TALLER CARDICIS2 Juan Dolio 5-7 de diciembre 2005.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
PRESENTACIÓN DEL PROYECTO
Advertisements

Los verbos saber y conocer
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to leave.
Formas regulares / irregulares
LOCAL DE REUNIÓN 6 y 7 de noviembre MADRID Edificio del Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino Calle Alfonso XII nº 62 Planta baja
More on subjunctive with hopes and wishes. Frida Kahlo es una de las artistas más conocidas de México. Lo popular, lo religioso y los símbolos mexicanos.
"13 LÍNEAS PARA VIVIR" "13 LIGNES POUR VIVRE".
EVOLUCIÓN DE LA CAPACITACIÓN ¿ESTAMOS REZAGADOS?
Essential ?: How do I compare things in Spanish?
Hunger… El hambre... What can do you as a person in abundance? ¿Qué puede hacer usted como una persona en la abundancia?
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
Gustar + Clarifiers Inductive Text Notes Practice Activities.
The subjunctive is also used with verbs and expressions of emotion. In Chapter 1, you learned how to use the subjunctive with expressions of hopes, wishes,
ANTE TODO In the previous lesson, you learned how to use the subjunctive with expressions of will and influence. You will now learn how to use the subjunctive.
Español III. 1.Descríbete 2.El siguiente escenario 3.¿Cómo eras? 4.¿Qué hacías? 5.Tu niñez 6.Vivían 7.Específica y reciente 8.El verano pasado 9.La escuela.
An English piece of work. Ana Montoya 2ºB. Spanish && English El miedo. El miedo es una emoción dolorosa, excitada por la proximidad de un peligro, real.
Repaso  I met my longtime friend.  Encontré a mi viejo amigo.  The difficult thing is to finish it all.  Lo difícil es terminar todo.  It was 3:00.
LA VIDA EN “BLANCO Y NEGRO”
Cuando usar ENTONCES- LUEGO Lee las reglas y pon atención a los ejemplos. Español IV revisión - Sra.McNally.
E L VERBO GUSTAR, ¿ POR QUÉ ? Y PORQUE Unit II. E L VERBO GUSTAR Use the verb gustar to say what people like. Use the form gusta if the thing they like.
TOMANDO PASOS MÁS ALLÁ DE SOLO LECTURA Y A LA FORMACIÓN DEL DISCIPULADO CREATIVA Creative Teaching Methods Métodos Creativos de Enseñanza iTeenChallenge.
The Imperfect Tense El Imperfecto. ¿Qué es el imperfecto? To talk about what you used to do What you were like in the past To tell how old you were What.
Guess who am I ? ¿Adivina quien soy ? ATTENTION SOME PICTURES CAN HURT.
Capítulo uno Gramática 1.2 Subject pronouns (Los pronombres)
LA TAREA ESTUDIEN – preterit and imperfect quiz be sure to know: verb endings (sheets in plastic protectors) all regulars PLUS imperfect irregulars ser.
Making comparisons In this slide show, we’ll look at ways of expressing differences and similarities.
Leading in Learning – Spanish Collective Memory. Plenary 1 Did you know any of the words already? If so, which? Why are the colours significant do you.
El uso del artículo como sustantivo
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Ser and Estar. What do they mean? To Be Ser vs. Estar.
Los lugares en la ciudad
Watercolors by Marcel Reynaert  To grow old is the only way to live for a long time.
Los exclamativos P. 6. Formando los exclamativos En español el exclamativo se forma con: Qué (+sustantivo, adjetivo, o adverbio) what, what a, how, or.
“To Be” or not “To Be” Ser vs. Estar. Why does it matter? Because both ser and estar mean “to be”, we have to distinguish between the two. Therefore,
Water Conservation: water conservation is very important to the world, not only because we waste it when we don’t need it, but because were wasting water.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do ( not on worksheet so add.
Preterite vs. Imperfect (Part II)
Capítulo 1 El pretérito vs. El imperfecto. El verbo La definición normal La definición en el pretérito El pretéritoEl imperfecto Conocer To know (a person.
Bienvenida ALC 135 Miércoles el 13 de abril. objetivo Yo puedo presentar el ppt de la Semana Santa.
EN grupos de 3: ¿Cómo pueden mejorar la respuesta de este estudiante en la prueba de la semana pasada? Reescriban la respuesta para que quede mejor. 
BARTERING. What is Bartering? Bartering is negotiating a lower price between a buyer and a seller of a good or service Bartering is negotiating a lower.
Saber vs Conocer These two verbs are "saber" and "conocer."
Tan / Tanto comparisons.
Taller Formulación de proyectos de aula (blogs - páginas web)
Cuando yo era más joven, cuando tenía ocho años, vivía en las afueras de Londres, en un pueblo pequeño que se llama Leatherhead. Estudiaba a Danes Hill,
2.1—Talking about what you want & need.. Subject Pronouns You’ve already learned the subject pronouns that can be used for I and You. Now you will learn.
Yo Puedo… …negotiate and come to a conclusion …compare my spending habits to those of my classmates AND peers from Argentina …agree and disagree …talk.
Level 2 chp. 5 Hacer + time expressions. Chp. 5.2 Gram Use hace + time + que + a verb in the present tense To talk about an event that began in the past.
10.4 Adverbs ANTE TODO  Adverbs are words that describe how, when, and where actions take place.  They can modify verbs, adjectives, and even other adverbs.
Science Fair 2015 Feria de la Ciencia. Monday, April 20 th Night showing: 5- 7pm.
THE VERB GUSTAR ¿POR QUÉ? AND PORQUE 1 Capítulo 2:Gramática 2.
Gustar to be pleasing to The verb gustar literally means to be pleasing to. We use gustar to express our likes and dislikes. When we use gustar we are.
Saber and Conocer (Los verbos saber y conocer) to know Notes: page 31 of your INB.
The Imperfect Tense. Imperfect Tense Endings “-AR” VERBS -aba -abas -aba -ábamos -abais -aban.
¡Feliz día de los Muertos!
Las Preguntas y Las Palabras Interrogativas. A comprobar: Interrogatives ¿Cómo? ¿Adónde? ¿Quién(es)? ¿Cuántos(as)? ¿Cuándo? ¿De dónde? ¿Qué? ¿Cuánto(a)?
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
DISCUSING HOW OFTEN YOU DO THINGS 5.1. Vocabulary ¿Con qué frecuencia?: How often? ¿Siempre?: Do you always? durante: during ¿Todavía?: Still? desayunar:
TAREA- 9/29/2014 Spanish 1. TAREA: Write 30 sentences to describe different people using each one of the personal pronouns and “ser”, and give a reason.
Quasimodo:  If you picture isn’t 100% done quickly finish it now while we wait for class to start  Get ready for your vocab quiz!
*TIENES 5 MINUTOS* Objective: Vocab/Ideas: Vámonos:
SABER and CONOCER Page 56 Realidades 2 SABER & CONOCER Both saber and conocer mean “to know.” They both have irregular “yo” forms.
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
The Subjunctive Mood. So far you have learned the “indicative” tense. This is how we express facts. The subjunctive mood is used to express... Wish Hope.
Repaso del capítulo What will be on our quiz? Vocab and conjugation tables form verbs on front page of the packet Comparisons of equality Tan Tanto(s),
Saber Vs. Conocer Sra. Altamirano Español II. First, we need to learn the conjugation of the verb SABER Yo sé Tú Sabes él, ella,ud. Sabe Nosotros Sabemos.
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
Saber vs. Conocer To Know. Saber vs. Conocer In Spanish, there are two verbs that express the idea "to know." These two verbs are "saber" and "conocer."
Night 9 Suddenly, you see in the distance another bonfire. Is there someone else on the island? Send someone to find out. 'L’île' Level: B1 an ExLT adventure.
Saber and Conocer Saber and conocer both mean to know, but in a different sense. Saber means to know facts or information. Here are the conjugations of.
Transcripción de la presentación:

TALLER CARDICIS2 Juan Dolio 5-7 de diciembre 2005

RESULTADOS DE LA PRIMERA ENCUENSTA CARDICIS “Soy ahora un ser mucho más ancho desde la caribeneidad.” “How so many strangers could develop such a strong sense of common purpose so quickly?” « Je ne sais pas qui a pu faire quoi. »

Daniel Pimienta FUNDACIÓN REDES Y DESARROLLO FUNREDES

GRACIAS – MERCI – THANK -YOU MUCHAS GRACIAS A: Daniel Prado, Deirdre Williams, Errol Hewitt, Inmaculada Madera, Karole Gilzome, Olivier Moreau, Rose-Lourde Elysée, Taran Rampersad y Vidyaratha Kissoon. GRACIAS A: Armelle Chatellier, Chanzo Greenidge, Esteban Dominguez, Gaetan Inimod, Taryn Lesser, Thomas James y Yacine Khelladi.

OBJETIVOS 1 - Evaluación mas fría de CARDICIS1 2 - Evaluación periodo pos-CARDICIS1 3 - Insumos para reunión CARDICIS2 4 – Primera evaluación impacto

FORMATO 1 – Parte 1 : CARDICIS1 a frío:  20 preguntas 2 – Parte 2 : “De tras del telón”  15 preguntas 3 – Parte 3: Insumos para reunión  28 preguntas  TOTAL : > 60 preguntas

METODOLOGÍA - Cuantitativo + Cualitativo - Comentarios abiertos en cada pregunta - Técnica de los 3 gusta mas / 3 gusta menos - Atención a la varianza - Rebuscar cruzando comentarios/notas

MENSAJES CONSENSUALES Apreciación alta: - Primera reunión (oportunidad, empatía, resultados) - Participantes - Sitio web - Seguimiento pos reunión - Objetivos segunda reunión Llamada atención - Ser mas concreto/enfocado - Facilitación menos directiva y mas flexible - Respiración para contactos  DEL AFECTIVO AL EFECTIVO

