“ Distribución de los Canon ”

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FORMAS DE ADQUIRIR LA PROPIEDAD EN MATERIA DE INVERSIÓN TURÍSTICA
Advertisements

Las finanzas Municipales
LA TRIBUTARIA MINERA EN EL PERÚ
Estados financieros básicos
SE DEBEN PAGAR LAS MULTAS IMPUESTAS POR EL INPSASEL??????
CÓDIGO TRIBUTARIO Título Preliminar y Libro Primero 01.
1 PIB Y FINANZAS DEL DISTRITO FEDERAL México 15 de octubre de 2004.
Recursos Provenientes de las Industrias Extractivas y Su Distribución en Ucayali Econ. José Verde venturo Diciembre, 2009.
RÉGIMEN ECONÓMICO Y DE HACIEND PÚBLICA
I DIPLOMADO EN TRIBUTACIÓN
Minería en el Perú Curso: Políticas de Inversión Carrera: Derecho
EL CANON.
TRIBUTACION PARA MYPES
NUEVO RÉGIMEN DE OPERADORES
BENEFICIOS DE LA TRIBUTACIÓN MINERA A LAS COMUNIDADES: DERECHO DE VIGENCIA, CANON MINERO Y REGALÍA MINERA Eco. Alicia Polo y La Borda Directora de Promoción.
Ministerio de Economía y Finanzas
DIAGNÓSTICO. MODELO DE EQUIDAD TERRITORIAL EN LA PROVISIÓN DE BIENES Y SERVICIOS PÚBLICOS.
Proyecto de Ley Nº 8328 Ley de Regalía Minera Presentado por el Señor Congresista de la República Eduardo Carhuaricra Meza.
II UNIDAD: LEGISLACION TRIBUTARIA
UNA VISTA PANORAMICA DE LAS FINANZAS PUBLICAS EN EL PERU 1ra parte
DIAGNOSTICO DE LAS FINANZAS ESTATALES Y MUNICIPALES.
Rentas, Control e Inversión en los Gobiernos Regionales y Locales
CÁMARA DE COMERCIO Y PRODUCCIÓN DEL SANTA 25 de febrero de 2010 V ENCUENTRO EMPRESARIAL DE ANCASH.
GESTORA DE NEGOCIOS E INVERSIONES
ORGANIGRAMA DE LA DIAN.
IMPLICANCIAS TRIBUTARIAS DEL FIDEICOMISO Dra. Mónica Benites M.
EL PROCESO PRESUPUESTARIO 2da parte
UNIVERSIDAD DE CONCEPCIÓN FACULTAD DE INGENIERÍA DEPARTAMENTO DE INGENIERIA METALÚRGICA Tema 6: Royalty Minero Expositor: Gerson Elías Sandoval Zambrano.
REGIMEN DE PERCEPCIONES DEL IGV
COLEGIO DE ABOGADOS DE LIMA
TRANSFERENCIAS MUNICIPALES 2004/2007 Y PRESUPUESTO MUNICIPAL 2006 Tema No.1 – Comportamiento de las Transferencias Municipales Periodo 2004/2007 Tema No.2.
Tema VIII: El Sector Fiscal
Minería en el Perú Curso: Políticas de Inversión Carrera: Derecho
Tipos de Empresa  Tipos de Empresa según el sector de actividad, tamaño, propiedad del capital, ámbito de actividad, destino de los beneficios y forma.
DE PLANEAMIENTO ESTRATÉGICO
SITUACION PRESUPUESTAL DE LAS UNIVERSIDADES PUBLICAS. EL CASO DE LA UNIVERSIDAD DE ANTIOQUIA Fernando Tobón Bernal.
Marco Legal Relacionado al Endeudamiento
ABROGACIONES Y DEROGACIONES TÍTULO X. ABROGACIONEss ​ Es la derogación total de una ley por una disposición de igual o mayor jerarquía que la sustituya,
CONTROL DE “REGALÍAS MINERAS PERCIBIDAS POR LOS MUNICIPIOS” SIMPOSIO SOBRE HERRAMIENTAS UTILES PARA LA DISPOSICIÓN Y ADMISTRACIÓN DE FONDOS PUBLICOS SAN.
