Calentamiento: Empareja (match) la acción con el lugar (place)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Passive se and Third-Person Plural Passive Spanish 4, Interacciones, page 285.
Advertisements

Vocabulario 3.1 el 29/30 de noviembre.
The Impersonal “se” Capítulo 3.
Constructions with “se”. Impersonal Constructions with “se” You can use the pronoun “se” to avoid specifying the person who is doing the action. Using.
Impersonal se and passive se It is used to say that something is done without saying who does it Se vende pan en la panadería Bread is sold at the bread.
Objetivo: Which form of the verb should we use? Are we pronouncing the vocabulary correctly? Hagan Ahora: El papel de APT P. 69, Actividad 2.
Passive Voice with “Se”
Review of –CAR –GAR –ZAR in the preterite Conocer in the preterite The impersonal “se” and passive “se”
Direct Object Pronouns A direct object tells who or what receives the action of the verb: I see the dog. (I see what? - - the dog = d.o.) I see Mary. (I.
The Impersonal/Passive Se. The impersonal se Can mean they, one, or you Can mean they, one, or you Se come bien en este restaurante. Se come bien en este.
The Impersonal and Passive se (El se impersonal y pasivo) Se dice que nuestro piloto tiene mucha experiencia. ¡Menos mal! Me da miedo viajar en avión.
The impersonal and passive se
Vocabulario 1 Capítulo 3. Disculpe. ¿Me podría decir…? ¿dónde está el baño?
“GUSTAR” AND “ENCANTAR”
Hoy es lunes el Primero de febrero Today is Monday, February 1st
“I can…. Describe people, places and things”
Agenda: Boot verbs and jugar. La Familia. Tener: Quack Video
El Verbo Gustar Avancemos 1 – 3.1.
SE IMPERSONAL NOTAS.
When forming sentences, you don’t have to use the subject pronouns yo, tú, nosotros, and vosotros. You do have to use the pronouns Ud., él, ella, Uds.,
Gustar V. Encantar.
Direct Object Pronouns
Direct object pronouns
The Impersonal se.
October 21st assignment Read through and practice with this PowerPoint. Ask and discuss it with each other if you have a question. Answer the following.
Direct Object Pronouns
Las Palabras Interrogativas p.154
use me gusta to say you like something
First Grade Dual High Frequency Words
Direct Object & Direct Object Pronouns
PRESENT TENSE VERB ENDINGS IN SPANISH:
Las Palabras Interrogativas
el centro recreativo – recreation center el ayuntamiento – town hall
Repaso de los pronombres directos
Quasimodo: Comparar las respuestas debajo con tus respuestas
Subject Pronouns P. 82 Realidades 1.
Las Palabras Interrogativas
Gramática (pg 9 del paquete rosado)
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
¡Con‘hoo’gación! Review of –CAR –GAR –ZAR in the preterite
Direct Object Pronouns
Regular AR VERBS.
Realidades 2 Capítulo 7A p.360
Present Tense of -ar Verbs
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Subject Pronouns.
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Español 1: Capítulo 4 Gramática 2: -ER and –IR conjugations in the present tense, “tag” questions.
Capítulo 3 Vocabulario 1 Target: Talk about where you went and what you did to prepare for your birthday celebration. Use the preterite and the imperfect.
The Impersonal “se” P. 360 Realidades 2.
Apuntes: Gustar Lección 4: La comida.
Realidades 2 Capítulo 7A p.360
Realidades 2 Capítulo 7A p.360
Apuntes: -ER Verbs Lección 4: La comida.
The Impersonal “se” Avancemos 4: p. 318.
Direct Object Pronouns
Las Palabras Interrogativas
Bellringer 2/16 Match each answer with the correct question. Write questions and answers. Es muy perezoso. Hoy es el tres de septiembre. Es la profesora.
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Apuntes: -AR Verbs Lección 2: En la clase.
Las Palabras Interrogativas
Spanish I Chapter 1 Gramática 1-2 Page 24
How to use “Gustar”.
-ER and -IR Verbs pág. 136.
Realidades 2 Capítulo 7A p.360
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Transcripción de la presentación:

Calentamiento: Empareja (match) la acción con el lugar (place) Calentamiento: Empareja (match) la acción con el lugar (place). Usa paginas 86-87 del libro de texto Comprar un sofá Descansar y ver la fuente Sacar dinero Comprar el boleto de tren Comprar un mango La estación de tren El banco La plaza la frutería La mueblería

¡Practiquemos! Frutería clínica banco parque Carnicería pastelería panadería estación de tren Hoy voy a llevar mi madre a la ________________ porque no se siente bien. Después, voy a la plaza a hacer diligencias. Primero, necesito comparar cosas para la cena. Voy a comprar pollo en la _____________, pan en la ________________, frutas en la _____________, y un pastel en la _____________. También necesito sacar dinero del ____________ para comprar un boleto en la ___________________________________. Si tengo tiempo, voy a pasearme por el _______________. clínica Carnicería panadería Frutería pastelería banco estación de tren parque

The impersonal and passive se Una palabrita, muchos trabajos Se hablan español e ingles aquí. The impersonal and passive se Español 2: Capítulo 3

¿Qué significa? Impersonal se Passive se Vague subjects: “people” “one” “you” “they” Passive se The person who does the action is not mentioned. Our verb matches the object (singular or plural). We use the passive se to say what is or is not allowed. Generalmente se bebe café en la mañana. Generally people drink coffee in the morning. ¿Cuándo se bebe café? When does one drink coffee? Se puede beber café en la noche. “You” can drink coffee at night. Se dice que el café es malo para la salud. “They” say coffee is bad for your health. Se vende café aquí. Coffee is sold here. Se venden café y pan dulce aquí. Coffee and sweet bread is sold here. Se prohíbe fumar. Smoking is prohibited. Se permiten animales. Animals are permitted.

¿Cómo lo usamos y formamos? With the impersonal se we only use the third person singular conjugation. With the passive se we use either the third person singular or third person plural conjugation. 1 Yo Nosotros / Nosotras Tú Vosotros / Vosotras Él / ella / usted Ellos / ellas / ustedes 2 3 Impersonal se Singular Plural passive se

¿Cómo lo usamos y formamos? Impersonal se Passive se We use the impersonal se with intransitive verbs. Intransitive verbs do not take the object in the sentence. We only use the third person singular conjugations with the impersonal se We use the passive se with transitive verbs. Transitive verbs do take the object of the sentence We use the third person singular and plural conjugations with the passive se because the verb has to match the object of the sentence. Yo como mucho pavo. I eat a lot of turkey. Se comen muchas papas en el Día de Acción de Gracias. A lot of potatoes are eaten on Thanksgiving Day. Yo como mucho. I eat a lot. Se come mucho en el Día de Acción de Gracias. People eat a lot on Thanksgiving Day. There is an object that is being eaten so this is a transitive verb. There isn’t an object that is being eaten so this is an intransitive verb.

¿Cómo sabemos la diferencia? It depends on what we want to say. Is there a vague subject or no subject at all? If we want a sentence with a vague subject like “one”, “people”, “you”, or “they”, use the impersonal se. Se + third person singular If we want a sentence with no subject we use the passive se. This is also known as passive voice. Se + third person singular or plural, depending on the object One buys bread at the bakery. Se compra pan en la panadería. People buy ice cream and apples at the grocery store. Se compra helado y manzanas en le tienda de comestibles. Bread is sold at the bakery. Se vende pan en la panadería. Ice cream and apples are sold at the bakery. Se venden helado y manzanas en le tienda de comestibles.

¡Practiquemos! Usando el se impersonal o el se pasivo, di qué pasa en estos lugares en la ciudad. La frutería El centro recreativo La zona verde La comisaría El ayuntamiento La zona peotonal La estación de bomberos La acera Se puede conocer el alcalde en el ayuntamiento. “You” can meet the mayor in town hall. Se hacen leyes en el ayuntamiento. Laws are made at the town hall.

Se viven fantasmas en el cementerio “Ghosts live in the cemetery” – passive se Ahora, trabajen para crear un letrero que muestra (shows) y dice (tells) de que se pasa en Halloween. Usa el “se” pasivo o el “se” impersonal. Se busca fantasmas en el cementerio en Halloween. “People look for ghosts in the cemetery on Halloween” – impersonal se