Roma.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ESCULTURA Etrusca.
Advertisements

ESQUEMA DE AULA CONCEPTO DE ARTE CLÁSICO EL PRECEDENTE ETRUSCO
LA ARQUITECTURA ROMANA
ESCULTURA ROMANA EL RETRATO:
Edificios de diversión: Teatros
ESCULTURA ROMANA.
ESCULTURA ROMANA. Ara Pacis Ara Pacis. Detalle de la Tierra.
EL MUNDO ROMANO S. II a.c. S. I a.c. S. I S. II.
Los fundamentos del mundo clásico
IMPERIO 27 aC. – 96 dC Sigue la expansión. Hasta Bretaña y Germania. A partir de Augusto se usa el término Imperio. Era princeps, primer senador, imperator,
Roma Derecho romano Lengua: latín Comunicación: calzadas
ARTE EN LA ANTIGUA ROMA. En la antigua Roma (del siglo III a.C. al siglo V d.C.) el arte era muy extensa pues cada cosa que se realizaba en esa época tenia.
Imperio Romano.
Arte romano (3) La escultura, la pintura y el mosaico
Equipo Específico de Discapacidad Auditiva. Madrid
Obras de artes romanas Marilyn Pazmiño Q..
ESCULTURA ROMANA.
El Imperio Romano bajo el poder de trajano d C
EL ARTE CLÁSICO. ROMA. ARQUITECTURA RELIGIOSA Y CIVIL
ROMA.
ARTE CLÁSICO.
ARTE ROMANO Rómulo y Remo “Fundadores de Roma”.
HISTORIA DEL ARTE GRUPO CREHA.
Historia del Arte Lic. Alejandro Rocha.
Anàlisi d’una obra d’art
Roma.
Història de l'Art Partenó Clàssic Modern Segle XIX Segle XX CLASSIC
Proporción: El arte Clásico. El arte romano
Historia del Arte y la Cultura I
ART GREC -II- ESCULTURA.
COLINAS DE ROMA III Pilar González Serrano.
Desarrollo del arte y arquitectura romana
ARTE ROMANO Diego Bruno 1º ESO.
Arquitectura romana Plano de Timgad.
La cultura, el urbanismo y el arte romanos
EVOLUCIÓ HISTÒRICA I ESTRUCTURAL DE L’EDIFICI
PRODUCCIONES A. GARCIA PRESENTAN MÉRIDA, PATRIMONIO DE LA HUMANIDAD
El Foro (en latín, forum) era un espacio público con funciones comerciales, financieras, religiosas, judiciales y de prostitución, además de ser el.
Mónica Fernández. GRECIA Y ROMA. Roma-Coliseo Es un anfiteatro de la época del Imperio romano, construido en el siglo I y ubicado en el centro de la ciudad.
EL ARTE ROMANO: Obras arquitectónicas
ESCULTURA ROMANA EL RETRATO:
Arte romano Cultura Clásica 3º ESO.
116 d. C.: EL IMPERIO ROMANO EN SU MÁXIMA EXTENSIÓN, BAJO EL EMPERADOR TRAJANO.
ROMA UNIDAD Nº 5.
ARTE ROMANO ESCULTURA.
Escultura romana Retrato republicano.
HISTORIA DEL ARTE Roma.
Palau de Cnossos (1700 – 1400 a.C.) Heraklion (Creta) Grècia.
La pintura a l’imperi Romà
Arte romano: Introducción
IMÁGENES SELECCIONADAS PARA EL EXAMEN DE HISTORIA DEL ARTE EN LAS PRUEBAS DE ACCESO A LA UNIVERSIDAD III.
TEMA 2 ROMA.
LA MAISON CARRÉE. NIMES.
LES OBRES PÚBLIQUES DE ROMA
L’August de Prima Porta
ELS ROMANS.
L'ART GREC.
Religió i els déus romans
Institut Els Tres Turons 1r. i 2n. BTX abril 2017
ART ROMÀNIC, UN ART PER I PER A L’ESGLÉSIA
ESCULTURA ROMANA.
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
LA MAISON CARRÉE NIMES MERCÈ BIGORRA IES. MOIANÈS.
RESTES ROMANES A LA PENÍNSULA IBÈRICA
LES CULTURES GREGA I ROMANA
ARQUITECTURA CIVIL (i II)
ESCULTURA GREGA.
LA PLANTA.
U2: LA FUNDACIÓ DE ROMA. LA MONARQUIA
L'art grec.
Transcripción de la presentación:

Roma

Marc geogràfic Àmbit: Mediterrània (península Itàlica i zones de romanització)

Marc Cronològic (fases evolutives de l’art dels romans paral·lels a les fases de la seva evolució política) REPÚBLICA: Expulsió dels reis etruscos i proclamació de la República (509 aC) (A partir s. III-II aC art romà d’època republicana, síntesi de corrents itàlics, etruscos i hel·lenístics) IMPERI: Alt Imperi (s. III-I aC): Classicisme romà, influències hel·lenístiques Baix Imperi (s. I aC- 476 dC): Tendència a la monumentalitat, esquematisme d’influència oriental, introducció del simbolisme cristià.

