Capítulo 2 ¿Qué te gusta hacer?.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Los artículos definidos e indefinidos Los pronombres de sujeto y ser
Advertisements

Fix the sentences (order, articles, adjectives)  estudiantes / son / simpático  Los estudiantes son simpáticos.  deportes / son / pésimo  música rock.
Las actividades Look at these images and state three things that you like to do (me gusta…). Then state three things that your parents like to do (les.
Forming Questions ¡Aprenda! Forming Questions By Patricia Carl October 2013.
Verbs like Gustar Notes/ Examples.
Preparación/ Review Hoy es miércoles el 23 de septiembre de 2015 Today is day, September 23, 2015 ¿Te gusta o no te gusta? What do you like and what you.
A conocernosGramática 2 The verb gustar, ¿por qué?, and porque Preview The verb gustar Pronouns Le and les Using no ¿Por qué?
Verbs in the present tense
Calentamiento Translate: *We are smart.
6 de febrero de 2017.
Calentamiento Write 3 things you like in Spanish using gustar.
Agenda: Boot verbs and jugar. La Familia. Tener: Quack Video
El Verbo “GUSTAR” + an infinitive verb
*TIENES 5 MINUTOS* Objective: Vocab/Ideas: Vámonos:
Capítulo 2: ¿Qué te gusta hacer?
Capítulo 2: ¿Qué te gusta hacer?
8 de febrero de 2017.
8 de febrero de 2017.
Adjective Agreement Una chica cómica Unas chicas cómicas
Gustar V. Encantar.
Gustar to like.
GUSTAR- LIKES AND DISLIKES
Calentamiento Hoy es jueves, el 13 de noviembre
Lección 4: los pasatiempos
Los adjetivos Descriptivos
¿Qué Les gusta hacer? 24 de febrero de 2017.
Subject Pronouns and the verb‘Ser’.
Ser and Adjectives.
SER and SUBJECT PRONOUNS
Cap. 3 Apuntes/Notes Exprésate 1 y Gramática 1.
Verbs in the present tense
Apuntes: Los Adjetivos
La Tarea para martes, el 8 de octubre de 2013: (Homework for Tuesday...) Since we had no time for the mini-quiz on all the uses of TENER, today, use the.
Apuntes: Gustar Lección 2: En la clase.
Hacer Ahora Completa la hoja.
El presente en -AR Today you will learn:
Complete the following sentences using the word bank.
Hoy es lunes 23 octubre 2017.
Repaso para la… Prueba #2 27 de febrero de 2017.
Capítulo 2: ¿Qué te gusta hacer?
Preparación/ Review Hoy es viernes el 9 de octubre de 2015 Today is Friday, October 9, 2015 Write in English: Bring your homework out textbook pg4 exercise.
Present tense Conjugation of regular “AR” verbs
Indefinite Articles ¿cuánto? mucho poco
Saying what someone likes
Adjective Grammar Adjective Agreement.
Pronouns, the verb SER, Adjectives
¿Qué te gusta hacer?.
Expressing likes and dislikes
—Oye, Enrique, ¿eres artístico?
Preparacion Hoy es lunes el 7 de diciembre. Today is Monday, December 7. DO NOW: The infinitive is the basic form of a verb. In Enlgish infinitives have.
Guía de estudio Examen del tema 1
Gustar to like AVENDAÑO Español 2.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Adjective Grammar Capítulo 1B.
GUSTAR –to like, to be pleasing to
Actividades, gustar, Indirect Objects + gustar
--To be pleasing to --Your likes & dislikes
Using Verbs.
Subject pronouns, ser, Definite and Indefinite articles, Noun-adjective agreement Unit 1.2.
Gustar (To Please) like.
COMPLETA LA HOJA DE TRABAJO
Preparacion Hoy es jueves el 3 de diciembre
Unidad 1, Lección 1 Gramática
Apuntes: Gustar Lección 4: La comida.
Los adjetivos demostrativos Notes #16 What is a demonstrative adjective in English? Demonstrative adjectives in English are simply the words: THISTHESE.
Gustar, Interesar, Aburrir
LOS VERBOS  --ar en el presente.
Adjective Agreement.
Subject Pronouns and the verb‘Ser’.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Transcripción de la presentación:

Capítulo 2 ¿Qué te gusta hacer?

