Destrezas Académicas para el Siglo 21 Dr. Rafael Cartagena.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Learning Achievement in Creativity and Design Subjects according to Professional Profiles (2006) European Transfer Credit System (ECTS) Methodology in.
Advertisements

Content Objective I will be able to DISTINGUISH the differences between the INDICATIVE and the SUBJUNCTIVE moods. Language Objective I will be able to.
Spanish One Language Objective: Topic: Class: Content Objective: Day one Language Objective: Topic: Class: Content Objective: Day One Present Tense: -ar.
Unifying Concepts and Processes in Science. Explanatory Framework Across Science Disciplines Science is a way of knowing, a process--- it is a systematic.
Our casa es muy grande. Your all’s clase de español es la mejor.
Invertir en el futuro de los jóvenes a través del sector cultural y creativo. Investing in the future of the young people across the cultural and creative.
Las Palabras Interrogativas
Parent Leadership in Education & Youth Education Tekies Centro Sor Juana in Las Milpas South Pharr, Texas.
Saber vs. Conocer To Know.
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
Hoy vamos a .. preparar un texto (para escribir or decir)
Directions for template use This is a template that can be used either in whole group, typing in the information about an experiment, or with groups of.
La libertad y sus caricaturas Jaime Nubiola "Viatge als nous escenaris del segle XXI Barcelona, 22 abril 2007,
Desarrollo de la competencia comunicativa
Content Objective I will be able to RECOGNIZE the differences between the INDICATIVE and the SUBJUNCTIVE moods. Language Objective I will be able to DISTINGUISH.
Capítulo 5 Nuestras leyendas
7th grade Spanish ¡BIENVENIDOS! Sra. Sharon Gardiner
Saber versus Conocer. La diferencia entre los dos… Saber: to know a fact, to know something thoroughly, to know how to do something. Conocer: to be acquainted.
Evaluación de Competencias del siglo XXI Habilidad: Pensamiento crítico.
Using Running Records To Inform Guided Reading Instruction
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Me llamo __________ Clase 7IM La fecha es el 9 de noviembre del 2011 Propósito # 19: ¿Conoces un país extranjero? Actividad Inicial: In the following sentences,
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
La EXPIACION y la INICIATIVA DIVINA La EXPIACION y la INICIATIVA DIVINA 4 to Trimestre 2008, La Expiación de Cristo y la Cruz ¡ADAPTALO ! Enfoque de Enseñanza.
Hagan Ahora ¿Qué te gusta hacer?.
The Future Tense.
¿Qué hora es? Capítulo – Para Empezar. ¿Qué hora es? To state the time in Spanish, one must use the phrase Es la… or Son las… To state the time in Spanish,
The Present Tense of tener (to have)
Description Digital school is an educational movement that use technology to learn and transform the educational practice to promote the students integral.
Imagine theres no heaven, its easy if you try, Imaginar que no hay cielo, es fácil si usted prueba.
VERB CONJUGATION Present Tense
You will now learn how to form and use the past subjunctive (el pretérito imperfecto de subjuntivo), also called the imperfect subjunctive. Like the present.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
El Presente Progresivo Describing an action in progress- Whats happening right now.
Hoy es martes, el 21 de febrero de Yo puedo… Form the contractions al and del. La Entrada – Contesta las preguntas. 1.¿Quienes están en la sala de.
REALIDADES 1A ¿Qué te gusta hacer?.
Enseñanza Interdisciplinaria Incorporando las destrezas del siglo 21 en el contexto hispánico Lingüístico y cultural Juanjo Vázquez-Caballero Haddam Killingorth.
Modelo (100 palabras) Ayer hubo un terremoto muy fuerte cerca de la ciudad. Creemos que muchas personas murieron y el terremoto también destruyó muchos.
A Comer Vamos a Poner la Mesa.
Los Verbos Capítulo 1 Parte 2.
copyright teddy gauthier
CAPACITADOR: Oscar Marino ALUMNA: Elisabet Marcone E- PORTFOLIO.
Academic Awareness Ms. Dominguez & Ms. Palomera September 25, 2013.
California Standards Test (CST). Every student in California takes a test to see if they have learned the necessary knowledge and skills for their grade.
Repasemos la tarea – ejercicio – fotocopia 1.que yo llegue… 2.que ella me examine… 3.que yo venga… 4.que ella me dé… 5.que todos sus pacientes hagan… 6.que.
U NIVERSIDAD M ARIANO G ÁLVEZ F ACULTAD DE H UMANIDADES L ICENCIATURA EN LA E NSEÑANZA DEL I DIOMA I NGLES CON ESPECIALIZACIÓN EN T ECNOLOGÍA E DUCATIVA.
ISLA (Immersion for Spanish Language Acquisition) is a 501 (c)(3) nonprofit organization that provides a safe and nurturing environment for native Spanish.
Dual Language Immersion Immersión de Lenguage Dual Title III Office Tulsa Public Schools August 2013.
Dual Language Program at Monroe Programa de Lenguaje Dual en Monroe October 2013.
In our postmodern times, to talk about abstractions has no sense anymore. The individualism of the late 20th century was the framework that allowed women.
4.2 Vocabulary Start. Initial Activity ¿Adónde vas? Voy a la/ al … Iglesia Escuela Banco Templo Piscina Correo (post office) Galeria Cine Teatro Clase.
El infintivo vs. El gerundio The infinitive vs. The gerund!!!!!
LA SOCIEDAD CONECTADA EL lugar de trabajo del futuro.
HAZ AHORA / DO NOW Responde en frases completas: Por ejemplo: ¿Qué te gusta más, nadar o esquiar? Pues, me gusta más nadar. Pues, no me gusta ni nadar.
¿QUé PONEN EN LA TELE? TV.
THE VERB TENER Spanish 1- 9/23/13 Sra. Baldwin. TENER Tener is a verb that means “to have”. It has irregular forms (does not follow a pattern) and must.
Cancela, JM. Ayán C. University Of Vigo. Throughout history the definition of learning has been conceptualized in many different ways depending on the.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
Practica para “la foto” Año B Diversidad cultural Ciencia y Tecnologia 15 min. para preparar 3-4 min. describe en relación a una opción 5-6 min. Discusión.
Gustos y Disgustos Aversiones.
ESTAR = TO BE 2.3 Vistas Las páginas Review of the verb “estar” in the present tense Yo estoyNosotros estamos Tú estásVosotros estáis Ud. estáUds.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Our first project: The iron. Name of the student: Miranda de la Torre Rivero. AVATAR.
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
10/ How to set up the PSNC educational program Cómo establecer el programa educacional de EPNC By Por Dave Batty PSNC #10.
Social Networks and Parent Teacher Meetings: A Question that can´t Wait Molina, M.D., Rodríguez, J., Collado, J.A. y Pérez, E. University of Jaén (SPAIN)
Noam Chomsky Nattalie M. Ildefonso Méndez EDUC 413 Prof. Evelyn Lugo.
Nina Jackson, Presenter.  IMSCI is research based writing instruction.  IMSCI uses the gradual release of responsibility model to teach writing.  Scaffolds.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Transcripción de la presentación:

Destrezas Académicas para el Siglo 21 Dr. Rafael Cartagena

Introducción I. Personaje del Año de la Revista Time Este año la revista Time escogió a You (o cada uno de nosotros) como el personaje del año y lo explica así.

1)El filósofo escocés Thomas Carbyle acuñó la teoría del gran hombre, pues decía que the history of the world is but a biography of great men. Entendía que nuestro destino colectivo como especie era definido por unos cuantos, poderosos y famosos.

Time afirma que esta teoría se ha caído, pues la historia se define por el concurso de muchos a una escala mundial nunca vista. Lo que cambia la historia es el compendio de conocimiento de todos nosotros, posible por la internet (World Wide Web) (2.0). Esta es la herramienta que une las pequeñas contribuciones de las personas haciéndolas mejores.

La Web 2.0 es un experimento social de comunicación masiva que está definiendo los contenidos de nuestros conocimientos y nuestras actitudes. Es tan grande el impacto de la internet en las vidas de los jóvenes que ha sustituido a la televisión como instrumento de diversión, pues la Web se usa para ver videos, bajar música, jugar, buscar información y conectarse socialmente. En este mundo nacieron nuestros estudiantes por lo que la escuela tiene que prepararlos para enfrentar y aprovechar este mundo.

El Informe Literacy for the 21 st Century publicado por Center for Media Literacy indica que hay unas diferencias entre las características de la educación tradicional (del siglo 20) y las que se necesitan para manejarse en el siglo 21.

19 th – 20 th Century Learning Limited access to knowledge and information (i.e. content) primarily through print 21 st Century Learning Infinite access to knowledge and information (content) increasingly through the Internet

Emphasis on learning content knowledge that may or may not be used in life Emphasis on process skills for lifelong learning.

Goal is to master content knowledge (literature, history, science, etc.) Goal is to learn skills (access, analyze, evaluate, create) to solve problems

Facts and information are spoon- fed by teachers to students Teachers use discovery, inquiry-based approach

Print-based information analysis Multi-media information analysis

Pencil/pen and paper or word processing for expression Powerful multi- media technology tools for expression

Classroom- limited learning and dissemination World-wide learning and dissemination

Textbook learning from one source, primarily print Real-world, real-time learning from multiple sources, mostly visual and electronic

Conceptual learning on individual basis Project-based learning on team basis

Lock-step age-based exposure to content knowledge Flexible individualized exposure to content knowledge

Mastery demonstrated through papers and tests Mastery demonstrated through multi- media

Teacher selecting and lecturing Teacher framing and guiding

Teacher evaluates and assesses work and assigns grade Students learn to set criteria and to evaluate own work

Teaching with state-adopted textbooks for subject area with little accountability for teaching Teaching to state education standards with testing for accountability

En palabras de Elisabeth Thoman y Tessa Jolls (A National Priority for a Changing World) Convergence of media and technology in a global culture is changing the way we learn about the world and challenging the very foundations of education.

No longer is it enough to be able to read the printed word; children, youth, and adults, too, need the ability to both critically interpret the powerful images of a multimedia culture and express themselves in multiple media forms.

Media literacy education provides a framework and a pedagogy for the new literacy needed for living, working and citizenship in the 21 st century. Moreover it paves the way to mastering the skills required for lifelong learning in a constantly changing world.

Los que no dominan estas herramientas van a ser en palabras del Dr. Harland Cleveland: los patanes de la era de la información. Es decir, van a ser las víctimas de la brecha digital que se define como:

(digital gap or divide) Es la división o desfase entre quienes se benefician de las oportunidades que ofrecen estas tecnologías y quienes nos se benefician. Este desfase se manifiesta fundamentalmente en dos circunstancias: la falta de acceso físico a las nuevas tecnologías y la falta de conocimiento necesario para usarlos adecuadamente para el desarrollo personal y colectivo.

Esta brecha digital es expuesta gráficamente en el número de enero – febrero 2007 del periódico Diálogo de la Universidad de P.R.

La Vice – presidente en Investigación y Tecnología de la U.P.R. opina que es importante la exposición de la juventud a la tecnología lo más temprano posible en sus vidas, y concluye que las destrezas tecnológicas se han convertido en la cuarta destreza de mayor relevancia, después de leer, escribir y aritmética.