Día número 97—español 1 El 29 de enero

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
HABLANDO EN EL PASADO El pretérito. The preterit tense is a ____ ACTION tense. It is used to say what HAPPENED It is used to tell of an action that was.
Advertisements

HABLANDO EN EL PASADO El pretérito. The preterite tense is a ___ ACTION tense. It is used to say what HAPPENED It is used to tell of an action that was.
El pretérito The preterite is used to express the past tense. The preterite is used to express the past tense.
Gramática 2.2 & 3.2 El preterito
IMPERFECTO DEL SUBJUNTIVO Por Diana Forrest. In the past of course! Past 10 minutes or 100 years ago. No importa cuando. Usa el imperfecto del subjuntivo.
Ahora: ¿Dónde compras una camisa? ¿Cuánto cuesta la camisa? ¿Cómo pagas?
Pretérito Past tense- with a specific start and end time.
ESPAÑOL 2, el 16 de noviembre Toma asiento Saluda a tu compañero de mesa Espera para la maestra.
EL PRETÉRITO 2.2 A.  Preterit tense  The preterit tense is used to tell what happened or what you did. (To talk about a past action)
El pretérito… …or, how to say what happened in the PAST!
El pretérito. Definición del pretérito The preterite tense is used to express actions that began and ended at a definite time in the past.
¿Cuánto tiempo hace que…? You can ask when something happened in Spanish by using: ¿Cuándo + [preterit verb]…? ¿Cuándo llegaste a la clínica? When did.
The Preterite Tense El Pretérito. A. B.C.D.E.F. é aste ó amos ásteis aron Hablar Hablé hablaste habló hablamos hablásteis hablaron Hablar-to talk.
The Preterite/El Pretérito Ven Conmigo– capítulo 2 paso 2.
The Preterite Tense Spanish 1 – 6.2.
The PAST Tense in Spanish There are 2 slide shows here
Calentamiento Hoy es miércoles, el 21 de septiembre
The preterite is used to express the past tense.
¿Pretérito o Imperfecto?
Irregular Preterite Verbs: Ir, Ser, Hacer, Ver, Dar
Capítulo 1—Gramática 1 El pretérito.
Calentamiento Hoy es lunes, el 6 de marzo
-AR Verbs ¿Hablaste tú español ayer?
Preterite Tense.
Día número 39 Español 1—Acelerado
Día número 27 Español 1—Acelerado
Día número 23 Español 1—Acelerado
Día número 103—español 1 El 6 de febrero
Verb Conjugation IN PRETERITE TENSE Continued….
Día número 129—español 1 El 16 de marzo
Día número 78 Español 1—Acelerado
Bellwork ¿Qué hiciste durante el descanso?
Día número 109—español 1 El 15 de febrero
Día número 108—español 1 El 14 de febrero
Take notes and complete ACTS on p.224
Día número 98—español 1 El 30 de enero
El pretérito The Preterite
Día número 72 Español 1—Acelerado
Día número 119—español 1 El 2 de marzo
Día número 75 Español 1—Acelerado
Día número 90—español 1 El 18 de enero
Día número 101—español 1 El 3 de febrero Horario Regular
Día número 73 Español 1—Acelerado
Día número 157—español 1 El 8 de mayo
Día número 107—español 1 El 13 de febrero
Día número 89—español 1 El 17 de enero
Yo -é Tú Él, Ella, Ud. Nosotros(as) Ellos, Ellas Uds. Vosotros(as)
Apuntes 1-2: los irregulares del pretérito
Día número 102—español 1 El 5 de febrero
Día número 91—español 1 El 19 de enero
Día número 84—español 1 El 9 de enero
Día número 110—español 1 El 16 de febrero
(Notice the double negs in Spanish)
El pretérito The Preterite
Día número 93—español 1 El 23 de enero
Día número 92—español 1 El 22 de enero
Día número 86—español 1 El 12 de enero Horario Regular
Día número 59 Español 1—Acelerado
Día número 40 Español 1—Acelerado
Día número 87—español 1 El 12 de enero
Día número 74 Español 1—Acelerado
What happened? A completed action.
Día número 95—español 1 El 25 de enero
Día número 99—español 1 El 31 de enero
Día 91-NS & NM el 19 de enero "If you could see the potential within you it would amaze you to see all that you are capable of being."  Catherine Pulsifer 
Día número 96—español 1 El 26 de enero
Antes de empezar The following are verbs that have been conjugated, write the infinitive beside the conjugated verb: Como Esquío Voy Leo Veo Nado Hago.
Día número 118—español 1 El 1º de marzo
Meta: 1) I can use direct object pronouns to refer to people who receive the action in a given situation. 2) I can tell someone else what to do using commands.
Lab Day Yesterday we briefly went over the Preterite conjugations.
Transcripción de la presentación:

Día número 97—español 1 El 29 de enero "If you could see the potential within you it would amaze you to see all that you are capable of being."  Catherine Pulsifer  Being Yourself   |   