Las actividades Look at these images and state three things that you like to do (me gusta…). Then state three things that your parents like to do (les gusta…).

Categorías Look at the illustrations on pages 44 and 45 of your textbook. Find activities that belong to each of these categories. El ejercicio físico Las fiestas _____________ _____________ La universidad Las vacaciones

¿Qué le gusta hacer? Natalia likes music and socializing with friends. Look at these drawings and say which activities she likes to do.

Las características físicas Complete the labels by providing the missing words. Suggestions for use: Point out that guapo/a can be used to describe the general attractiveness of both males and females, but lindo/a is only used for females.

Antónimos Write the antonym for each adjective. 1. bajo 2. rubio 3. viejo 4. gordo 5. guapo

Actividad 5: Descripciones Work with a partner. Describe one of the people pictured, without mentioning any names. Your partner will guess who it is.

Personas famosas Use the following words to describe these famous people: alto/a, bajo/a, castaño, delgado/a, guapo/a, joven, linda, negro, pelirrojo/a, rubio/a, viejo/a. 1. Donald Trump 2. Shakira 3. Matt Damon 4. ¿ ? Suggestions for use: In small groups, have students take turns describing famous people. The other group members should guess who is being described.

Características de la personalidad Choose three characteristics that best describe you and three that least describe you. Suggestions for use: After students have chosen their characteristics, have them get together with a partner. Their partner should try to guess the traits that best and least describe him/her.

¿Positivo o negativo? Most personality traits carry positive or negative associations. Look again at the list of personality characteristics on page 50 of your textbook and categorize each one as positive or negative.

Características y gustos Match each description of what the person likes to do with the correct personality trait. Not all traits will be used. 1. Liliana es simpática, pero no le gusta conversar con otras personas. 2. A Juan no le gusta trabajar. 3. Mi mamá siempre tiene tiempo para escuchar mis problemas y hablar de soluciones. 4. Maite estudia mucho y siempre entrega la tarea. 5. Mi amigo Ramiro practica tres deportes. 6. A mi padre no le gusta hacer planes. a. responsable b. perezoso/a c. egoísta d. activo/a e. paciente f. impulsivo/a g. introvertido/a

Gramática: Uses of present indicative The present indicative can be used in four ways. Routine actions: Caminamos mucho. Ask questions about present events: ¿Trabajas todos los días? Say what you are doing now: Estudio en la biblioteca. Indicate plans in immediate future: El sábado Ana y yo cocinamos una paella.

Gramática: Formation of present indicative (–ar verbs) Take the infinitive: bailar Remove the –ar ending: bail- Add the appropriate ending: To talk about what you don’t do, use no before the verb: No trabajo los domingos. Remember: subject pronouns are not always needed in Spanish. Use them to clarify, add emphasis, or contrast.

Gramática: dejar de + infinitive and acabar de + infinitive Use dejar de + infinitive to talk about stopping an action. Note that the verb after de is never conjugated. Dejas de estudiar en diciembre, ¿no? Sí, dejo de estudiar y regreso a casa. Use acabar de + infinitive to talk about what someone has just done. Note that the verb after de is never conjugated. ¿Tienes computadora? Sí, acabo de comprar una Mac.

Oraciones Use elements from each column to form logical sentences. ¡Ojo! Don’t forget to appropriately conjugate the verbs. A mis amigos y yo tú ustedes la profesora yo Carlos y Elena B buscar viajar sacar acabar de llegar necesitar cocinar tocar C a Centroamérica una computadora una pasta deliciosa comprar unos libros el piano muchas fotos hoy visitar a unos amigos

Gramática: gustar + infinitive The verb gustar can be used with infinitives to talk about what people like to do. Gustar means to like, but a closer translation is to be pleasing. Therefore, it is used with indirect object pronouns (me, te, le…); these indicate who is pleased. Te gusta caminar. You like to walk.(Walking is pleasing to you.)

