Capítulo 4 Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. ¡A la mesa! Dicho y hecho Ninth edition.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
This is an interactive presentation
Advertisements

Capítulo 4 ¡A la mesa! Media-Enriched PPTs Dicho y hecho Ninth edition
In English, the equivalent is “to like”
Las Palabras Interrogativas
Gusta, again! Earlier in the course, we saw how to express likes and dislikes about activities, i.e., gusta + a verb. In this slide show, we are going.
-AR, -ER and –IR Verbs.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Unidad 4 Etapa 3.
Spanish 2-2 By: Thomas Hanrahan Jasmine Lee. The verb ir Ir means to go Yo form: voy Tú form: vas Ella usd. Él form: va Nosotros form: vamos Vosotros.
en el desayuno for breakfast el yogur n yogurt el cereal n cereal.
El verbo IR To go. El verbo IR The verb IR means to go. The verb IR means to go. The verb IR is irregular in the present tense. The verb IR is irregular.
Las comidas. El desayuno Breakfast El pan tostado.
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i,
“Querer” and Stem-Changing Verbs
¡A la mesa! Capítulo 4 Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
STEM-CHANGING VERBS & NÚMEROS & INTERROGATIVOS (QUESTION WORDS)
Asking Questions Interrogativos Cap. 4A Sra Spampinato.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Stem Changing Verbs P A The stem of a verb is… Some examples of stem-changing verbs are… All stem-changing verbs have the following in common…
Los objetos directos página 212 ¿Qué es un objeto directo? o o A direct object is the person or thing receiving the action of the verb. Ejemplos o Pongo.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
You’ve already learned how to use interrogative words and phrases
Hagan Ahora ¿Qué te gusta hacer?.
GUSTAR Literally, the verb gustar means to be pleasing We translate this as to like We do not conjugate gustar in a traditional way (we use object pronouns.
Jeopardy Vocab 2ExpresateCommands Direct Objects Commands w/ D.O. Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Final Jeopardy.
Definite Articles ___el chico __la_tarea ___los__papeles ____las_lecciones exceptions __el__mapa ___el_día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
Definite Articles ___ chico ___tarea _____papeles _____lecciones exceptions ____mapa ____día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
0 1 Capítulo 3A Tarjetas de vocabulario By: Malinda Seger Coppell High School Coppell, TX By: Malinda Seger Coppell High School Coppell, TX.
1.Look at the following grid of words. 2.Try to make 4 groups of words, each of which are related to each other in some way. 3.Give each group a name.
Venezuela, Colombia, Ecuador, Peru, and Bolivia form a region of contrasts, with mountains and lowlands, rain forests and deserts, immense wealth and.
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue
The Present Tense of ir (to go)
Direct and Indirect Object Pronouns
Hazlo ahora el 20 de marzo Objetivo: SWBAT identify and use drink vocabulary. On your hazlo sheet, write down five foods you see in the picture on the.
¿Qué? = What ¿Quién? = who ¿Quienes? = who ( pl. subj) ¿Cuándo? = when ¿Dónde? = Where ¿Por qué? = why.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Asking Questions Español I - p. 184.
3.4 Present tense of tener and venir Tener (to have) Venir (to come) (de/a) Forms and uses of two common irregular present tense verbs.
ANTE TODO It is a misunderstanding to think that ¿Qué? always translates as What?, and that ¿Cuál? and ¿Cuáles? always translate as Which? ¿Qué? and ¿Cuál?
Gramática 3.1 Gustar with infinitives Pronouns after prepositions
El verbo gustar. The verb gustar is used to talk about things that you or someone else likes to do. Gustar translates to ____ is pleasing to me in English.
Unidad 3, Lección 1 Español I Tema: We LIKE gustar Essencial Question: How do I use the verb gustar to talk about what people do and do not like?
Los interrogativos.
Capítulo 4A- Apuntes #2 Interrogativos.
Jeopardy Stem- changers
Gustar y los sujetos. So far, we have seen the phrases: Me gusta correr. – I like to run. Te gusta bailar. – You like to dance. Le gusta comer. – He likes.
Los interrogativos.
LA GRAM ÁTICA EN ACCIÓN 2 THE VERB GUSTAR, ¿POR QUÉ?, PORQUE, AND DE ¿Por qué? Porque es tu cumplea ños. A e llos les gustan las fiestas. Me gusta mucho.
To remember some words for food and drink To say what foods you like to eat and drink.
Unidad 3.1. To talk about foods and beverages To ask questions To say which foods you like and dont like Use interrogative words Use the verb gustar with.
Forming questions Grammar Essential 1.
Stem-Changing Verbs a.k.a. Shoe Verbs.
¿Q UÉ TE GUSTA HACER ?. H ACER AHORA Translate the following sentences from English to Spanish. 1. Juan reads magazines every day. 2. She plays in a band.
Gramática Stemchangers o-ue, e-ie. Stem-changing verbs A stem-changer has a change in the vowels in the stem. This change occurs in every form EXCEPT.
El verbo VER = “to see” Ver has an irregular yo form: veo. Otherwise it conjugates like a normal –er verb. The vosotros form doesn’t get an accent. Why?
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
Comer- to eat Yo como- I eatNosotros comemos- We eat Tú comes- You eatVosotros coméis- You all eat- Españna Él come- He eatsEllos comen- They eat Ella.
Interrogatives-Question Words Must use an upside question mark at the beginning of your question. ¿ All have accents. Do not use in your answer. They.
Apuntes el 6 de enero El plural de los sustantivos (Pluralizing Nouns) When pluralizing most nouns in Spanish, simply add an –s to the end of the word.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
Tener, ir, and verbs with infinitives Exprésate 1-2.
Yo tú usted él ella nosotros nosotras ustedes ellos ellas GC 1: Los pronombres.
UNIDAD 2 LECCIÓN 1 Español 1 – Doctora Tartaglione.
Objetivo: What are affirmative and negative words we can use to express ourselves? Hagan Ahora: Write sentences to express which of your friends or family.
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
Gustos y Disgustos Aversiones.
¿Qué te gusta hacer?.  Talk about activities  Tell where you are from  Say what you like and don’t like to do.
La comida.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Question words Sra. Kemp Directions: 1.Click on Slide Show on the tool bar. Then, click on From beginning. 2.Click to move on to the next flashcard. 3.Look.
Transcripción de la presentación:

Capítulo 4 Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. ¡A la mesa! Dicho y hecho Ninth edition

Así se dice ¡A la mesa! Las comidas y las bebidas Capítulo 4 Capítulo 4 ¡A la mesa! Cultura México Las comidas en el mundo hispano Así se forma The verb gustar Stem-changing verbs Counting from 100 and indicating the year Interrogative words (A summary) Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se dice: ¡A la mesa! Necesitamos fresas. Vamos a comprar un kilo. ¿Cuánto cuestan? ¿Qué desea, señor? Voy a preparar arroz con pollo esta noche. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Mercado Central las bananas/ los plátanos las manzanas las uvas las naranjas las peras las cerezas los limones las piñas las fresas los melocotones/ los duraznos las sandías el pescado la langostalos camarones el jamón el pollo la carne de res la salchicha/ el chorizo el ajo el bistec la carne de cerdo/puerco la chuletas de cerdo/puerco las papas/ las patatas las cebollas el maíz la lechuga los tomates las zanahorias el brócoli las judías verdes los guisantes Así se dice: ¡A la mesa! ¿Cuánto cuestan? ¿Qué desea, señor? Voy a preparar arroz con pollo esta noche. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Necesitamos fresas. Vamos a comprar un kilo.

Así se dice: ¡A la mesa! Answer the questions based on the drawing. ¿Dónde están estas personas? ¿Qué come Juanito, una fresa o una cereza? ¿Qué compra la señora con el vestido blanco, uvas o cebollas? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. (Go to section Preguntas de comprensión in the Instructors Edition for more questions.)

Gustar What pleases you?

Así se forma 1: The verb gustar Spanish expresses likes and dislikes with the verb gustar, which literally means to be pleasing (to someone). Spanish English Literal Translation Me gusta el helado. I like ice cream. (Ice cream is pleasing to me.) ¿Te gustan las fresas? Do you like strawberries? (Are strawberries pleasing to you?) No le gusta tomar vino. He doesnt like to drink wine. (Drinking wine is not pleasing to him.) Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

¿Te gusta la foca?

