Estimación de Supervivencia Recuentos sucesivos Recuentos sucesivos Pobl. cerradas Tablas de Vida H & V Tablas de Vida H & V Identificación de individuos.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Decir: to say.
Advertisements

Estimadores puntuales e intervalos de confianza
Objective: to be able to tell time in Spanish. Bellwork Bellwork 1.What is the difference in Spanish between writing 25 and 35? 1.What is the difference.
ESTADÍSTICAS VITALES DE LA POBLACIÓN
Junta de Trabajo- TACIB A 15 de Mayo del ¡Muchas felicidades a todos!
Recall: What are the Affirmative Informal Commands for each of these: Comer (to eat) Hablar (to talk/speak) Tener (to have) Venir (to come) Poner (to put/set)
Past participles used as adjectives
Capítulo 2B – Tú sala de clases La clase de español Señorita Vélez
EL TIEMPO FUTURO CONTINUO (The Future Continuous Tense)
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
Rubric & Samples Included. ¿Qué hago? +Da mucha tarea cuando hace buen tiempo. -No ayudes a los estudiantes cuando tienen preguntas. +Grita cuando los.
C. E. I. P. MONTEALBO Montalbán de Córdoba (Spain) El presente proyecto ha sido financiado con el apoyo de la Comisión Europea y dentro del Programa de.
¿Qué hora es? To ask what time is it in Spanish, we say… ¿Qué hora es?
VERBOS Nombre: ____________________ el tres de noviembre de dos mil catorce.
Mi tema es la amistad By: Paulina Agenor.
4.1 Continuidad en un punto 4.2 Tipos de discontinuidades 4.3 Continuidad en intervalos.
Deriva y tamaño efectivo. Deriva Genética Fisher-Wright Programa de simulación Generaciones
Evolution of Teachers’ Salaries in Latin America Alejandra Mizala Centro de Economía Aplicada Ingeniería Industrial-U. de Chile Hugo Ñopo BID.
Objetivo: What is gender & number? Hagan Ahora: Saquen la tarea.
El 3 de febrero, 2015 Change the following sentence to the present progressive tense (estar + -ando/-iendo). El perro corre. El perro está corriendo.
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
Ser vs. Estar. Ser is used with…  D escription  O ccupation  Characteristic  Time and date  Origin  Relationship Soy = I am Somos = We are Eres.
World Language Survey 12 de mayo de 2014.
¡Hola, buenos días! Bienvenidos a la clase de español Agenda (ALC) A la campana 72 (Nueva) Objetivo Calificar el examen. Trabajar con el preterito.
¡Vámonos! Hoy es el 19 de marzo 1. What are you invited to? 2. When is it? 3. Where is it? 4. Who is having it? 5. What will there be between 8-10 PM.
2nd Grade Science-2nd Six Weeks Unit 3, Lesson 2 CScope Vocabulary Words
ALC 155 miércoles el 25 de mayo. Bienvenida Sientense SS – lado a lado Uno lee las preguntas en voz alta la otra persona contesta.
Article Notes 14/10/13 ¿Quién? is who ¿Qué? is what ¿Por qué? why ¿Dónde? where ¿Cuándo? when y ¿Cómo? how ¿Cuánto hay? how much is there.
Para empezar… Contesta en español, en oraciones completas:
Stem-changing verbs. Stem-changing verbs are verbs where a vowel in the stem changes make a change to a different vowel or vowel combination. These verbs.
Imperfect Tense -AR Verbs. Notes  In Spanish there are two simple past tenses: the preterite and the imperfect.  The preterite is used to state an action.
Toca Timbre #18 Fill in the blank by choosing the best verb and correctly conjugating it. Las chicas _____________ los vestidos rojos. Los muchachos a.
¿QUÉ HORA ES? Frases importantes  ¿Qué hora es?  What time is it?  ¿A qué hora es ____________________.  At what time is _______?  (saying when.
