Dokumentuaren izenburua

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
SARRERA Saioen antolamendua
Advertisements

Jarraitu nirekin Sigue conmigo
Gogamena edo Pentsamendua
Alejandra Alonso Olatz Artabe Amaia Azkorra
Bilbotik Donostiara A8 autopistatik joanez, goiz esnatu behar duzu, fakultatera garaiz helduko bazara. EHULKUren aholkua (...etorriko bada) Euskara Zerbitzua.
Charlie Hondartzan.
ATOMOAREN EGITURA TXINGUDI BHI.
Suziriak jaurtiz ospatu zuten beren futbol-taldearen garaipena.
Datuak antolatzen.
BAKEA erein nahian.....
EHULKU (galderak nola egin)
KOMUNIKAZIOA.
Nola eman behar genuke euskaraz lentes progresivas / verres progressifs, erabileremu teknikoan, optikan esaterako? EHULKUren aholkua (Leiar progresiboak)
CERN: PARTIKULEN FISIKA IKERTZEKO ZENTROA
Aurrekontua: zer pentsatua ematen duen zenbaki labirintua
Jainkoarekin bazkaldu ...
VI. mendea K. a.   Mileton pentsatzeko era berri bat sortu zen. Gauzen azalpenak emateko orduan mitoaren ordez arrazoia erabiltzen hasi zen. LOGOSAK.
CPR-Ejea de los Caballeros, noviembre de 2009
Nondik dator Eguzkiaren Energia?
NATURALEZA.
NATURA.
itxaron biratu deitu merezi izan balio izan lagundu iraun kostatu
JESUSEK ESATEN ETA EGITEN DUENA
BATAIOA JAINKOAREN SEME-ALABAK EGITEN GAITUEN SAKRAMENTUA
Zure diruaren garrantzia Unitate Didaktikoa 4.mailako DBH
HARRERA PLANA IKASLE ETORKINENTZAT
ADIERAZPEN ALGEBRAIKOAK
ZENTRAL NUKLEARRAK.
Auto berean joaten dira lantokira Ane eta Peru
Immanuel Kant: Metafisikari dagokion problema
EHULKU zerbitzua EHULKUren aholkua (EHULKU).
Kasu ebatzia.
(Hartuko dugu kafe bat?)
HAUR, NERABE ETA GAZTEEN SUSTAPEN-ARLOA
Datuak antolatzen.
BITARTEKARITZA.
Portfolioa: Hizkuntzen Trataera Bateraturako bidea
IRAKASLEENTZAKO TAILERRA
Pentsatu zure (udaleko) liderretan
DESKRIPZIOA.
Ebazteko kasu bat.
erabilera oker edo badaezpadakoak
Egilea: Gorka Arrien Arruti Taldea: BATX 2-D
Ulibarri Programa Hizkuntza Normalkuntzako Proiektua
Gaztelaniazko diferente izenondoa ez da beti desberdintasuna adierazteko erabiltzen (eta distinto, diverso sinonimoak ere ez). EHULKUren aholkua (Desberdin.
IRAULTZAK , GERRAK ETA ALDAKETAK
BATAIOA JAINKOAREN SEME-ALABA EGITEN GAITUEN SAKRAMENTUA
IRALE.
Denek maite dute, hain da jatorra.
TOMAS AQUINOKOA: IZATEAREN GAINEKO TEORIA.
animalia hiltzailea / animalia-hiltzailea
ERREINUA GURE ARTEAN DAGO ERREINUA GURE ARTEAN DAGO
Higidura, Ibilbidea eta Desplazamendua
Hezkuntza Premia Berezia - H.P.B.
ENKARTERRIKO EUSKARAREN PLAN ESTRATEGIKOA ( )
balioetsi, balioztatu…
Komunikazioaren elementuak
Immanuel Kant: Metafisikari dagokion problema
FISIKA.
EGILEAK: EGOITZ BENGOETXEA AINARA ARANA AIMAR ATUTXA IRAIA AGUILERA
-(e)NEAN perpausen erabilera desegoki batzuk zuzentzen
Zein desberdintasun dago psikiatriaren eta psikologiaren artean?
{sin(klx), cos(klx)} oinarria: Fourier-en serieak
GALAXIAK.
Intuizioa eta dedukzioa. Analisia eta sintesia
PERSPEKTIBISMOA ( ).
Abantailak Worpressek dituen abantailak asko dira. Guk zenbait aukeratu ditugu zuekin partekatzeko. Lehenik eta behin, wordpressek oso kudeaketa erreza.
ZENTRAL NUKLEARRAK.
FILOSOFIAren HISTORIA
Mendeko perpausen hasiera markatzeko partikulak
Transcripción de la presentación:

Dokumentuaren izenburua EGILEA- DATA

TESTIGANTZA EUSKARALDIKO ELKARLANAZ: LEHENDAKARITZA Asier Aranbarri Urzelai Begoña Arruabarrena Larrinaga www.udaltop.eus

Zirrara, aukera, pizgarria, ilusioa, klika, interesgarria, konplizitatea, zoragarria… www.udaltop.eus

…Elkar ulertzetik elkarrekin lan egitera...Ados? LEHENDAKARITZA: TESTIGANTZAK EUSKARALDIAKO ELKARLANAZ Euskaraldia ariketa arrakastatsua izan da Lehendakaritzan. 110 lagun inguruk osatzen dute Lehendakaritza, eta 90 lagunek eman zuten izena Euskaraldian. Klika ordea lehenago hasi zen, 2017an, duela urte eta erdi. Kontakizun horretan bada hitz edo balio gako bat: elkarlana; eta elkarlana da, hain zuzen ere, aurtengo Udaltop jardunaldiaren ardatza. www.udaltop.eus

ANTOLAKETA 3 Idazkaritza Nagusi eta 11 Zuzendaritza ditugu Lehendakaritzan. Batez beste 11 laguneko taldeek osatzen dute Zuzendaritza bat. Lehendakaritzan Talde Eragile bat dago euskara-batzordeburuak eta Lehendakaritzako nahiz Elhuyarreko teknikariek osatzen dutena. Euskara Batzordea, berriz, Zuzendaritza guztietako ordezkariek osatzen dute. 2017an Lehendakaritzan euskara-batzordeburu berria izendatu zen, arduradun politiko bat. Arduradun berriak ardura onartzeko eskaera bakarra egin zuen: “ados, prest nago erronkari aurre egiteko, baldin eta nigan konfiantza baduzue, eta jauzi berriak egiteko egin beharrekoa egiten uzten badidazue”. Lehendakariak hasiera-hasieratik baietz. www.udaltop.eus

ZEIN ZEN ORDEA UNE HARTAN EUSKARAREN eta EUSKAL HIZTUNEN KOMUNITATEAREN ERREALITATEA? Euskaraz ulertzen ez duen langile oso gutxi dago Lehendakaritzan, baina egia da, hala ere, langile gehienek erraztasun handiagoa dutela gaztelaniaz. Euskara-gaitasuna handiagoa zen, erabilera baino. Beraz, euskararen erabilera handitzeko eta euskarak espazio berriak irabazteko gaitasuna bazen (eta horretan ari gara, erabilera nabarmen handitzen eta espazioak irabazten). ABANTAILA: Euskara zerbitzu-hizkuntza gisa erabat barneratuta zegoen erakunde osoan, bai langileen aldetik bai arduradunen aldetik. EGITEKOA: Euskara lan-hizkuntza gisa, errealitate konplexuagoa da. Euskara lan-hizkuntza izatearen alde zeuden, baina aldekotasun horri berehala gehitzen zioten bigarren ideia bat: bai baina inor mindu gabe. Inor ez mintzeko nahi horrek zer zekarren? Bada, lan-hizkuntzan zehaztutako helburuak oso zabalak izatea, inor deseroso ez sentitzeko modukoak, eta lan-hizkuntzan jauzi berriak egiteko nahikoak ez zirenak. www.udaltop.eus

ERRONKA gakoetako BAT hauxe izan zen: Euskararen normalizazioan urrats berriak egiteko eta hiztun-komunitateen elkarbizitza egokirako baldintzak nola sortu? Argi genuen euskara-gaitasunaren eta erabileraren arteko arrakala hainbat faktorek eragiten dutela, eta arrakala horren arrazoi bakarra ez dela inor mintzeko beldurra, noski; baina hizkuntza-komunitateen arteko bizikidetza osasuntsua da, segur aski, ongi kudeatzeko faktore zailenetakoa. Gaiaren alderdi emozionala asko landu da. www.udaltop.eus