The verb gustar Person(s) + gusta/gustan + thing(s) liked who like me te le nos les Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. gusta el helado la fruta comer (activity: its really El comer.) las uvas las fresas los camarones gustan

The verb gustar Important things to remember about gustar: The definite article is used with the thing(s) liked: Me gusta el helado. Me gustan las fresas. If what is pleasing is an activity, use singular form gusta with the infinitive (-ar, -er, -ir form) of the appropriate verb: Nos gusta comer. Les gusta cenar en restaurantes y asistir a conciertos. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Other important points to remember about gustar: To clarify the meaning of le and les, add a + person: A Pedro, a ella, etc. Pedro y Ana toman el desayuno juntos. A Pedro le gusta tomar café, pero a ella le gusta tomar té. For emphasis, add a mí, a ti, a usted, a nosotros, etc. A mí no me gustan los camarones. To follow up with a question, use ¿Y a ti?, ¿Y a usted?, ¿Y a él?, etc. ¿Te gustan las fresas? No, no me gustan. ¿Y a ti? The verb gustar Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice the verb gustar Complete these dialogues. ¿Te _____ las fresas? Sí. También ___ _____ el helado de fresa. ¿A usted ___ _____ leer? Sí, ___ _____ las novelas de misterio. ¿Qué te _____ más, la carne o el pescado? ___ _____ más el pescado. ¿A ustedes ___ _____ cocinar? Sí, ___ _____ mucho cocinar. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice the verb gustar Complete these statements and questions: ¿Te _____ el café con leche? A mí ___ _____ las legumbres. Ana, ¿___ _____ este suéter? ¡A nosotros no ___ _____ hacer la tarea de francés! A mi hermana y a mí ___ _____ mucho bailar. A mis primos y a mí siempre ___ _____ almorzar en la universidad. ¿A usted ___ _____ las telenovelas? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Cultura: México Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se forma 2: Stem-changing verbs Stem-changing verbs have the same endings as regular -ar, -er, and -ir verbs. But they have a different stem in all persons except nosotros. (think NO! for NOsotros. NOsotros is NOrmal. The stem is the part of the verb that remains once you take off the -ar, -er, or -ir endings. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Stem-changing verbs: There are 3 categories. e ie quieroqueremos quieresqueréis quierequieren o ue querer to want, to love quer- quier- dormir to sleep dorm- duerm- duermodormimos duermesdormís duermeduermen e i pedir to ask for ped- pid- pidopedimos pidespedís pidepiden preferir to prefer entender to understand pensar to think almorzar to have lunch poder to be able, can volver to return, go back servir to serve, to be good (for something) Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Complete these questions and statements with the correct form of the verb in parenthesis. ¿Qué _____ (servir) ustedes aquí? ¿Qué _____ (pensar) tú de esto? Yo nunca _____ (dormir) más de 7 horas. ¡Nosotros nunca _____ (dormir) menos de 8 horas! Samuel, ¿_____ (entender) lo que dice ella? ¡Qué lástima! Yo no _____ (poder) ir al baile porque tengo que trabajar. Nosotros no _____ (poder) viajar mucho porque tenemos niños pequeños. Practice stem-changing verbs Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Complete these questions and statements with the correct form of the verb in parenthesis. Esto no _____ (servir). Está roto (broken). ¿A qué hora _____ (volver) tú por la noche? Hay helado y pastel. ¿Cuál _____ (preferir) tú? Ellos nunca _____ (pedir) café en el desayuno. ¿A qué hora _____ (almorzar) ustedes? Nosotros _____ (poder) almorzar en mi casa. Yo no _____ (querer) cocinar esta noche. Practice stem-changing verbs Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

los huevos el tocino/ la tocineta el pan (tostado) la mermelada el cereal la sal y la pimienta la leche la mantequilla el té la sopa el aceite las aceitunas el vinagre la ensalada la hamburguesa las papas fritas el café la crema el azúcar el jugo/el zumo (Esp.) el sándwich/ el bocadillo (Esp.) el refresco la cerveza el vino el pastel el agua las galletas el hielo el helado el queso la torta Así se dice: Las comidas y las bebidas Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Cultura: Las comidas en el mundo hispano El desayuno hispano es normalmente entre las 6 y las 9 de la mañana. Comparado con el desayuno tradicional estadounidense, el desayuno hispano es muy ligero (light). El almuerzo, generalmente es entre la 1 y las 2 de la tarde y es la comida más fuerte (largest) del día. El almuerzo puede incluir una ensalada, sopa, arroz o verduras, carne o pescado y postre. En algunos países, a las 4 o a las 5 de la tarde es común comer la merienda, que consiste en café o té, leche, galletas, pastel o un bocadillo. Generalmente, los hispanos cenan más tarde que los estadounidenses, pero es una comida más ligera. La cena hispana típicamente es entre las 8 y las 9 de la noche, y en España puede ser incluso más tarde, entre las 10 y las 12 de la noche. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se forma 3: Counting from 100 and indicating the year In Hispanic countries, prices of meals and of everyday items are often expressed in thousands of pesos, colones, and so on. Therefore, it is important to become accustomed to understanding and using numbers over 100. cien100 ciento uno/a101 doscientos/as200 trescientos/as300 cuatrocientos/as400 quinientos/as500 seiscientos/as600 setecientos/as700 ochocientos/as800 novecientos/as900 mil1,000 dos mil2,000 cien mil100,000 doscientos mil200,000 un millón (de + noun)1,000,000 dos millones (de + noun)2,000,000 Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Counting from 100 and indicating the year Cien is used before a noun or as the number 100 when counting. Ciento is used with numbers 101 to 199. Hay cien estudiantes en la clase. Sólo tengo cien pesos. Cien, ciento uno… La torta cuesta ciento un pesos. In Spanish (as in English,) there is no y between hundreds and a smaller number. 205 (two hundred and five) = doscientos cinco doscientos y cinco Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