LEER EL BOLETÍN

Meta (Goal) de Hoy es: REPASAR ¿Qué es el PRETÉRITO? ¿Cómo se conjugan los verbos REGULARES en el Pretérito? ¿Cómo se conjugan los verbos IRREGULARES en LA FORMA DE “yo” en el Pretérito? EMPEZAR (start) a aprender de los IOPs (Indirect Object Prons) Es una de dos formas del pasado. Esta forma se usa para actividades completadas/terminadas. La otra forma se llama el IMPERFECTO. El IMPERFECTO se usa para las actividad repetidas o contínuas. AR preterit is: é, aste, ó, amos, asteis, aron ER/IR forms are: í, iste, ió, imos, isteis, ieron Fui, fui… La Tarea MEMORIZE Notes on the Preterit AND IOPs (Indirect Object Prons)

PER 1 Voluntarios Paola F Marlene V Adrian A Nishita D Alex Vite ORDER of presentations, not necessarily by days. BE READY every day. . . REPASA unos minutes antes de empezar (start) las presentaciones. “Title of your scene” por Names PER 1 Voluntarios Paola F Marlene V Adrian A Nishita D Alex Vite Vivian G Erick S Christopher O VanessaB Sebastian C PER 1 Alisa M Kayla C Ameya P Joseph A Abby W Adrian R Micah T Lindsay L Scarlet M Derek J PER 1 Sabrina R Elizabeth F Dylan T Isaiah M Sydnie Strycula Emily T Jacob I Lilian H Samuel O PER 1 David Q Dibyesh S Vanessa N Omar F Maya B Kyra G Sarah J-STILL OUT

“Title of your scene” por (names) Oye, ____, ¿por qué estás tan (emotion)? Pues, no vas a creer esto… ACT OUT the scene and your partner will react with 3 interjections. end with ¡EL FIN! How awful!  You don’t say!  Really?  Wow!  Whew!  Wow/Darn!  I’m sorry!  How cool!  How + adj  I don’t care!  Poor baby!  What a shame! 

PER 2 Voluntarios Scott H Luis D Odalis G Dayanara A Claudia F ORDER of presentations, not necessarily by days. BE READY every day. . . REPASA unos minutes antes de empezar (start) las presentaciones. “Title of your scene” por Names PER 2 Voluntarios Scott H Luis D Odalis G Dayanara A Claudia F Margarita F Roberto S Melody N Alex A Daniel T PER 2 Emily Yu Christopher C Savanna C Sam G Hannah O Caleb W Aisyah S Liam H Ella E PER 2 Gabriel M Cassie S Nia G Mitchell J Joshua M Nathaniel R-LATE Derrick C Kate R Gia Davila PER 2 Chris Ayala Emily R David M Ryan S Jared R Anais A Matt H Hailey M

“Title of your scene” por (names) Oye, ____, ¿por qué estás tan (emotion)? Pues, no vas a creer esto… ACT OUT the scene and your partner will react with 3 interjections. end with ¡EL FIN! How awful!  You don’t say!  Really?  Wow!  Whew!  Wow/Darn!  I’m sorry!  How cool!  How + adj  I don’t care!  Poor baby!  What a shame! 

PER 3 Voluntarios Edward A José S Abel T Francesca P Jarat A Angela Ch ORDER of presentations, not necessarily by days. BE READY every day. . . REPASA unos minutes antes de empezar (start) las presentaciones. “Title of your scene” por Names PER 3 Voluntarios Edward A José S Abel T Francesca P Jarat A Angela Ch James L Kaitlin P 10. Mickee Aguirre PER 3 Oscar C Raphael S Fátima B Zack B Jena O-LATE Cameron B Amanda K Isabella C Lauren W-LATE 20. Matthew E PER 3 Isabella O Qays J Sophia O Isabelle F--late Vincent S Mailynn F Brianna R Elisa G Josh Estrada Olivia S Kayla D Alexis M Alicia S Paul T Jaycee B Kiaria N Isaiah H Jeremías R

“Title of your scene” por (names) Oye, ____, ¿por qué estás tan (emotion)? Pues, no vas a creer esto… ACT OUT the scene and your partner will react with 3 interjections. end with ¡EL FIN! How awful!  You don’t say!  Really?  Wow!  Whew!  Wow/Darn!  I’m sorry!  How cool!  How + adj  I don’t care!  Poor baby!  What a shame! 

