13. Pasos 3.1 & 3.2 Desarrollar objetivos, indicadores y puntos de referencia EEMP Esencial fecha • lugar 1.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
Advertisements

-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
Telling Time.
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
How to Conjugate Regular –AR – Er - IR Verbs in the Present Tense.
Los verbos reflexivos Objective:
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
REFLEXIVE VERBS IN SPANISH Pregunta esencial: How do I use relfexive verbs with their pronouns to talk about what people do for themselves.
Indirect Object Pronouns Original PowerPoint was by Ms. Martin of Tri-Center Community Schools.
The imperfect tense. Look at the following 3 sentences. We ate at two every day The hotel was very big I used to live with my grandparents What do they.
Present Tense of -ar Verbs. Regular Verb Regular Verb: follows a pattern for conjugation. Pattern: Stem + endings.
Present Tense of -er & -ir Verbs. Regular Verb Regular Verb: follows a pattern for conjugation. Pattern: Stem + endings.
Present Tense of AR Verbs Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1.
¿Cuánto tiempo hace que…? You can ask when something happened in Spanish by using: ¿Cuándo + [preterit verb]…? ¿Cuándo llegaste a la clínica? When did.
Haz ahora el 27 de octubre de 2015 Complete each sentence with the correct form of ser and estar: 1.Mi cuarto ________ al lado de la sala. 2.Manuel y Fernando.
Las Palabras Interrogativas
EQUILIBRIUM OF A PARTICLE IN 2-D Today’s Objectives: Students will be able to : a) Draw a free body diagram (FBD), and, b) Apply equations of equilibrium.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Las Palabras Interrogativas
8 de febrero de 2017.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Present Tense of –ar Verbs
EspaÑol 1 Lesson 3 30 de Agosto de 2016
(How to tell time in Spanish)
Double Object Pronouns
PREGUNTAS: Questions and Question Words
15. Paso 4.1 Formalizar, comunicar e involucrar
POSSESSIVE ADJECTIVES
Monitorear, evaluar & adaptar
Getting to know you more!
7. Resumen del proceso EEMP
14. Pasos 3.3–3.5 Acciones de manejo, cumplimiento, financiamiento & finalizar el plan EEMP EEMP Esencial fecha • lugar 1.
First Grade Dual High Frequency Words
16. Revisión de la realidad ll
Las Palabras Interrogativas
Communicative Objective:
Ser y Estar To be or….to be?
PREGUNTAS: Questions and Question Words
Los números.
Recetas 3 Objetivo: Hacer preguntas Hablar sobre la comida
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
¡Con‘hoo’gación! Review of –CAR –GAR –ZAR in the preterite
Hoy es miércoles el doce de septiembre
GUSTAR –to like, to be pleasing to
Informacion PIIRS
Tengo una pregunta… Carlos está en la biblioteca. s v
Las Palabras Interrogativas
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Kindergarten Spanish High Frequency Words
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Quasimodo: Traducir Our mother is hardworking.
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Gustar, Interesar, Aburrir
Development of the concert programme
LOS VERBOS  --ar en el presente.
Setting SMART Goals If goals aren’t reachable, they aren’t worth making. All you have to do to set realistic goals is follow the SMART goals guidelines.
Welcome to PowerPoint gdskcgdskfcbskjc. Designer helps you get your point across PowerPoint Designer suggests professional designs for your presentation,
How to write my report. Checklist – what I need to include Cover page Contents page – with sections Introduction - aims of project - background information.
Astronomy has really big numbers. Distance between Earth and Sun meters kilometers This is the closest star.
Globalization Politics and the preservation of nation state.
Monitorear, evaluar & adaptar
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

13. Pasos 3.1 & 3.2 Desarrollar objetivos, indicadores y puntos de referencia EEMP Esencial fecha • lugar 1

Objetivos de la sesión Al final de la sesión usted será capaz de: Desarrollar objetivos de manejo Desarrollar indicadores y puntos de referencia con base a los objetivos Self explanatory 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 2

3.2 Indicadores y puntos de referencia We are now at Step 3. This step has 5 sub-steps. In this module we will look at 3 (i) develop management objectives, (iii) develop indicators and benchmarks. Refer to large flipchart of this on wall to keep up as reference throughout course. Show where we are in course. 3.1 Objetivos de manejo 3.2 Indicadores y puntos de referencia 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 3

Construyendo el plan EEMP DECISIONES INFORMADAS PARTICIPACIÓN VISIÓN META META We have already developed the VISION and GOALS. The next step is to add OBJECTIVES, INDICATORS & BENCHMARKS. OBJETIVO 1 OBJETIVO 2 OBJETIVO 3 INDICADOR & PUNTO DE REFERENCIA INDICADOR & PUNTO DE REFERENCIA INDICADOR & PUNTO DE REFERENCIA 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 4