Orígens de l’art romà Península Itàlica: cruïlla de cultures Antecedents fonamentals: Pobles itàlics: Art Etrusc (fins s. III) Cultura púnica (Cartaginesos) Art Grec (sobretot després de la conquesta de la Magna Grècia)

Antecedent: Art Etrusc Etruria i Toscana (Itàlia). S. VII i VI aC Culte especial als morts (ritus funeraris, decoració de tombes amb frescos. Escenes vida quotidiana...) Sarcòfags... Característiques genuïnes: caracterització del tipus i atenció pel retrat Ús de l’arc en arquitectura. Columna toscana

Ordre toscà

Etruria

Lloba capitolina

Sarcòfag dels esposos

Sarcòfags etruscos

Tomba dels Giocolieri (s.VI aC)

Tomba del Baró (Tarquínia)

Porta etrusca a Volterra (Itàlia) S. IV aC

Luci Juni Brutus Principis de la República

Luci Juni Brutus en un denari de Marc Juni Brutus (54 a.C.).

Antecedent: Art Grec Roma se sent captivada pel refinament i bellesa de l’hel·lenisme (Segons Virgili: El mite d’Enees busca una filiació grega als orígens de Roma – Eneida.) S. II Roma conquereix Grècia (Guerres Macedòniques) Trasllat d’escultures i elements arquitectònics Moviment d’artistes grecs (esclaus o lliures)

Característiques pròpies de l’art romà Eclecticisme Poca elaboració teòrica: Capacitat per resoldre problemes concrets, no programa estètic... L’artista com a individualitat no té importància: tasca de taller, certa industrialització o seriació de l’art Arts plàstiques: Majoritàriament tendència al realisme Època imperial: mitjà de representació i glorificació del poder

Pintura: Gran importància decoració mural, d’interior, evolució diferent a la grega... Escultura: Segueix els models grecs excepte pel que fa al RETRAT (tradició etrusca), oposició a l’idealisme grec Arquitectura i urbanisme: Ciutats noves amb sistema de quadrícula, noves solucions, funcionalitat...

Ciutat de Timgad (Argèlia) Cardo (N-S) i decumanos (E-O)

Tarraco

Barcino

Obres públiques d’enginyeria Clavegueres Aqüeductes Ponts Calçades

Monuments públics Basílica: Lloc de reunió per relacions comercials o administració de justícia. Planta de tres naus (basilical)

Termes: Amb sostres de volta antecedents de cúpules i voltes d’aresta (Caracal·la a Roma o Pompeia) Teatre:

Amfiteatre: Unió de dos teatres. S’hi feien jocs i lluites Amfiteatre: Unió de dos teatres. S’hi feien jocs i lluites. Planta el·líptica. Pista de sorra premsada. Corredors i dependències subterranis...

Circ: Adaptació de l’estadi grec. Al centre s’aixecava la spina Circ: Adaptació de l’estadi grec. Al centre s’aixecava la spina. Destinat a curses de cavalls i carros. Recreació a Ben-Hur (1957)

Galeria del circ romà de Tarraco

Monuments commemoratius Columnes commemoratives: Amb relleus que segueixen un sentit helicoïdal Arcs del triomf: perpetuar les gestes romanes... Arc de Titus i columna Trajana (Roma)

Edificis religiosos Ara o altar (sovint commemoratiu) Ara Pacis

Temple: Elements del temple grec Modificacions: Columnes adossades al mur de la cella Descansa sobre un podium amb escala d’accés només per façana principal De vegades amb cúpula

Obres arquitectòniques Panteó d’Agripa (Roma) Colosseu (Roma) Maison Carrée (Nîmes)

1. Panteó d’Agripa Cúpula Tambor Arcs de descàrrega Pòrtic octàstil

Interior... Cúpula que queda integrada en la massa del mur del tambor Cassetons òcul

Planta de la cel.la circular Pilars (8) Nínxols (8) 8 Columnes sostenen les naus Pòrtic octàstil continuat amb tres naus.

Antecent més directe Tholos grec...

Influència en Renaixement i Barroc Santa Maria dei Fiore (Brunelleschi)

San Carlo alle Quattro Fontane (Borrominmi)

2. Colosseu o amfiteatre Flavi

Palazzo Rucellai (Alberti) Superposició d’ordres al Renaixement

3. Maison Carrée (Nimes)

La Maison Carré i el forum

Representaciódel museu Marie-Thérèse Instal·lat el 1823 a l’interior de la Maison Carrrée Musée du Vieux Nîmes

Temple romà de Vic

Temple romà d’August (Barcino)

Tarraco

ESCULTURA August de Prima porta Relleus de la columna de Trajà

Evolució de l’escultura 1. Període republicà: En un principi força influència grega amb predomini de l’escultura de caire diví. Posteriorment (s.II aC) corrent tradicional de retrat realista 2. Època Imperial Període d’August i successors (s. I dC). Classicisme, retrats imperials idealitzats Període de Trajà (s.II dC) fins Dioclecià (principis s. III dC) Màxima producció escultòrica, síntesi de corrents populars i cultes Període baiximperial (s. IV-V) Canvi radical, tendència al hieratisme, figures més simbòliques... Final d’una era... Vers l’art bizantí...

1. August de Prima Porta L’acompanya el dofí de Venus amb Eros

1.-  L’Aurora guia la quadriga del Sol. 2.-  Caelus. 3.-  Fòsfor (estrella del matí). 4.-  La rosada, junt a Fòsfor, precedeix l’Aurora. 5.-  Hispania. 6.-  Apolo sobre el griu. 7.-  La Terra amb dos nens i la Cornucopia. 8.-  Diana sobre un cérvol. 9.-  Gàl·lia. 10.- Mart i la Lloba Capitolina reben la insígnia romana de mans d’un guerrer bàrbar del Imperi part.                 Interpretació de García Bellido.

Dorífor de Policlet Contraposto que adopta l’escultura d’August

2.Relleus de la Columna Trajana

MOSAIC Sacrifici d’Ifigènia

Artemis Apol·lo Agamèmnon Calcant Menelau Ulises Ifigènia