¿De verdad? ¿De veras? ¿En serio? ¡Guau! ¡Menos mal! ¡Ay caramba! El 17 de enero ADD NEW WORDS TO YOUR NOTES APUNTES #3: Spanish interjections: How awful!  You don’t say!  Really?  Wow!  Whew!  Wow/Darn!  I’m sorry!  How cool!  How + adj  I don’t care!  What a shame!  Poor baby!  ¡Qué barbaridad! ¡No me digas! ¿De verdad? ¿De veras? ¿En serio? ¡Guau! ¡Menos mal! ¡Ay caramba! ¡Lo siento! ¡Qué padre ¡Qué chévere! ¡Qué suave!! ¡Qué interesante! ¡Qué bueno! ¡Me da igual! (w/choices) ¡No me importa! ¡Qué lástima! ¡Pobrecito/a!

are on ALL papers! Highlight Labels! Fecha Actividad MAKE SURE YOUR NAME, PERIOD, TITLE & PG # are on ALL papers! Highlight Labels! Pg    SECCIÓN A Cuaderno de espiral con APUNTES El 10 de enero APUNTES #1: ¿Qué hiciste durante las vacaciones de invierno? A El 16 de enero APUNTES #2: SOME HELPFUL VOCABULARY for the skit El 17 de enero APUNTES #3: Spanish Interjections El 18 de enero APUNTES #4: El pretérito regular A  El 29 de enero APUNTES #5: Adverbs of time used with the preterit tense APUNTES #6: Indirect object pronouns with the verb DAR=to give APUNTES # Indice para el cuaderno de 3 argollas = (This paper) SECCIÓN B PRÁCTICAS Práctica #1: B Práctica #2: Práctica #3: B  SECCIÓN C INFORMACIÓN CULTURAL La Cultura #1: La independencia de México C  SECCIÓN D INFORMACIÓN DE CONSULTA (Reference Material) Notebook/Binder Instructions (verde) D Syllabus: Procedimientos de la clase (Amarillo)  el 14 de sept Los Números (blanco) Guía de Pronunciación Unused Pases de Tarea Old tests DO NOT include your current Crónica!

Yesterday  ayer Last night  Last week  anoche Last month  El 29 de enero ADD NEW WORDS TO YOUR NOTES APUNTES #5: Adverbs of time used with the preterit tense: Yesterday  Last night  Last week  Last month  Last year  This morning  X time ago  (as in 2 mins ago)  (as in 3 days ago)  ayer anoche la semana pasada el mes pasado el año pasado esta mañana Hace X Hace dos minutos… Hace tres días…

IOPs are used whenever an action is being done El 29 de enero APUNTES #6: Indirect object pronouns (IOPs) with the verb DAR=to give IOPs are used whenever an action is being done TO / FOR someone or something. For example: I gave money to you. IOPs are Me Nos Te Os Le Les But this word order is WRONG! Di dinero te (a ti). Te di dinero (a ti). The IOP goes in FRONT of the conjugated verb. The IOP “a” phrase is optional.

Le  (a él); a ella; a usted Nos (a nosotros/as) El 29 de enero APUNTES #6: Indirect object pronouns (IOPs) with the verb DAR=to give “A” phrases are used to clarify or emphasize TO/FOR whom something is done. You try: 1. I gave money to him. Me  (a mí) Te  (a ti) Le  (a él); a ella; a usted Nos (a nosotros/as) Os  (a vosotros/as) SPAIN Les  (a ellos); a ellas; a ustedes Le di dinero (a él). 2. I gave money to them. Les di dinero (a ellos). 3. I gave money to you guys. Les di dinero a ustedes. 4. I gave money to you. Te di dinero (a ti).

Traduje—al inglés/español! Fui-Fui Song   Fui, Fui Vi, Di, Vine Tuve, Hice, Puse, Estuve Quise, Pude, Supe, Dije Traje y Anduve Conduje Cupe Traduje—al inglés/español! I was a dead (muerto) doctor for Halloween.   I went to the park.  I saw a good movie yesterday.  I gave (le di) money to my church. (iglesia) I came to school early. (temprano) I had a party. I did my HW. I put my backpack on the floor. (el piso) I was sick last week. (la semana pasada) I tried to go. (Don’t use tratar de for tried.) I wasn’t able to go. I found out that my “friend” lied (mintió) but I told the truth. SKIP TO PRACTICE

él cantó dormí yo ellos bailaron tú jugaste Who is the verb conjugated for? Who did the action? él cantó dormí yo ellos bailaron tú jugaste

corrieron ellos patiné yo recibiste tú recibió él Who is the verb conjugated for? Who did the action? ellos corrieron yo patiné recibiste tú recibió él

AR—ellos aron ER/IR—él ió AR—yo é ER/IR—ellos ieron -AR or –ER/-IR verb? For what person? AR—ellos aron ER/IR—él ió AR—yo é ER/IR—ellos ieron

ER/IR—tú iste AR—nosotros amos aron AR—ellos AR—yo é -AR or –ER/-IR verb? For what person? ER/IR—tú iste AR—nosotros amos aron AR—ellos AR—yo é

ER/IR—ellos ieron í ER/IR—yo ER/IR—él ió AR—yo é -AR or –ER/-IR verb? For what person? ER/IR—ellos ieron í ER/IR—yo ER/IR—él ió AR—yo é

iste ER/IR—tú AR—él ó ER/IR—ellos ieron ER/IR—yo í -AR or –ER/-IR verb? For what person? ER/IR—tú iste AR—él ó ER/IR—ellos ieron ER/IR—yo í