Redes en un Mundo Pequeño Marzo 2007 Bartolo Luque Departamento de Matemática Aplicada ETSI Aeronáuticos Universidad Politécnica de Madrid.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Los Números y El Tiempo. Los Números Más de = once 12 = doce 13 = trece 14 = catorce 15 = quince 16 = dieciseis 17 = diecisiete 18 = dieciocho 19.
Advertisements

You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
This is an interactive presentation
¡Feliz Día de San Valentín!
Recycling Posters By: Joel Reyes Ana Sanchez Osvaldo Vázquez
Cuento del Gato.
Las Palabras Interrogativas
Saber vs. Conocer To Know.
Tener Lets look at the verb tener (to have). It features two verb changes that we will see very soon.
Telling Time Grammar Essential #8.
Mexico Chances for Wind Power
The Plurals of adjectives. Just as adjectives agree with a noun depending on whether its masculine or feminine, they also agree according to whether the.
The Plurals of adjectives
Objetivos to learn how to describe 11 chores to play brain gym to ask each other what chores you have to do and what you think of them to begin a dramatic.
USING THE INTERNET. 2 Concept 6.1 What Is the Internet? The Internet is millions of computers from all parts of the world connected so that they can communicate.
El Comparativo y El Superlativo
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Saber o Conocer Its not what you know, its who you know? Or is it the other way around?
Game Cluedo: How to Play 1.Your group should have the 21 cards containing 6 cards of suspects, 9 rooms and 6 weapons, a tally card for each member and.
¿Qué hora es? What time is it? (What hour is it?).
Relative Pronouns Spanish Three Honors C.12.
Capítulo Uno: Primer paso
Relative Pronouns Que and Quien
Subject Pronouns and Ser
and B Sigue las direcciones Necesitan un lapiz o un boli y un cuaderno – You need a pencil or pen and a notebook Saquen un libro – Take.
and Materiales Escolares Lapiz Boligrafo Cuaderno Libro: Expresate Annuncios: Projects will be graded as soon as I can get to them.
Week of Oct , S1P1 – Sigue las direcciones Necesitan un lapiz o un boli y un cuaderno – You need a pencil or pen and a notebook Saquen el.
Ver una obra de Shakespeare Mirar las estrellas
Verb Conjugations. ¿QUE SON?¿Por qué? WHAT ARE THEY? Why conjugate? THEY ARE CHANGES MADE TO THE VERB THEY MAKE IT CLEAR WHO OR WHAT IS DOING WHAT.
The Present Tense of ir (to go)
El Verbo GUSTAR En español gustar means to be pleasing In English, the equivalent is to like.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Telling Time Unidad 2 Etapa 2. Telling time in Spanish : Its 2:00.--Son las dos. Its 3:00.--Son las tres. Its 4:00.--Son las cuatro. Its 5:00--Son las.
Robutness of Scale-free Networks s fcfc 1 Random failure f c =1 ( 3) Attack = progressive failure of the most connected nodes f c
ALC 11 lunes el 26 de septiembre. Bienvenida lunes el 26 de septiembre Front row face the back row. Back row will read the words on the screen in the.
Español 1 18 y 19 de septiembre de Escribe los meses que combinan con las estaciónes. (Write the months that match with the seasons.) El otoño-
LA GRAM ÁTICA EN ACCIÓN 2 THE VERB GUSTAR, ¿POR QUÉ?, PORQUE, AND DE ¿Por qué? Porque es tu cumplea ños. A e llos les gustan las fiestas. Me gusta mucho.
28 y 29 de agosto de Student fees: District working with office. You can pay online. Turn in your signature paper for the disclosure. KEEP YOUR.
¿Qué hora es? Telling Time en Español Sra Spampinato.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
Spanish Ia (Final Exam) Crossfire Initial Activity 1. Brief notes on tener... (or review if you have received them already!) Tener---formas Tener.
Recuerdos del Pasado Español 2 Capítulo 4A.
Libro p Vocabulario y gramática en contexto.
Possessive Adjectives
Los Numeros 0 – 100 en espanol.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Regular –ar verbs Hablo Trabajamos Practica Tocas Pasean Estudiáis Pasa Nadan montamos patináis canto alquilas Toma Regresan.
Cafecito Use your textbook to answer the following. Be sure to write the original questions! 1What is your name? My name is _____________. 2. What is your.
TEMA 2.- INTRODUCCIÓN A LOS MÉTODOS ÓPTICOS PROPIEDADES DE LA RADIACION ELECTROMAGNETICA Muchas de las propiedades de la radiación electromagnética.
el plato-plate el tenedor-fork la cuchara-spoon el cuchillo-knife el vaso-cup la servilleta-napkin la cuenta-bill.
Describe the people or things below using the correct forms of the verb SER and the adjectives provided. EX: profesoras de matemáticas / divertido. Las.
Haz Ahora Combine the two sentences to form a single sentence with a reciprocal verb. 1.Yo ayudo a mi madre a hacer la cama. Mi madre me ayuda a hacer.
Telling time in Spanish: Explanation Practice exercise index McCarron.
El abrecerebros 24/9/13  “Pluralize,” then translate: la clase de química.  1. No quiero la clase de química.  2. Me gusta la foca negra.  3. La profesora.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
-go Verbs Small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Tener : to have Traer:
-GO Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
Gustos y Disgustos Aversiones.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Español la memoria (1): cómo trabajarla bien. Hoy vamos a… mirar escucharpensar hablar memorizar.
APUNTES #1 - COMPARATIVES.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Quantity How much? How many?
Stations Homework Remember that we need to make sentences in Spanish, we are growing and the way we use our knowledge should grow with you. We need to.
ESPERANZA ~ HOPE Y el Dios de esperanza os llene de todo gozo y paz en el creer, para que abundéis en esperanza por el poder del Espíritu Santo. May the.
And now, the end is here Ahora que el fin se acerca And so I face the final curtain y me enfrento a la bajada del telón, My friend, I'll say it clear.
1 200 pts 300 pts 400 pts 500 pts 100 pts 200 pts 300 pts 400 pts 500 pts 100 pts 200 pts 300 pts 400 pts 500 pts 100 pts 200 pts 300 pts 400 pts 500 pts.
Agenda: Boot verbs and jugar. La Familia. Tener: Quack Video
First Grade Dual High Frequency Words
Kindergarten Spanish High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

