University of Delaware Writing Effective Problem-Based Materials Institute for Transforming Undergraduate Education Courtesy of Barb Duch Cómo elaborar.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Advertisements

-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Decir: to say.
saquen la tarea en la página 57, ejercicio 1 ejemplos 4 y 5
Science Meeting Junta de la Ciencia March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose.
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Sequencing activities From drilling to meaningful communication.
Listening activities The basics.
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
Universidad de Delaware. Cómo elaborar problemas efectivos en el formato ABP. Instituto para la Transformación de la educación en el pre grado. Cortesía.
Starter: stars and wishes. Learning objectives: To use a writing frame to construct new language and memory strategies to remember it Outcome: Approximately.
Qué haces en la escuela Interview, Conjugation Practice.
What is PBL? University of Delaware Institute for Transforming Undergraduate Education ¿Qué es el ABP?
¡Buenos días! Trabajo del timbre: 1. Practiquen las formas de los adjetivos con Get out your yellow adjectives sheet. With your partner,
Hoy es el 14 de marzo. Es viernes. La pregunta Are you more like Selena in that you belong to many different cultural groups without being defined by.
Cómo elaborar problemas efectivos en el formato ABP.
TOMANDO PASOS MÁS ALLÁ DE SOLO LECTURA Y A LA FORMACIÓN DEL DISCIPULADO CREATIVA Creative Teaching Methods Métodos Creativos de Enseñanza iTeenChallenge.
Necesitan su permiso de manejar.. ALC 77 Hoy es viernes el 27 de abril de 2012 Hagan una ALC nueva (2 minutos) En el cuadro 1 ALC En el cuadro 2.
What has to be done today? It can be done in any order. Make a new ALC form Do the ALC Get two popsicle sticks Get 16 feet of yarn. That is 4 arms width.
University of Delaware Universidad Técnica Privada de Santa Cruz, Bolivia. 20 de marzo del 2004 An Introduction to Problem-Based Learning: Improving learning.
Hoy es lunes, el 9 de febrero. ESPONJA: ¿Qué significa? 1. Hay que estudiar para las pruebas. 2. Yo siempre preparo mi tarea, pero mis amigos solo preparan.
Hoy es el tres de octubre, es jueves. La pregunta: ¿Qué cosas ven en las fotografías de la videohistoria en las páginas 224 – 225? La tarea: Libro de trabajo.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Definition
Digital Photography: Selfie Slides
University of Delaware Introduction to Writing PBL Problems Introducción a la elaboración de problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education.
p. 64 (MP) For today, you will be completing some Actividades Para Todos. You may work with a partner or small group to complete these. Ms. T may pull.
Horarios. After writing down the agenda in your notebook, look at the sample schedule below and answer the questions about it. 1. What does Juan have.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
OBJECTIVO: SWBAT distinguish between greetings for people using tu and Ud. El 25 de Septiembre 2012.
Objetivo: How do we describe ourselves? Hagan Ahora: In your notebooks, conjugate ser into all six forms. When you receive your workbook, write your first.
Daily Routine Assessment-Monday!
¿Qué compramos por catálogo? OBJECTIVE: Go catalog shopping and tell about your experience. TASK: Step 1. Pick (cut) items required and put (paste) them.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do ( not on worksheet so add.
La Fecha: Hoy es jueves, 4 de septiembre Tema: Review of Unit 1 concepts Obj: SWBAT use activities vocabulary and the verbs ser and gustar to create basic.
Sub plans October 24th. Preguntas esenciales: ¿Por qué los países centro americanos han tenido tanta inestabilidad? ¿Qué cosas tienen en común los países.
Book Report/Reporte de un Libro Parents: Your children have checked out a library book. They will be writing a book report for this book. Please make sure.