¿QUÉ ES UNA FACTURA? Es un comprobante de pago que se emite en operaciones netamente comerciales. ¿QUIENES DEBEN EMITIR FACTURA? Las personas naturales.
LAS REGALIAS MINERAS EN DIVERSOS PAISES
Conceptos Básicos de Contabilidad
SUPUESTOS MACROECONOMICOS CONSIDERADOS PARA EL PRESUPUESTO DEL SECTOR PUBLICO 2012, EN RELACION A LOS GOBIERNOS LOCALES Agosto 2011.
Antamina: Aportes totales al Estado peruano 2007 Gonzalo Quijandría Gerente de Comunicación Corporativa.
CONTRALORÍA GENERAL DE LA REPÚBLICA
Indicadores de Gestión Pública Junio de 2011 Paraná, Entre Ríos
“Estructura Estatal y Régimen Autonómico”
CONTRALORÍA GENERAL DE LA REPÚBLICA
“ REGALÍA MINERA Y CANON MINERO ”
RESOLUCIÓN EX SAGPYA Nº 496/08. PROGRAMA DE DESARROLLO DE LAS ECONOMÍAS REGIONALES 2015.
CRITERIOS BÁSICOS DEL PRESUPUESTO 2da parte
* Los impuestos: obligatorios, universales y proporcionales. * La eficiencia económica y los impuestos. * Los criterios: Simplicidad administrativa. Flexibilidad.
Elaborado por: Segundo Jibaja Versiòn: 1.0
 Gabriela Rojas Regalado  Fernanda Landa Hernández  Clarisel Cortes Cabrera  Néstor Josué.
Financiamiento educación superior Gratuita y de Calidad Quinta región.
Índice de Información Presupuestal Municipal Glosario de términos presupuestales Disponible en la Página de Internet del Ayuntamiento
Licenciatura en Administración Publica 4° cuatrimestre Derecho Fiscal Actividad 14.1 Comparativo Impuestos Jorge Alan Garcidueñas Villa.
ANÁLISIS DE CASO: LA DESCENTRALIZACIÓN EN BOLIVIA
EXPOSICION PROBLEMÁTICA DEL CANON MINERO : ASPECTOS LEGALES Y SUS EFECTOS Econ. Edgard Campos Miranda.
LEY GENERAL DEL SISTEMA NACIONAL DE CONTABILIDAD LEY Nº 28708
Impuesto Directo: recae directamente sobre la persona, como es el caso del impuesto de renta o el impuesto al patrimonio. Impuestos indirectos: impuesto.
Formulario Único Territorial Modificaciones FUT Sector Salud
DEFINICIÓN COMPENSACIÓN Y LABORALES El módulo Compensación y Laborales maneja los diferentes conceptos de devengo, deducciones de la empresa, definiéndolos.
ALUMNAS: TALÍA RAMIREZ ZAÑA SONIA QUISPE GARCIA UNIDAD DIDACTICA :
¿QUÉ ES EL RÉGIMEN DE BUENOS CONTRIBUYENTES? El Régimen de Buenos Contribuyentes (En adelante Régimen), fue creado para los contribuyentes y/o responsables.
SITUACIÓN FISCAL Diagnóstico para el Pacto Fiscal.
Ministerio de Economía y Finanzas Febrero 2011 Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales -DGAES- 1.
PRESUPUESTO CIUDADANO 2016 MUNICIPIO DE SAN JUAN DE SABINAS, COAHUILA DE ZARAGOZA.
UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS E INFORMATICA UNIVERSIDAD PERUANA DE CIENCIAS E INFORMATICA CONTABILIDAD,AUDITORIA Y FINANZAS “EL IMPUESTO GENERAL A LAS.
Encuentro de Áreas de Estudios e Investigación Tributaria Secretaria Ejecutiva del CIAT Ciudad de Panamá Reforma Fiscal en el Impuesto a la Renta de Personas.
Transcripción de la presentación:

“ Distribución de los Canon ” MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS Good morning, let me introduce the members of my team, Renzo Rossini, chief economist of the Central Bank, Mr. Andres Montoya and Mr. Edgar Zamalloa, both advisors to the ministry of economy and finance, and myself, Fernando Zavala, Vice Minister of Economy. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales 19 de Marzo, 2004

Montos de Canon Transferidos Agenda Montos de Canon Transferidos Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Transferencias de los Canon Since the Toledo Administration took over at the end of July of 2001, the renewal of confidence has been driving an impressive recovery of Peru’s economy. In the top chart we can see that the recovery of economic growth since August 2001 has not only been sustained consistently, but has also exceeded expectations. Indeed, the accumulated growth rate of January-September stands at 4.7% year on year, which far exceeds the official growth forecast of 3.7% for the full-year 2002. This leads us to believe that real GDP growth could actually exceed 4% this year. When compared to its regional peers, Peru clearly stands out. In fact, Latin America is weathering its worst recession since the 1980s and regional GDP is expected to fall by 1.2% Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Transferencias del Canon Petrolero (Millones de Nuevos Soles) 9.3% 407 399 - 18.2% 9.8% 365 333 Since the Toledo Administration took over at the end of July of 2001, the renewal of confidence has been driving an impressive recovery of Peru’s economy. In the top chart we can see that the recovery of economic growth since August 2001 has not only been sustained consistently, but has also exceeded expectations. Indeed, the accumulated growth rate of January-September stands at 4.7% year on year, which far exceeds the official growth forecast of 3.7% for the full-year 2002. This leads us to believe that real GDP growth could actually exceed 4% this year. When compared to its regional peers, Peru clearly stands out. In fact, Latin America is weathering its worst recession since the 1980s and regional GDP is expected to fall by 1.2% 2000 2001 2002 2003 Fuente: PERUPETRO Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Transferencias del Canon Minero 286 (Millones de Nuevos Soles) 110.3% 67.2% 46.8% 136 81 55 Since the Toledo Administration took over at the end of July of 2001, the renewal of confidence has been driving an impressive recovery of Peru’s economy. In the top chart we can see that the recovery of economic growth since August 2001 has not only been sustained consistently, but has also exceeded expectations. Indeed, the accumulated growth rate of January-September stands at 4.7% year on year, which far exceeds the official growth forecast of 3.7% for the full-year 2002. This leads us to believe that real GDP growth could actually exceed 4% this year. When compared to its regional peers, Peru clearly stands out. In fact, Latin America is weathering its worst recession since the 1980s and regional GDP is expected to fall by 1.2% 2000 2001 2002 2003 Fuente: MEF Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Agenda 2. Base Legal Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Base Legal Derecho constitucional del Régimen Tributario y Presupuestal (Artículo 77°) establece: “Corresponde a las respectivas circunscripciones, conforme a ley, recibir una participación adecuada del total de Ingresos y Rentas obtenidos por el Estado en la explotación de los recursos naturales en cada zona en calidad de Canon”. Ley N° 27506 - Ley de Canon (10JUL2001), Decreto de Urgencia N° 001-2002 y el Reglamento (Decreto Supremo N° 005-2002-EF): Asignan Canon a los Gobiernos Locales (Municipalidades Provinciales y Distritales) y a los Gobiernos Regionales. Ley N° 28077 - Ley que Modifica Diversos Artículos de la Ley N° 27506 (26SET2003). D.S. Nº 029-2004-EF (17FEB2004) incorpora la modificaciones expresadas en la Ley N° 28077. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

3. Definición de Canon Agenda We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Definición de Canon El Canon es la participación efectiva y adecuada de la que gozan los Gobiernos Locales y Regionales del total de Ingresos y Rentas obtenidos por el Estado en la explotación de recursos naturales. Los montos transferidos por Canon serán utilizados exclusivamente en gastos de inversión. Since the Toledo Administration took over at the end of July of 2001, the renewal of confidence has been driving an impressive recovery of Peru’s economy. In the top chart we can see that the recovery of economic growth since August 2001 has not only been sustained consistently, but has also exceeded expectations. Indeed, the accumulated growth rate of January-September stands at 4.7% year on year, which far exceeds the official growth forecast of 3.7% for the full-year 2002. This leads us to believe that real GDP growth could actually exceed 4% this year. When compared to its regional peers, Peru clearly stands out. In fact, Latin America is weathering its worst recession since the 1980s and regional GDP is expected to fall by 1.2% Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Definición de Canon Since the Toledo Administration took over at the end of July of 2001, the renewal of confidence has been driving an impressive recovery of Peru’s economy. In the top chart we can see that the recovery of economic growth since August 2001 has not only been sustained consistently, but has also exceeded expectations. Indeed, the accumulated growth rate of January-September stands at 4.7% year on year, which far exceeds the official growth forecast of 3.7% for the full-year 2002. This leads us to believe that real GDP growth could actually exceed 4% this year. When compared to its regional peers, Peru clearly stands out. In fact, Latin America is weathering its worst recession since the 1980s and regional GDP is expected to fall by 1.2% Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

