Tableau II Piet Mondrian
ÍNDEX Catalogació Anàlisi formal Interpretació Neoplasticisme Mondrian Enllaços
Catalogació Obra: Tableau II. Autor: Piet Mondrian. Cronologia: 1921. Tècnica i suport: oli sobre tela. Dimensions: 75 x 65 cm . Estil: Neoplasticisme. Localització: Max Bill, Zurich.
Composició Espai Formes Anàlisi formal Línia Llum Color
Anàlisi formal Composició 3 Retícula de línies horitzontals i verticals que es creuen perpendicularment i formen rectangles de diferents mides. Les línies no tallen totalment el quadre, sembla que surin sobre ell. Equilibri entre els colors primaris i els neutres i en la seva disposició. 3
Anàlisi formal Composició Equilibri entre els colors primaris i neutres i en la seva disposició en el conjunt.
Anàlisi formal Espai Desapareix el volum i la perspectiva i la superposicions de plans. Superfície totalment plana. Es distingeixen els plans de colors i la retícula de línies negres.
Anàlisi formal Formes Formes geomètriques estàtiques. Quadrats i rectangles de diferents mesures. Les formes geomètriques es creen a partir de línies, colors i de la suma de varies figures geomètriques.
Anàlisi formal . Formes Figures geomètriques compostes de diferents rectangles.
Anàlisi formal Formes Equilibri Inestabilitat Theo Van Doesburg: Contraposició de dissonàncies XVI, 1924.
Anàlisi formal Línia Funció de la línia: Les línies suren sobre el quadre. Separen els colors. Creen figures geomètriques.
Anàlisi formal Llum La llum està associada als colors, principalment al blanc. 9
Anàlisi formal Color Superfícies de colors plans. Colors neutres i primaris: roig, blau, groc. Els colors queden: Separats per línies. Sense tancar en l’extrem del quadre. Mondrian, tancant els colors, emfatitzava: La seva qualitat particular. La seva força de moviment òptic.
Anàlisi formal Color La tonalitat d’un color canvia aparentment, segons el color que té al costat. La funció de la línia és tancar el color per emfatitzar-lo.
Relacions amb altres obres Tema Iconologia Interpretació Significació Context històric Relacions amb altres obres
Interpretació Tema El pintor abstracte es despreocupa del tema. Els temes són les línies i les formes geomètriques.
Interpretació Iconologia L’obra de Mondrian busca allò Absolut, segons les teories Teosòfiques. L’enreixat de línies verticals i horitzontals signifiquen: Les línies verticals: Allò masculí. Allò vital. Allò espiritual i celestial. La vida. Les línies horitzontals: Allò femení. El repòs. Allò material i terrenal. La mort.
Interpretació Significació La funció de l’artista pel De Stijil es crear una obra purament plàstica. El seu objectiu era eliminar de l’art tot element accessori, per arribar a l’essència mitjançant d’un llenguatge plàstic objectiu i universal. M. H. J. Schoenmackers El interés de Mondrian por la filosofía, y en particular por los escritos teosóficos del matemático M. H. J. Schoenmackers, constituyen la raíz de la que surgió la nueva estética neoplasticista. En 1916, Schoenmackers publicó "La nueva imagen del mundo" en la que había señalado que "los dos extremos absolutos fundamentales que conforman nuestro planeta son: la línea de fuerza horizontal, es decir, la trayectoria de la tierra alrededor del sol, y el movimiento vertical y profundamente espacial de los rayos, que tiene su origen en el centro del sol". Schoenmackers caracteriza la naturaleza como poseedora de un contenido esencial, que se expresa mediante la intersección de dos fuerzas, de dos líneas: la vertical y la horizontal, que en definitiva simbolizan de forma absoluta la vida y la muerte, el día y la noche, el hombre y la mujer. Este mismo simbolismo absoluto se encuentra también en los tres colores primarios (amarillo, rojo y azul) y en los neutros (blanco y negro). A partir de estos planteamientos espirituales, Mondrian crea sus abstracciones geométricas que recrean sobre el lienzo la armonía universal pura. Para los demás artistas del movimiento "De Stijl", el reduccionismo formal de la estética neoplasticista está menos teñido de sentido místico. Para Van Doesburg la imagen abstracta es la única que tiene un valor universal, pues al quedar despojada de todo aquello que caracteriza lo individual (la forma y color naturales) manifiesta sólo la esencia que subyace en toda realidad objetiva y que define su estilo armónico: el equilibrio de fuerzas expresado por la línea y el color primario definido.
Interpretació Context històric «Els dos extrems absoluts fonamentals que conformen el nostre planeta són: la línia de força horitzontal, és a dir, la trajectòria de la Terra al voltant del sol, i el moviment vertical i profundament espacial dels llamps que té el seu origen en el centre del sol. Els tres colors principals, són el groc, el blau i el vermell. No existeixen més colors que ells». M. Shoenmaekers: La nova imatge del món, 1915 Interpretació Context històric Mondrian roman a Holanda entre 1914 i 1919, durant la I Guerra Mundial, moment en que es gesta el De Stijl. El 1915 coneix al pintor Van Doesburg. Poc després juntament amb els arquitectes Oud i Wils i l’escultor Vantongerloo, entre altres, publiquen el primer manifest (1918). Defensen una nova idea de l’art, neoplàsticisme, influenciada per l’obra del filòsof matemàtic Shoenmaekers.