In writing numbers, Spanish commonly uses a period where English uses a comma, and vice-versa. English: $121, = Spanish: $ ,50 (you can impress me by remembering this. Years above 1000 are not broken into two-digit groups as they are in English. This WILL be on the test!!! 1971 (nineteen seventy one) = mil novecientos setenta y uno diecinueve setenta y uno When the numbers modify a noun, they agree in gender. Trescientos alumnos y quinientas alumnas (This will NOT be on test) Counting from 100 and indicating the year

Practice Counting from 100 and indicating the year Say these amounts and years: , , , , , , ,000, Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se forma 4: Interrogative words (A summary) ¿Qué?What? (definition)¿Qué frutas tienen hoy? ¿Qué quiere usted? ¿Cómo?How?¿Cómo están las fresas hoy? ¿Cuándo?When?¿Cuándo llegan las piñas? ¿Por qué?Why?¿Por qué no hay cerezas? ¿Quién? ¿Quiénes? ¿A quién / es? Who? (To/for) Whom? ¿Quién vende mariscos? ¿A quién llamas or teléfono? ¿De quién?Whose?¿De quién es? ¿Cuál? ¿Cuáles?Which (one/s)? (Identification) ¿Cuál/Cuáles prefieres?

¿Cuánto? How much? ¿Cuánto es en total? ¿Cuánta leche hay en el refrigerador? ¿Cuántos? ¿Cuántas? How many? ¿Cuántos tomates/ Cuántas peras quiere? ¿Dónde?Where? ¿Dónde está el vendedor? ¿Adónde? (One word) (To) where?¿Adónde va? ¿De dónde? (Two words) From where?¿De dónde es? Interrogative words (A summary)

Difference between ¿qué? and ¿cuál?: ¿Qué/Cuál + ser? When followed by the verb ser, use interrogative qué to ask for a definition or explanation; use interrogative cuál to ask for specific data or piece of information: ¿Qué es tu nombre? (What is your name – Irish? German? Russian? In other words, define the type of name it is.) ¿Cuál es tu nombre? (What is your name –Jim? Dave? Jeff?) ¿Qué/Cuál + verb? When followed by a different verb than ser, use interrogative qué to ask about a general choice; use interrogative cuál to ask about a choice among given options. ¿Qué quieres comprar? / ¿Cuál quieres, el rojo o el azul? Interrogative words (A summary)

Important point: when certain interrogative words appear without accents, their purpose is to connect two parts of a statement and not to ask a question. For example: Que lo que cuando porque that (notice that this is a different word from qué (what) with an accent!) what, that which (this is a noun) when because En el mercado que está en la plaza venden mariscos. In the market that is in the plaza they sell seafood. Interrogative words (A summary) Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. In English we often leave out the conjunction que: I hope you attend & I hope THAT you attend. In Spanish it must always be there: (yo) espero QUE tú asistas.

Practice Interrogative words Complete these questions with the correct interrogative word(s). ¿_____ cuestan las peras? ¿_____ kilos quiere? ¿_____ manzanas compras: las rojas o las verdes? ¿_____ estás? ¿Estás en casa? ¿_____ es ese chico que vende frutas? Es muy simpático. ¿___ ___ hora vamos al mercado? ¿_____ vuelves del viaje? ¿Mañana? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice Interrogative words Complete these questions with the correct interrogative word(s). ¿___ ___ no vienen a la fiesta? ¿Están cansados? ¿_____ de los platos prefieres comer? ¿_____ vas? ¡Hola! ¿_____ estás? ¿___ ___ son ustedes? No son peruanos, ¿verdad? ¿___ ___ hora quieren comer? Ya son las doce. ¿___ ___ vas a la biblioteca esta tarde? ¿Vas a ir sola? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.