Reglas de acentuación A general overview

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
PALABRAS INTERROGATIVAS - DE PREGUNTAS
Advertisements

1 Los nombres en español Los nombres en español 2 ¿Cuál es?
This is an interactive presentation
Apuntes… La Acentuación Accents. To know when a word needs an accent, you need to know... A) That some words always need accents: 1. Question words ¿Qué?
Accents and Punctuation
Spanish IV. Escribiendo/Pecados Acuerdo del género Acuerdo de la pluralidad Acuerdo del tenso.
Las Palabras Interrogativas
Los sustantivos y artículos en español.
El pretérito The Preterite
Háganlo ahora: ¿Qué significan las palabras en inglés
Types of questions Generally speaking, there are three types of questions Tag Sí/no Information seeking.
1 Los sustantivos en español Los sustantivos en español.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
E2H 4.2 Gramática -car, -gar, -zar.
Los Mandatos.
1 Los sustantivos en español Los sustantivos en español.
The Plurals of adjectives. Just as adjectives agree with a noun depending on whether its masculine or feminine, they also agree according to whether the.
The Plurals of adjectives
Types of questions Generally speaking, there are three types of questions Tag Sí/no Information seeking.
Interrogative words = question words
Affirmative and Negative Words
El mandato afirmativo (tú)
The Plurals of Adjectives
1 COMMANDS and PRONOUNS 2 Commands and Pronouns We still conjugate the command like normal. We have to see whether the command is POSITIVE or NEGATIVE.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Affirmative and Negative Words
Definite Articles ___el chico __la_tarea ___los__papeles ____las_lecciones exceptions __el__mapa ___el_día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
Definite Articles ___ chico ___tarea _____papeles _____lecciones exceptions ____mapa ____día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
III. Direct and Indirect Object Pronouns
Double Object Pronouns
The letters l and ll In Spanish, the letter l is pronounced much like the letter l in the English word leaf. Listen to and say these words: lechuga lunes.
The imperfect tense: other uses
Agreement of mucho and ¿cuánto? with nouns
Las Reglas de Los Acentos Vocabulario de Los Acentos 1. Acento (Énfasis) – can mean stress, emphasis, or accent; depends on the context 2. Combinación.
Los dias de la semana.
Direct and Indirect Object Pronouns
Asking Questions Español I - p. 184.
Los cambios de Y Español 3CP Unidad 1.1. Y-changers multi-vowel verbage Certain verbs who insist on having a lot of vowels in them, have to be treated.
H. Stanistreet Ejercicio #20 1. Cuál es la fecha de hoy? 2. Qué dia es hoy? 3. Qué tiempo hace?
Los interrogativos.
Tu sala de clases Part II.
Los interrogativos.
LA GRAM ÁTICA EN ACCIÓN 2 THE VERB GUSTAR, ¿POR QUÉ?, PORQUE, AND DE ¿Por qué? Porque es tu cumplea ños. A e llos les gustan las fiestas. Me gusta mucho.
Gone Friday, Sept. 27? Please get the next 3 artistas in your notes. The next slide has general notes from the whiteboard and a hint for your Viva (online)
© 2007 CLAUSS (separación de sílaba) Syllable separation in English and Spanish does not work in the same way. Even though it is different, it is absolutely.
Possessive Adjectives
Forming questions Grammar Essential 1.
Las reglas de la acentuación
Usted/Ustedes commands. To tell someone respectfully to do something, use usted commands. You form usted commands with the yo form of the verb in the.
Guided Notes: Stress and Written Accent / Los Acentos Mrs. O. Pacheco Spanish II.
Fecha: martes 26 de febrero de 2013
Interrogativos Capitulo 4A.
Mucho vs. ¿Cuánto? (pg. 54) (Asking and stating how many things there are when describing something)
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
Interrogatives-Question Words Must use an upside question mark at the beginning of your question. ¿ All have accents. Do not use in your answer. They.
-GO Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
UNIT 2: EL DÍA Y LA FECHA INSTRUCTOR NAME Singular v Plural.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Notes: Preguntas #2. Question Words Who? Question Words Who? ¿Quién?
Quantity How much? How many?
Accentuación Español AP.
Los acentos de español. Un diptongo (pagina 31)  En español hay vocales fuertes (abiertas): A, E, O  También en español hay vocales débiles (cerradas):
Pronunciation Practice on diphthongs and hiatos
Los acentos de español.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Plural Nouns and Definite Articles
Quasimodo: Prepárate para la prueba.
Transcripción de la presentación:

Reglas de acentuación A general overview

¿por qué son importantes? Demuestran el estrés de las palabras cuando no siguen las reglas de acentuación normales. Demuestran el estrés de las palabras cuando no siguen las reglas de acentuación normales. (They show the word stress when the word stress breaks the normal rules).

Si entiendes la acentuación escrita, podrás leer en voz alta dándole énfasis al la silaba adecuada.

Los acentos pueden cambiar el significado de las palabras esta = this, está = it is. esta = this, está = it is.

El cambio de significado Aun = even Aun = even Aún = still, yet Aún = still, yet Como= as, like Como= as, like Cómo= how Cómo= how Mas= but Mas= but Más= more Más= more Si= if Si= if Sí = yes Sí = yes

Porque= Because Porque= Because ¿Por qué? = Why? ¿Por qué? = Why? El porqué = la causa, la razón El porqué = la causa, la razón (No explica nunca el porqué de sus decisiones)

En las oraciones interrogativas y exclamativas llevan acento/tilde: En las oraciones interrogativas y exclamativas llevan acento/tilde: ¿ qué... ?, ¿ cuál... ?, ¿ adónde... ?, ¿ cómo... ?, ¿cuándo... ?, ¿cuánto... ? ¿ qué... ?, ¿ cuál... ?, ¿ adónde... ?, ¿ cómo... ?, ¿cuándo... ?, ¿cuánto... ? Ejemplo: ¿Qué quieres? ¿ cuándo comemos? Ejemplo: ¿Qué quieres? ¿ cuándo comemos? Vs. Cuando bebo mucha agua me siento bien.

Regla 1 Words ending in a vowel; n or s are stressed on the next to the last syllable (penultimate). Words ending in a vowel; n or s are stressed on the next to the last syllable (penultimate). eg: casa, libro, mesa, coche, madre, lunes, joven eg: casa, libro, mesa, coche, madre, lunes, joven

Si la palabra sigue las reglas, entonces no tenemos que ponerle un acento escrito a la palabra. Solo si no sigue las reglas normales de acentuación le tenemos que poner en acento escrito. Si la palabra sigue las reglas, entonces no tenemos que ponerle un acento escrito a la palabra. Solo si no sigue las reglas normales de acentuación le tenemos que poner en acento escrito. Regla 1

Llanas Words with the stress on the next- to-last syllable (penúltima) are called: Words with the stress on the next- to-last syllable (penúltima) are called:LLANAS Eg. Hablo, lunes, necesita

Palabras Llanas Eg. Hablo, lunes, necesitan. Eg. Hablo, lunes, necesitan.

Regla 2 Words ending in a consonant (not including n and s) are stressed on the last syllable. Words ending in a consonant (not including n and s) are stressed on the last syllable. eg: beber, papel, verdad eg: beber, papel, verdad

Agudas Words that have a stress on the last syllable are called: Words that have a stress on the last syllable are called:Agudas eg. Español, Ciudad.

Esdrújulas Words that have an accent on the next-next to the last syllable/antepenultimate (antepenúltima) are called: Palabra esdrújula Words that have an accent on the next-next to the last syllable/antepenultimate (antepenúltima) are called: Palabra esdrújula Ejemplos: plátano, ángeles, lámpara, teléfono, Málaga, décimo, águila, cántaro, sábana Ejemplos: plátano, ángeles, lámpara, teléfono, Málaga, décimo, águila, cántaro, sábana

Cuando se rompen las reglas... When a word does not follow the rules 1 or 2 we put an accent over the stressed vowel- a written accent mark. When a word does not follow the rules 1 or 2 we put an accent over the stressed vowel- a written accent mark. Acento escrito Acento escrito