URRATS BERRIAK EGITEKO BALDINTZAK SORTZEN Elkarlanerako, iritziak konpartitzeko, elkarrengandik ikasteko aurrez aurreko espazioak sortzea edo indartzea erabaki genuen. Lehendakaritzako euskararen normalizazio-prozesua gizartean kokatu genuen, euskarak Euskal Herrian dituen erronken markoan. Lehendakaritzan gaitasuna handitzeko gako nagusietakoa (nagusiena ez bada), erabileran dago (trebakuntza ere gakoa izanagatik). Erabilera-konpromiso zehatzak bultzatu behar dira eta bultzatu ditugu. Normalizazioaren inguruan hiztun-mota desberdinen arteko konplizitateak eraikitzea gakotzat jo genuen. Inor ez mintzeko eskaera oso kontuan hartu dugu, baina, era berean, hasieratik onartu dugu honako hau: aldaketa-prozesu guztietan zailtasunak izaten dira eta erresistentziak sortzen; horiek ere aldaketaren parte naturala dira. Jakitun izan behar dugu erresistentzia horiek sortuko direla, eta naturaltasunez onartu eta ahalik eta ondoen kudeatu behar ditugu; baina, era berean, argi izan behar dugu ezin dutela eragotzi euskararen aldeko urrats berriak egitea. www.udaltop.eus

URRATS BERRIAK EGITEKO BALDINTZAK SORTZEN Euskararen ulermena balioetsi behar dugu, erakundean daukagun euskara-gaitasuna ustiatzea. Langile nahiz arduradun guztiek gaitasunak gaitasun erabilera-planaren partaide sentitzea beste gako bat zen guretzat, eta nola edo hala guztiak planarekin interpelatuak sentitzea. Guztiak gara garrantzitsuak eta beharrezkoak. Arduradunen hizkuntza lidergoa aktibatu edo indartu beharra ageriko alderdia zen, langileek berriz ez zezatela esan: “ Eta arduradunek zer?”. Lanketa bereziak egin ditugu horretarako, emaitza positiboak ekarri dituztenak. Ikuspegia zabaltzea eta euskararen normalizazioa ikuspegi eraikitzaile batetik bizitzea sustatu nahi genuen. Ahalegindu gara euskararen normalizazioa izan dadin lan-karga bat baino gehiago, talde-erronka bat, mundu berdinzaleago baten aldeko urrats bat. Ahalegindu gara bizipen positiboak sustatzen. Hizkuntzen inguruan gure pentsaeran zirrikitu berriak zabaltzen ari gara, euskal hiztunak aktibatzeko, baina baita erdal hiztunak mugiarazteko ere. www.udaltop.eus

URRATS BERRIAK EGITEKO BALDINTZAK SORTZEN Hizkuntzen inguruan gure pentsaeran zirrikitu berriak zabaltzen ari gara, euskal hiztunak aktibatzeko, baina baita erdal hiztunak mugiarazteko ere. Adierazgarria da lanketa baten ostean arduradun batek bere buruari jarritako erronka: “(…) Mi objetivo es que la gente se sienta cómoda hablando euskera aunque esté yo presente, y a su vez sentirme yo cómodo cuando los demás estén hablando euskera”. Maiz norbera mugitzen denean ingurukoak mugiarazten ditu edo alderantziz. www.udaltop.eus

Bakoitzak ondo bete du bere funtzioa. BALIOAK Talde Eragilean elkarlan estua dugu maila politikoan eta teknikoan. Normalizazioaren iparra eta nora jo nahi dugun konpartitzen dugu biek, helburu komuna dugu, eta, gainera, elkarrenganako konfiantza. Bakoitzak ondo bete du bere funtzioa. Elkarlan hori Lehendakaritza osora zabaldu da. www.udaltop.eus

ALDERDI SUBJEKTIBOAK eta OBJEKTIBOAK Gauzak aldatzeko lehenik aldatu ditzakegula sinetsi behar dugu. Eta sinetsi egin dugu, hasteko talde eragileak, alegia, proiektuaren ardura daramagun politikariok eta teknikariok, eta poliki-poliki ari gara sinesmen hori erakundean zabaltzen. www.udaltop.eus