Gramática: Formation of gustar + infinitive me te le nos os les A mí A ti A Ud. A él A ella A nosotros/as A vosotros/as A Uds. A ellos A ellas + + gusta infinitive(s) *A mí, a ti, etc. are not needed unless you want to emphasize or clarify; clarification is often needed with le and les. **Note that mí has a written accent and ti does not.

Gramática: gustar and opinions To talk about what people don’t like to do, use the word no before the pronoun: No me gusta bailar. To agree with someone’s opinion, use también. To disagree, use no or tampoco. Me gusta patinar. A mí, no. No me gusta practicar deportes. Me gusta tocar instrumentos musicales. ¡A mí también! Me gusta tocar el piano. ¿Y a ti? Me gusta tocar la guitarra. Tengo un violín en casa, pero no me gusta tocar el violín. ¡A mí tampoco!

Actividad 8: En el parque

Gramática: Adjective agreement (I) In Spanish, adjectives agree in gender (masculine, feminine) and number (singular, plural) with the nouns they modify. una persona cómica unos libros interesantes

Gramática: Adjective agreement (II) Gender agreement: Number agreement: Un chico Una chica alto alta inteligente trabajador trabajadora El chico Los chicos Las chicas alto altos altas inteligente inteligentes trabajador trabajadores trabajadoras feliz felices

Gramática: Adjective agreement (III) Descriptive adjectives normally follow the nouns they modify. una profesora excelente Adjectives of quantity precede the nouns they modify. Numbers do not change to match the number or gender of the noun. Tenemos tres computadoras. Tengo mucha tarea.

Gramática: Adjectives of nationality Adjectives of nationality always follow the nouns they modify.

Gramática: Adjectives with short forms

Descripciones A B Felipe nosotras tú ser los niños mi amiga yo portugués nosotras impulsivo trabajador tú ser feliz los niños lindo mi amiga delgado yo nicaragüense mi familia y yo pelirrojo paciente ¿ ?

Las nacionalidades State the nationality of these people. 1. Claudio es de Chile. 2. Las instructoras son de París. 3. Olivia es de Costa Rica. 4. Hans es de Berlín. 5. Nosotros somos de Caracas. 6. Giovanni y Damiana son de Roma. 7. Julia es de Tegucigalpa. 8. Mi compañero de cuarto es de Londres. 9. Soy de Chicago.

Otros adjetivos Complete these sentences with the correct form of the adjectives bueno/a, grande, and malo/a. 1. El Sr. Moncayo es un ________ profesor. Cuando mis notas en los exámenes son ________, él me ayuda (helps) a estudiar mejor (better). 2. La Srta. Robles es muy generosa, inteligente y también muy linda. Es una ________ mujer. 3. A muchas personas les gusta tener una casa ________ y un carro elegante. En mi opinión, las cosas materiales no son muy importantes.

Conversación Complete this conversation. Use only one word per blank. ¡Ojo! The missing word may be any part of speech. —Miguel, ¿qué (1) ________ gusta hacer los sábados? —Me gusta (2) ________ deportes. —¿Ah, sí? ¿Qué deportes practicas? —Bueno… me (3) ________ patinar, levantar (4) ________ y caminar. (5) ________ me gusta practicar el béisbol y el tenis. —Tú (6) ________ una persona muy (7) ________, ¿no? —Sí, hombre, pero también me gusta hacer actividades tranquilas, como (like) (8) ________ televisión o tomar (9) ________ sol en el parque.

Repaso Write down five statements about yourself or your family, using –ar verbs, gustar + infinitive, and ser + adjective. Three of the sentences should be true and two should be false. In small groups, take turns reading your sentences aloud; your classmates will try to determine which ones are true (cierto) and which are false (falso).

Repaso Choose two of these drawings and write descriptions of the people you see. Be creative! Include the following details: name, age, nationality, physical and personality traits, two things each person likes to do and two things they do not like to do.