El alfabeto espaÑol.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Advertisements

Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
How to make questions en español
Yaz Waters - Hola, Hola Unit- Day 1 Sra. Waters NHS español II
Accent Rules & Punctuation
POR QUÉ VS. PORQUE. ¿Por qué? = Why? *Note the accent on the letter e. * Also note that it is two separate words.
Lección 1 Acento y sonidos en español. Introducción: UT is a diverse community with speakers of many different languages. What languages do you hear spoken.
Hacer Ahora Lunes, el 7 de febrero
El Alfabeto Español A H Ñ U B I O V C J P W Ch K Q X D L R Y E Ll rr Z
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
El género y número de los sustantivos (Gender and number agreement of nouns)
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
The following slides introduce the new verb IR.
Como pronunciar el español (How to pronounce Spanish) Una guia al alfabeto en español y a la pronuciación del idioma. (A guide to the alphabet in Spanish.
El Alfabeto / El Abecedario
¡Buenos días! Hoy es el 28 de agosto oso = bear Trabajo del timbre: 1)Pongan la tarea en tus pupitres (i.e. Online HW white sheet OR Missing Work Log).
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
El alfabeto / El abecedario
ALC 76 Cambio de la rutina. Asignación y después ALC 76.
How would you spell the following word out loud in Spanish? Abuelito.
SPA 131 ~ Spanish in the Workplace ~ F’13 Class Slides up to Tuesday, September 10, 2013.
EL ABECEDARIO THE ALPHABET. VERY INTERESTING… The Spanish alphabet, with 27 letters, is the same as the English alphabet with the addition of the ñ. It.
When attaching object pronouns: 1.Find the natural stress of the original word in question. Voy a llevarselo ahora.
Affirmative and Negative Words P. 31 Realidades 2.
PALABRAS INTERROGATIVAS
Question Formation Español Uno.
¡Hoy es miércoles! 25 de enero de 2017.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
CLASSROOM ARTICLES PLURALS 14 de setiembre de 2016
A Ahhh.
ESPAÑOL 1, el 22 de Septiembre
¡Buenos días! Hoy es el 20 de agosto.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
PREGUNTAS: Questions and Question Words
1.12 Repaso 2 de septiembre.
FRASES IMPORTANTES.
Tapas ¿Cómo se llaman los chicos?.
Día número 43 Español 1—Acelerado
Español 1 5 de septiembre de 2013.
Spanish pronunciation and accent marks
First Grade Dual High Frequency Words
Escribe the correct translation of each phrase
Lección Preliminar Los Básicos.
Lección Preliminar Los Básicos.
LINKING Phonetics and Phonology IIPhonetics and Phonology II.
Learning the Spanish Alphabet
Adjective Grammar Adjective Agreement.
LANGUAGES FOR ALL: SPANISH 1.1
PREGUNTAS: Questions and Question Words
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
¿Cómo se pronuncia en español?
The present tense of ir and jugar
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
¿Qué hora es?.
Estar- to be.
Spanish Class Mrs. Rogers. Origin 9 de noviembre de 2016
Hoy es miércoles el doce de septiembre
Adjective Grammar Capítulo 1B.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Proyecto: Mi horario Nombre Hora Fecha.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Unidad 1 Para Empezar.
Question Formation Spanish I Page 52.
How do I ask a question in Spanish???
Spanish Class Mrs. Rogers. Origin 24 de abril de 2017
Gustar, Interesar, Aburrir
1.12 Repaso 2 de septiembre.
Vámonos: TIENEN 5 MINUTOS Unit 2: El alfabeto y la pronunciación
Transcripción de la presentación:

El alfabeto espaÑol

INtroducciÓn ¿Qué ya sabes del alfabeto español? (What do you already know about the Spanish alphabet?) ¿Qué piensas que vamos a aprender del alfabeto español? (What do you think we are going to learn about the alphabet?)

AL FIN Al fin de esta lección, vas a poder… decir por que es importante saber el alfabeto en español. pronunciar las vocales en español y dar información de ellas. decir el alfabeto en español. explicar el uso de los acentos escritos. comparar el alfabeto español y el alfabeto inglés.

¿Por quÉ es importante? Spanish is a PHONETIC language. Words are spelled the way they are pronounced. Most letters will have only one sound!!

El Alfabeto: Las Letras Symbol/ Name/ Pronounciation There are officially 27 letters in the Spanish alphabet. A B C CH D E F G H I J K L LL M N Ñ O P Q R RR S T U V W X Y Z Why do you think are CH, LL and RR highlighted? CH, LL, RR were officially removed from the Spanish alphabet in 2010

El Alfabeto: Las Letras Symbol/ Name/ Pronounciation A B C CH D E F G H I J K L LL M N Ñ O P Q R RR S T U V W X Y Z “HEY” “ACHE” “HOTA” “E- YAY” KA UVE DOBLE DOBLE UVE DOBLE V, DOBLE U, ” UVE VAY EQUIS YE IGRIEGA

VOCALES a e i o u Pronunciation Trick- mouth gets smaller Each vowel has only one sound “Short” sounds

