Educación en Ingeniería para la ciudadanía, la innovación y la competitividad en Iberoamérica: ciencia, tecnología, ingeniería, matemáticas y el rol de.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Las obligaciones.
Advertisements

-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Los interrogativos ¿? Una cosa que tienen que recordar… Los Interrogativos í SIEMPRE é tienen á ACCENTOS ó
¿Qué materias estudias?
EL GRUPO COMO PODER EDUCADOR
Theory and Practice of Science Teaching. El desarrollo de practicas apropiadas, se refiere a que los maestros tienen que proveer a los estudiantes un.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to leave.
Every time I paint it serves a purpose to bring about pride in our Mexican American culture. --Carmen Lomas Garza.
Generalización de la Reforma Curricular de la Educación Normal Plan de Estudios 2011 Universidad Nacional Autónoma de México Facultad de Química Coordinación.
 El corazón es un músculo especial. Nunca se cansa y sigue trabajando aunque estés durmiendo. El músculo del corazón trabaja como una bomba en una.
E-I Pedir ayuda = To ask for help -Yo pido ayuda en la clase -Tu pides ayuda en la casa -Juancho pide ayuda todos los dias -Nosotros pedimos ayuda -Ellos.
Science Meeting Junta de la Ciencia March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose.
Seminario de Investigación I Dra. Karla Kral 07 de septiembre de 2007.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
Yo- GO verbs & irregulars Etapa Preliminar / Repaso.
Cómo Ayudarle a su Hijo Tener Exito en la Escuela > Hable con los maestros > Por lo menos una vez al año, los maestros deben invitar a los padres a una.
Lesson objective: Students will be able to express affirmative and negative ideas.
REQUISITOS PARA LA GRADUATION DE LAS HIGH SCHOOLS DE ALLIANCE Alliance High School Graduation Requirements.
Hacer Ahora (Escribe la fecha)
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
Ignacio Irarrázaval. AGENDA ¿Que es un Marco Nacional de Cualificaciones? Ejemplos de MNC Proceso de construcción de un MNC.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
Adolphe Ferriérre Paul Gilford Jean Piaget
Telling Time.
Implantación de la Educación a Distancia: El punto de vista gerencial Juan Meléndez Universidad Central del Caribe.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved  Both Spanish and English have past participles. The past participles of English verbs.
TOMANDO PASOS MÁS ALLÁ DE SOLO LECTURA Y A LA FORMACIÓN DEL DISCIPULADO CREATIVA Creative Teaching Methods Métodos Creativos de Enseñanza iTeenChallenge.
Alfabetización científica
Capítulo: 4. The definite articles in Spanish can be used to say the with a specific noun. They have different forms that agree with their noun in gender.
Competitividad de Chile José Joaquín Brunner Agosto 2005 SESIÓN II.
USDA/CSREES Hispanic Serving Institutions Higher Education Grant Undergraduate Bioscience Engagement Track (UBET) Award # Amount: $203,126 A.
Patricia va a California: Primera parte Escrito por Blaine Ray Fridley High School, Fridley, MN.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Presenter: Cal Poly Pomona, SDEE (DEPIE). 1982: Pyler v. Doe United States Supreme Court rules that all students, regardless of immigration status, have.
What will the future be like? ¿Cómo será el futuro?
How to Help your Child with Homework Cómo ayudar a su niño con la tarea escolar EL Program Instructional Support Services Lake Elsinore Unified School.
COMPETENCIAS TECNOLÓGICAS DEL PROFESORADO
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do ( not on worksheet so add.
Sub plans October 24th. Preguntas esenciales: ¿Por qué los países centro americanos han tenido tanta inestabilidad? ¿Qué cosas tienen en común los países.
The Present Tense of tener (to have)
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Decir: to say/tell Hacer: to make/do Poner:
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved  Both Spanish and English have past participles. The past participles of English verbs.
EN grupos de 3: ¿Cómo pueden mejorar la respuesta de este estudiante en la prueba de la semana pasada? Reescriban la respuesta para que quede mejor. 
TENER, ESTAR and ANDAR in the Preterite. The verbs tener, estar, and andar have similar stem changes in the Preterite tense. They all have “uv” in the.
Department of Modern Languages. Gramática nueva To HaveTo Have.
Portafolios E E- Portfolios What is - Qué es e-portfolio? e-Portfolio: A portfolio is a collection of work developed across varied contexts over.
Capítulo 4. El bolígrafo pen La calculadora calculator.
The Present Tense of tener (to have) (El tiempo presente del verbo tener)
¿Cómo son tus asignaturas? A* Aburrido/a Divertido/a dificil fácil importante útil Bueno /a interesante.
The Present Tense of tener (to have) (El tiempo presente del verbo tener)
Hacer Ahora. Usa saber o conocer para completar las oraciones.
 Cultural Questions  Listening Skills – What did they just say?  Reading Skills – I have no idea what that means!
TURN & TALK Why does public education matter to you?
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Traer: to.
P REPARACIÓN DE RECURSOS HUMANOS PARA LA INVESTIGACIÓN - DOCENCIA EN CIENCIAS E INGENIERÍA L A PREPARACIÓN DE RECURSOS HUMANOS CONSIDERA DOS ASPECTOS FUNDAMENTALES.
Hoy es martes. La fecha es el 22 de octubre
U.S. Colleges and Universities Prepared by Danny Hirsch November 24, 2015.
EL CAMPO DE LA INGENIERÍA EN LA SOCIEDAD
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: Poner: Salir: Tener : Traer: Venir:
Lección 13: La Naturaleza. I. Regiones y Paises del Mundo Hispano España El Salvador Chile México Cuba Paraguay Venezuela Panama Nicaragua Guatemala Uruguay.
Tarea: página 124 actividades 7 & 8 Español 1 lunes, el 15 de abril.
Partners Universidad de Guadalajara, Mexico (CUCS) Harvard School of Public Health (Env Health) Commission for Environmental Cooperation Junio 2010 Guanajuato,
The present progressive 1. Meaning -what you (or he, or we, or they) are doing RIGHT THIS SECOND.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are : Hacer: Poner: Salir: Tener: Traer: Venir:
FROM THE DEAN: Diana Hess When you are consistently ranked as one of the finest schools of education in the United States and among the best in the world,
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
PRESENTATION ADRIANA LUCIA CORREA CHILITO JAIME MARINO.
Transcripción de la presentación:

Educación en Ingeniería para la ciudadanía, la innovación y la competitividad en Iberoamérica: ciencia, tecnología, ingeniería, matemáticas y el rol de las facultades de Ingeniería

Breve historia En 1998 nace un proyecto desde la Facultad de Ingeniería cuyo objetivo es mejorar la educación científica de los niños de Colombia. Nace desde la convicción de que un papel responsable de de una Facultad de Ingeniería no termina con formar ingenieros, investigadores y generar conocimiento en ingeniería. Su responsabilidad y mayor reto es contribuir a la construcción de una sociedad competitiva e innovadora con todo lo que ello implica. En el crecimiento de la capacidad, bienestar y riqueza de la sociedad debería medirse el impacto último de una escuela de ingeniería.

Breve historia Tres grandes aprendizajes: La convicción parece haber sido correcta, cada vez más documentos la respaldan. Una educación científica no basta, es necesario incluir las matemáticas, la tecnología y la ingeniería. Enseñar, es una profesión mucho más compleja de lo que parece: saber algo es una condición necesaria pero lejos de suficiente.

“Nuestra fuerza trabajadora STEM es responsable de más del 50% del crecimiento económico sostenible de la nación”

“The United States must both: prepare students so they have a strong foundation in STEM subjects and are able to use this knowledge in their personal and professional lives and inspire students so that all are motivated to study STEM subjects in school and many are excited about the prospect of having careers in STEM fields”

GOAL 1: Expand the number of students who ultimately pursue advanced degrees and careers in STEM fields and broaden the participation of women and minorities in those fields. GOAL 2: Expand the STEM- capable workforce and broaden the participation of women and minorities in that workforce. GOAL 3: Increase STEM literacy for all students, including those who do not pursue STEM-related careers or additional study in the STEM disciplines.

Education for innovation: the role of arts and STEM education. (OECD) “The school science curriculum needs to develop the scientific literacy of all students while providing the first stages of science training for some students”

“Faculty lack knowledge of evidence-based teaching” “In the United States, fewer than 40% of the students who enter college with the intention of majoring in a STEM field complete a STEM degree” “Lack of facilitation and rewards for good teaching”

“Fundamentally changing how science is taught at major research universities remains a challenging but critical goal”

“Recommendation 9Secure for the United States the full benefits of education for all Americans, including women and underrepresented minorities, in science, mathematics, engineering, and technology”

Formar una élite no basta, de hecho la élite estará limitada por la calidad de la educación para todos

“The quality of an education system can not exceed the quality of its teachers”

Enseñar con eficacia implica: 1) Saber lo que se enseña 2) Conocer la transposición del conocimiento para enseñarlo 3) Saber como enseñarlo 4) Saber como evaluarlo 5) Saber de diseño curricular

Una gran dificultad Los mitos y las creencias sobre lo que es aprender y lo que es enseñar. Todos enseñamos, pero enseñar profesionalmente es otro cuento.

Algunas conclusiones Es importante decidir y actuar con base en la mejor información posible, con base en las evidencias científicas existentes De hecho este es uno de los principios de la ingeniería moderna que desafortunadamente poco se ha aplicado cuando se habla de educación en ingeniería donde los mitos y creencias siguen siendo la constante

Algunas conclusiones Mientras los matemáticos y científicos se han interesado desde hace décadas en como enseñar las matemáticas y las ciencias aun para los más pequeños, los ingenieros poco se han ocupado de como se enseña la tecnología y la ingeniería para todos. De hecho los ingenieros pueden también aportar en la educación en ciencias y matemáticas por su experiencia en la utilización de estas disciplinas en la solución de problemas.