OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
   .
Matemàtiques Geometria.
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Triangles semblants.
Unitat 5: Expressions algebraiques
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
MÚLTIPLES I DIVISORS.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Variables qualitatives
ÀREES I PERÍMETRES DE FIGURES PLANES
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
LES MESURES.
6è de Primària Escola El Cim
Construeix la gràfica de valors
Tema 4: Estadística i atzar
Les fraccions Sisè B curs
Problemes prova individual
ELS NOMBRES ENTERS.
Resolució de problemes algebraics
Problemes prova individual
Una forma fàcil d'obtenir algunes fórmules
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
Potències de nombres racionals
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica SEGON CICLE PROVA INDIVIDUAL
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2011 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
TRIGONOMETRIA Conceptes bàsics: Triangle (tres costats i tres angles)
Termes i expressions algebraiques
Son mamífers, vertebrats i herbívors.
XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012
Matemàtiques 3er E.S.O..
Classificarem la prova en 3 categories:
PARC DEL LABERINT D’HORTA
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
Quan la calculadora són els dits: Càlcul mental i “digital”
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Tema 7: GEOMETRIA 3. Figures Planes
Els Políedres.
L’AIGUA A LA NATURA.
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Tema 5: Nombres naturals i enters
Repàs control 4: estadística i atzar
TECNOLOGIA.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMER CICLE
PERQUÈ LA NOSTRA SABATA TÉ UN NÚMERO!!
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Problemes que es poden resoldre amb equacions
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
Classificarem la prova en 3 categories:
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
EL QUADRAT LES MARIETES.
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
El SEGUIMENT DE COMPLECIÓ
(del conte Momo, Michael Ende, 1973)
CABREM TOTS AL GIMNÀS?.
Transcripción de la presentación:

OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL 14 – 16 ANYS TORREBLANCA, 10 DE MAIG

1.-En un hort hi ha plantades 70 oliveres, la qual cosa correspon al 40% del poblat d’arbres. El propietari planta 20 oliveres més i 30 ametllers. Quin és el percentatge que correspon a les oliveres després de la plantació? 1.- Abans de la plantació dels arbres nous tindrem que si 70 arbres corresponen al 40%, el 100% dels arbres són: Per tant hi ha plantats (175-70=) 105 arbres que no són oliveres. Després de la plantació hi haurà (70+20=) 90 oliveres i (105+30=)135 arbres que no ho són, que fan un total de (90+135=) 225 arbres. Per tant el percentatge d’oliveres després de la plantació és:   Després de la plantació el percentatge d’oliveres continua sent del 40%

2.- En aquest calendari mes de març qualsevol tens marcat un quadrat 3x3. a.- Calcula, en valor absolut la diferència entre el producte de les dates dels vèrtexs oposats b.- Tria un altre quadrat i repeteix el càlcul c.- S’obtindrà el mateix valor en qualsevol altre quadrat 3x3? Justifica-ho fent ús de l’àlgebra.

2.- a.- b.- x x+1 x+2 x+7 x+8 x+9 x+14 x+15 x+16 c.- Qualsevol quadrat 3 x 3 es pot representar com la taula del costat D’ella tenim:

3. - Tenim 19 peses diferents de 1gr, 2 gr, 3 gr,. , 19 gr 3.- Tenim 19 peses diferents de 1gr, 2 gr, 3 gr, . . . , 19 gr. Nou d’elles són d’acer, nou de bronze i una és d’or. Sabem que el pes total de les peses d’acer és 90 gr. major al pes de les de bronze. Calculeu el pes de la pesa d’or. 3.- Una manera de que es compleixca el requisit de l’enunciat es que les peses de bronze siguen les 9 primeres i les d’acer les 9 últimes A mes, aquesta és l’única que compleix el requisit: Si alguna peça de bronze pesara mes de 9 gr, la diferencia de l’enunciat seria mes petita que 90. D’aquesta manera, la peça que es d’or es la de 10 gr

Hi ha una manera més formal de resoldre el problema: Les peses són de 1 , 2 , 3 , . . . , 19 gr. Així el pes total serà: a  pes total de les 9 peses de bronze. a+90  pes total de les 9 peses d’acer. b  pes de la pesa d’or El pes mínim de les 9 peses de bronze serà El pes màxim de les 9 d’acer: Aleshores la pesa d’or

4.- L’hipotenusa del triangle que forms el tall es, segons Pitagores 4.- Deu cartrons quadrats de 3 cm de costat es tallen per una recta, com indica la figura. Després dels talls es tenen 20 peces: 10 triangles i 10 trapezis. Construïu un quadrat amb les 20 peces sense superposicions ni forats. 4.- L’hipotenusa del triangle que forms el tall es, segons Pitagores El quadrat ha de tindre 90 cm2 de superfície, per tant el seu costat haurà de mesurar cm, és a dir 3 vegades la mesura del costat inclinat del trapezi. Aquesta és la clau per a la construcció. La resta és muntar un puzle:

5.- Operant l’expressió obtenim: 5.- Trobeu un número natural n de manera que 222 + 225 +2n siga un quadrat perfecte 5.- Operant l’expressió obtenim: 222 + 225 +2n = 222 (1 + 8 + 2n-22 ) El número sera un quadrat perfecte sii el claudator es un quadrat perfecte, perque aleshores 222 + 225 +2n = 222 ·u2 = (211 ·u)2 Es a dir el claudator pot valdre 16, 25, 36, ...(un quadrat perfecte més gran que 9) Si val 16 tenim 9 + 2n-22 = 16  2n-22 = 7  IMPOSIBLE Si val 25 tenim 9 + 2n-22 = 25  2n-22 = 16 = 24  n-22 = 4  n = 26