El alfabeto: https://www.youtube.com/watch?v=9LT9ltzFJTQ&index=13&list=PL_gWSrtNWfkR2gQeahZv_bB6pI94GC6kS (COSMO) https://www.youtube.com/watch?v=JUcu9PUh9_A&index=14&list=PL_gWSrtNWfkR2gQeahZv_bB6pI94GC6kS (CHANT)

Practicamos con telÉfonos: Using whisper phone… Say vowels 10 times Practice saying alphabet Practice spelling your name

Practicamos con compaÑeros: Using whisper phone…. Say vowels Recite alphabet Spell your names. Spell the “En la clase” vocab

aCtividad comunicativa: Asking about/ spelling names - ¿Cómo te llamas? Me llamo _________ _________. ¿Cómo se escribe _________? Se escribe __ - __ - __ - ….

Letras especiales: ñ: extra letter in the Spanish alphabet (CANYON); ~ is called a tilde. It is NOT an accent! ch, ll , & rr: used to be in Spanish alphabet but were removed h: silent

Letras especiales: b & v: In many countries they have the same pronunciation /b/. Both B and V used to both be named “be”. In 2010, V was renamed “uve”. Before the switch, we would use the following trick when spelling... B: “b grande” or “b de burro” V: “ v chica” or “v de vaca”

Letras especiales: k & w: only used in “loan words”; considered foreign letters (EJ: kayak, waterpolo) rr: “doble R”; makes a vibrating or trilling sound; think about the sound a motorcycle makes (VRRRRROOOOOM) r: may sound like a “RR” if a word begins or ends with it, or if it follows a consonant (EJ: rápido, televisor, verdad)

Letras especiales: c: can have 2 pronunciations: When followed by a, o, u, or a consonant other than an h, it is a ‘hard c,’ pronounced like /k/. (como, practica) When followed by e or i, it is a ‘soft c,’ and is pronounced like the /s / (doce, gracias, silencio). g : can also have 2 pronunciations ‘hard g,’ : /g/ (grande, pegamento) ‘soft g,’ : /h/ (gimnasio, eligir)

Letras especiales: d: may sound like a “th” in certain situations (ciudad/ miedo) ll: can be pronounced 3 different ways depending on the region. /y/, /j/ or /zh/

ACTIVIDAD 1: HABLAR (ORAL) SÍMBOLO (LETRA) NOMBRE PRON/ SONIDO A F Z D J X LL 8. R Q 10. H C 12. V

Acentos Escritos: Where do they go? over some vowels What does it do? shows stress/emphasis on a syllable How do you “say” it when spelling? Á (“a” con acento)

Acentos Escritos: When do we need a written accent? 1) show pronunciation if the word “breaks” rule If a word ends in a vowel, n or s, the natural stress is on the second to last syllable= Hola; soFÁ If a word ends in a consonant (other than n or s), stress is on last syllable = paPEL, LÁpiz

Acentos Escritos: When do we need a written accent? 2) to differentiate between 2 words with same pronunciation but different meanings *(tu/tú; el/él; solo/sólo)* 3) to indicate question words *¿quién? ¿qué? ¿cuándo?...*

ACTIVIDAD 2: ESCUCHAR & ESCRIBIR PRON/ SONIDO SÍMBOLO (LETRA) EJ: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. PRON/ SONIDO RESPUESTAS EX: /e/ E /ñ/ Ñ 2. Hard g G 3. I 4. /s/ C, S, Z 5. /b/ B, V 6. /t/ T 7. /ks/ X 8. /l/ L 9. /d/ D 10./ k/ K, C, Q

ACTIVIDAD 3:¿Cómo se pronuncia? Can you pronounce these words? gato niño pared reloj pizarra equipo viento habichuela televisor favorito berenjena mantequilla Xochimilco Parangaricutirimicuaro

ACTIVIDAD 4: ESCUCHAR & ESCRIBIR Listen carefully as your teacher says 5 words. Write them down Answers: Ceda Piel Ruina Trabajo Garrapata

Actividad 5: similaridades y diferencias Create a double bubble map to compare and contrast the Spanish and English alphabets. Be sure it is a BALANCED map that includes at least 3 well developed similarities and differences.

Actividad 6: Estaciones del Alfabeto Move quickly to an open station. Read directions and QUICKLY begin activity. You may need to “improvise” some. Be flexible….

Actividad 5: Estaciones del Alfabeto Burro (1, 2) Computadora or BYOD (3, 4) Whisper Phones (floor, 6) Moreno help (5)

Need more practice: http://www.wcpss.net/Page/1871 click on Lesson 101- then on Alphabet http://www.spanishspanish.com/alfabeto_ipower.html http://www.studyspanish.com/pronunciation/alphabet.htm

¿PUEDES? decir el alfabeto en español. pronunciar las vocales en español y dar 3 hechos de ellas. explicar el uso de los acentos escritos. comparar el alfabeto español y el alfabeto inglés. explicar por que es importante saber el alfabeto en español.