MENSAJES MAYORITARIOS - Acuerdo para gestión de tiempo estricta - Acuerdo para asumir compromisos aunque Necesidad de seguimiento profesional aunque... -Trabajo en grupos... y sub-grupos si necesario - Grupos mezclados - Bienvenida a la Diaspora y el Caribe Continental

MENSAJES NO MAYORITARIOS O NO CLAROS - Poner CIVIC en el centro - Nivel de conocimiento previo - Impacto real con terceros

LAS NOTAS LAS MAS ALTAS ¿Orientación mas concreta? 4.8/0.3 ¿Cuán oportuna? 4.5/0.3 ¿Cuán afectiva? 4.5/0.4 ¿Organizar un 2o taller? 4.4/0.4 ¿Preocupa ahora el tema? 4.5/0.4 ¿Resultados a la altura inversión de tiempo? 4.3/0.4 ¿Selección de participantes? 4.3/0.4 ¿3 objetivos 2a reunión? 4.1/ / /0.5 ¿Sitio web? 4.1/0.5 ¿Gestión comunidad virtual pos reunión 4.1/0.5

LAS NOTAS LAS MAS BAJAS ¿Personas de otros países del Caribe? 2.3/0.9 ¿Expectativas distintas? 2.6/0.8 ¿Personas que manejan otro idioma? 2.6/0.9 ¿Preocupa se mencione explicitamente CIVIC? 2.6/0.9 ¿Uso de idiomas en reuniones multiculturales? 2.9/0.8 ¿Conoces convención Unesco? 2.9/0.6 ¿Panorama proyectos TICpD? 2.9/0.7

ENSEÑANZAS DE IMPACTO Crecimiento de 1.5 puntos de la “sensibilidad”! ¿Efecto placebo o efecto real? Timidez en contar aunque se conto bastante y hay para contar mas...  Se deberá profundizar el estudio de impacto

LAS TENSIONES necesidad de coordinación vs. compromiso propio necesidad de seguimiento vs. recursos requeridos impacto autopercibido vs. efecto hacia afuera

LAS DECISIONES Estamos confortados en la aproximación metodológica en sus grandes lineas: tiempo, concreto Hemos modificado el diseño acorde a su mensaje : “people gallery” y mas respiración, grupos mixtos, grupos auto- gestionados La consecuencia mayor es de poner mas énfasis en las tensiones mencionadas.

CONCLUSIÓN La par de responsabilidad de participantes es ahora clave: - - Respeto al tiempo - - Respeto a los productos esperados - - Respeto al seguimiento - - Respeto a los compromisos

ANEXO: el paradigma CARDICIS LA ESENCIA: “Hay un pequeño mundo roto por el lenguaje y el mar, y hay un supraespacio donde la unidad es necesaria y posible. De eso se trata CARDICIS. “ “How so many strangers could develop such a strong sense of common purpose so quickly?” “How come it was able to come to life as necessary and lie dormant in between?”

ANEXO: el paradigma CARDICIS LA GENTE: “Race was not particularly a selection criterion, in fact seemed largely irrelevant.” “Envie des participants d'arriver à des résultats tangibles et de collaboration.” “It was a great group, knowledgeable but still fun. “ ”Le fait qu'on ne sache pas vraiment les projets des participants  ” ””

ANEXO: el paradigma CARDICIS LA METODOLOGIA: “When I did not understand some activities, I tuned out.” “Some of the ice-breaking activities, while charming, took a long time.” « Lier créatif et jeu à la reflexion. » ””

ANEXO: el paradigma CARDICIS EL (NO) SEGUIMIENTO: « Je ne sais pas qui a pu faire quoi. » « Le pb c'est que ts les participants sont débordés de boulot, ce n'est pas de la mauvaise volonté, mais bcp fonctionnent avec des bouts de chandelles... » “No creo que se definió una ruta clara de resultados esperados. Posiblemente no era el objetivo real de este momento, dirigido más a la sensibilización” ””

ANEXO: el paradigma CARDICIS EL QUERER HACER: « Mettre en place une base de connaissance » “More surveys, more often.” “Why dont we do an exhibition or 'shopping gallery' of the topics we present?” “I regret that circumstances prevented more participation from the indigenous cultures.” « Il ne faut pas que la région soit noyée ou absorbée par la globalisation. « « « Les TIC offrent le meilleur moyen à la Diaspora d'être "proche" à distance. « ””

ANEXO: el paradigma CARDICIS EL IMPACTO: “I have a greater sense that I might be able to do something about the things that concern me: empowerment “ « Je pense maintenant que des reunions avec autant de participants, dans des codes culturels différents, peuvent être efficaces, arriver à quelque chose… » ””

ANEXO: el paradigma CARDICIS EN FIN: « Vive Lawoz! » “YES! definitely.. lets do something! “ EL DULCE ENGAÑO « J'ai quand meme passé plus de 20 ' ! mais c'était nécessaire. merci ! » ””