Meta Meta Meta VISIÓN Problema Problema Problema Problema Objetivo This is an image of the structure of the EAFM plan after Step 3 is completed. Do not worry about the detail, just the general framework. Indicador Indicador Indicador Indicador Punto de referencia Punto de referencia Punto de referencia Punto de referencia Acción de manejo Acción de manejo Acción de manejo Cumplimiento Financiamiento 5 5 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 14. PASO 3: ACCIONES, CUMPLIMIENTO, FINANCIAMIENTO & FINALIZAR

Para este problema, ¿qué 3.1 Desarrollar objetivos Objetivo de manejo Amenaza/problema prioritario (problema central) LINK Issue to the objective. If you have carried out a problem tree analysis, it is usually the effect that become the objective. Remind participants that you develop objectives IN CONSULTATION with all possible stakeholders (refer to various stakeholder meetings/ workshops) as explained in Startup B. This process will end up with having multiple objectives. Preguntarse: Para este problema, ¿qué   quiero lograr? 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 6

¡Lo que se quiere lograr! Objetivos Alcanzable mediante acciones de manejo Objetivo de manejo Step 3.1 The objective should be a way of achieving the agreed FMU goal (agreed in step 2.3). An objective is a formal statement detailing the desired outcome of management. Need some examples of good and bad objectives. Bad objective because it is something that you can not manage through action. Trainer must have thought of some related to specific FMU issues that have come up before lunch. Good objective = clear and specific. Bad objective = too broad, ‘health’ not defined, ‘ecosystem’ not defined. objetivo de manejo = Reducir el % de peces juveniles capturados  objetivo de manejo = Mejorar la salud del ecosistema 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 7

3.2 ¿Qué es un indicador? Una medida de la condición actual en un momento en el tiempo (p. ej. temperatura, número de peces, área de manglar) INDICATORS – Measure of where you currently are BENCHMARK – What you compare the indicator to inform how well you are meeting the objective Indicators should be linked to the objective. Very often indicators are developed and data collected without considering what they can be used for and what they are to be compared against Un indicador debe estar vinculado al objetivo 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 8

Meta Objetivo Indicador Ejemplo de recursos pesqueros Rendimiento máximo sostenible de la pesquería Objetivo Reducir el % de peces juveniles capturados en la pesquería Indicador % de peces juveniles capturados por el barco o en los sitios de desembarque You have 1 goal, then there can be various objectives, each with related indicator. Elicit from participants examples of other objectives and possible indicator for this goal. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 9

Ejemplo ecológico Meta Objetivo Indicador Proteger a las especies vulnerables y en peligro Objetivo Minimizar la mortalidad de tortugas capturadas en la pesquería Indicador Número de tortugas muertas (basado en la muestra) You have 1 goal, then there can be various objectives, each with related indicator. Elicit from participants examples of other objectives and possible indicator for this goal. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 10

Ejemplo social Meta Indicador Objetivo Beneficios sociales máximos para la pesquería Objetivo Aumentar las ganancias de los pescadores Indicador Número de empleados en la cosecha / post-cosecha You have 1 goal, then there can be various objectives, each with related indicator. Elicit from participants examples of other objectives and possible indicator for this goal. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 11

Ejemplo de gobernanza Meta Indicador Objetivo Mejorar el cumplimiento y la aplicación de la ley Objetivo Fortalecer la cooperación entre las diferentes agencias de cumplimiento y apliccación de la ley Indicador Se forma un grupo de coordinación, se formulan planes de cumplimiento de varios organismos y los grupos se reúnen regularmente con minutas de acuerdos You have 1 goal, then there can be various objectives, each with related indicator. Elicit from participants examples of other objectives and possible indicator for this goal. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 12

¿Qué es un punto de referencia? Ua meta, límite o línea de base que proporciona una referencia para ser comparada con el indicador Objeto = hacia dónde se quiere ir Límite = donde no se quiere estar Línea de base = de dónde se proviene (p. ej. Objeto: Aumentar el área de manglares en un 20% para 2020) Límite: No disminuir el área por debajo del 50% Línea de base: Área de manglares en 1980 Cuando el indicador se compara con el punto de referencia, indica cuán bien está cumpliendo el objetivo A target, limit, or baseline that provides a reference for comparing the indicator Target = where you want to be Limit = where you do not want to be Baseline = where you have come from 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 13

Ejemplo simple Objetivo: Indicador: Reducir la fiebre de un paciente enfermo Indicador: La temperatura corporal del paciente Punto de referencia (en este ejemplo, un objeto): 37 grados Celsius en 2 días In this simple example, the objective is to reduce a patient’s fever. The indicator is the patient’s body temperature and the benchmark is 37 degrees Celsius. NOTE: You can combine the indicator and benchmark into one statement of the objective e.g. “Reduce the fever of a sick patient to 37 degrees in 2 days”. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 14