University of Delaware Models for Problem-Based Learning Modelos para El Aprendizaje Basado en Problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education.
Photo Vocabulary Scavenger Hunt Rich Bradshaw. What is this? - A group activity for middle or high school students. - Highly interactive and very fun.
Exam format Unidad 4 etapa 1
Vámonos Escribe la fecha y el objetivo Hoy es 15 de septiembre del 2014 I can describe myself and others using adjectives. WARM UP: Describe la escena.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
+ Four Square Vocabulary. + What it is. Whole class, small group or individual activity that: Presents new vocabulary Reviews vocabulary Practices sentence.
Portafolios E E- Portfolios What is - Qué es e-portfolio? e-Portfolio: A portfolio is a collection of work developed across varied contexts over.
Capítulo 3, Paso 1. Cómo decir la hora  ¿Qué hora es?  When you ask the time, you’re using the verb ser, in the 3 rd person SINGULAR. Ser soy I somos.
¡Hola, buenas tardes! Please write your desk number on your disclosure paper to the left of the large C. Place the paper on the correct color, on the table,
¿Cómo son tus asignaturas? A* Aburrido/a Divertido/a dificil fácil importante útil Bueno /a interesante.
Me gusta. objetivo Talk about activities you like and don’t like to do. Ask others what they like to do.
Daily Routine Assessment-Monday!
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
I can… Listen and respond to questions in L2 Review concepts from Spanish 1 Recognize when to use SER or ESTAR Use SER/ESTAR in context Recognize when.
EL MUNDO MYSTERY SKYPE. Learning Goals Students will connect with classes around the world and discover where they are by asking yes/no questions. Students.
VÁMONOS WRITE OUT SENTENCES AND CONJUGATE THESE –AR VERBS IN PRESENT TENSE, NOT PRESENT PROGRESSIVE. 1)YO ___________ MUCHO (CANTAR) 2)TU ___________ CON.
Español III 3B. En grupos: Vas a crear un mapa de una ciudad imaginaria. Necesitas incluir tantas palabras de vocabulario posible. Nada puede ser etiquetada.
ON YOUR DESK Documento Today’s notes Homework. ¡Hola! Conjugate the following verbs: 1. Yo / comer 2. Él / bailar 3. Nosotros / vivir 4. Ellos / abrir.
Preparacion Hoy es viernes el 4 de diciembre. Today is Friday, December 4. DO NOW: In preparation for some exercises in class do the following with the.
Un juego de adivinanzas: ¿Dónde está el tesoro? A1B1C1D1E1F1 A4B4C4D4E4F4 A2B2C2D2E2F2 A5B5C5D5E5F5 A3B3C3D3E3F3 A6B6C6D6E6F6 Inténtalo de nuevo Inténtalo.
Escribe las tres formas para presentarte (Write down three ways to introduce yourself) 1. _______________________________ 2.________________________________.
Antes de empezar – ¿Cómo se llaman estos quehaceres? (Necesito la tarea.)
Hoy es martes el 12 de enero Today is Monday, January 12 Place your homework on desk. Answer the following Write the cojugations for verbs comer and beber.
¡BIENVENIDOS! ALPHABET, COGNATES.. DO NOW Take five minutes to Silently and Independently fill out the calendar on your desk. Every Calendar should have:
Pobre Ana Ch. 2 Unit 1: En Casa Con Mi Familia. Hazlo Ahora Calendario  Qué día es hoy?  ¿Cuál es la fecha de hoy?  ¿En qué estación estamos?  ¿Qué.
100 Book Challenge Desafío de leer 100 libros. Cada niño tendrán: Una bolsa de libros Una carpeta 2 libros para leer cada noche Un informe de lectura.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Conversaciones introductorias. Lengua extranjera. L.E.L.I.
Escribir *You can get creative. You can write in the first person which means you are the character, you can use the third person which means you are talking.
EQUILIBRIUM OF A PARTICLE IN 2-D Today’s Objectives: Students will be able to : a) Draw a free body diagram (FBD), and, b) Apply equations of equilibrium.
Recetas 3 Objetivo: Hacer preguntas Hablar sobre la comida
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
Transcripción de la presentación:

University of Delaware Writing Effective Problem-Based Materials Institute for Transforming Undergraduate Education Courtesy of Barb Duch Cómo elaborar problemas efectivos en el formato ABP

Level of course and maturity of students Role of problem in accomplishing course objectives Time frame Staging Availability and access to learning resources Use of prompting questions Important Considerations in Writing Problems

Nivel del curso y madurez de los estudiantes. Rol del problema en el cumplimiento de los objetivos del curso. Límite de tiempo. Escenario. Disponibilidad y acceso a recursos de aprendizaje. Uso de preguntas guía u orientadoras. Consideraciones importantes en la elaboración de problemas.

Step One: Identify Learning Objectives Think of a learning objective in your course. How do you usually address this learning objective? What kind of problem or activity do you usually assign? –Typical end-of-chapter problem? –A reading? –Other?

Paso uno: identificar los objetivos de aprendizaje. Piense en un objetivo de aprendizaje de su curso. ¿Cómo trabaja usted normalmente este objetivo? ¿Qué tipo de problema o actividad utiliza normalmente? –¿El típico problema de final de unidad? –¿Una lectura? –¿Otro?

Solving Problems Using Conservation of Momentum Traditional examples: Pool balls colliding Bullets hitting blocks of wood

Una actividad de solución de problemas usando la conservación del momentum. Ejemplos tradicionales: Las pelotas de una piscina chocan. Balas que impactan en bloques de madera.

Traditional End-of-Chapter Problem A 1500-kg car traveling east with a speed of 25 m/s collides at an intersection with a 2500-kg van traveling north at a speed of 20 m/s. Find the direction and magnitude of the velocity of the wreckage after the collision, assuming that the vehicles undergo a perfectly inelastic collision (ie, they stick together). Serway and Faughn. 3rd ed. College Physics, Saunders, 1992.

Problema tradicional de fin de unidad. Un auto de 1500-kg. viajando con dirección este a una velocidad de 25 m/s choca en una intersección con una van de 2500-kg. viajando con dirección norte a una velocidad de 20 m/s. Encuentre la dirección y magnitud de la velocidad de los restos después del choque, asumiendo que los vehículos han experimentado un choque completamente inelástico (a saber, están unidos). Serway and Faughn. 3rd ed. College Physics, Saunders, 1992.

Step Two: Identify Real-World Context Ideas: Add story-telling to end-of-chapter problem. Add motivation, require students to go beyond rote learning, do research. Include decision-making. Other? Name a realistic application of the concept. Outline a scenario.

Paso dos: identifique un contexto del mundo real. Ideas: Incorpore una historia para el problema de final de unidad. Agregue motivación, haga que los estudiantes vayan mas allá del aprendizaje poco significativo, que investiguen. Incluya toma de decisiones. ¿Otros? Mencione una aplicación realista del concepto. Delinee un escenario.

A Real Traffic Accident Based on police sketch Students need to make assumptions and approximate Information given gradually throughout problem

Un accidente de tráfico real. Basado en un guión policial. Los estudiantes deben hacer suposiciones y estimados. La información se da gradualmente a lo largo del problema.

Step Three: Draft the problem Suggestions: Good PBL problem has multi-page, multi-stage construction - leave students guessing! Not all information given in chapter or text - students look for resources. Challenge students to come to consensus, reach conclusions, and make judgments. Outline the problem. What will be on the first page?

Paso tres: haga una versión en borrador del problema. Sugerencias: Los buenos problemas ABP tienen etapas (o paginas) múltiples, son construidos en múltiples etapas – ¡deje a los estudiantes adivinar! No toda la información se proporciona en la unidad o en el texto, los estudiantes buscan los recursos. Rete a los estudiantes a llegar a consensos, que arriben a conclusiones, que emitan juicios. Delinee el problema. ¿Cual será la primera etapa (o página)?

John Henry - Traffic Cop Stage 1: What questions need to be answered? What measurements, data? What physics principles? Then initial introduction to momentum. Stage 2: Sketch given, some information given; students analyze and ask questions. Stage 3: Outline procedure, make assumptions, Apply concepts. Stage 4: Make judgment and rationalize decision based on physics principles

John Henry – Policía de transito. PASO 1: ¿Qué preguntas deberán responderse, qué mediciones deberán hacerse, qué datos emplearse? ¿ Qué principios de la física deberán aplicarse? Luego, una introducción inicial al momentum ? PASO 2: Dado el guión, dada alguna información; los estudiantes analizan y responden las preguntas. PASO 3: Procedimiento preliminar, hacer suposiciones, aplicar conceptos. PASO 4: Hacer juicios y fundamentar la decisión basándose en principios de la física.

Activities Related to John Henry Students summarize each stage before moving to next. Final stage written up by group with complete analysis.

Actividades relacionadas a John Henry. Los estudiantes resumen cada etapa antes de trabajar en la etapa siguiente. La etapa final elaborada con el análisis completo por todo el grupo.

Reflexión y preguntas.