4. Metodología de Asignación Agenda 4. Metodología de Asignación We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Distribución del Canon y Según la Ley Anterior (Ley N° 27506) 1/ We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. 1/ Todos los Canon excepto el Canon y Sobrecanon Petrolero (tiene sus propias normas por Departamentos). Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Principales Problemas de la Distribución Anterior (Ley N° 27506) Densidad Poblacional (habitantes/km2) Este criterio para distribuir el 60% de los recursos favorece más a las zonas urbanas, en desmedro de las que tienen baja densidad, que en muchos casos resultan ser las zonas productoras (donde se encuentra el recurso natural). No Beneficia al Distrito Productor La distribución anterior no asegura una participación adecuada al Distrito de donde se extraen los recursos naturales a pesar de ser la zona que está directamente relacionada con las actividades extractivas. We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Distribución Según la Ley Actual (Ley N° 28077) 1/ We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. 1/ Todos los Canon excepto el Petrolero (tiene sus propias normas por Departamentos). Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

PROCESO DE CALCULO DEL CANON Sábana Metodológica : Elaboración de Índices de Distribución del Canon Minero NORMAS LEGALES PROVEEDORES DE INFORMACIÓN PROCESO DE CALCULO DEL CANON MEF Canon Minero por Yacimiento 50% Listado de Empresas y RUC. Yacimientos (Ubicación Distrital / Provincial / Departamental). Volúmenes de Extracción por Yacimientos. MEM Reglamento de la Ley de Canon D.S. N° 005-2002-EF Ley de Canon Ley N° 27506 Modificación del Reglamento D.S. N° 003-2003-EF D.S. N° 029-2003-EF D.S. N° 115-2003-EF Ley que Modifica la Ley de Canon Ley N° 28077 la Ley N° 28077 - En construcción - 10% 25% 40% Municipalidades de la Provincia donde se encuentra el recurso extraído, excluyendo al Distrito Productor. Municipalidades del Departamento donde se encuentra el recurso extraído, excluyendo a la Provincia Productora. Gobierno Regional donde se encuentra el recurso extraído. Distrito Productor donde se encuentra el recurso extraído. Impuesto a la Renta SUNAT Ley N° 28077 Según Población y Pobreza. 80% 20% Universidad Gobierno Regional INEI Población por Gobierno Local Indicador de Necesidades Básicas We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Montos de Canon de los Gobiernos Locales y Gobienos Regionales. Índices de Distribución de Canon División de los montos asignados a cada uno de los Gobiernos Locales y Regionales entre el monto total nacional a distribuir por Canon. CND TESORO Gobiernos Locales Gobiernos Regionales Publicación en el Diario Oficial “El Peruano”

