IRIS Workshop 18-19 Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Sergio E. Barrientos Scientific Director Seismological Service University of Chile Identifying.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
¿De dónde son? Mosaicos (pp. 65, 91).
Advertisements

Caracas Venezuela.
Objectives  Learn to ask and respond where are someone is from.  Review the capitals.
Hunger… El hambre... What can do you as a person in abundance? ¿Qué puede hacer usted como una persona en la abundancia?
Los Países Hispano Hablantes
La pregunta: ¿Cuál país del mundo hispanohablante está en África? ¿Cuál país del mundo hispanohablante está en Europa? ¿Cuál país del mundo hispanohablante.
RED SISMOLÓGICA NACIONAL
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved. 10.1–1 The future perfect tense (el futuro perfecto) is formed with the future of haber and.
Hoy es lunes, el 15 de septiembre
A. Gardi, ENS (IPGP) R. Madariaga ENS Ch. Vigny ENS A. RudloffENS A. Lemoine DGF (BRGM) J. Campos DGF PICS CNRS-CONICYT ACI Catnat CNRS ANR Chile Sismicidad.
To compare people or things that are equal to one another, you use: Making comparisons En mi club, levantar pesas es tan popular como correr.
ECUADOR: Network report Wilson Acero IG-EPN. Misión Reducir el impacto en la población y la infraestructura provocado por los fenómenos sísmicos y volcánicos.
Subject pronouns In order to use verbs, you will need to learn about subject pronouns. A subject pronoun replaces the name or title of a person or thing.
Spanish Countries and Capitals All place names are to be capitalized.
South America Country, Capital & Flag Identification.
Countries in South America There are nine countries in South America that their official language is Spanish.
La pregunta: Contesta con un país hispanohablante.  What Spanish speaking country is a territory of the USA?  This Spanish speaking country is the closest.
Preparación/ Review Hoy es jueves, el 22 de enero de 2015 Today is Thursday, January 22, 2015  Write the Spanish speaking country from “Islas Caribe”
El Mundo Hispano Señorita Parreira el 28 de agosto de 2013.
Bell Ringer Pick up a map and list of countries from the podium and start labeling countries & capitals on the map. No homework due. 
1 Trade, Innovation and Productivity Center Sebastián Urbina Director.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Latinoamérica Los Paises y sus Capitales
Propósito 68:Vamos a pasear por el mundo hispano
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Propósito # 1: ¿Dónde hablamos español? Actividad Inicial:
Vámonos Write how many of each object appears in each picture Example: dos lápices Hoy es el dieciocho de septiembre.
Los verbos Tener y Venir. Antes de empezar… Some verbs are IRREGULAR, which means that they do not follow the “rules” or patterns that we have talked.
Descripciones: ¿Cómo eres? Objective: To learn how to describe appearance in Spanish.
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
América del Sur El Mar Pacífico El Mar Atlántico Brasil Venezuela
Los países del Caribe, Centroamérica, América del sur
Expresiones Lección 1 Expressing from where someone comes.
Hola ¡Buenos Días! Hoy es el VIERNES el 28 de agosto.
Student Comprehensive
CURRENCY. What is Currency? Currency is the money the government and the people use within a given country Every country has their own type of currency.
ESCRIBAMOS! LET’S WRITE!. LET’S FIGURE SOMETHING OUT FIRST… CAN YOU NAME ALL 21 SPANISH SPEAKING COUNTRIES? CAN YOU IDENTIFY WHERE THEY ARE ON A MAP?