Powerpoint Jeopardy -isimo, -ito, -mente Irregular Subjunctive -ar, -er, -ir imperfect SubjunctiveHace. Hacia+ time
Do Now – 2 de diciembre 2014  Escribe una oracion para tres de los cuatro fotos que describe la comida. ¿Es saludable? ¿Es malo para ti? ¿Cuales alimentos.
1. Escribe la fecha y el objetivo. 2. Saca la tarea! 3. Translate the following sentences from Spanish to English. 1. Me gustan los deportes porque son.
(Validez de un estudio)
Table of contents #3 Stem-Changing Verbs: e —» ie.
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
September 2 nd 6 th Grade Reading. Bell Ringer Bell Ringer - On a sticky note, write down what makes a mystery a mystery. The lunch count is going around,
 Spanish Future Tense By Orion Marty. El Futuro  The future tense uses the same endings for all –ar, -ir, and –er verbs.  For irregular verbs, the.
La Familia y la Comunidad
Answering Questions.  If a question does not have a question word, it is a yes/no question. Answer with sí or no.  If the question asks “you,” answer.
On a Spanish question you must put a question mark before and after the phrase.  ¿ Cuál? Which?  ¿Cuándo? When?  ¿Cuánto? How much?  ¿Cómo? How? 
1 Applied biostatistics Francisco Javier Barón López Dpto. Medicina Preventiva Universidad de Málaga – España
¿Cuántos Años Tienes? ¿ Cuál Es Tu Teléfono? Spanish4Teachers.org.
¡Hola, buenas tardes! Please write your desk number on your disclosure paper to the left of the large C. Place the paper on the correct color, on the table,
Me gusta. objetivo Talk about activities you like and don’t like to do. Ask others what they like to do.
Date. La Pregunta:  ¿Qué día es hoy?  What day is today? La Respuesta:  Hoy es…  Today is…
Overclipping It’s very important as a trader that you understand your clip size and what positions this allows you to have. In addition it will help you.
PARENT INVOLVEMENT MATTERS Morgan Elementary School.
Essential ?: How do I say what multiple people are doing.
Telling Time in Spanish. To ask what time is it, you say: ¿Qué hora es? ¿Qué hora es?
¿Qué hora es? What time is it? Srta. Kudrak, Español I.
ALC 69 Hoy es miércoles el 28 de marzo de Escribe en español e inglés 1.With me 2.With you 3.Hey! 4.I’m sorry. 5.I have to study. 6.What a shame!
Las Horas del Día hora hora o’clock §The word hora means time in asking the time of the day. In standing time the word hora is understood. There is not.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 ESTAR. Sra. Schwarz Regular vs. Irregular The AR verbs you have learned so far are regular. When conjugated, regular.
Aim: How do organisms have different roles in the environment? Cuales son las diferentes funciones de los organismos en el medio ambiente?
Past Participles as Adjectives
Calentamiento Hoy es viernes, el 22 de febrero What are comparatives and superlatives? Give an example. – She is taller than her brother. (comparative)
Past Participles as Adjectives.  Adjectives that are formed from verbs are called past participles.  In ENGLISH past participles usually end in  “ed”
Question Formation Español Uno.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
ESTAR= to be.
¿Me gustaría invitarte a… (I would like to invite you to…)
Fish is Fish by Leo Lionni.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
How to ask and answer … In Spanish
Transcripción de la presentación:

