Avalúo para el Aprendizaje Colegio de Artes y Ciencias Oficina de Avalúo para el Aprendizaje y el Mejoramiento Continuo “It is not necessary to change.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Hecho y Opinión 4.10J/ 5.10J
Advertisements

Para empezar In your exercise books draw a picture to illustrate the meaning of the following words (use your vocabulary books to help). la costa el centro.
Title I, Part A - Parent Rights Derechos de los Padres de familia - Título I, Parte A GPISD is a Title I District and as such will abide by all federal.
Science Meeting Junta de la Ciencia March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose.
By Por Dave Batty 03/2010iTeenChallenge.org Course
Lathrop Intermediate School Program Verification / Orientation Week School Year 2014 – 15 August 18 – August 23, 2014 Be RespectfulBe ResponsibleBe Safe.
Luis Felipe Gaviria Course Director
REQUISITOS PARA LA GRADUATION DE LAS HIGH SCHOOLS DE ALLIANCE Alliance High School Graduation Requirements.
Hacer Ahora (Escribe la fecha)
Listening activities The basics.
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
English Language Development Program PARENT INFORMATIONAL MEETING REUNIÓN INFORMATIVA PARA PADRES.
Carmel Elementary School ESOL Program. What is ESOL? ESOL is a program for students that are not proficient in English. The program is designed to provide.
19 & 22 de septiembre.  Escribe en inglés:  Sara: Buenos días  José:Hola  Sara: ¿Cómo te llamas?  José: Soy José, ¿y tú?  Sara: Me llamo Sara. 
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
Bienvenidos Objetivos Agenda 1.Actividad Inicial: 10 min 2.Pre-Assessment: 20 min 3.Actividad Individual: 10 min 4.Group-Formation: 10 min 5.KWL-La ciudad:
Cierre de Ciclo de Avaluo Departamento de Química Coordinadores Nairmen Mina y Francis Patron Agosto 26, 2008.
TOMANDO PASOS MÁS ALLÁ DE SOLO LECTURA Y A LA FORMACIÓN DEL DISCIPULADO CREATIVA Creative Teaching Methods Métodos Creativos de Enseñanza iTeenChallenge.
Assessment of Student Outcomes in an Interdisciplinary Study Abroad Course: Learning Spanish through Multicultural Education Content Presented at CLAC.
THE SCIENCE CAFÉ… WHERE COOL, HIP YOUNG FOLKS COME TO DISCUSS SCIENCE!
Leading in Learning – Spanish Collective Memory. Plenary 1 Did you know any of the words already? If so, which? Why are the colours significant do you.
Español 1 7 de octubre de La Campana Hoy es lunes el 7 de octubre de Escribe en español: 1. It is 2: I have brown eyes. 3. He likes.
Study this picture for 1 minute. Try to remember as much as possible about it. Now tell your partner about the picture. Take it in turns to say something.
3-4 de septiembre.  Exchange both your notebook and your participation card with your partner.  Listen to Profa as she helps you in each section know.
Filosofía de la Educación General del Recinto Universitario de Mayagüez.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Utep_aac El ‘Academic Advising Center’ asesora estudiantes bajo el Programa Interamericano Estudiantil (PIE). Los asesores ayudan a los estudiantes durante.
University of Delaware Introduction to Writing PBL Problems Introducción a la elaboración de problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education.
El poder del avalúo Dr. Mario Núñez Molina Decano Asociado de Avalúo y Tecnologías de Aprendizaje Facultad de Artes y Ciencias (RUM)
Local Control Funding Formula (LCFF) Fórmula Financiación para Control Local & Local Control Accountability Plan (LCAP) Plan de Responsabilidad de Control.
Hazlo Ahora ● It is Maria’s first day of school, and she needs a shopping list. Help Maria by matching the objects with the classes she needs them for.
Digital Photography: Selfie Slides By: Essence L. Thomas.
