Cómo diseñar objetivos de aprendizaje en unidades temáticas y cómo verificar su logro Dr. Blair Bateman Brigham Young University.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Spanish One Language Objective: Topic: Class: Content Objective: Day one Language Objective: Topic: Class: Content Objective: Day One Present Tense: -ar.
Advertisements

This is an interactive presentation
How to form the Present Progressive Tense
Las Palabras Interrogativas
El pretérito The Preterite
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Objetivos 1.To revise car parts 2.To learn how to describe something you were doing when… 3.To learn key phrases for describing an accident 4.To create.
ALC 63 jueves el 7 de enero Please have your verb flash cards on your desk.
El mandato afirmativo (tú)
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
El 6 de septiembremartes Calentamiento El objetivo de hoy Los estudiantes van a poder preguntar Como te llamas? Y contestar la pregunta usando vocabulario.
Module 1.4 pp12,13 La fecha de hoy: ________________________.
The Imperfect Tense: -Ar Regular Verbs
Palabras afirmativas y Negativas
The Present Tense of tener (to have)
8 th Grade Midterm Study Guide Complete the think-tac-toe that will help you prepare for your midterm. The tasks that you complete must create a tic- tac-toe,
Ver una obra de Shakespeare Mirar las estrellas
The Present Tense of ir (to go)
Español 1 el 30 de agosto. Bell Dinger – el 30 de agosto
Expresiones Lección 1 Hola, ¿qué tal? = Hi, hows it going?
These are my books. Those are yours. I saw their car in the garage. Have you seen ours? I ate my cookie yesterday. Did George eat ______? We went to our.
Los interrogativos.
Hoy es lunes, el 31 de octubre de I can… Correctly pronounce Halloween vocabulary. Explain the origin of Halloween and the role those origins play.
Español 1 El 15 de octubre de 2012 Entrada: Pronouns[en el libro importante] Answer the following questions in complete sentences in English: 1.What is.
¡Tengo que Empacar! Tener que y la ropa. Student Learning Outcome(s) At the end of this lesson, I can: YO PUEDO… Select the appropriate vocabulary to.
A Comer Vamos a Poner la Mesa.
más con la ropa y tener que el tiempo de la playa y de las montañas
Repaso del vocabulario, y más descripción
The Future Tense. In the past…to the future In Spanish 1 and 2, we used an easy way to talk about the future tense… ¿recuerdas? IR + A + INFINITIVE voyvamos.
¿ Que día es hoy? Hoy es lunes ¿ Cual es la fecha de hoy? Hoy es el 26 de septiembre ¿ Cual es tu clase favorita? Mi clase favorita es… BELL RINGER.
Señorita Murano profesora entrenadora hermana hija amiga atleta.
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
WRITING A SPANISH ESSAY BY MRS. MAYER, SPANISH GRADE 7, RDMS.
El catorce de noviembre de dos mil once La lección de lunes: los infinitivos Tener + que + infinitive (to have to…) Deber + infinitive (to must…) Esperar.
Español 1 18 y 19 de septiembre de Escribe los meses que combinan con las estaciónes. (Write the months that match with the seasons.) El otoño-
ALC 79 Miércoles el 19 de enero. objetivo Yo puedo identificar el vocabulario nuevo con actividades diferentes. Yo puedo hacer 24 tarjetas de memoria.
*TAKE OUT YOUR HOMEWORK* Objective: – I can prepare to demonstrate my knowledge of estar, ir + a + infinitive, ir + a + location Vocab/Ideas: – Ir + a.
Spanish Ia (Final Exam) Crossfire Initial Activity 1. Brief notes on tener... (or review if you have received them already!) Tener---formas Tener.
4.2 Vocabulary Start. Initial Activity ¿Adónde vas? Voy a la/ al … Iglesia Escuela Banco Templo Piscina Correo (post office) Galeria Cine Teatro Clase.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Los verbos de deber, necesitar, querer, y poder
Regular –ar verbs Hablo Trabajamos Practica Tocas Pasean Estudiáis Pasa Nadan montamos patináis canto alquilas Toma Regresan.
el plato-plate el tenedor-fork la cuchara-spoon el cuchillo-knife el vaso-cup la servilleta-napkin la cuenta-bill.
La campana (Write Everything!!!!) 1.What is an example of a stem-changing verb? 2.¿Cómo conjugas el verbo pedir en todas las formas? 3.¿Qué significa el.
Haz Ahora – lunes el 3 de marzo 2014 Use SER »A: ¿Juan ___ muy deportista, no? »B: Si, practica muchos deportes. Pero no ____ artística. »A: Verdad. Pero.
Describe the people or things below using the correct forms of the verb SER and the adjectives provided. EX: profesoras de matemáticas / divertido. Las.
Haz Ahora Combine the two sentences to form a single sentence with a reciprocal verb. 1.Yo ayudo a mi madre a hacer la cama. Mi madre me ayuda a hacer.
HAZ AHORA / DO NOW Responde en frases completas: Por ejemplo: ¿Qué te gusta más, nadar o esquiar? Pues, me gusta más nadar. Pues, no me gusta ni nadar.
Time expressions.
Animals of the Sea (Animales del Mar) Lauren Blow.
Warm Up, el jueves, el 30 de agosto
¿Qué haces si estás atrapado/a en un edificio en llamas? Usa 3 términos de vocabulario.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
Español la memoria (1): cómo trabajarla bien. Hoy vamos a… mirar escucharpensar hablar memorizar.
Bellwork Think about your day to day language, the things you talk about. How much of it is about the things you like to do? Write a short paragraph discussing.
You don’t have to pick up your textbooks. They are under your desks. Find the errors in the following dialogue. You may use your book. -Manuela: Buenas.
Calentamiento Write the answers to the questions in SPANISH
Tener. Regular Verb A regular verb will follow a pattern for conjugation. Pattern: Stem + endings.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
First Grade Dual High Frequency Words
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Spanish Class Mrs. Rogers. Origin 9 de noviembre de 2016
1.12 Repaso 2 de septiembre.
Quasimodo: Prepárate para la prueba.
Regular –ar (present tense)
Transcripción de la presentación:

Cómo diseñar objetivos de aprendizaje en unidades temáticas y cómo verificar su logro Dr. Blair Bateman Brigham Young University

Objetivos: Ejemplos buenos y no tan buenos Objectives Bell work: Fill-in-the-blank handout on reflexive verbs Correct bell work Explain reciprocal reflexive p. 119 Activities A & B p. 120 in pairs Game: Piccionario w/vocab from chapter

Objetivos: Ejemplos buenos y no tan buenos Objectives Familiarize students with food products in Argentina, the way their supermarkets are set up, and the way prices are written. Objectives: Students will be able to... Understand and interpret two authentic Argentine websites List typical products in an Argentine supermarket Compare Argentine products with those sold in U.S. supermarkets Write prices correctly in Spanish Demonstrate understanding of advertising used by Argentine supermarkets by producing their own supermarket advertisement

Objetivos buenos… No tan bueno Learn the present tense of regular – ar verbs. Practice listening comprension. Watch a video about las posadas in Mexico. Mejor Students will be able to use the yo form of regular present tense –ar verbs to tell what they do in their free time. Students will be able to correctly write down the phone numbers that callers left on a Spanish answering machine. Students will be able to describe the tradition of las posadas using key vocabulary such as peregrinos, posada, villancicos, piñata. Especifican lo que los estudiantes deben saber y ser capaces de hacer al final de la lección. Son lo suficientemente específicos para poder evaluar fácilmente lo bien que se han logrado.

De Las aventuras de Alice en el país de las maravillas Alice:Cheshire Puss, would you tell me, please, which way I ought to go from here? Cheshire Cat:That depends a good deal on where you want to get to. Alice:I dont much care where Cheshire Cat:Then it doesnt matter which way you go. Alice:so long as I get somewhere. Cheshire Cat:Oh, youre sure to do that, if you only walk long enough.

Tipos de objetivos Objetivos comunicativos Objetivos lingüísticos Objetivos de contenido Objetivos culturales

Objetivos Comunicativos Las tareas o funciones linguísticas que los estudiantes van a aprender. Students will be able to order a meal in a restaurant. Students will be able to describe their morning routine as they prepare for school.

Objetivos Lingüísticos Los conceptos gramaticales y el vocabulario que los estudiantes van a aprender. Students will be able to give affirmative and negative commands in the tú form. Students will be able to use the preterite and imperfect to relate a humorous experience.

Objetivos de Contenido El material académico o temático que los estudiantes van a aprender. Students will be able to locate the countries of Central America on a map. Students will be able to identify animals that live in the rain forest.

Objetivos Culturales Los productos, las prácticas y las perspectivas culturales que los estudiantes van a aprender. Students will be able to compare and contrast eating habits in Spain and the U.S. Students will be able to discuss the cultural perspectives associated with the Día de los muertos in Mexico.

La evaluación del aprendizaje La evaluación eficaz... Concuerda con los objetivos de la lección o unidad, permitiendo verificar si se han cumplido los objetivos propuestos (es decir, si los estudiantes han aprendido lo que se pretendía) Image: José A. Warletta

Tipos de evaluación

Ejemplos de evaluación Objetivo Students will be able to use the yo form of regular present tense –ar verbs to tell what they do in their free time. Students will be able to correctly write down the phone numbers that callers left on a Spanish answering machine. Students will be able to describe the tradition of las posadas using key vocabulary such as peregrinos, posada, villancicos, piñata. Evaluación Observe students as they describe their free-time activities to their partner. Verify that students wrote down the phone numbers correctly. Have students write a paragraph about las posadas using the vocabulary words listed; give points for content and correct use of vocabulary.

Listas (checklists) Comprueban si los estudiantes pueden hacer o han hecho algo (sí / no) YesNo Tells interviewees gender, age, birthplace, and occupation Explains how and when interviewee immigrated to Utah Describes at least one challenge the interviewee face Describes how interviewee maintains a connection to his/her culture Speaks for a minimum of 3 minutes. Turns in written version of interview summary. Exemplo: Entrevista con una persona hispánica en Utah

Matrices de valoración (rúbricas) Especifican los criterios a evaluar al llevar a cabo una tarea Utilizan una gama para medir el rendimiento de los alumnos en cada criterio Especifican lo que constituye un desempeño excelente en cada criterio (y en algunos casos, un nivel medio e inferior de rendimiento) Rúbrica para examen oralPoor Excellent Pronunciation: Correct sounds; stress on correct syllables; acceptable accent Vocabulary: Correct use of words and expressions for task Grammar: Correct use of language rules studied so far Task Performance: Overall ability to accomplish task