down an invitation and explaining why Ask if your friend would Your friend might say: like to do something: ¿Te gustaría.
Hoy es jueves, el cinco de septiembre
Calentamiento Write the answers to the questions in SPANISH
Objectives To learn some different techniques to help you memorise your ‘Healthy Living’ Written Controlled Assessment. To practise these techniques and.
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
Me gusta. objetivo Talk about activities you like and don’t like to do. Ask others what they like to do.
Mi cole Goles: To say what facilities there are in your school To use adjectives to describe what your school is like To compare Spanish and English schools.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
I can… Listen and respond to questions in L2 Review concepts from Spanish 1 Recognize when to use SER or ESTAR Use SER/ESTAR in context Recognize when.
Empareja el español y el inglés.
Hacer Ahora (Do Now) 1. Please sit down quietly. 2. Please copy today’s date, day and homework into your notebook or binder. 3. Please conjugate the verb.
ON YOUR DESK Documento Today’s notes Homework. ¡Hola! Conjugate the following verbs: 1. Yo / comer 2. Él / bailar 3. Nosotros / vivir 4. Ellos / abrir.
Excuses, excuses… Spanish I – reasons to accept and decline an invitation.
¡Una Vida Sana! La nutricion Un plan de hacer ejercicio Descansar y dormirAliviar el estres.
Escribe las tres formas para presentarte (Write down three ways to introduce yourself) 1. _______________________________ 2.________________________________.
Spanish I Week 10. Para Empezar El diecinueve de octubre Please answer the following in a complete sentence in Spanish: ¿Qué te gusta hacer?
LOS VERBOS REFLEXIVOS. WRITE: What is a reflexive verb? A reflexive verb describes when a person doing an action is also receiving the action.
Hoy es miércoles el dieciseis de septiembre. HAGAN AHORA: Contesta las preguntas 1.¿Cómo te llamas? 2.¿Cuántos años tienes? 3.¿Cuándo es tu cumpleaños?
Week 28 Spanish I. Para Empezar 28 de marzo Translate the following sentence into Spanish. Don’t forget to use your notes! My friends and I like to play.
Hoy es martes el 5 de abril Today is Tuesday, April 5 Write the following phrases in Spanish and use correctly the verb estar: She is sick= Ella está enferma.
Spanish 9/28 Ms. Wrigley. What’s your number? El número de telefono – The phone number ¿Cuál es tu número de telefono? – What is your phone number? Mi.
Page 80 Realidades 2 Reflexive Verbs Reflexive verbs are used to tell that a person does something to or for him- or herself.
¡Buenas tardes clase! Cuando NO estamos de acuerdo Usen una expresión para decir que no estás de acuerdo con las oraciones. Después, explica.
¡A conversar! Cap. 7 1.Find a partner. 2.Decide which person will be “a” and which will be “b” 3.As you are prompted, try to have the conversation according.
¡Buenos días! Trabajo del timbre: 1.NO pongan la tarea en tu pupitre. DO NOT put your on your desk. I’m not checking this one in today. 2. Pongan todas.
Back of your book! 2 x 2 = 4 x 5 = = = 9 x 5 = Completa las secuencias 2,4,6,… 5, 10, 15,… 3, 6, 12, 24, …
A + el = al de + el = del Capítulo 1A. To be pleasing to or To please Gustar I like your shoes! Your shoes are pleasing to me! I like to watch TV. To.
Transcripción de la presentación:

¿Entiendes Vida sana?

Misión: I can have a conversation about healthy lifestyles Misión: I can have a conversation about healthy lifestyles. ¿Llevas una vida sana? ¿Te alimentas bien? ¿Comes bien? ¿Bebes soda y jugo artificial? ¿Tomas drogas? ¿Bebes alcohol? ¿Fumas? ¿Haces ejercicio? ¿Con qué frecuencia haces ejercicio? ¿Cuántas horas por día….?

AVISO: This presentation is structured by a series of questions that you guys will later ask each other. As we go through this presentation, write down ONLY phrases that are relevant to your life. Own some of it as opposed to being burdened by all of it. In later lessons, we will work on bulking up our food vocabulary more. For now, let’s just get talking about la vida sana y la salud.

Sí. Llevo una vida (muy/bastante) sana. ¿Llevas una vida sana? Sí. Llevo una vida (muy/bastante) sana. No. No llevo una vida sana.

¿Comes bien? ¿Te alimentas bien? Sí. Como bien Sí. Me alimento bien. Sí. Como muchas verduras, proteína y frutas.