Distribución Según la Ley Actual (Ley N° 28077) - Un Ejemplo Caso: Southern Impuesto a la Renta 2003 1/ S/. 88,952,000 Canon Minero 50% S/. 44,476,000 Cuajone Toquepala Producción (2 Yacimientos) (29,756,476 TM) =62.8% (17,595,323 TM) =37.2% Canon Por Yacimientos Cuajone Toquepala We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. S/. 27,949,287 (62.8%) S/. 16,526,713 (37.2%) Canon del Yacimiento Toquepala que se encuentra en el Distrito de Ilabaya, Provincia Jorge Basadre, Departamento de Tacna (Área se Influencia). 1/ Con fines de mostrar la metodología y debido a la reserva tributaria (Artículo 85° del Decreto Supremo Nº 135-99-EF) se considera el Impuesto a la Renta de Southern del I Semestre del 2003 publicado en la Conasev (www.conasev.gob.pe). Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Distribución Según la Ley Actual (Ley N° 28077) - Un Ejemplo 10% para el Distrito donde se encuentra el recurso extraído (Distrito Productor) . . . DEPARTAMENTO DE TACNA 10% del Canon generado por el yacimiento minero Toquepala [ 10% (S/. 16,526,713) = S/. 1,652,671 ] se destinará al Distrito Productor (Ilabaya). Toquepala JORGE BASADRE We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Distribución Según la Ley Actual (Ley N° 28077) - Un Ejemplo 25% para los Municipios de la Provincia Productora, excluyendo al Distrito Productor . . . DEPARTAMENTO DE TACNA 25% del Canon generado por el yacimiento minero Toquepala [ 25% (S/. 16,526,713) = S/. 4,131,678 ] se distribuirá, según Población y Pobreza, entre todos los Municipios de la Provincia Productora (Jorge Basadre), excluyendo al Distrito Productor (Ilabaya)1/. Toquepala JORGE BASADRE We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. 1/ Con fines de simulación se utiliza como Indicador de Pobreza al Índice de Necesidades Basicas Insatisfechas (NBI). Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Distribución Según la Ley Actual (Ley N° 28077) - Un Ejemplo 40% para los Municipios del Departamento de Tacna, excluyendo a la Provincia Productora . . . 40% del Canon generado por el yacimiento minero Toquepala [ 40% (S/. 16,526,713) = S/. 6,610,685 ] se distribuirá, según Población y Pobreza, entre todos los Municipios del Departamento de Tacna, excluyendo a los Municipios de la Provincia Productora (Jorge Basadre). DEPARTAMENTO DE TACNA Toquepala JORGE BASADRE We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Distribución Según la Ley Actual (Ley N° 28077) - Un Ejemplo 25% para el Gobierno Regional . . . 25% del Canon generado por el yacimiento minero Toquepala [ 25% (S/. 16,526,713) = S/. 4,131,678 ] se destinará al Gobierno Regional, de los cuales, el 80% [ 80% (S/. 4,131,678) = S/. 3,305,343 ] será para el Gobierno Regional y el 20% [ 20% (S/. 4,131,678) = S/. 826,336 ] se distribuirá entre todas las Universidades del Departamento de Tacna. DEPARTAMENTO DE TACNA Toquepala JORGE BASADRE We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Distribución Según la Ley Actual (Ley N° 28077) - Un Ejemplo Cuadro Resumen We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Distribución Según la Ley Actual (Ley N° 28077) La Ley N° 28077 (Ley que modifica Diversos Artículos de la Ley de Canon) corrige los dos principales problemas que tenía la Ley del Canon (Ley N° 27506): 1) Elimina el criterio de distribución según Densidad Poblacional (Habitantes / Km2) y 2) Beneficia al Distrito Productor con una participación especifica del Canon. Sin embargo, excluir al Distrito Productor del 25% y a la Provincia Productora del 40% del Canon no es consistente, principalmente en aquellas Provincias Productoras que tienen pocos Municipios donde, independientemente de sus niveles de población y pobreza, el monto percibido por el Distrito Productor resulta menor a los montos recibidos por los otros Municipios de dicha Provincia. We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Reglamento de la Ley N° 28077 - D. S. 029-2004-EF Incluye la modificaciones respecto a los criterios y porcentajes de distribución, su utilización, la constitución del Canon Minero (que incorpora a la actividad minera no metálica), Gasifero y Forestal entre otros. Modificaciones En concordancia con el artículo 77º de la Constitución, no considera como beneficiarios directos a los centros poblados, debido a que ellos están regulados por la Ley Nº 27972 – Ley Orgánica de Municipalidades. We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

D. S. 029-2004-EF Reglamento de la Ley N° 28077 Señala que el MEF publicará a través de la página Web de la institución y por el diario Oficial El Peruano los procedimientos, indicadores utilizados, formas de cálculo y transferencias que se deriven de la aplicación de la Ley de Canon. Se precisa que los recursos del canon son de uso exclusivo para proyectos u obras de infraestructura de impacto regional y local, además se incluye a la Universidades Públicas como beneficiarios del 20% (veinte por ciento) del total recibido por los gobiernos regionales. We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