Redes en un Mundo Pequeño Marzo 2007 Bartolo Luque Departamento de Matemática Aplicada ETSI Aeronáuticos Universidad Politécnica de Madrid

¿Cómo visualizar la complejidad del mundo? Según Naciones Unidas existen en estos momentos más de 27 millones de refugiados. El mayor número alcanzado jamás. La anchura de las flechas indica la cantidad relativa de refugiados según las zonas.

Montañas de débito © , Ingo Günther and Worldspace Corporation

Polución

Comprehensive Guide to the World

Mark Lombardi Redes para representar la complejidad

"Redes globales, … porque cada una consiste en una red de líneas y apuntes, que a su vez tratan de inspirar y redactar un cuento, tipicamente sobre un evento reciente …, como la caída de un gran banco internacional o una firma de inversiones. Una de mis metas es investigar las fuerzas de interacción política, social y económica en los negocios contemporáneos." Complejidad en la corrupción: Manipuladores del poder Interconexiones clandestinas entre corporaciones, organizaciones políticas e instituciones internacionales. Mark Lombardi ( ) Artista, pintor e historiador de arte

george w. bush, harken energy, and jackson stevens c , 5th version, 1999 graphite on paper 20 x 44 inches sold

george w. bush, harken energy, and jackson stevens c , 5th version, (detail)

Compañías vs. Países

They Rule They Rule permite crear redes de relaciones entre las 500 compañías más poderosas de EEUU y muchas de sus instituciones gubernamentales, educativas o fundaciones, a través de las personas que ocupan asiento en sus consejos de administración. Algunas de estas personas ocupan asientos en hasta 7 compañías...

