Por otra ruta en traducción automática Joseba Abaitua Grupo DELi Universidad de Deusto.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to leave.
Advertisements

Are you for or against living in Spain? 1.Take a separate sheet of paper and put your name on it 2.Make a pro and con list (A T chart with Pro and Con.
Saludos.
Review of Tener and the Direct Object Pronouns.  What does “tener” mean?  To have  Forms of Tener:  Yo tengo  Tú tienes  Él, Ella, Usted tiene 
La traducción automática y la traducción asistida. ¿Qué nos depara el futuro? Joseba Abaitua Grupo DELi Universidad de Deusto.
Dónde vs. Adónde Dónde means WHERE. When dónde is used, it is usually in relation to where someone IS LOCATED RIGHT THEN. Ex: ¿Dónde estás tú? Yo estoy.
Elton Jonh y Celine Dion.
Turn in Packet to be graded…  If not finished it is due at the end of class but you will have 10 points deducted.  It is worth a 100 point quiz grade.
Gustar- To like (to please)
Gramática 2 Español 2-2 Sra. Carpinella. Ir Ir – to go YoNosotros Nosotras TúVosotros Vosotras Él Ella Usted (Ud.) Ellos Ellas Ustedes (Uds.) voy vas.
The Lost World El Mundo Perdido Lo que van a presenciar tus ojos es un espectáculo único en el mundo. Una tierra virgen, sin alterar, con las montañas.
El Mundo Perdido The Lost World Lo que van a presenciar tus ojos es un espectáculo único en el mundo. Una tierra virgen, sin alterar, con las montañas.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta … Carlos estudia en la biblioteca. s vo Forming YES and NO questions is easy. In Spanish, reverse the.
WARM-UP 1.How do you ask someone for their name? 2.How do you ask where someone is from? 3.How do you ask what someone likes to do? 4.How do you ask someone.
Cosecha Amarga Cosecha Dulce: El programa Bracero
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
Anna vs Elsa ¿Cómo te llamas? vs ¿Cómo se llama? ¿Cómo estás? vs ¿Cómo está?
It is in giving that we receive, It is in pard’ning that we are pardoned And it is in dying that we are born to eternal life Mientras más das, recibiras.
Common Core & Close Reading Núcleo Común & Lectura Atenta
de septiembre.  ¿Qué hora es? La participación #1 = dibuja una FLOR GRAN DE 3. 4.
Hoy es lunes. Es el 18 de noviembre LA TAREA:  Libro de ejercicio p. 100  El paquete de repaso – miércoles  Examen de 5B - miércoles LA PREGUNTA : What.
PAGINAS: 34 Y 35 Ser y Estar Tú y Usted. Ser= To be Ser is an irregular verb in Spanish It is the permanent “to be” It is used to:  Describe physical.
How to Conjugate Regular –AR Verbs in the Present Tense.
Imagine there’s no heaven, it’s easy if you try, Imagina que no hay Cielo, es fácil si lo intentas.
Edit the text with your own short phrase. Move the sparkles as you like. The animation is already done for you; just copy and paste the slide into your.
Presentaciones… Introductions….
Edit the text with your own short phrase. Move the sparkles as you like. The animation is already done for you; just copy and paste the slide into your.
IMAGINA John Lennon.
Imagine there’s no heaven, it’s easy if you try, Imagina que no hay cielo, es fácil si lo intentas,
Direct Object Pronouns This material is the property of the AR Dept. of Education. It may be used and reproduced for non-profit, educational purposes only.
Direct Object Pronouns
Control de calidad en traducción Joseba Abaitua Grupo DELi Universidad de Deusto.
Imagine wave En homenaje a JOHN LENNON ( ), cantante y compositor británico, miembro del grupo The Beatles y una de las figuras más importantes.
Rewrite the dialogue into a logical order. Encantado Adiós Soy de Bolivia Hasta luego ¿Cómo te llamas? ¿De dónde eres? Buenos días Igualmente Me llamo.
martes NSP2 Repaso Si tuvieras que resumir la historia de Bernardino a un niño de 8 años en un párrafo ¿cómo se la contarías? ¿De qué se trato? ¿Cuál.
Presiona para comenzar Esta presentación es solo para su recreación, en mi interés de llevar un mensaje de paz, amor y alegría a través de la música y.
Imagine there’s no heaven, it’s easy if you try, Imaginar que no hay cielo, es fácil si usted prueba.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Un evento especial Write a brief description of a special event you look forward to every year. It could be a family celebration, a school event, or something.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Imperfect Tense -AR Verbs. Notes  In Spanish there are two simple past tenses: the preterite and the imperfect.  The preterite is used to state an action.
Objetivo: How do we describe ourselves? Hagan Ahora: In your notebooks, conjugate ser into all six forms. When you receive your workbook, write your first.
Talking about weather Discussing the weather is a very human thing to do, and every language has its own way of doing it. If you think about it, the weather.
La Fecha: Hoy es jueves, 4 de septiembre Tema: Review of Unit 1 concepts Obj: SWBAT use activities vocabulary and the verbs ser and gustar to create basic.
CASH CAB 2.  Answer the question: ¿Cómo estás?  Bien; Regular.
Capítulo 2 ¡A conocernos! Vocabulario 1 Apuntes (notes)
Circle the information What is the density of an object with a of 12.5g; who when placed in a graduated cylinder the water rises from 7ml to 12 ml?
How to donate on ? ¿ Cómo donar en ?
Identificar tres (3) países que hablan español.
Direct Object Pronouns This material is the property of the AR Dept. of Education. It may be used and reproduced for non-profit, educational purposes only.
Gramática de 2A. YoINosotros/ Nosotras We TúYou ÉlHeEllosThey EllaSheEllasThey Ud.You (formal)Uds.You all Ellos is used to refer to “they” if there is.
[nombre del país] Capital: [nombre del capital] por [tu nombre] el 16 de mayo.
1 Teaching the Human Liver with Learning Design Luis A. Álvarez González. Sergio Triviños. Sandra Bucarey Arriagada.
Gustar “to like” By Arianna and Sarah. Gustar- To like (to please) Me gusta (I like) Te gusta (you like) Singular Nos gusta (we like) Me gustan (I like)
What is a reflexive verb? A reflexive verb indicates that the subject of the sentence has performed an action on himself/herself/itself. In other words,
Antes de empezar – ¿Cómo se llaman estos quehaceres? (Necesito la tarea.)
Essential question: How do I say what I like and what interests/bores me?
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: Poner: Salir: Tener : Traer: Venir:
IOP’s and DOP’s LE or LO??. Corrigan los errores: 1.Yo envio flores a mi madre. 2.El ventero ayudo Don Quijote. 3.Yo compro aretes para mi prima. 4.Yo.
Gustar y otros verbos similares Me gusta ese champú. ¿Te gustaron las clases? English equivalent I like that shampoo. Literal meaning That shampoo is pleasing.
The present progressive 1. Meaning -what you (or he, or we, or they) are doing RIGHT THIS SECOND.
Los Adjetivos Possessivos
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN
Unidad 10 Perfect Test Score
Cómo responder a las preguntas
Conjugate ir in the present tense
EL VERBO GUSTAR.
El abrecerebros 7/1/15 Turn in back page of Syllabus en
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