D. S. 029-2004-EF Reglamento de la Ley N° 28077 El Canon es una obligación que tiene que cumplir el Estado y tiene como finalidad la distribución de los ingresos y rentas que recauda por la explotación de los recursos naturales como lo establece el Art. 77º de la Constitución Política. Es en ese sentido que el Canon Minero se constituye por el impuesto a la renta que generen las empresas dedicadas a la explotación de recursos minerales metálicos y no metálicos. Los derechos de vigencias son ingresos ligados a la explotación, pero los mismos son distribuidos en un 75% a los gobiernos locales. We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Análisis de las Obligaciones Tributarias Impuesto a la Renta a la utilidad de las empresas.- Si la empresa se dedica a la explotación de recursos naturales, la utilidad que obtenga la empresa por dicha actividad generará un Impuesto a la Renta a pagar al Estado el mismo que deberá servir de base para efecto de calcular el Canon respectivo. Impuesto a la Renta de personas naturales.- impuesto que nace por la renta originada por la prestación de su trabajo personal y no por ser sujetos que se dedican a la explotación de un recurso natural. El Impuesto Extraordinario de Solidaridad.- (IES) resultaría sumamente complejo y difícil determinar aquellos montos de la renta neta de una persona natural que directamente provienen de su trabajo personal en actividades que generan canon. We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Análisis de las Obligaciones Tributarias El Impuesto General a las Ventas (IGV).- es un impuesto que constituye crédito fiscal. Si el recurso natural es exportado el IGV pagado por el exportador es materia de devolución mediante Notas de Crédito Negociables, por lo que Estado no percibe en realidad ingresos por el impuesto generado en toda la cadena de producción y comercialización vinculado al producto exportado. El Impuesto Selectivo al Consumo (ISC).- el sujeto afecto al pago del impuesto es el productor o importador de dichos bienes el cual es plenamente identificado por la administración tributaria por el total de sus operaciones afectas, las cuales no provienen de la explotación de recursos naturales. Entre las empresas productoras afectas al impuesto están: Tabacalera Nacional SA., PETROPERU SA., RELAPASA, Unión de Cervecerías Peruanas Backus y Johnston S.A.A., etc. We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Análisis de las Obligaciones Tributarias TRIBUTO TASA Y LAS CONTRIBUCIONES Las tasas no deben tener un destino ajeno al de cubrir el costo del servicio que constituyen los supuestos de la obligación señalada según ley. Los Derechos son tasas cobradas por los sectores y se encuentran vinculadas a la explotación de recursos naturales las mismas que son incorporadas en el canon (pesquero, forestal, etc.) Las Contribuciones, son tributos cuya obligación se deriva de la realización de obras públicas o de actividades estatales; no serian consideradas como base para determinar el Canon puesto que su percepción no esta vinculada a la explotación de un recurso natural. We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

Análisis de las Obligaciones Tributarias LOS INGRESOS POR PRIVATIZACIONES De acuerdo a las normas antes mencionadas, los ingresos por privatización son producto de la transferencia de patrimonio de las empresas del Estado y no ingresos provenientes de la explotación de recursos naturales, razón por la cual no debería considerárseles como base de referencia para determinar el monto de Canon. Según las normas vigentes estos recursos constituyen partes importantes del FONCOR y FIDE. We would like to start with a brief executive summary, which gives a quick snapshot of Peru’s credit standing. Then we go through some of the most relevant economic indicators that show both their positive recent evolution as well as how they compare to Peru’s peers. We will then follow with an overview of some key elements of the government’s economic plan, presenting some of the measures already in place and the results so far. Finally, we will complete this discussion by going over the financing plan for 2002 and 2003. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales - DGAES MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS

“ Distribución de los Canon ” MINISTERIO DE ECONOMÍA Y FINANZAS Good morning, let me introduce the members of my team, Renzo Rossini, chief economist of the Central Bank, Mr. Andres Montoya and Mr. Edgar Zamalloa, both advisors to the ministry of economy and finance, and myself, Fernando Zavala, Vice Minister of Economy. Dirección General de Asuntos Económicos y Sociales 19 de Marzo, 2004