Horarios. After writing down the agenda in your notebook, look at the sample schedule below and answer the questions about it. 1. What does Juan have.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Think, Pair, Share Think about the answers to these questions, then write and share: 1.Have you ever been away from home for an extended period of time?
WALT: RECOGNISE KEY VOCABULARY FOR SCHOOL SUBJECTS AND LINKING WORDS WILF: TO BE ABLE TO RECOGNISE AND SPELL ACCURATELY AT LEAST 12 KEY WORDS FOR GRADE.
Tercer Ciclo de Avalúo del Aprendizaje Departamento de Ciencias Sociales Dra. Luisa Guillemard.
Digital Photography: Selfie Slides Caidyn Tanton 10/23/14 Period: 1.
Digital Photography: Selfie Slides Reid Steele 10/24/14 1st.
LISTENING COMPREHENSION TEST
Fortaleciendo las condiciones para el progreso académico estudiantil Decanato de Asuntos de Académicos Dra. Sonia Balet, Decana 20 de agosto de 2009.
Essential ?: How do I conjugate this irregular verb and how is it used?
Portafolios E E- Portfolios What is - Qué es e-portfolio? e-Portfolio: A portfolio is a collection of work developed across varied contexts over.
Calentamiento Read the following and write a 5-6 sentence response answering the questions. Hola, ¿Cómo estás? Me llamo Marcía y tengo trece años.
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
Vicerrectoría de Relaciones Internacionales INSTITUTO VIRTUAL DE LENGUAS Básico Intermedio A2.
LECCIÓN 2: SEGUNDA PARTE Today you will learn: To discusses subjects and classes at school Today you will review: How to tell time in Spanish.
 Cultural Questions  Listening Skills – What did they just say?  Reading Skills – I have no idea what that means!
Assessment en la sala de clases EDP COLLEGE OF PUERTO RICO Primer Adiestramiento a la Facultad Evaluar Avaluar Medir Prof. Carmen Luisa Hernández, Directora.
Science Fair 2015 Feria de la Ciencia. Monday, April 20 th Night showing: 5- 7pm.
Saber and Conocer (Los verbos saber y conocer) to know Notes: page 31 of your INB.
Objetivo: Ask and tell what time it is. Talk and write about my classes at school. Agenda: 1.HacerAhora: El Tiempo 2.? Importantes 3.Brilla 4.Apuntes 5.Mi.
Témoignage et réflexions autour de l'EAD
Hoy es martes. La fecha es el 22 de octubre
Welcome to SAT Parent Night. What is the SAT? The SAT-10 is a district mandated assessment carried out to obtain District-wide data about student performance.
Las Preguntas y Las Palabras Interrogativas. A comprobar: Interrogatives ¿Cómo? ¿Adónde? ¿Quién(es)? ¿Cuántos(as)? ¿Cuándo? ¿De dónde? ¿Qué? ¿Cuánto(a)?
Forming Questions ¡Aprenda! Forming Questions By Patricia Carl October 2013.
Foreign Language Teaching Tips Rich Bradshaw. ¡Classroom Vocabulary Scavenger Hunt! Purpose Introduce new vocabulary words in TL Identify items using.
¡BIENVENIDOS! ALPHABET, COGNATES.. DO NOW Take five minutes to Silently and Independently fill out the calendar on your desk. Every Calendar should have:
CLIL. Qué es CLIL?: El “aprendizaje integrado del contenido y el idioma” ha sido recientemente adoptado por distintos investigadores y agencias de Europa.
Comité de Educación Subgraduada Facultad de Artes y Ciencias UPR- Mayagüez.
Carmel Elementary School ESOL Program. What is ESOL? ESOL is a program for students that are not proficient in English. The program is designed to provide.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
AQA Unit 2 Speaking Los medios La televisión La publicidad Las tecnologías de la comunicación La cultura de todos los días El cine La música La moda La.
Parent Conferences Conferencias de Padres.
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
How to write my report. Checklist – what I need to include Cover page Contents page – with sections Introduction - aims of project - background information.
Transcripción de la presentación:

Avalúo para el Aprendizaje Colegio de Artes y Ciencias Oficina de Avalúo para el Aprendizaje y el Mejoramiento Continuo “It is not necessary to change. Survival is not mandatory.” —W. Edwards Deming Junio 2007 Dr. Eddie Marrero Dra. Vivian Navas Dr. Mario Núñez

“Muchas personas piensan en grandes proyectos y al final, les alcanza la muerte todavía pensando en los grandes proyectos que terminan convertidos en meras quimeras. Creo que el mundo sería mucho mejor si hubiese muchas personas realizando muchos “pequeños proyectos”.” (Angel Collado Schwarz- Un proyecto cultural; La autoestima del puertorriqueño y el Puerto Rico del Siglo XXI, Conferencia Magistral: RUM, 2007 )

Objetivos Describir el proceso que hemos seguido para instituir una cultura de avalúo del aprendizaje en el Colegio de Artes y Ciencias Presentar los resultados de los ciclos de avalúo del aprendizaje de cada uno de los 13 Departamentos del Colegio de Artes y Ciencias Compartir el aprendizaje obtenido y los logros alcanzados

Equipo de Trabajo de la Oficina Director- Dr. Mario Núñez Especialistas en Avalúo: –Dr. Eddie Marrero –Dra. Vivian Navas Coordinadores Departamentales de Avalúo

Coordinadores Departamentales Biología: Dra. Vivian Navas Ciencias Marinas: Dra. Nilda Aponte Ciencias Sociales: Dra. Luisa Guillemard Estudios Hispánicos: Dra. Maribel Acosta Economía: Dr. Eduardo Kicinski Educación Física: Dra. Diana Rodríguez Enfermería: Prof. Elba Vargas Física: Dr. José Alemar Geología: Dr. Fernando Gilbes Humanidades: Dr. Christopher Powers Inglés: Dra. Judith Casey Matemáticas: Dr. Julio Quintana Química: Dr. Francis Patrón y Dr. Nairmen Mina

Componentes del modelo

Modelo de las Cuatro Cs Coordinadores Departamentales OMCA Educación General OMCA Comité Educación Subgraduada y Educación General Planes de avalúo Ciclos de avalúo Instrumentos de avalúo Talleres Revista Avalúo Plus Weblog de Avalúo Lista de Correo Boletín Comunicar Crear ConectarColaborar

Apoyo a los coordinadores Reuniones mensuales del equipo de trabajo para discutir status de las distintas actividades y planificar cursos de acción Mentoría continua a los coordinadores departamentales en la implementación de sus respectivos ciclos de avalúo: –Reuniones grupales para avaluar progreso de las distintas actividades –Reuniones individuales para discutir aspectos específicos del diseño, implementación y divulgación de los ciclos de avalúo

Adiestramientos en avalúo del aprendizaje Diseño de planes de avalúo del aprendizaje Implementación de cierres de ciclo de avalúo Uso de juegos digitales para el avalúo del aprendizaje Desarrollo e implementación de técnicas de avalúo en la sala de clases Mapas cognitivos y el avalúo del aprendizaje El avalúo del aprendizaje como estrategia de transformación departamental.

Mecanismos de publicación y diseminación

Weblogs de la Oficina: ( )

Avalúo Plus: Revista de Avalúo del Aprendizaje (http ://uprm.info/avaluoplus/ )http ://uprm.info/avaluoplus/

Boletín DaATA:

Apoyo a la investigación en torno al avalúo del aprendizaje Se han ofrecido fondos “seed money” para investigación relacionada al avalúo del aprendizaje en la sala de clases.