Por otra ruta en traducción automática Joseba Abaitua Grupo DELi Universidad de Deusto

Por otra ruta en traducción automática Rutas posibles Quality translation vs... Text segmentation MT projects in Spain Discussion

Rutas posibles Rule-based MT (RBMT) vs. Analogy-based MT (ABMT) ?

Rutas posibles Rule-based MT (RBMT) vs. Analogy-based MT (ABMT) ?

Rutas posibles Rule-based MT (RBMT) & Analogy-based MT (ABMT)

Rutas posibles Machine...

Rutas posibles Machine... Translation

Rutas posibles Machine... Translation Babelfish

Rutas posibles Machine... Translation Babelfish Localization

Rutas posibles Machine... Translation Babelfish Localization

Quality translation cobertura calidad perfecta ready-to-use comprensible indicativa CAT MTMTMTMT

cobertura calidad perfecta ready-to-use comprensible indicativa CAT MTMTMTMT

SYSTRAN HLTCentral web site was established as an online information resource of human language technologies and related topics of interest to the HLT community at large. It covers news, R&D, technological and business developments in the areas of speech, language, multilinguality, automatic translation, localisation and related areas. It has a unique European perspective with a broad view of HLT news and developments worldwide. El Web site de HLTCentral fue establecido como recurso en línea de la información tecnologías humanas del lenguaje y los asuntos relacionados del interés para la comunidad de HLT en grande. Cubre noticias, progresos del R&d, tecnológicos y de negocio en las áreas del discurso, del lenguaje, del multilinguality, de la traducción automática, de la localización y de áreas relacionadas. Tiene una perspectiva europea única con una visión de conjunto noticias de HLT y los progresos por todo el mundo.

Third dimensionon cobertura calidad perfecta ready-to-use comprensible indicativa CAT MTMTMTMT ling. distance

Traducción humana Twinkle, twinkle, little bat how I wonder what you're at! Up above the world you fly like a tea-tray in the sky. Lewis Carroll Brilla, luce, ratita alada ¿en qué estás tan atareada? Por encima del universo vuelas como una bandeja de teteras. tr. de Jaime de Ojeda

Babelfish or translation? Brilla, luce, ratita alada ¿en qué estás tan atareada? Por encima del universo vuelas como una bandeja de teteras. tr. de Jaime de Ojeda Centelleo, centelleo, pequeño palo, ¡cómo me pregunto en cuál usted está! Encima sobre del mundo usted vuela como una té-bandeja en el cielo. tr. de SYSTRAN

Quality translation If only rule-based MT, then Babelfish Question: Is translation a problem of meaning equivalence?

Quality translation Meaning equivalence Leibniz, Frege, Montague Textual equivalence Hatim & Mason 1990, Nord 1993

Quality translation Meaning equivalence – Concepts /lexicological units – Compositionality Textual equivalence – Meaning, style, pragmatics

Quality translation Meaning equivalence – Direct – Transfer – Interlingua

Text segmentation Lexicological / conceptual units Textual units: –, –,,, –

Text segmentation Lexicological / conceptual units Textual units: –, –,,, – ( TMX ) ( TEI )

Text segmentation Exeunt marching. A peal of ordance shot off. Marcha fúnebre. Salen, llevándose los cadáveres. Después se oye una descarga de artillería. Se van marchando; después, se disparan salvas de artillería. Salen en marcha solemne, seguida de una salva de cañón.

MT in Spain Incyta (new METAL / Sailabs) Atril (DéjàVu) UPV (EuTrans) UA (InterNostrum, Biblioteca Cervantes) US (grupo JULIETTA) UPF (IULA) CES UD (XML-Bi)

Debate Ciclo de vida de la documentación Localización Acopio de ejemplos Detección de repeticiones Unidades mayores primero Traducción humana primero Compartir recursos (O’Hagan 1996)

Text segmentation Lexicological / conceptual units Textual units: –, –,,, –

Más información