Sociedad: Nodos (Nodes) : Individuos Enlaces (Links) : Relaciones sociales Redes sociales: Muchos individuos conectados entre sí a través de relaciones sociales.

School Friendship Network James Moody Tipos de nodos Races: Yellow - White Race Green - Black Race Pink - Other Raza Edad

"Friendships are determined by asking the participants, and hence are directed, since A may say that B is their friend but not vice versa". Dirigidos (Directed) No dirigidos (Undirected) Pesados (Weighted) 2,2 Tipos de enlaces: 1,3

"Chains of affection: The structure of adolescent romantic and sexual networks," Bearman PS, Moody J, Stovel K. American Journal of Sociology, Vol. 100, No. 1. Entrevistas a 832 adolescentes. Últimos 18 meses

A single gigant component that connected 52 percent (288). Moody said: They might know that their partner had a previous partner. But they dont think about the fact that this partner had a previous partner, who had a partner, and so on". The two most distant individuals are 37 steps apart.

No core group of very sexually active people at the high school. This network could be compared to rural phone lines, running from a long main trunk line to individual houses. As a comparison, many adult sexual networks are more like an airline hub system where many points are connected to a small number of hubs.

There were 63 simple pairs only 35 percent of the romantically active students (189) were involved in networks containing three or fewer students. There were very few components of intermediate size (4 to 15) students.

Long chains of connections. No loops: The surprising thing about the network at Jefferson High was the near absence of cycling. The lack of cycling seems traceable to rules that adolescents have about who they will not date. No to take seconds in a relationship.

Conectividad y distribución de conectividad k = 3 k = 2 k = 1 k f (k) 1 2 3

Grafos Distancia entre nodos de un grafo... Leonhard Euler ( )

El número de Erdös Fue autor o coautor de artículos matemáticos y colaboró en ellos con un total de 504 coautores distintos. Pál Erdös Pál Erdös ( ) En siglo XVII, el suizo Leonhard Euler, padre de trece niños, escribió ochenta volúmenes de resultados matemáticos.

Walter Alvarez geology 7 Rudolf Carnap philosophy 4 Jule G. Charney meteorology 4 Noam Chomsky linguistics 4 Freeman J. Dyson quantum physics 2 George Gamow nuclear physics and cosmology 5 Stephen Hawking relativity and cosmology 4 Pascual Jordan quantum physics 4 Theodore von Kármán aeronautical engineering 4 John Maynard Smith biology 4 Oskar Morgenstern economics 4 J. Robert Oppenheimer nuclear physics 4 Roger Penrose relativity and cosmology 3 Jean Piaget psychology 3 Karl Popper philosophy 4 Claude E. Shannon electrical engineering 3 Arnold Sommerfeld atomic physics 5 Edward Teller nuclear physics 4 George Uhlenbeck atomic physics 2 John A. Wheeler nuclear physics 3 Números de Erdös de científicos famosos Número Erdös Número Erdös Número Erdös Número Erdös Número Erdös ¿Y tú?

Parámetros de una red Conectividad Número de vecinos de un nodo k P(k) := Distribución de conectividad. Diámetro Máxima distancia entre un par de nodos. ( The two most distant individuals are 37 steps apart.) Longitud característica

Distancia entre dos nodos: L (i,j) es el número de enlaces a lo largo del camino más corto entre los nodos i y j (geodesic path). La longitud característica L de una red es el promedio de L (i,j) para todos los posibles pares de nodos (i,j) de la red. i j

El concepto Small World, en términos sencillos, simplemente describe el hecho de que, a menudo y a pesar del enorme tamaño de muchas redes, la distancia media entre un par de nodos cualesquiera es corta. Una gran red con valor de L pequeño, decimos que presenta efecto "Small World" (SW). Longitud característica L Propiedad global

Tree Network

Random Network: Las redes aleatorias presentan efecto SW. De modo que SW no es un indicador de un principio organizador especial.