ALDERDI SUBJEKTIBOAK eta OBJEKTIBOAK Lehen aipatu dugu Lehendakaritzan ere badela euskararen ezagutza eta erabileraren arteko arrakala. Faktoreen artean gehien ohitura aipatzen da. Baina ahalegindu gara ikuspegi horretan ñabardura bat txertatzen. Maiz ohitura deitzen diogun horri, sistema deitu beharko genioke, hizkuntza hegemonikoen aldeko sistema erraldoi eta ikusezina. Maiz sistemak garamatza gaztelaniara (ez norbere hautu pertsonal eta kontziente batek), ondoren noski gaztelaniaz aritzea ohitura bihurtzen da. Beraz, alderdi subjektiboak lantzeaz gain, alderdi objektiboak lantzea ezinbestekoa da. www.udaltop.eus

ALDERDI SUBJEKTIBOAK eta OBJEKTIBOAK HIZKUNTZA-IRIZPIDE berrituak eta zehatzagoak. - Lan-hizkuntzan helburua ez da elebitasun simetrikoa lortzea; lana bikoizteaz gain, hizkuntza gutxitua hizkuntza nagusiaren menpeko izaten jarraitzea baitakar horrek. - Horrenbestez, euskara lan-hizkuntza izan dadin, eta bi hizkuntzen arteko oreka lortze aldera, poliki-poliki lanean euskara hutsezko gune eta funtzio batzuk sortzea da estrategia. Izan ere, hizkuntza guztiek, eta, beraz, baita euskarak ere, euren garapenerako hizkuntza hori nagusi izango den funtzio edo guneak behar dituzte. ARDURADUNEN HIZKUNTZA-LIDERGOA zertan datzan zehaztu dugu. Zer eskatzen diogu arduradun bati? Zer egitea dagokio eta nola? EUSKARAREN GOBERNANTZA-EREDUA zehaztu dugu galdera honi erantzunez: Gure ereduarekin zer sustatu nahi dugu? ERAKUNDE OSORAKO PLAN ESTRATEGIKOAZ GAIN, ZUZENDARITZAKA KUDEAKETA-PLANAK garatu ditugu. LANGILE BERRIAK HARTZEKO HARRERA PROTOKOLO BAT DUGU. www.udaltop.eus

Arrakastarako zenbait gako nagusi identifikatu ditugu: EUSKARALDIA Arrakastarako zenbait gako nagusi identifikatu ditugu: Euskaraldiarena ez da ekintza solte bat izan. Aurrez egindako lanketak Euskaraldiaren arrakasta bultzatu du, eta, era berean, Euskaraldiak ordura arte planean egindako urratsak indartu ditu. Une aproposean etorri zaigu. Ariketan gehien gehienak eroso sentitzeko moduko baldintzak landuak genituen (hizkuntzarekin lotutako bizipenak, ikuspegiak konpartituak, …). Ariketa estrategikotzat jo genuen hasiera-hasieratik, aurretik landutako guztiak ederki biltzen eta borobiltzen zuen ariketa zela ikusi genuen. Langile nahiz arduradunek masiboki parte hartuz gero, inflexio puntu bat ekar zezakeen normalizazioan. Horregatik behar besteko garrantzia eman genion (komunikazio aldetik, …). Euskaraldia Lehendakaritzan bakarrik garatzeak baino askoz indar handiagoa dauka Euskal Herri osoan garatzeak, askoz erakargarriago bihurtzen du. Ekimen bateratua izatea gakoetako bat da. www.udaltop.eus

