10 gaia.- Kalitate-hobekuntzarako tresnak eta teknikak
Hainbat tresna, teknika eta metodologia daude. - Oinarrizko tresnak: langile guztientzat egokiak eta estatistikari buruzko gutxieneko ezagutza eskatzen dutenak dira: Paretoren diagrama Kausa-efektu diagrama Fluixu-diagramak Datuen estratifikazioa Kontrol- edo egiaztatze-orriak Histogramak Barreiadura-diagramak Kontrol-grafikoak
Tresna edo metodologia garatuagoak: 5Sak Kalitate-kostuak Zerbitzu-kartak Satisfakzio-inkestak (…)
Paretoren diagrama Arazo baten kausak grafikoki sailkatzen dituen teknika da. Paretoren 20-80 legetik ondorioztatzen da. Printzipio horren arabera, arazoen % 80ak kausen % 20an du jatorria. Beraz, helburua da kausa garrantzitsu horiek zeintzuk diren jakitea da, horrela neurriak eraginkorragoak izan daitezen.
Paretoren diagrama Jarraitu beharreko urratsak ondorengoak honako hauek dira: Arazoa eta kausak definitu. Azterketarako erabiliko den unitatea erabaki: kostua edo maiztasuna. Denbora mugatu (orduak, egunak, asteak). Datuak bildu eta alderatu. Diagrama marraztu. Ardatz horizontalean kausak, eta bertikalean kostua edo maiztasuna. Kausa bakoitzaren proportzioaren araberako laukizuzena marraztu. Ondoren, eskuinean proportzioen batura adierazten duen ardatza margotzea marraztea gomendagarria da. Azkenik, proportzio baturak marra baten bitartez biltzen dira.
Paretoren diagrama: adibidea
Kausa-efektu diagrama “Ishikawaren diagrama” edo –formagatik– “Arrain-hezurraren diagrama” Helburua arazo edo akats jakin baten kausa posibleak hautematea da. Analizatu nahi den arazotik abiatuta, kausa-efektua diagramak kausa posibleak motaren arabera sailkatu eta kausa mota horiekin erlazionatzen ditu. Braimstorming edo ideia-zaparrada jasa da analisi hori gauzatzeko funtsezko tekniketako bat. Kausa nagusiak diagramako “hezur” nagusietan jartzen dira, eta, aldi berean, bigarren mailako kausekin erlazionatuta agertzen dira.
Kausa-efektu diagrama Kausa nagusiak multzokatzeko hainbat irizpide har daitezke kontuan. Gehienetan hauek erabiltzen dira: - Gazteleraz “6Mak”: mano de obra, máquinas, materiales, métodos, mediciones eta medio ambiente - Ingelesez “4 Pak” ak: people, procedures, places, policies
Kausa-efektu diagrama: adibidea
Kalitate-kostuak Kalitatearen kostuak bi motatakoak dira: - eta, bestetik, beharrezko kalitatea lortzen ez denean sortzen diren kostuak. - alde batetik, zerbitzu eta produktuen kalitatea bermatzeko enpresak izaten dituen kostuak;
• Adostasun ezaren kostuak. Akatsen eraginez gertatzen direnak • Adostasun ezaren kostuak. Akatsen eraginez gertatzen direnak. Kostu horiek, era berean, honela banatzen dira: -Barne-arazoen kostuak. Produktua enpresan edo haren kontrolpean dagoen bitartean sortzen diren kostuak. -Kanpo-arazoen kostuak. Produktua entregatu ondoren sortzen diren kostuak dira. • Adostasunaren kostuak. Akatsak ekidin edo antzemateko sortzen diren kostuak. Honela sailkatzen dira: -Detekzio-kostuak. Kontrol eta ikuskatzearen kostuak dira. -Prebentzio-kostuak. Akatsak ekiditeko sortzen diren kostuak
Non sartuko zenituzke? Harrera-kontrola Produktu akastunak aldatzeko kanpainak Erabilgarriak ez diren erosketak Stock-haustura Kutsadura-isunak Bezeroen erreklamazioak ISO 9001 zertifikazioa Gaitzespenak eta urritzeak.
Enpresa baten kalitate-kostu osoa honako kostu hauen batura da: adostasun-kostuak gehi adostasun ezaren kostuak. Hau da, barne-arazoetako kostuak, gehi kanpo-arazoetako kostuak, gehi detekzio- eta prebentzio-kostuak. Jakina, detekzio- eta prebentzio-kostuak handitzean, bai kanpo- eta bai barne-arazoen kostuak txikitu egingo dira. Arazoen kosturik ez egotea ia ezinezkoa litzateke, eta, gainera, helburu horretan saiatzeak enpresarentzat prebentzio- eta detekzio-kostu oso handiak sortuko lituzke. Horregatik, enpresa bakoitzak bere kalitatearen kostu maila egokia definitu beharko du.
Zerbitzu kartak edo gutunak Zerbitzu jakin bat eskaintzen duen antolakunde batek bere bezero/erabiltzaileei begira zerbitzua ezagutarazteko eta definitzeko sortzen duen agiria da.
Bezero/erabiltzaileekin kontaktua ezartzea Zerbitzu kartak edo gutunak Helburuak Bezero/erabiltzaileekin kontaktua ezartzea Bezeroen/erabiltzaileen Itxaropenak finkatzea Zerbitzuaren kalitatea neurtzeko adierazleak ezagutaraztea Zerbitzuari buruz antolakundearen barne helburuak finkatzea Hobekuntza sustatzea Marketing eta irudi kontua
Oso kontuan izan behar diren hiru puntu: Zerbitzu kartak edo gutunak Oso kontuan izan behar diren hiru puntu: Konpromiso neurgarriak jaso behar dira Konpromiso horiek jarraipen bat izan behar dute Emaitzak ezagutarazi egin behar dira
Ohiko egitura: Misioa/Xedea Bisioa/Ikuspegia Zerbitzu kartak edo gutunak Ohiko egitura: Misioa/Xedea Bisioa/Ikuspegia Ematen diren zerbitzuen deskribapena Ordutegia Bezero/erabiltzaileen eskubideak Bezero/erabiltzaileen betebeharrak Partaidetza, iradokizunak, Kexak eta erreklamazioak Kalitate-konpromisoak Kalitate-adierazleak Araudia Kontaktu-zerrenda
Zerbitzu-karta bat osatzeko urratsak: Zerbitzu kartak edo gutunak Zerbitzu-karta bat osatzeko urratsak: Karta osatzeko batzordea osatu Zerbitzua definitu Adierazleak definitu Jarraipenerako mekanismoak definitu Antolakundean zabaldu Bezero/erabiltzailearekin osatu Ezarri Zabaldu bezero/erabiltzaileen artean Zertifikatu (e.b. A58.00 de AENOR Cartas de Servicio)
Adibidea: Zerbitzu-karta osatzeko prozedura Bartzelonako Udaletxean
Helburua: Bezero/erabiltzailearen balorazioa jasotzea Satisfakzio-inkestak edo Asebetetze-inkestak Helburua: Bezero/erabiltzailearen balorazioa jasotzea Hobetu beharreko guneak atzematea Bezero/erabiltzailearekin kontaktua Marketing/irudi kontua Adibideak