Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión

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Transcripción de la presentación:

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión

Promover la actividad en tu comunidad Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Promover la actividad en tu comunidad Informativa Colocar carteles motivacionales cerca de los elevadores alentando a la gente a que use las escaleras. Participar en/organizar ferias que promueven la salud. Comunitaria y social Organizar grupos de caminatas. Organizar eventos comunitarios. Ambiental y de políticas Iniciar y promover una campaña basada en datos probados. Consulte a las Listas de revisión para peatones y ciclistas atrás de este sección. How can you promote activity in your community? The Community Guide suggests three types of interventions and examples for increasing physical activity: Informational Approaches Motivational signs placed by elevators and escalators to encourage people to use nearby stairs for health benefits or weight loss. Support and self-help groups. Physical activity counseling. Risk factor screening and education at worksites, schools, and community health fairs. Environmental activities such as community events and the creation of walking trails. Behavioral and Social Approaches Setting up a “buddy” system, making “contracts” with others to complete specified levels of physical activity, or setting up walking or other groups to provide friendship and support in networks outside of the family. Teaching participants how to incorporate moderate-intensity physical activity into daily routines; such as planned activities (e.g., a daily scheduled walk) or unplanned activities (e.g., using the stairs when the opportunity arises). Environmental and Policy Approaches Building trails or facilities and reducing barriers (e.g., reducing fees or changing operating hours of facilities). Provide training on use of equipment, other health education activities, and incentives such as risk factor screening and counseling. Task Force on Community Preventive Services. (2002). Recommendations to Increase Physical Activity in Communities. Am J Prev Med , 22 (4S), 67-72.

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Los cambios a nivel comunitario pueden ayudar a que las personas sean más activas. Ejemplos Clases de aerobicos gratis Actividades gratis con desafíos para bajar de peso Anuncios motivadores junto a elevadores y escaleras mecánicas para animar a las personas a que usen las escaleras Eventos comunitarios Construcción de instalaciones para caminatas u otras actividades Reducción de obstáculos: cuotas más bajas, horarios amplios Community-wide changes can help people be more active. There are multiple environmental strategies and policy changes to promote physical activity such as community-wide campaigns. Some examples include: Free exercise classes Free weight-loss challenges Motivational signs by elevators and escalators to encourage people to use nearby stairs Community events Building trails or activity facilities Reducing barriers – lower fees; extended hours

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Programas de caminatas, clases de aerobicos, Zumba, competencias “Brownsville Gana Perdiendo,” y otras actividades en los centros regionales de UTCO y en diferentes zonas a lo largo de las comunidades de UTCO. One  example of an evidenced-based community program is the University of Texas Community Outreach program (UTCO) which offers many different classes.   Brownsville, TX has done a few seasons of a community weight loss challenge called the Brownsville’s Biggest Loser Challenge. This challenge has invited community members to lose weight with support from their family and friends and free community nutrition and exercise classes. In 2011, 919 community members joined the challenge and the city lost over 2,000 pounds in a total of 4 months. Smith et al, Texas Public Health Association, April 2011

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Through numerous partnerships, UTCO reaches persons with or at risk for diabetes in Texas. Currently, UTCO works in four counties (Cameron, Galveston, Nueces, Webb) to provide diabetes self management education, social support, and community changes to promote physical activity and healthful food choices. In its first year (September 2009 to November 2010) UTCO reached 39,220 people. Proyecto Juan Diego Smith et al, Texas Public Health Association, April 2011

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Impacto de la interacción con los promotores de salud 1/3 de los participantes bajó 5 libras o más de peso; se bajaron miles de libras con el programa “Brownsville Gana Perdiendo” Se mejoraron los niveles de glucosa en la sangre; se redujeron los índices de diabetes no controlada; se mejoró el índice de autocontrol de la diabetes Se aumentaron los minutos de actividad física semanal Se redujeron los índices de colesterol total In the first year of UTCO, Community Health Workers were able to help their clients make significant improvements in their health. Weight loss of 5 pounds or more in 1/3 of participants; thousands of pounds lost with Biggest Loser Challenges Improved blood glucose levels; less uncontrolled diabetes; better diabetes self management Increased weekly physical activity minutes Lowered total cholesterol Smith et al, Texas Public Health Association, April 2011

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Actividad: Presentaciones para la comunidad Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Now that you’ve experienced this curriculum, we’re going to spend a little time discussing and practicing ways to bring this valuable information to your community. Included on the CD of the materials you’ve received, are several Home Visit presentations. (Note to trainer: Use this time to facilitate Teach Back Activity)

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Resumen de los puntos principales

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Balance de energía Calorías ingeridas vs. Calorías gastadas INGERIDAS: elección de comidas – variedad, balance, moderación, valor nutritivo GASTADAS: actividad – “FITT” Haz un seguimiento para que la balanza te favorezca

Recordar el Principio “FITT” Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Recordar el Principio “FITT” Frecuencia Qué tan seguido haces ejercicio físico Intensidad Tu nivel de ejercicio Tiempo Por cuánto tiempo haces Tipo Actividad aeróbica o entrenamiento para fortalecerte When beginning an exercise routine, remember the FITT principle we talked about in the Energy Balance section: Frequency, Intensity, Time, and Type (F.I.T.T.)   Frequency: how often you are physically active Intensity: your level of physical activity Time: how long you are physically active Type: kind of activity you are performing (aerobic, strength training, etc.) When it comes to the FITT principle and setting goals, remember that you can build up intensity level rather than just time. For example, still do the same amount of time but try to walk further or faster. Over time, change the activity from walking to jogging or rollerblading. Centers for Disease Control and Prevention; National Heart Lung and Blood Institute

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Fundamentos de la actividad física Escoge actividades de intensidad moderada -o alta- o una combinación de ambas. Haz al menos 150 minutos de actividad aeróbica cada semana. También haz actividades para fortalecer los músculos y adquirir flexibilidad al menos dos días por semana. Comienza lentamente y avanza hasta duplicar el tiempo semanal de ejercicios, e incrementa el nivel de intensidad para obtener más beneficios para la salud.

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Cómo comenzar y mantenerse físicamente activo Escoge actividades que disfrutes. Comienza lentamente y avanza hacia un nivel de intensidad alta. Haz que tu familia y tus amigos se involucren. Sé físicamente activo todos los días – en casa, en el trabajo en el juego. ¡Haz un seguimiento y celebra tus logros!

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión “En una escala del 0 al 10, ¿qué tan seguro de si mismo se siente de hablar sobre actividad física con la comunidad? ¿QUÉ TAN SEGURO ESTA? Instructions: On this scale, with zero being not at all important to exercise moderately or vigorously 30 minutes a day, and 10 being very important to exercise 30 minutes per day, which point best reflects how important it is to you to change your physical activity habits?   Why did you say a ___ (the number they chose) and not a ___  (high number than given)? What would it take for you to become a ___ (higher number than given)? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 No se siente seguro Muy seguro

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Los promotores de la salud pueden ayudar a lograr un cambio promoviendo la salud. Tu Salud ¡Sí Cuenta!

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Cuestionario sobre conocimientos Sí No No sé Administer Knowledge Questionnaire designated on colored paper for post-training assessment.

Tu Salud ¡Sí Cuenta!: Vida activa de por vida Conclusión Gracias!