Random graphs – Erdos & Renyi (1960) Start with N nodes and for each pair of nodes, with probability p, add a link between them. For large N, there is a giant connected component if the average connectivity (number of links per node) is larger than 1.

Modelo de Erdös-Renyi (1960) Distribución de Poisson Muchos nodos tienen esta conectividad. Presenta efecto SW.

Large-Scale Online Social Network Visualization Jeffrey Heer "This image is a visualization of my personal friendster network (circa February, 2004) to 3 hops out. The network consists of people connected by edges".

"This image shows the same network but with the edges removed, allowing one to see the distribution of the individual nodes... a social galaxy".

Coeficiente de clustering o ¿Mis amigos son amigos entre sí? C(v) = 1/3 k = 3

Coeficiente de clustering o ¿Mis amigos son amigos entre sí? k = 3 C(v) = 0/3 = 0

Coeficiente de clustering o ¿Mis amigos son amigos entre sí? k = 3 C(v) = 2/3

Coeficiente de clustering o ¿Mis amigos son amigos entre sí? k = 3 C(v) = 3/3 = 1

Coeficiente de clustering o ¿Mis amigos son amigos entre sí? Observemos que el coeficiente de clustering se define para cada nodo. Definimos el clustering C de una red como el promedio de todos los coeficientes de clustering. El clustering C es una propiedad local. ¿Será alto o bajo C en la red de afectos?

¿Cómo será C(N) en una red aleatoria de N nodos?

¿Cómo será C(N) en una red regular de N nodos?

Comportamiento asintótico Red regularRed aleatoria

Social networks: Milgrams experiment 160 letters: From Wichita (Kansas) and Omaha (Nebraska) to Sharon (Mass) Milgram, Psych Today 2, 60 (1967) who is more likely than you If you do not know the target person on a personal basis, do not try to contact him directly. Instead, mail this folder to a personal acquaintance who is more likely than you to know the target person.

¡ El mundo es un pañuelo ! Cest petit le monde !! What a Small-World ! Seis grados de separación

Large-Scale Online Social Network Visualization Jeffrey Heer "This image is a visualization of my personal friendster network (circa February, 2004) to 3 hops out. The network consists of people connected by edges".

Duncan J. Watts & Steven H. Strogatz, Nature 393, (1998) LL rand CC N Actors PowerGrid C.Elegans

A Few Good Man Robert Wagner Austin Powers: The spy who shagged me Wild Things Lets make it legal Barry Norton What Price Glory Monsieur Verdoux Bacons Game Internet Movie Database Oráculo de Virginia

Duncan J. Watts & Steven H. Strogatz, Nature 393, (1998) LL rand CC N Actors 3,650, PowerGrid C.Elegans

Power grid NW USA-Canada N = k max = 19 k aver = 2,67 L = 18,7 C = 0,08 D = 46

Duncan J. Watts & Steven H. Strogatz, Nature 393, (1998) LL rand CC N Actors 3,650, PowerGrid 18,70, C.Elegans

Caenorhabditis elegans Neural system N = 282 k max = 14 k average = 9 L = 2,65 C = 0,28 D = 3

Duncan J. Watts & Steven H. Strogatz, Nature 393, (1998) LL rand CC N Actors 3,650, PowerGrid 18.70, C.Elegans 2,650,28282

LL rand CC N Actors 3,652,990,790, PowerGrid ,40,080, C.Elegans 2,652,250,280,05282 ¡Todas estas redes tienen C alto y a la vez L pequeño! Red regularRed aleatoria

Regular network high C large L Random network small C small L Small-world network high C small L N = 1000 k =10 D = 100 L = C = 0.67 N =1000 k = 8-13 D = 14 d = 11.1 C = 0.63 N =1000 k = 5-18 D = 5 L = 4.46 C = 0.01 p = 0 p = 1

Redes regulares Redes SW Redes aleatorias

El modelo de Watts-Strogatz... fue solamente el comienzo...