¿Comes bien? ¿Te alimentas bien? No. No como bien. No. No me alimento bien. No. Como mucha comida basura, comida rápida, dulces y postres. No. Me gustan papas fritas, hamburguesas, pizza y perros calientes.

¿Haces ejercicio? Sí… Yo levanto pesos Yo monto a caballo

¿Haces ejercicio? Sí… Yo monto en bicicleta Yo esquío

¿Con qué frecuencia haces ejercicio? Yo hago ejercicio… cada día (todos los días) a menudo (frecuentemente) 2 veces por semana casi nunca raramente de vez en cuando a veces

¿Practicas un deporte? Sí, practico… el atletismo el yoga la gimnástica

¿Practicas un deporte? Sí, practico… las artes marciales la lucha

¿Cuántas horas por día haces ejercicio? Monto en bicicleta por 3 horas por día

¿Juegas un deporte? Sí, juego… el lacrosse el baloncesto/básquetbol el softball el hockey sobre césped

¿Bebes refrescos? Sí, bebo refrescos siempre. Nunca bebo refrescos.

¿Fumas? No fumo. ¿Bebes alcohol? No, obviamente. Soy un buen estudiante. ¿Tomas drogas ilegales? ¡Absolutamente no!

¿Por qué…? Por que… Quieren… bajar de peso mantenerse la forma - Me gusta hacerlo - Tengo que hacerlo para… - Es saludable/sana

Tíra la pelota ¿Haces ejercicio? ¿Cuáles deportes practicas? ¿Cuáles deportes juegas? ¿Con qué frecuencia haces ejercicio? ¿Por qué haces ejercicio? ¿Cómo es tu dieta? ¿Fumas? ¿Bebes alcohol? ¿Tomas drogas ilegales? ¿Llevas una vida sana?

¿Con qué frecuencia? ¿Dónde? Preguntas originales Pregunta relacionada para extender conversación ¿Llevas una vida sana?   ¿Cómo?  ¿Por qué? ¿Te alimentas bien? ¿Comes bien?  ¿Qué consumes?   ¿Con qué frecuencia?  ¿Dónde? ¿Qué comes?   ¿Haces ejercicio? ¿Bebes refrescos y jugos artificiales? ¿Tomas drogas? ¿Bebes alcohol? ¿Fumas?

¡Citas relámpago!

¡ Competencia ! Coge un Así se Dice 1. Ábrelo a la página 128. Con un compañero, organiza el vocabulario en una pirámide de alimento. Marca todas las partes de la pirámide y marca todas las comidas. Esta es una competencia. ¡Preparados, listos, ya! Vas a recibir puntos para participar

¡Estás con el ángel de la radio! You and your friends are goofing around and decide to call in to answer Doctora Isabel’s questions of the day on her radio show: ¿Qué es necesario para llevar una vida sana? ¿Llevas una vida sana? Come up in pairs. Partner 1 asks Partner 2 the question, acting as Doctora Isabel. Then, switch. Elaborate as much as possible on your response. Use lots of LA VIDA SANA vocab.

Ejemplo ¿Llevas una vida sana? Creo que llevo una vida muy sana. Como bien y hago ejercicios. Por ejemplo, yo como muchas proteínas y yogur. Me encantan las frutas y verduras. No como mucha comida basura ni comida grasa. A veces bebo jugos, pero nunca bebo jugos artificiales ni soda ni alcohol. Además, hago ejercicios casi todos los días. Corro por 45 minutos tres días a la semana y practico el yoga por los fines de semana con mi amiga. En el invierno esquío y en el verano monto en bicicleta. La salud es importante para mi. Pienso que mis hábitos son muy sanos.

El sueño, el estrés, y la relajación. 3/3/14 is a 90min delay- Option 1: Teach just additional notes on sueno, estres, relajacion. Do mini conversaciones for puntos, using questions in last slides Option 2: Teach new notes quickly, start presentations re: Dra. Isabel. Finish presentations next class. Use reading re: sleep to supplement next class. Next class is very long – two hours? For 1B, need extra stuff! Start body parts? Teach a mi me duele(n) and have s draw people on big paper