Zer ekarri digu Euskaraldiak? •2018an onartutako Euskararen Erabilera Plan berriarekin langile guztiak interpelatuak sentitu ziren, batek esandakoa: “( …) Para mí el plan hasta ahora ha sido neutro. No me ha llegado a afectar. ¿Cómo me siento? Intentaré no quedarme en una isla y subirme al carro (…) ”. Beraz, plan berriarekin euskararen aldeko mugimendu indarberritu bat sumatzen zuten guztiek, zerbait aldatzen ari zen sentsazioa, guztiak mugiarazten zituena (ilusioz askok, beharragatik beste batzuk, …). Euskaraldiak euskararen aldeko bultzada hori are gehiago indartu zuen, zerbait aldatzen ari den pertzepzioa areagotu zuen. Oso garrantzitsua izan da hainbeste jendek izena ematea, elkartuz gero indarra dugula ikusi dugu, erakundean normalizazioan jauzi berriak egin ahal ditugula frogatu da. Beste bi gauza garrantzitsu ere agerian geratu dira: euskaraz egiteko aukera berriak eta nahia. www.udaltop.eus

EUSKARALDIA Maiz gure buruari euskaraz aritzeko muga psikologikoak jartzen dizkiogu (ez dut ondo ahoskatzen, lotsa ematen dit, …). Beldurrak eta hesiak apurtzeko ariketa bat izan da. Euskaraldiak marko egokia sortu du hainbat langile nahiz arduradunek esperimentatzeko –elkarrizketa asimetrikoak,..-, lotsa galtzeko, euskaraz hitz egin eta hanka sartzeko libre sentitzeko… Guretzat gakoa zen Lehendakaritzako normalizazio ibilbidea Euskal Herrian euskarak dituen erronken markoan kokatzea, eta Euskaraldiak bete-betean eskaini digu aukera hori. Urteetako buru-mapak apurtzeko denbora behar izaten dugu guztiok, horretarako ariketa praktiko bat izan da. Balio izan digu ez bakarrik euskara gehiago erabiltzeko, baita gure jarrerak eta ohiturak aztertzeko ere, eta horiek nola aldatu hausnartzeko. Bi hizkuntza-komunitateen arteko harreman hori begi zorrotzagoarekin aztertu dugu. Beharrezkoa da aztertzea zer egiten dugun eta zergatik egiten dugun. www.udaltop.eus

EUSKARALDIA Euskaraldiak balio izan digu berresteko denok elkarren beharra dugula: “ Ahobizi izan garenok ohartu gara zenbat kostatzen zaigun euskaraz egitea, euskara ulertu baina hitz egiten ez duten pertsonekin, haiek hala eskatuta ere. Elkarrizketa hastea kosta egiten da, eta eustea oraindik ere gehiago. Eta Belarriprest izan direnak, aipatu digute konturatu direla gure zailtasun horretaz. Eta horrek euskaraz gehiago hitz egitera bultzatu dituela. ( …) Normalean hitz egiten dugunok behar genuen ariketa hori, eta jakin eta ausartzen ez direnek ere behar zuten”. Euskaraldian jende oso desberdinak parte hartzeak zubi eta konplizitate berriak eraiki ditu edo sortzen hasitakoak sendotu ditu. www.udaltop.eus

EUSKARALDIA Euskaraldiak balio izan digu administrazioan ikusezin samarra den eta sakabanatuta izaten den langile-hiztun mota bat saretzeko eta ahalduntzeko: administraziora iristean euskaraz gaztelaniaz baino hobeto moldatzen direnak, eta hizkuntza hegemonikoen aldeko sistemak maiz gaztelaniara eramaten dituena. Ez horiek bakarrik, baina horiek ere estrategikoak dira, eta horiei ere begirunea zor diegu. Euskaraldiaren ostean, euskaraz ez dakien zuzendari batek ustekabean halaxe aitortu zuen lantalde osoaren aurrean: “Lehendakaritzan etorkizuna euskararena da”. Ez da bakarrik zer esan zuen, baita nork eta noren aurrean esan zuen ere. www.udaltop.eus

…normaltasunerako bidean Amaitzeko, EUSKARALDIA …normaltasunerako bidean Amaitzeko, langile batek Euskaraldia baloratzeko erabilitako hitza: “normaltasuna”. Natural sentitu behar dugu euskal hiztunek euskaraz egitea, eta euskaraz ez dakienak euskara ikasteko bide naturala ere horrexek behar du: dakienak egitea. Honetarako ulermena sustatu behar dugu eta arnasguneak sortu. Euskaraldiak horixe ekarri du. Eta horrexek markatu behar digu etorkizuneko iparra. www.udaltop.eus

Mila esker guztioi! www.udaltop.eus