LA PLANTA
Distribució d’espais i eixos direccionals Planta de la Catedral de Chartres (1194-1220)
L’ALÇAT La façana Frontó Pilastres Entaulament Cos superior Voluta Occuli Fris Timpà Arc de mig punt Nínxols Columna d'ordre corinti Cos inferior L. B. Alberti, Santa Maria la Novella. Façana, Florència (c. 1456-1470)
ELS ELEMENTS DE SUPORT
El mur i l’aparell Isodom Cal·lícrates, Temple d'Atenea Nike, Atenes (421-415 AC) Muralles de Sacsayhuamán, Perú (s. XV-XVI) Ciclopi
Encoixinat Michelozzo, Palau Medici-Ricardi. Florència (1446 – 1460)
Revestiment i esgrafiats Església de Sant Martí, Sant Celoni (s. XVII-XVIII)
ESPAI EXTERIOR I ESPAI INTERIOR L'espai interior A. Palladio, Església del Redemptor. Venècia (1572-92) Catedral de Chartres (1194-1220)
L'espai exterior o volum Castell i església de Sant Vicenç de Cardona (c. 1040) F. L. Wright, Casa Kaufmann, Penssylvània (1936–39)
COM COMENTAR UNA OBRA ESCULTÒRICA Escultura: Procés de representació d'una figura en tres dimensions. És sòlida, tridimensional i ocupa un espai S'origina en la capacitat humana per a donar forma i sentit als volums i a l'espai Històricament l'escultura se situa entre l'arquitectura i la pintura: comparteix amb l'arquitectura l'existència en l'espai real; mentre que el relleu s'aproxima al fictici món de la pintura Figura ajaguda, H,. Moore (1935-36) Venus de Willendorf (28000-25000 aC)
LES TIPOLOGIES DE L’ESCULTURA Escultura exempta o d’embalum rodó Escultura adossada Alt relleu Genet de Bamberg (c. 1225) B. Cellini, Perseu amb el cap de la Medusa (1545) Donatello, Anunciació (c. 1435)
Mig relleu Baix relleu A. Orcagna, Dormició i assumpció de la Verge (c. 1359) Paleta del faraó Narmer, I dinastia (c. 3168 aC)
Estàtues columnes Cariàtide Atlants Estàtues del pòrtic occidental de Chartres (1145-50 Cariàtide de l’Erecteion, Atenes (421-406 aC) Atlants del Palau Clam-Gallas, Praga (1713-1719)