Una breve introducción a las regiones H II Un tema de antigua tradición en la astronomía mexicana… Regiones de gas que está siendo ionizado por los fotones.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
The Future Tense Irregular Verbs
Advertisements

Centro de Radioastronomía y Astrofísica, UNAM Morelia, Michoacán 18 investigadores, dirección de tesis de licenciatura, posgrado en astronomía.
Movimientos propios del Objeto BN y de la Fuente de Radio I en Orion
Podemos descomponer la velocidad total de un astro en dos componentes: la velocidad radial (la componente a lo largo de la línea de visión) y la velocidad.
I NDIRECT O BJECT P RONOUNS to whom or for whom actions are performed.
Review, test strategies and packet answers.  1. Read through once for understanding, while HIGHLIGHTING key words (refer to handout from 9/18)  2. Go.
IES DE FOZ WORKSHOP – 3 The metaphorical use of the word “ Water” El uso metafórico de la palabra “ Agua”
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Spanish 4/4 Honors. Háganlo ahora Form the past participle (ado, ido). Remember, there are irregular past participles too. 1. Hablar 2. Tener 3. Escribir.
Chapter 3A Breakfast, Lunch, Gusta vs. Gustan, Encanta vs. Encantan, and Conjugation of –er and –ir endings By Erica Bloom.
LOCALIZACIÓN DEL SISTEMA SOLAR
4.1 Continuidad en un punto 4.2 Tipos de discontinuidades 4.3 Continuidad en intervalos.
Medio interestelar en galaxias (ISM). Ejemplo: galaxia del Sombrero, polvo y gas.
peterverdonedesigns. com/files/hydraulic%20system%20theory
The Normal Distribution To calculate the probability of a Normal distribution between a and b:
El Niño I El fenómeno denominado El Niño consiste en un calentamiento de las aguas del Pacífico que tiene lugar cada 2 a 7 años y que tiene una gran influencia.
SER vs. ESTAR Spanish To be or not to be? So far we have learned two ways to express the concept of “to be”: ser estar In this slide show, we’ll look.
Fact Family4, 5, 20 (provided by the teacher) Problem4 X 5= 20 Perimeter = 18 cm Area4 x 5= 20 sq cm 5 cm 4 cm Example: Teachers: Assign students.
A. Gardi, ENS (IPGP) R. Madariaga ENS Ch. Vigny ENS A. RudloffENS A. Lemoine DGF (BRGM) J. Campos DGF PICS CNRS-CONICYT ACI Catnat CNRS ANR Chile Sismicidad.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
Hace…que To express how long something has been going on, Spanish uses the following formula: Hace + length of time + que + verb (in the present tense)
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
Bienvenidos Objetivos Agenda 1.Actividad Inicial: 10 min 2.Pre-Assessment: 20 min 3.Actividad Individual: 10 min 4.Group-Formation: 10 min 5.KWL-La ciudad:
Español 3 Sra. Carpinella.  Because each tense is used for very specific things, there are some key words that indicate whether you would use the imperfect.
Resultados astronómicos recientes del OAN Septiembre 2004
25 Chapter 25 Beyond Our Solar System. The Milky Way Galaxy 25.3 The Universe  A galaxy is a group of stars, dust, and gases held together by gravity.
Flag Day (Mexico) By: Jason Kelley.
Hace + Time Expressions
Nebulosa de Orión : Estructuras y fenómenos observados en el óptico O’Dell, C., 2001, ARA&A, 39, 99 Bally, J. et al, 2000, AJ, 119, 2919 Roberto Muñoz.
El uso del artículo como sustantivo
Stem-Changing verbs.
12- 9 Solve Multi-Step Eqns Solve using the properties and inverse operations. Check your answers Ann earns 1.5 times her normal.
EL CHORRO BINARIO DE L1551 IRS5 Luis F. Rodríguez y Alicia Porras (IAUNAM, Morelia) Mark J. Claussen (NRAO, USA) Salvador Curiel (IAUNAM, DF) David J.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Alejandro Correa Benítez y Pablo Lonnie Pacheco Railey MARTE…¿Más cerca que nunca?
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Enrique Iglesias By Megan Sims Period 4.
NGC 6357 es la formación de algunas de las estrellas más masivas que se han descubierto. Una de estas estrellas masivas, cerca del centro de NGC 6357,
Progressive. The progressive consist of two parts: a helping verb and the present participle of a main verb, which ends in –ing in English: is talking.
Formación Estelar Masiva CRyA, UNAM: R. Franco-Hernández, L. Gómez, L. Loinard, S. Lizano, Y. Gómez IA, UNAM: S. Curiel, J. Cantó, C. Allen, A. Poveda.
Centro de Radioastronomía y Astrofísica, UNAM Morelia, Michoacán, México 18 investigadores, dirección de tesis de licenciatura, posgrado en astronomía.
LOS MANDATOS INFORMALES AFIRMATIVOS. The Informal commands (Telling your family & friends to do stuff!) When we are with friends, siblings or children,
¿Qué hora es? The third-person singular of ser is used with one o’clock since it is just one hour (hora) Es la una. The singular.
The Future Tense -original PowerPoint created by Mrs. Shirley of North Intermediate High School in Broken Arrow, OK.
 The Spanish Present Tense is generally used, as in English, to describe actions that are happening right now. I eat – Como However, it is also used.
Hacer with expressions of time When you are talking about how long something has been happening or how long ago it happened, you will use the verb hacer.
Objectives To learn some different techniques to help you memorise your ‘Healthy Living’ Written Controlled Assessment. To practise these techniques and.
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
Mi ciudad Goles: To compare how a town used to be with how it is now. To recap places in town and directions.
CONDITIONAL PERFECT TENSE CONJUGACION
EL PRESENTE PERFECTO PARTE 1 (LOS VERBOS REGULARES)
Indirect Object Pronouns Original PowerPoint was by Ms. Martin of Tri-Center Community Schools.
Operations Charts Keep these operations charts posted by the wall you usually work out math word problems. Print them in color and paste them on the same.
Latitud 0 ° Viajando a través de películas. You have just moved to Quito and your friend from childhood who lives in _____ invited you to stay with him/her.
Properties of Matter Mass/ Masa Volume/ Volumen Density/ Densidad.
Unidad I, Lección 4 La América Central y México. 23/9 Bellringer Take down the vocabulary notes which are located on the next 3 slides. The first two.
La hora/Time ¿Qué hora es?.  To ask for the time in Spanish, you ask “¿Qué hora es?” or “¿Qué hora son?” Which literally translates to “What hour is.
Galaxias y Más ¿Dónde estamos en el universo? Southwest middle está en los EE.UU. Los EE.UU. está en la Tierra La Tierra está en el Sistema Solar El.
The Subjunctive Mood. So far you have learned the “indicative” tense. This is how we express facts. The subjunctive mood is used to express... Wish Hope.
AIM: How do comparative studies help trace evolution? Como ayuda la comparacion a establecer relaciones evolutivas?
  Jugó=he/she played  Use the preterite tense for past actions that are viewed as over and are not being connected to the present. ¿Te acuerdas?
Los verbos reflexivos Objective: To be able to talk about your daily routine. Getting ready for a special event.
OMC-1 Ceph-A HH212 DR-21 S187-IR HH211 Flujos moleculares Luis Salas, julio 2001.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Logros y experiencias. Lengua extranjera. L.E.L.I. Paulina.
Los Pronombres relativos Relative pronouns. Relative pronouns are words that:  Connect ideas within one sentence  Most frequently refer back to a noun.
6.1-1  In Lección 5, you learned how to form past participles. You will now learn how to form the present perfect indicative (el pretérito perfecto de.
¿Cuánto tiempo hace que…? You can ask when something happened in Spanish by using: ¿Cuándo + [preterit verb]…? ¿Cuándo llegaste a la clínica? When did.
First Grade Dual High Frequency Words
Chapter 25 Beyond Our Solar System Who is Stan Hatfield and Ken Pinzke.
How to write my report. Checklist – what I need to include Cover page Contents page – with sections Introduction - aims of project - background information.
Transcripción de la presentación:

Una breve introducción a las regiones H II Un tema de antigua tradición en la astronomía mexicana… Regiones de gas que está siendo ionizado por los fotones ultravioleta (>13.6 eV) de una estrella.

En el espacio interestelar existen grandes nubes de gas y polvo que normalmente están en equilibrio, con la gravedad balanceada por el campo magnético y la turbulencia…

Por razones que aún no se entienden bien, un fragmento de la nube se contrae para formar una nueva estrella…

Si la estrella es lo suficientemente caliente (más de 30,000 K) produce fotones con energía mayor a 13.6 eV que ionizan al hidrógeno circundante formando una región H II…

Como el gas ionizado es más caliente (10,000 K) que el circudante (100 K), la región H II se expande a la velocidad del sonido del gas ionizado (10 km/s). Cuando son jóvenes (y compactas) estas regiones están muy oscurecidas y se estudian mejor en el radio…

Estos movimientos de expansión se ha medido en algunas regiones H II, comparando imágenes tomadas con años de diferencia. Por ejemplo, Kawamura & Masson (1998) usaron datos del Very Large Array con separación en el tiempo de 9 años para medir la expansión de la región H II ultracompacta W3(OH). La interpretación de los datos implica una velocidad de expansión de 3 – 5 km s -1. En las ondas de radio lo que normalmente se estudia es la emisión libre-libre (free-free o bremsstrahlung) que producen los electrones libres al pasar cerca de los iones.

Very Large Array = VLA

Variaciones Temporales en G A1: ¿Evidencia de una Región H II Hipercompacta Acretante? R. Galván-Madrid (CRyA-UNAM y Harvard- Smithsonian CfA, EUA), L. F. Rodríguez (CRyA-UNAM), P. T. P. Ho (Harvard- Smithsonian CfA, EUA y ASIAA, Taiwan), y E. Keto (Harvard-Smithsonian CfA) 2008, ApJ, 674, L33 Las regiones H II hipercompactas (HCHII) son volúmenes de gas pequeños (radio 10 4 cm -3 ), ionizados por estrellas OB jóvenes y oscurecidas.