ALC 7 Viernes el 9 de septiembre. ALC 7 Emparejar: Use your map to help match Venezuela Colombia Ecuador Perú Bolivia Paraguay Chile Argentina Uruguay.
Hoy es miércoles el nueve de septiembre
Bienvenida #19 y compañeros para hoy 1 y 16 2 y 17 3 y 18 4 y 19 5, 20 y 31 6 y 21 7 y 22 8 y 23 9 y y y y y y y 30.
IHR Risk Communication Capacity Building Workshop Bryna Brennan, Senior Advisor, Risk and Outbreak Communication PAHO/WHO Lima, Peru – March 2010.
The countries of South America There are nine countries in South America that speak Spanish.
Year of Productive Diversification and Strengthening Education Topic: Greenpeace Student: Clara Flores Nilupú Teacher: Juana Castillo Agurto. Year: fourth.
ON YOUR DESK Documento Today’s notes Homework. ¡Hola! Conjugate the following verbs: 1. Yo / comer 2. Él / bailar 3. Nosotros / vivir 4. Ellos / abrir.
Preparación/ Review Hoy es martes, el 20 de enero de 2015 Today is Tuesday, January 20, 2015  Write the Spanish speaking country from Sur America that.
ALC 7 La fecha es jueves el 7 de septiembre Pasa y recoge un libro para leer.
Click on ARGENTINA to go to Argentina Click on USA to go to the USA ARGENTINA USA.
Hoy es jueves, el dos de septiembre HAGAN AHORA: En un hoja de papel, contesten las preguntas. 1.¿Cuántos países hablan español como idioma oficial? 2.Hagan.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE ZARAGOZA SPAIN RENAISSANCE.
Capital and Country Review Spanish 1. I will give the country…. The next slide will have the capital….
Journal 1/25 10 mins to study your maps and notes on ancient Americas. Don’t waste your time…
Campana #2 Hoy es juves, 3 de septiembre Use your notas on Frases Importantes. Translate each phrase. Escribe the Spanish version only. 1. What’s your.
ALC 7 Viernes el 9 de septiembre. ALC 7 Emparejar: Use your map to help match Venezuela Colombia Ecuador Perú Bolivia Paraguay Chile Argentina Uruguay.
ESPAÑOL 1 8 de febrero de LA CAMPANA  ¿Cómo es tu mejor amigo?  Escribe 5-7 frases completas de tu amigo. La participación #1.
ESPAÑOL 1 Lesson 50 5 y 8 de febrero de LA CAMPANA  ¿Cómo es tu mejor amigo?  Escribe 5-7 frases completas de tu amigo. La participación #1.
ALC 7 La fecha es jueves el 7 de septiembre Pasa y recoge un libro para leer.
¡BIENVENIDOS! ALPHABET, COGNATES.. DO NOW Take five minutes to Silently and Independently fill out the calendar on your desk. Every Calendar should have:
January Centro Argentino de Meteorólogos FLISMET: FEDERACION LATINOAMERICANA E IBERICA DE SOCIEDADES DE METEOROLOGIA Creada en Salamanca, España,
  Jugó=he/she played  Use the preterite tense for past actions that are viewed as over and are not being connected to the present. ¿Te acuerdas?
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
Escribir *You can get creative. You can write in the first person which means you are the character, you can use the third person which means you are talking.
ESPAñol What do you know about Spanish?
First Grade Dual High Frequency Words
El Mundo Hispano ** This presentation will show you the Spanish speaking countries of the world. The first 2 slides show all of the countries together.
Spanish Class Mrs. Rogers. Origin 9 de noviembre de 2016
Unit 6 – A Talking about the future A class by Mr. Jean Paul Quiñonez Touchstone 3.
LOS PAÍSES DEL MUNDO HISPANO
Kindergarten Spanish High Frequency Words
Hoy es martes el dieciocho de septiembre
The Spanish Speaking World:
Transcripción de la presentación:

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Sergio E. Barrientos Scientific Director Seismological Service University of Chile Identifying Existing Infrastructure and Needs in South America

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Red Sismológica FUNVISIS 35 BB 134 accelerometers Communicated by Dr. Herbert Rendon VENEZUELA

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston

Out of Africa Workshop Red Sismológica de Los Andes Venezolanos (Univ. de Los Andes) 11 stations

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Observatorio Sismologico Sud Occidental (OSSO) Instituto Colombiano de Geologia y Mineria (INGEOMINAS) Universidad de Quintio Observatorio Sismologico Colombia Universidad Nacional (CdM)

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop La red cuenta con 18 estaciones sismológicas que desde 1993 han funcionado de manera continua, a fin de monitorear y caracterizar los eventos sísmicos que se presenten en el área. Adicionalmente, los Observatorios Vulcanológicos y Sismológicos de Pasto y Manizales comparten datos de las estaciones GCAL y BIS1, respectivamente.

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop La red está compuesta de 120 acelerógrafos digitales con los cuales se ha podido generar una gran base de datos de registros sísmicos. De los 120 instrumentos existentes, 32 de ellos (ubicados en Bogotá) han empezado a generar registros para la calibración del estudio de microzonificación sísmica existente de la ciudad.

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Instituto de Geofisica Escuela Politecnica Nacional Ecuador

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop El Instituto Geofísico tiene instaladas 43 estaciones sísmicas de período corto en la parte centro y norte del país y las Islas Galápagos. Las estaciones forman parte de la Red Nacional de Sismógrafos (Red Sísmica Nacional), la cual registra no solamente la actividad tectónica sino también la actividad de 8 volcanes, que actualmente no representa alto riesgo para la población. Adicionalmente el Instituto mantiene tres redes locales en los tres volcanes más peligrosos. Estas redes están complementadas con el monitoreo de la deformación, de los lahares y geoquímica de cada uno de ellos.

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Cotopaxi Volcano Monitoring 5 vertical SP 2 three-component SP 2 BB Guagua Pichincha Volcano Monitoring 9 vertical SP 2 three-component SP 1 BB 1 Acoustic sensor within the caldera Tunghrahua Volcano Monitoring 7 vertical SP 1 three-component SP

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Peru Instituto Geofisico del Peru (IGP) Instituto Geofisico Universidad Nacional de Arequipa

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Communicated by J. Hernando Tavera Green: digital BB Red: Digital SP Five stations will transmt via satelite, No decided yet which ones. Criteria to delect them, good azimuthal coverage. This year stations will be installed at: Tumbes, Piura, Chiclacyo, Iquitos, Ayacucho (Coracora). Perhaps Drs. Edmundo Norabuena and Daniel Huaco can tell us more.

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Brazil University of Brasilia about 4 seismologists Univ. of Sao Paulo 3 seismologists Univ. Fed. Rio Grande do Norte, Natal 3 seismologists Observatorio Nacional, Rio de Janeiro 1 seismologist UNESP, State Univ. of Sao Paulo, Rio Claro 1 seismologist IPT - Inst. of Technical Research, Sao Paulo 1 seismologist

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop University of Brasilia Seismological Observatory Univ. of Sao Paulo Ready to install a permanent 40 BB netywork all over Brazil, 10 already installed in SE Brazil Perhaps more information can be provided by Joachim Mendes Ferreira or by Joao Willy Rosa Communicated by Dr. Marcelo Assumpcao

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Bolivia Observatorio San Calixto 1 seismologist

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop 1 BB (LPAZ) 6 SP, LP (SIV) 3 SP (MOC) All others SP Communicated by Lic. Estela Minaya

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Paraguay Universidad Nacional de Asuncion 1 seismologist

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Argentina Instituto de Prevencion Sismica (INPRES) 2-3 seismologists Universidad Nacional de San Juan 2 seismologists Universidad de Buenos Aires 1 seismologist

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Instituto de Prevencion Sismica (INPRES) NationalNetwork + 15 IRIS Refteks on long-term loan (some with Guralp 40T’s) 2 more BB stations in Patagonia (Rio Grande and Ushuaia. Communicated by Dr. Patricia Alvarado

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Chile Universidad de Chile 5-6 seismologists Universidad de Concepcion 1 seismologist Universidad de Talca 1 seismologist Universidad de Tarapaca 1 seismologist

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Existing Network

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Proposed Network (parcially financed) 65 BB (yellow) 140 GPS (blue) More than 200 accelerometers (green) Real time telemetry of BB and GPS to central processing system

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop Centro Regional del Sismologia para America del Sur (CERESIS) es una organización autónoma, producto de un acuerdo de cooperación regional e internacional para el avance de la sismología y la reducción de los riesgos por terremotos y fenómenos afines. En la actualidad son 12 los Estados Miembros: Argentina, Bolivia, Brasil, Chile, Colombia, Ecuador, España, Paraguay, Perú, Trinidad y Tobago, Uruguay, Venezuela. Comision Permanente del Pacifico Sur: Members in South America are Colombia, Ecuador, Peru and Chile. Together with UNESCO/ITIC to develop a Regional Tsunami Center (Lima meeting next week) CTBTO stations Other organizations in South America:

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop After the IRIS Workshop held in Sao Paulo in 2006, on managing database and waveform data, it was evident that what is most needed are small training courses with few key people to actually learn things with hands-on training. The Sao Paulo workshop was good in motivating people and showing all aspects of a network (from installation to processing). But it was too theoretical, perhaps more practice with computers should have been scheduled. Regarding the needs: training, permanent colaboration, maintenance, regional support, but mainly software to help build the capacities to analyze seismological data. In our country we need a transportable seismic network of at least 12 stations for two years (at least) to monitor several faults. There are faults that have not been staudies at all and most likely will generate earthquakes in the future. A final word: Some suggestions/requests

IRIS Workshop Feb, 2008 Boston Out of Africa Workshop