Lee y contesta – 1B, 4B “Generalmente, los adolescentes necesitan una media de nueves horas para dormir –sin embargo, normalmente no duermen lo suficiente. Es muy frecuente que un adolescente quiera acostarse tarde por la noche y después quejarse (complain) por tener que madrugar (get up early) para ir al instituto; a pesar de esto, no hay duda de que existe una razón biológica detrás de todo esto. Cuando se llega a la adolescencia, su pauta natural de sueño cambia. Una hormona, denominada melatonina, la cual se cree que está relacionada con el sueño, aparece más tarde en la adolescencia –haciendo que el joven se sienta cansado más tarde. Esto se conoce con el nombre de Síndrome de la Fase de Sueño Retrasada. Intente que su hijo se acueste y se levante a la misma hora cada día, ya que esto le ayudará a dormir las horas que necesita.” According to this article clip, how many hours of sleep do adolescents need? Why do they want to go to bed so late? What does it recommend to parents at the end? http://www.sanitas.es/sanitas/seguros/es/particulares/biblioteca-de-salud/prevencion-salud/prepro_058573.html

Haz ahora: Copia esta información en tu cuaderno. El estrés Sufrir de estrés ¿Sufres de estrés? Sí, sufro de estrés a veces. No, soy una persona relajado,-a. Estar estresado,-a ¿Estas estresado,-a? Sí, estoy bastante estresada. No, los deportes me alivian el estrés. Estresarse REFLEXIVE ¿Te estresas por comer? No, me estreso por ir a la escuela.

El sueño, el estrés, y la relajación. El sueño Dormirse (oue) REFLEXIVE ¿Te duermes bien? No, me duermo mal. Me acuesto tarde y me levanto temprano. Sí, me duermo 9 horas todos los días. La ansiedad Tener ansiedad ¿Tienes ansiedad? Si, la tengo antes de tomar un examen. Dar ansiedad This works like gustar ¿Qué te da ansiedad? Los exámenes me dan ansiedad.

El sueño, el estrés, y la relajación. Relajarse ¿Te relajas mucho? Me relajo un poco después de hacer los ejercicios. Si, practico meditación y hago yoga. Recomendaciones Debes/deberías You should Debes relajar y dormir más. Deberías comer mejor. Ir + a + infinitive Voy a relajar y dormir más. Voy a comer menos dulces.

El sueño, el estrés, y la relajación. How could we use these to make recommendations? They call for infinitives. Impersonal: Es necesario… Es importante… Hay que… Personal: Tener que… Tienes que dormir mejor. Es necesario dormir bien todos los días.

Presentaciones. In pairs, you will present a skit in which one of you is Dra. Isabel, a Psychologist/radio host. The other partner will call into her show. Dra. Isabel will ask 5 questions about healthy living to the caller and make 1 final suggestion, based on what the caller tells her. The caller will answer each of Dra. Isabela’s questions thoroughly and respond to her suggestion. (6 lines each, 12 total) Make sure to include a question on eating, physical activity, sleep, stress, and smoking/drinking habits. You will be graded on content, grammar, pronunciation and vocabulary. Use your notes from last class and today to make your skit. You have 15 minutes to prepare.

Scoring Rubric for Speaking 4 3 2 1 Vocabulary   4 3 2 1 Vocabulary Extensive use of vocab., including idiomatic expressions Use of debes/ir+a+infinitive/tener+que Adequate use of vocab. and idiomatic expressions Limited vocabulary marked with some anglicisms Limited vocab marked by frequent anglicisms that force interpretation by the listener Grammar Few or no errors total errors) Minor errors (2-3 total errors) Some serious errors (4-5 total) Serious errors (6+ total) Pronunciation & Fluency Good intonation and largely accurate pronunciation with slight accent. Smooth speech. (0-1 total errors) Acceptable intonation and pronunciation with distinctive accent. Few minor hesitations. Errors in intonation & pronunciation with heavy accent. Several hesitations. (3-4 total errors) Errors in intonation and pronunciation that interfere with listener’s comprehension. Many major hesitations. (6+ total errors) Content Thorough response with interesting & pertinent detail 5 Q&A, 1 S&R on distinct topics: comer, ejercicios, estrés, dormir, otro Thorough response with sufficient detail 4 Q&A, and 1 S&R or 5 Q&A and no S&R Some detail, but not sufficient 3 Q&A with or w/o S&R General, insufficient response 2 or less Q&A with or w/o S&R

¿Comes bien? ¿Comes mal? ¿Llevas una vida malsana? ¿Qué hay que hacer para estar en forma? ¿Tienes hábitos malos como fumar o beber soda? Describe tus hábitos de alimentación ¿Quieres cambiar tu dieta? ¿Cuántas veces por la semana haces ejercicios? ¿Cuántas horas por día haces ejercicios?

 ¿Qué haces para estar en forma? ¿Te alimentas bien o mal? Explica. ¿Qué es necesario hacer para estar en forma? Describe tu dieta. ¿es sana? ¿Qué haces para estar en forma? ¿Qué es importante para llevar una vida sana? ¿Llevas una vida sana?