Resumen La posibilidad de detectar variabilidad en las regiones HCHII. El caso de G A1. Otras fuentes.

Dos escalas de variabilidad Tiempo de expansión: a 10 km/s una región HCHII duplica su tamaño en escalas del orden de 1000 años. Tiempo de recombinación: con densidad electrónica de 10 4 cm -3, una región HCHII se puede recombinar en escalas del orden de 10 años.

G A1 Parte de un complejo de formación estelar. Ionizada por O9 ZAMS Energiza a un poderoso flujo bipolar de CO. A una distancia de 7.7 kpc.

Ópticamente gruesa por debajo de 20 GHz

Imágenes del VLA La cruz marca la posición de una fuente de 1.4 mm Beltrán et al. (2007)

Grises: 7 mm Círculos blancos: máseres de agua Círculos negros: máseres de metanol Flechas: movimientos propios de los máseres

¿Qué esperábamos ver? Como aparentemente se trataba de una región HCHII en expansión, posiblemente un aumento en su tamaño (pero no había datos de 2 épocas con suficiente resolución angular). Un aumento en el flujo porque para una región HII ópticamente gruesa, el flujo va como el ángulo sólido de la fuente.

Datos de archivo del VLA Hay pocos datos de alta calidad para regiones HII

¡La componente A1 disminuyó en su flujo entre las dos épocas!

¿A qué se puede deber esta disminución de flujo?

Posibles explicaciones Variación en el flujo de la estrella ionizante (improbable). Acreción de masa hacia la región HII. La masa ionizada en esta región HCHII es de sólo masas solares Keto ha propuesto modelos en los que las regiones HCHII podrían continuar acretando. Pero para una región HCHII como G A1 se necesita una masa central del orden de 300 masas solares.

NGC 7538 IRS1 Franco-Hernández & Rodríguez (2004)

Franco-Hernández & Rodríguez (2004) estudiaron datos del VLA de NGC 7538 IRS1 tomados a lo largo de 12 años. No se detecta expansión, pero los lóbulos muestran un claro decremento en emisión del orden de 20-30% a través de los años…

Estas técnicas de sustracción (basadas en los métodos de calibración cruzada para alinear los datos de diferentes épocas) son muy confiables, como esta prueba con datos de poca separación temporal muestran.

MWC349 ¿Un disco fotoionizado? Rodríguez, Gómez, y Tafoya (2007)

Conclusiones Es posible detectar cambios en escalas de años en regiones HCHII y objetos similares. Hay cambios debidos a expansión, pero también a variaciones aparentes en el flujo ionizante. Estamos preparando una propuesta para hacer segundas épocas de fuentes HCHII que tienen una buena primera época.

VLA observations of G by Acord et al. (1998) with  t = 5 years This subtraction technique has been used for many PNe but for only a few UCHIIs. Interpretation of data implies expansion velocity of about 35 km s -1.

Kawamura & Masson (1998) used VLA data with time separation of 9 years to measure expansion in W3(OH). Interpretation of data implies expansion velocity of 3 – 5 km s -1. The only two UCHIIs for which expansion is measured (G and W3(OH)), show quite different expansion velocities.

Franco-Hernández & Rodríguez (2004) studied VLA data of NGC 7538 IRS1 taken over 12 years. No expansion was detected, but the lobes show a clear decrease in flux density of 20-30% over the years…

These subtraction techniques (based on cross-calibration of the data of different epochs) are very reliable, as this null test shows…

Finally, there is at least one clear case of a “moving” UCHII region… In the radio, the BN object in the Orion BN/KL region is detected as an UCHII region ionized by a B-type star. Since 1995, Plambeck et al. reported large proper motions (tens of km s -1 ) to the NW. BN Object VLA 7 mm

In a recent analysis of the data, Tan (2004) proposed that the BN object was ejected some 4,000 years ago by interactions in a multiple system located at  1 C Ori, the brightest star of the Orion Trapezium.

However, an analysis of VLA data taken over the last two decades suggests that the radio source I (apparently a thermal jet), is also moving in the sky, receding from a point between it and the BN object.

The Radio Source I is also moving in the sky. Radio Source I VLA 7 mm

BN moves to the NW at km s -1. I moves to the SE at km s -1.

The data suggest that some 500 years ago, a multiple stellar system, formed at least by BN and I had a close encounter and the stars were expeled in antiparallel directions BN or I have to be close binary systems for this scenario to work

Encounters in multiple stellar systems can lead to the formation of close binaries or even mergers with eruptive outflows (Bally & Zinnecker 2005). Reipurth (2000)

Indeed, around the BN/KL region there is the well known outflow with an age of about 1000 years (Doi et al. 2002). It is possible that the outflow and the ejection of BN and I were result of the same phenomenon. Energy in outflow is of order 4X10 47 ergs, perhaps produced by formation of close binary or merger. H 2 image with NH 3 contours (Shuping et al. 2004; Wilson et al. 2000)

Conclusions UCHII regions are understood only basically, many aspects remain (origin of morphology, density structure…) Time variation is a new parameter that is being included in the analysis and that will help study these sources and their environment.