Estrategia de trabajo fundamental: El ciclo de avalúo Conlleva básicamente los siguientes pasos: –Identificar un objetivo de aprendizaje del perfil del egresado con el fin de avaluar su cumplimiento –Medir el status actual de los estudiantes en cuanto a ese objetivo de aprendizaje –Idear e implementar una intervención que atienda cualquier deficiencia que se identifique. –Medir el efecto de la intervención –Finalmente, trazar un plan de acción basado en los resultados obtenidos

Plantilla Guía para Diseñar, Implementar y Reportar un Ciclo de Avalúo

Focus of Assessment Project What was assessed – skill or content? How is it related to your department learning outcomes? Justification What facts motivated the department to focus on the selected item? POPULATION What were the numbers of students and faculty members impacted by the project? Pre intervention What measures were done to determine the student status on the chosen skill or content before the intervention? Intervention What activities were implemented to improve student performance in the chosen skill or content Post intervention How was the effectiveness of the intervention determined? Results What results were obtained? Possible Reasons What are possible explanations for the results, be they positive or negative? Course of Action What actions have been or will be taken based on these results? Next project What do you plan to assess next? Appendix Include copies of all assessment tools

Resumen de actividades completadas

Tabla I:

Criterios evaluados y población impactada Tabla II: Presentar tabla en Word

Ejemplos de ciclos de avalúo Departamento de Biología: Avalúo de contenido Departamento de Economía: Avalúo de contenido Departamento de Inglés: Redacción Departamento de Estudios Hispánicos: Redacción

Focus of Assessment Project Assess the learning of basic biology concepts and identify misconceptions in the first part of the General Biology course (BIOL 3051) Justification  This course is taken by all freshman biology majors  Course introduces important concepts that are necessary for advanced courses.  Many course topics are comprised within the Department learning outcomes POPULATION Student Faculty  Project impact: Pre test students, Post test – 174 students, 2 faculty members  Overall impact: Course enrolls about 400 students per year and 4 faculty members AssessPre-  A diagnostic pretest on content was offered on the first day of class. Int  Conventional lectures, laboratory exercises, small group diagnostic test discussion Post -  Post activity: Post test was offered near end of the semester (before semester ended to allow for taking action). Results and discussion  Students improved performance indicating the interventions helped most students clarify the chosen content. The test average increased from 33.78% in the pre-test to 62.90% in the post test (figure 1).  Incoming and persisting misconceptions as well as missed concepts were identified and further discussed with students before semester ended Dissemination of Results  Failed questions and the misconceptions were discussed with the course faculty.  Project was summarized at department meeting  Project was presented at Arts and Sciences activity Course of Action  Course faculty was made aware of the misconceptions and the difficult concepts for them to emphasize with their students  Different approaches were used by different faculty to re-teach concepts such as small group test answering or entire group test discussion. In both activities an increment in student’s scores was observed (figure 2) indicating these are effective re-teaching methods.  Faculty decided to prepare a listing of major concepts to emphasize with students and laboratory teaching assistants

Temas propuestos para el tercer ciclo de avalúo

Agenda inmediata Especialistas de avalúo revisarán el segundo ciclo y enviarán comentarios a los coordinadores Coordinadores someterán segundo ciclo editado Departamentos revisarán sus respectivos planes de avalúo del aprendizaje Coordinadores someterán los ciclos de avalúo en formato de artículo para fines de publicación en la revista Avalúo Plus Coordinar esfuerzos para que todos los departamentos publiquen su visión, misión y perfil del egresado en: –Página del Departamento –Catálogo –Oficina del Departamento y salones de clase

Agenda inmediata Especialistas de avalúo revisarán las propuestas de cada departamento para el tercer ciclo de avalúo Coordinadores departamentales completarán el diseño del tercer ciclo de avalúo del aprendizaje y comenzarán su implementación (agosto 2007)

Lo más valioso: Institucionalización de una cultura de avalúo en el Colegio de Artes y Ciencias. El avalúo se percibe por muchos como la estrategia perfecta para monitorear el aprendizaje y optimizar la enseñanza: Avalúo del aprendizaje y para el aprendizaje