Relacions amb altres obres Interpretació Relacions amb altres obres Relacions amb altres obres Vantongerloo: Composició II,1921. T. Van Doesburg: Composició, 1920.
Biografia Piet Mondrian 1872-1944 Estil Obres
Piet Mondrian Biografia Neix e 1872 en Amersfoort (Holanda). 1872-1944 Biografia Neix e 1872 en Amersfoort (Holanda). En 1911 es trasllada a Paris i s’interessa per l’obra de Picasso i Braque. Torna a Holanda en 1914 i llegeix l’obra del teòsof Schoenmaekers que influí en el pensament del pintor. En 1915 coneix al pintor Theo Van Doesburg i participa en la revista De Stijl. La col·laboració dura fins 1924. Realitza diversos projectes arquitectònics. En 1931 es va unir al grup Abstraction-Création i en 1940 s'instal·la a Estats Units.
Piet Mondrian Estil Propugna un art racional i universal. 1872-1944 Estil Propugna un art racional i universal. Utilitza la línia recta per crear divisions harmòniques. Composicions equilibrades i estàtiques Retícula de rectes ortogonals. Colors primaris i neutres. La teosofia és la base de la seva concepció pictòrica: materialitzar l’Absolut.
Piet Mondrian 1872-1944 Obres 1918 1919 1920 1921 1922 1930
Piet Mondrian Obres Quadres blancs. Quadrats i de colors. 1872-1944 Obres Composició en color B, 1917. Composició en gris , 1918. Quadres blancs. Quadrats i de colors. Línies negres. Introdueix la retícula de línies.
Piet Mondrian Obres Augmenta la dimensions dels camps del quadre. 1872-1944 Obres Composició B, 1920. Quadre 1, 1921. Augmenta la dimensions dels camps del quadre. Destaca les línies i els colors purs.
Piet Mondrian Obres Línies negres sobre fons blanc. 1872-1944 Obres Línies negres sobre fons blanc. Composició II, 1922. Composició II, 1930. Predomini del buit. El color es desplaça a la vora.
Piet Mondrian 1872-1944 Obres Maqueta per l’obra de teatre: L’Ephémère. Disseny per una biblioteca.
Context històric Característiques Neoplasticisme Artistes
Neoplasticisme Context històric 1 Les primeres avantguardes es van succeir des de principi de segle fins la II Guerra: Fauvisme (1905-1908) El pont (1905- 1913) El genet blau (1911-1914) Cubisme (1907- 1914) Futurisme (1910-1918) Dada ( 1916-1921) Suprematisme (1913-19 Constructivisme (1920-1930) Neoplasticisme (1917- 1924) Surrealisme (1925-1939) 1
Abstracció L’abstracció segueix dos camins des del: Cubisme Expressionisme L'abstracció geomètrica utilitza la simplificació i el rigor matemàtic de les formes i els colors en un ritme més estricte i una ordenació calculada. Neoplasticisme. Constructivisme. Suprematisme. L’abstracció lírica utilitza la funció expressiva i simbòlica dels colors i la relació entre ells par a manifestar emocions. L'abstracció geomètrica. L’abstracció lírica.
Neoplasticisme Característiques Es un moviment de l’Abstracció Geomètrica que es desenvolupa entre 1917 i 1924. El seu origen es gesta a partir de la revista De Stijl que va ser el seu instrument de difusió. Es caracteritzà per: L'ús de la línia recta (horitzontal i vertical). Els colors primaris i plans. Composicions asimètriques. Sentit de l’equilibri. A 1925, Van Doesburg introduí elements diagonals en les seves obres i va significà la mort del grup.
Neoplasticisme Artistes Els principals artistes van ser: Els pintors: T. van Doesburg. Mondrian. Els arquitectes: J.J.P. Oud, Rietveld. T. van Doesburg. L’escultor i pintor: Vantongerloo.
Neoplasticisme Artistes G, Vantongerloo, 1924.
Neoplasticisme Artistes Rietveld Schroder House, 1924-25.
Neoplasticisme Artistes Jacobus Johannes Pieter Oud: Casa per tres famílies, 1928.
Neoplasticisme Artistes 3 T. van Doesburg
Abstracció Suprematisme En 1915 Malevich publica el manifest “Suprematista”. 1918 1915
Abstracció Constructivisme Moviment iniciat en Rússia en 1913 per Tatlin en 1920 Gabo i Pevsner publiquen el primer manifest constructivista. Gabo: Construcció en l’espai: Diagonal, 1921-1925.
Enllaços http://cv.uoc.es/~982_04_005_01_web/fitxer/neopla.html http://www.biada.org/materies/artsdidactica/recurs_treb/fitxes/neoplast.html http://www.ideasapiens.com/textos/Arte/manifiesto%20stijl.htm http://www.arteuniversal.com/estilos+ismos+movimientos/siglo+XX/vanguardias+historicas/neoplasticismo.html# http://www.sfgb-b.ch/d/4/tgprojekt/20erJahre/Bibliothek/DeStijl/MondrianWerk.htm#1928KompRotGelbBlau http://www.documentarte.com/html/res_ca_movimiento_ficha.phtml?codigo=46 http://www.artcyclopedia.com/artists/mondrian_piet.html http://www.elinterpretador.net/16RobertWelsh-DeStijl-NuevoPanorama.htm http://www.moma.org/collection/provenance/list.html http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork?cgroupid=999999961&workid=21294&searchid=8381