Ejemplo de área de manglar Línea objeto Línea límite Área de manglar Línea del indicador Punto de referencia = objeto y límite Tiempo (años) 15 This is another example but in this case we have plotted it as a time line. The indicator - mangrove areas is plotted over time. At the beginning, the indicator was above both the limit and target benchmarks (and in the green). After several years the indicator has dropped below the target (into orange). EAFM started at this time and the indicator has increased to be above the target (in the green again). Fortunately, in this example the indicator did not drop below the limit. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 15 15 210

Datos e información para los indicadores y puntos de referencia Se necesitan datos e información para los indicadores y puntos de referencia Usar los datos existentes, donde estén disponibles Reunir nuevos datos, de ser necesario Utilizar enfoques participativos, de ser posible Nota: Los datos y la información son un tema transversal. Eran necesarios para dar el alcance estableciendo los antecedentes y ahora para los indicadores y puntos de referencia Determine which data is needed to report on agreed indicators. Ensure you are collecting data on all 3 EAFM components. Use existing data (either from your own fishery/ organisation; or find out through collaboration if the data you require is already being collected by others, to avoid duplication of resources.) Tie method selection to available resources (revise design or find additional resources.) Choose methods that involve key stakeholders. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 16

Los indicadores y puntos de referencia deben seguir el modelo “SMART”… S - Específicos (en términos de cantidad y calidad) M - Medibles (fácil de medir con un costo razonable) A - Alcanzables (con los recursos existentes o un esfuerzo extra razonable) R - Relevantes (con los objetivos y flexible al cambio) T – A tiempo (la información está al día) SMART is a common acronym for indicators and benchmarks. Participants must know these. A also stands for ‘achievable’. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 17

Preguntas de datos clave e información Qué: ¿qué se debe medir? Quién: ¿quién lo medirá? Dónde: ¿de dónde provendrán los datos? Elaborate as much as needed and link to Start Up B and participation issues, Principles (information needs) as well as Step 1.3 scoping (data collected acts as baseline): explain how greater involvement of stakeholders in monitoring/ evaluating interventions (Step 5.1) can lead to greater ownership= motivation/ sustainability. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 18

Involucrando partes interesadas (M&E participativo) Las partes interesadas se involucran: - desarrollando indicadores y puntos de referencia - recolectando datos - decidiendo sobre los métodos a utilizar Los indicadores desarrollados localmente tienen más relevancia Link to increased participation as EAFM Principle # 3. Explain how greater involvement of stakeholders in monitoring/ evaluating interventions (Step 5.1) can lead to greater ownership= motivation/ sustainability. Stakeholders can decide their own indicators (measures of ‘well being’ and ‘improved livelihoods’ are culturally and socially specific, they encompass more than purely economic unit of income). Challenge: who has selected indicators you are currently using? Could other stakeholders have been involved? What can you change as part of EAFM process- i.e. be more inclusive? Challenges: what do we mean by wellbeing? 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 19

Esquema del plan EEMP Plan de manejo EEMP para la UMP XXXX Terminada la primera parte del Paso 3. Podemos usar los resultados en el plan EEMP Plan de manejo EEMP para la UMP XXXX Visión (Paso 1) Antecedentes (Paso 1) Principales amenazas y problemas (Paso 2) Metas (Paso 2) Objetivos, indicadores y puntos de referencia (Paso 3) We have now finished step 3 and we can now write Section 3 & 4 of the EAFM Plan. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 20 215

Mensaje clave En los Pasos 3.1-3.2: Se desarrollan los objetivos de manejo. Esto implica acordar sobre qué debe lograse para cada tema de alta prioridad Los objetivos están asociados con indicadores y puntos de referencia para poder evaluar si se está logrando el objetivo Self explanatory. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 21

En grupos Elegir al menos 4 problemas que fueran categorizados como alto/alto (2 ecológicos (1 peces y 1 ambiental)); (1 humano y 1 gobernanza). Desarrollar un objetivo de manejo para cada problema (probablemente se relacionen más a los problemas clave) Seleccionar indicador(es) y puntos de referencia para cada objetivo de manejo Productos Problema: Objetivo: Indicador: Puntos de referencia: See session plan for activity details. They must develop outputs related to all 3 EAFM components. All group outputs need to be recorded in participant Workbooks. Trainer can refer participants to Technical Toolkit 30,31,32 for examples of objectives and indicators. 13. PASO 3: DESARROLLAR OBJETIVOS, INDICADORES Y PUNTOS DE REFERENCIA 22