La il·lustració i la filosofia de Kant

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

El pensament d’Immanuel Kant.
El pensament de Descartes.. 1. Precedents. La Revolució Científica basada en l’Experiència Sensible i la Matemàtica. La necessitat d’un Mètode per a la.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
UNITAT 10 KANT I L’IDEALISME ALEMANY.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
La filosofia de Descartes i el racionalisme modern
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
La filosofia alemanya del segle XIX
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
La il·lustració i la filosofia de Kant
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Història i Cultura de les Religions
Síntesi (ordenació i unificació)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
El pensament de Hume..
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
La filosofia de la il·lustració
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Resum del seu pensament
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

La il·lustració i la filosofia de Kant Unitat 8 La il·lustració i la filosofia de Kant

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.1. Les claus per entendre la filosofia de Kant Immanuel Kant (1724-1804) Neix a Königsberg (Prússia oriental) en una família humil. Va treballar de professor a la universitat de la seva ciutat . Malgrat que mai es va moure d’aquesta, estava al dia de tots els avenços filosòfics i científics de la seva època . Va viure sota el govern de tres monarques il·lustrats (Frederic Guillem I, Frederic II el Gran i Frederic Guillem II) però amb l’últim va patir la censura de les seves idees sobre la religió. Va defensar la llibertat de pensament i criticar les arbitrarietats del despotisme il·lustrat. Biografia Pàgina 268

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.1. Les claus per entendre la filosofia de Kant Les influències en la seva formació El pietisme Moviment religiós de renovació cristiana protestant: “Viure com a cristians” significa que allò que és important és l’actitud i el sentiment religiós i no el sotmetiment a les organitzacions eclesiàstiques i els dogmes. Rebuig dels ritus i les pràctiques religioses. Influeix en la seva concepció de la religió i de l’ètica. La metafísica racionalista de Christian Wolff Aquest deixeble de Leibniz va marcar la seva formació i aspiració filosòfica primera. M. Knutzen el va encaminar cap a l’estudi de les matemàtiques, la física i la metafísica. Els il·lustrats francesos i anglesos Influït per la lectura de Rousseau (en la seva concepció de l’educació i els drets de la humanitat) i admirador de la revolució francesa. La filosofia de Hume Li va provocar un replantejament de la seva posició racionalista inicial en “despertar-lo del somni dogmàtic”. Pàgina 279

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.1. Les claus per entendre la filosofia de Kant El projecte kantià El camp de la filosofia pot reduir-se a tres preguntes que es poden condensar en una: Pàgina 279 Què és l’ésser humà? Què puc conèixer? Objectius: - Establir: a) Els principis des dels quals és possible un coneixement científic de la naturalesa. b) Els límits dins dels quals és possible aquest coneixement. Disciplines: Teoria del coneixement, metafísica, ciència. Obres: - Crítica de la raó pura (1781). - Prolegòmens a tota metafísica futura (1783). Què he de fer? - Establir i justificar: a) Els principis de l’acció i b) Les condicions de la llibertat. Ètica, moral. - Crítica de la raó pràctica (1788). - Fonamentació de la metafísica dels costums (1785). Què puc esperar? a) Projectar el destí últim de l’ésser humà i b) Les condicions i possibilitats de la seva realització. Història, religió. - Crítica del judici (1790). - La religió dins dels límits de la mera raó (1793). - La pau perpetua (1795).

“Crítica de la raó pura” 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.2. L’origen i la constitució del coneixement Què puc saber ? Els objectius i els pressupòsits de la Crítica de la Raó Pura Es proposa trobar una síntesi respecte del problema del coneixement a partir de la reinterpretació de diferents elements del racionalisme i l’empirisme. Desenvolupa un nou mètode: transcendental o crític. Pàgina 281 “Crítica de la raó pura” Ús pur o teòric: coneixement de fets Ciència (coneixement de la naturalesa). Metafísica (quan pretén conèixer més enllà de l’experiència). Instrument del coneixement (TdC). Anàlisi en dos sentits: Crític: Què podem conèixer? Determinar els límits del coneixement humà. Contra el dogmatisme del racionalisme (fe cega en la raó: en la possibilitat de conèixer i demostrar l’existència dels objectes de la metafísica: Déu, món, ànima). → Destruir les pretensions injustificades de la raó en el coneixement i eliminar les inacabables disputes metafísiques. Transcendental: Com és possible el coneixement? Determinar les condicions de possibilitat del coneixement. Contra l’escepticisme de l’empirisme (la idea de que no és possible obtenir cap coneixement universal i necessari a partir de l’experiència). → Descriure en què consisteix l’ús correcte de la raó i fonamentar el coneixement científic.

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 2 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.2. L’origen i la constitució del coneixement Els objectius Fonamentació del coneixement científic (un coneixement universal i necessari però extensiu a diferència de Hume). Respondre a la pregunta: És possible la metafísica com a ciència? On per: Metafísica entén el model racionalista de Wolff. Ciència entén el model newtonià (un conjunt de proposicions o judicis). Comparació entre la ciència i la metafísica tradicional La metafísica està en inferioritat respecte de la ciència perquè: La ciència progressa i en la metafísica es continuen debatent les mateixes qüestions des dels inicis de la filosofia. Els científics es posen d’acord respecte a les seves teories i conclusions, en canvi, els metafísics mai acorden res i estan en desacord continu. Objectiu: Pot constituir-se la metafísica amb el mateix rigor que la ciència? Com que la ciència és un conjunt de judicis, el camí a seguir serà: Quins són els tipus de judicis característics de la ciència. Quines són les condicions de possibilitat d’aquests. Comprovar si es donen o no a la metafísica. Pàgina 282

Universals i necessaris 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.2. L’origen i la constitució del coneixement L'anàlisi dels tipus de judicis Objectiu: analitza els diferents tipus de judicis per esbrinar quins són els característics de les ciències. Pàgina 284 Ampliïn o no el nostre coneixement Com coneixem la seva veritat? Exemple: “Tots els cossos són extensos” ANALÍTICS No amplien el nostre coneixement El P està comprès en el S Són no extensius o explicatius A PRIORI Amb independència de l'experiència Basats en el principi de no contradicció Són universals i necessaris Exemple: “Alguns cossos són pesants.” SÍNTÈTICS Si amplien el nostre coneixement El P no està comprès en el S Són extensius A POSTERIORI Depèn de l'experiència El P pot ser negat del S sense contradicció Són particulars i contingents Universals i necessaris Extensius Exemple: “La recta és la distància més curta entre dos punts” SINTÈTICS A PRIORI José Vidal González Barredo