Las palabras que rompen con la regla 1 They ought to have the stress on the penultimate syllable, but do not. They ought to have the stress on the penultimate syllable, but do not. Comi vs. comí, Comi vs. comí, Miercoles vs. miércoles Miercoles vs. miércoles Cuidate vs. cuídate Cuidate vs. cuídate Estacion vs. estación Estacion vs. estación

Palabras que rompen con la regla 2 They ought to have the stress on the last syllable, but do not. They ought to have the stress on the last syllable, but do not. Lapiz vs lápiz Lapiz vs lápiz Climax vs. clímax Climax vs. clímax Dificil vs. difícil, Dificil vs. difícil,

Algo más complejo Cuando tienes dos vocales juntas se vuelve un poco mas difícil. Cuando tienes dos vocales juntas se vuelve un poco mas difícil. Las vocales: a, e, i, o, u. Las vocales: a, e, i, o, u.

Una situación de dos vocales When there are two vowels together we have to consider if they are one or two syllables and if they form one syllable- which one of them should have the syllable stress? When there are two vowels together we have to consider if they are one or two syllables and if they form one syllable- which one of them should have the syllable stress?

¡ AYAYAYAYAY!

Tipos de vocal Hay dos tipos de vocales: Hay dos tipos de vocales: Fuertes (strong): a, e and o Fuertes (strong): a, e and o débiles (weak): u and i. débiles (weak): u and i.

Más reglas

Regla A When two strong vowels come together they make two separate syllables. When two strong vowels come together they make two separate syllables. eg: tarea, caer, poema, peor eg: tarea, caer, poema, peor

Regla B When two weak vowels come together they make a diphthong (one syllable): When two weak vowels come together they make a diphthong (one syllable): The stress goes on the second vowel The stress goes on the second vowel eg: ruido, viuda. eg: ruido, viuda.

Regla B en acción Ruido Ruido Regla 1 dice que las palabras que terminan en vocal o –n, -s lleva el acento en la penúltima silaba. Regla 1 dice que las palabras que terminan en vocal o –n, -s lleva el acento en la penúltima silaba. ¿Dónde la ponemos? ¿Dónde la ponemos? ¿ En la –u o la i? ¿ En la –u o la i?

Regla B en acción Ruido Ruido Regla B tells us that the accent will belong on the -i, the second vowel. (ojo, this is the stressed vowel, follows the rules, so no accent mark is required)

¿Cuándo le ponemos acento escrito? Palabras que rompen con la regla B (the stress ought to be on the second vowel, but do not) require a written accent. Palabras que rompen con la regla B (the stress ought to be on the second vowel, but do not) require a written accent.

Regla C When there is one strong vowel and one weak vowel together they make a diphthong (one syllable) (the syllable stress goes on the strong vowel) When there is one strong vowel and one weak vowel together they make a diphthong (one syllable) (the syllable stress goes on the strong vowel) eg: idiota, causa, Juan, oigo eg: idiota, causa, Juan, oigo

Cuando ponemos un acento escrito Words that break rule C (the stress ought to be on the strong vowel) require a written accent. Words that break rule C (the stress ought to be on the strong vowel) require a written accent. río, vía, oído, grúa, día río, vía, oído, grúa, día

¿Están confundidos? ¿Están confundidos?

Esto toma tiempo. Esto se aprende poco a poco.

Algunas pistas Tip: The most common use of the ó accent are the words that end in - ación. Tip: The most common use of the ó accent are the words that end in - ación. eg. nación, canción, repetición eg. nación, canción, repetición

Pistas There are not many words that end in -on that don't have an accent. There are not many words that end in -on that don't have an accent. The big exception is the third person plural preterites The big exception is the third person plural preterites Jugaron, cantaron, amaron, comieron... Jugaron, cantaron, amaron, comieron...

CancionCalcetin AtencionLapiz BalonFacil DiaDificil TareaUltimo ¿Por que?Jovenes PorqueExamenes Si= yesExamen

CanciónCalcetín AtenciónLápiz BalónFácil DíaDifícil Tareaúltima ¿Por qué?Jóvenes PorqueExámenes Sí= yesExamen