Estimación de Supervivencia Recuentos sucesivos Recuentos sucesivos Pobl. cerradas Tablas de Vida H & V Tablas de Vida H & V Identificación de individuos Identificación de edades Captura/Marcado/Recaptura múltiple Captura/Marcado/Recaptura múltiple Pobl. cerradas – Pobl. abiertas

Closed populations No individuals enter or leave the population between surveys Survey 1 Survey 2

Open populations Individuals enter or leave the population between surveys Survey 1 Survey 2

What makes a population closed? Dispersal barriers Dispersal barriers Philopatry Philopatry Large surveyed area Large surveyed area Slow reproductive/death rate Slow reproductive/death rate Short time between surveys Short time between surveys

Petersen method: Closed population Catch several animals Survey 1: Mark all M animals Return animals to population Catch C animals Survey 2: Count recaptures (R) Return animals to population

Survey 1: M = 12 Survey 2: C = 15 R = 4

C = 15 R = 4 What is the total population size (N)? Note that the proportion marked in the population equals the proportion marked in the 2 nd sample N = M C R M = R N C M = 12

C = 15 R = 4 What is the total population size (N)? Note that the proportion marked in the population equals the proportion marked in the 2 nd sample N = (M+1) (C+1) (R+1) M = 12 N = 13 * 16 5

When would Petersen give you a bad estimate? Population not closed Population not closed Marked animals likely to be re-trapped Marked animals likely to be re-trapped Marked animals likely to die Marked animals likely to die Marks fall off Marks fall off

Schnabel method: closed population Survey 2Survey 3Survey 4Survey 5Survey 1 Essentially, Petersen estimates on multiple surveys

Schnabel method: closed population Catch C t animals Survey t: Mark U t unmarked animals Return animals to population Record R t recaptures

Schnabel method: closed population Catch C t animals Survey t: Mark U t unmarked animals Return animals to population Record R t recaptures What’s the relationship between C t, R t, and U t ? C t = R t + U t

Schnabel method: example Time (t) Ct Ct Ct Ct RtRtRtRt UtUtUtUt MtMtMtMt CtMtCtMtCtMtCtMt

Schnabel method: example Time (t) Ct Ct Ct Ct RtRtRtRt UtUtUtUt MtMtMtMt CtMtCtMtCtMtCtMt Σ = Σ = 22

Schnabel method: example Time (t) Ct Ct Ct Ct RtRtRtRt UtUtUtUt MtMtMtMt CtMtCtMtCtMtCtMt Σ = 2060 Σ = 22 N = Σ (C t M t ) = 2060 = 94 Σ R t 22 Σ R t 22

Mark recapture lectures Petersen method Petersen method Schnabel method Schnabel method Schumacher-Eschmeyer Schumacher-Eschmeyer Jolly Seber Jolly Seber Closed population Open population

Captura/Marcado/Recaptura múltiple Población cerrada o abierta (emigración sin retorno) Población cerrada o abierta (emigración sin retorno) Identificación individual sin errores Identificación individual sin errores Marcas fáciles de identificar Marcas fáciles de identificar Muestra y mezcla aleatoria de individuos capturados Muestra y mezcla aleatoria de individuos capturados Heterogeneidad Heterogeneidad Respuesta a la trampa (adicción/áversión) Respuesta a la trampa (adicción/áversión) Marcas imperdibles y fáciles de detectar Marcas imperdibles y fáciles de detectar

Captura/Marcado/Recaptura múltiple En gral. requiere alta capturabilidad En gral. requiere alta capturabilidad Se obtiene Supervivencia y Capturabilidad (en ambos casos, uno o más parámetros) Se obtiene Supervivencia y Capturabilidad (en ambos casos, uno o más parámetros) Se obtienen los Errores Estándar de los parámetros (consejos y estrategias) Se obtienen los Errores Estándar de los parámetros (consejos y estrategias) Se puede obtener Abundancia poblacional (precauciones) Se puede obtener Abundancia poblacional (precauciones)

Diseño robusto de captura-recaptura PeríodosPrimariosPeríodossecundarios 1 2….K 1 2… t 1 2… t 1 2… t La población se considera cerrada entre períodos secundarios de un mismo período primario: muy buen estimador de tamaño poblacional para el período primario La población se considera cerrada entre períodos secundarios de un mismo período primario: muy buen estimador de tamaño poblacional para el período primario Buen estimador de supervivencia entre períodos primarios haciendo un pool de sus períodos secundarios Buen estimador de supervivencia entre períodos primarios haciendo un pool de sus períodos secundarios