TRABAJO DIRIGIDO EN INGENIERÌA CIVIL DE MINAS

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
2003 HYPACK MAX Training Seminar1 Sample Cross Sort – Computing Cross Check Statistics The STATISTICS program computes the difference at intersections.
Advertisements

ENTORNO DE TRABAJO EN GEMCOM
Editing Slides With Polaris Office, you can create new .ppt and .pptx presentations or edit your presentation with ease.
1 Standards 8, 10, 11 Classifying Solids PROBLEM 1PROBLEM 2 Classifying Pyramids Surface Area of Pyramids Volume of a Right Pyramid Reviewing Perimeters.
Notes #18 Numbers 31 and higher Standard 1.2
HYPERBOLAS Standard 4, 9, 16, 17 DEFINITION OF A HYPERBOLA
DEFINITION OF A ELLIPSE STANDARD FORMULAS FOR ELLIPSES
GUSTAR PRÁCTICA CON GUSTAR. DIRECCIONES:  Each slide will contain a picture or a vocabulary word and a subject. In your group, you need to come up with.
2003 HYPACK® MAX Training Seminar1 Sample_Dam7000_83 83-Assigning XYZ Data to Edited ALL Format Files in REMAP The REMAP program enables you to merge XYZ.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
 Today you will learn the name of clothing items in Spanish and will be able to tell what you and your friends are wearing.  You also will be able to.
Tecnología y Estructura de Costos. Technologies u A technology is a process by which inputs are converted to an output. u E.g. labor, a computer, a projector,
Circle the information What is the density of an object with a of 12.5g; who when placed in a graduated cylinder the water rises from 7ml to 12 ml?
Vocab: el día escolar Grammar: Subject Pronouns & Present Tense of –ar Verbs.
Two-dimensional Shapes Las formas bidimensionales
Indirect Object Pronouns Original PowerPoint was by Ms. Martin of Tri-Center Community Schools.
Matter and changes in state Classification of Matter Physical and Chemical Properties More questions
ECOM-6030 PASOS PARA LA INSTALACIÓN DE EASYPHP Prof. Nelliud D. Torres © - Derechos Reservados.
Un juego de adivinanzas: ¿Dónde está el tesoro? A1B1C1D1E1F1 A4B4C4D4E4F4 A2B2C2D2E2F2 A5B5C5D5E5F5 A3B3C3D3E3F3 A6B6C6D6E6F6 Inténtalo de nuevo Inténtalo.
¿Qué Están Haciendo? Use the PRESENT PROGRESSIVE tense to tell what the characters are doing in each scene.
LecturePLUS Timberlake1 The Atom Atomic Number and Mass Number Isotopes.
JUGAR to play a sport or a game. Los Deportes: el básquetbolBASKETBALL el béisbolBASEBALL el fútbolSOCCER el fútbol americanoFOOTBALL el golfGOLF el tenisTENNIS.
The conditional tense in Spanish expresses what you would do or what would happen under certain circumstances. Copyright © 2008 Vista Higher Learning.
En el aula – El vocabulario Haber Tener Ir Otros irregulares
ÁREA ACADÉMICA: INFORMATICA TEMA: 1. 3
¿Qué son los verbos irregulares?
Capítulo V: Programación de la Producción
The conditional tense in Spanish expresses what you would do or what would happen under certain circumstances. Copyright © 2008 Vista Higher Learning.
Aim: How do scientists identify people using DNA Fingerprinting
Present Tense of –ar Verbs
Step by Step Construction of Numerical Models in MAP3D
Área temática Descentralización Acción Desarrollo Regional El Programa EUROsociAL Ciudad de México 30 de abril 2015 Ruggero Tabossi.
Double Object Pronouns
JUGAR to play a sport or a game
Introduction & Agenda Introduction to Microchip Device Blocksets Introduction to MATLAB Plug-In in MPLAB®IDE Creating a SIMULINK model with Microchip.
Español 2 5 de diciembre de 2016
AGENDA Diario / Recordatorio: Prueba-Dictado #2; próximo lunes
First Grade Dual High Frequency Words
Warm-up Fill in the blank with the correct form of the verb “ser” for each subject (p. 35): 1. Yo _______________ de Savannah. 2. Mis amigas ________.
Youden Analysis. Introduction to W. J. Youden Components of the Youden Graph Calculations Getting the “Circle” What to do with the results.
 DATAMINE es el lider mundial en Software Integrado para la industria de los recursos naturales, con más de 1000 sistemas en diario uso en más de 45.
The conditional tense in Spanish expresses what you would do or what would happen under certain circumstances. Copyright © 2008 Vista Higher Learning.
Stopwatch Cards Stopwatch Cards
Evaluación del riesgo Geológico aplicado a la estrategia de Diseño de Pit Final basado en Simulación Geoestadística  Gustavo Donoso D. – Julián M. Ortiz.
JUGAR to play a sport or a game
Recetas 3 Objetivo: Hacer preguntas Hablar sobre la comida
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
Recetas 5 Objetivo: Hablar sobre la comida y las recetas
U3E2 Prueba. 25 points. miércoles, 5/10
Apuntes: La hora Lección 1: Hola, ¿Qué tal?.
GUSTAR –to like, to be pleasing to
Informacion PIIRS
Vocabulario Unit 1 Presentado por señora Henriques Las clases
--To be pleasing to --Your likes & dislikes
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
UNIVERSIDAD TECNICA DE MACHALA UNIDAD ACADEMICA DE CIENCIAS EMPRESARIALES CARRERA DE ECONOMIA ESTUDENTS: FIRST CONDITIONAL SENTENCES TEACHER: - Calvache.
JKSimMet Software (windows & buttons) Split Engineering Chile Ltda. General Salvo #331 oficina 201 Casilla Sucursal Panorámico Providencia – Santiago,
Chapter 3 SCS Method. CONVERTING RAINFALL TO RUNOFF Runoff = Rainfall – Abstractions Q = P - I.
UNIT 1: The structure of matter: FQ3eso_U1_3: Electron configurations
Gustar, Interesar, Aburrir
Development of the concert programme
Poster project.
Demonstrative adjectives; adverbs of place
How to use “Gustar”.
How to write my report. Checklist – what I need to include Cover page Contents page – with sections Introduction - aims of project - background information.
The causative is a common structure in English. It is used when one thing or person causes another thing or person to do something.
Objectives Talking about a typical school day and school environment.
Globalization Politics and the preservation of nation state.
Changes of State Unit 1: Matter.
Transcripción de la presentación:

TRABAJO DIRIGIDO EN INGENIERÌA CIVIL DE MINAS SEMESTRE OTOÑO 2005

Objetivos del Curso Familiarizar al alumno con las herramientas computacionales de uso actual en la industria y empresas de ingeniería, para el diseño y planificación de minas Conocer los diferentes módulos que posee un software de aplicación minera con énfasis en las herramientas de análisis que estas poseen Integrar los conceptos geológico/minero/económico en el diseño y planificación de minas Presentar los algoritmos matemáticos, que han servido de base a las herramientas de software

Programa Tentativo del Curso Objetivos e Introducción Descripción de los software a estudiar Gems by Gemcom Whittle Autocad Gems: Crear un proyecto Workspace y su estructura Creación de una base de datos de sondajes Despliegue de sondajes “Ploteo” Análisis de datos Modelo de Bloques Superficies Poli lineas Sólidos Volumes Interfase con Whittle

Programa Tentativo del Curso Whittle: Generalidades Generación del modelo de finos Parámetros/Técnico - Económicos Reblocking Modelamiento de taludes Optimización Análisis de secuencia Leyes de Corte (Opti Cut) Utilitarios Exportación a GEMS CAD: Generalidades

DESCRIPCIÓN GENERAL DATOS DEL CURSO Depósito tipo pórfido que contiene Cobre y Oro. Cuerpo angosto y alargado en profundidad, donde se distingue el cuerpo principal pórfido y ramificaciones laterales del mismo tipo litológico. La mineralización se presenta en vetillas, fundamentalmente como calcopirita y bornita.

INFORMACIÓN DISPONIBLE 1.- Base de datos de sondajes con información de: Orientación espacial de sondajes Ley de Cobre total para cada muestra que compone un sondaje Identificación de litología y alteración para cada muestra que compone un sondaje 2.- Polígonos de modelamiento geológico 3.- Topografía de la zona de trabajo 4.- Descripción geológica del yacimiento

VISTA EN PLANTA - SONDAJES

SECCIÓN NW - SONDAJES 1000m

SECCIÓN NE - SONDAJES 1000m

MALLA DE SONDAJES 50m 50m 600m 600m 350m 800m

MODELAMIENTO GEOLÓGICO Pórfido Central Diques

MODELAMIENTO GEOLÓGICO Pórfido Central Diques

MODELAMIENTO GEOLÓGICO ISOMÉTRICO - POLIGONOS PERFIL - POLIGONOS

MODELAMIENTO GEOLÓGICO Sólidos Topografía Diques Pórfido Central

MODELAMIENTO GEOLÓGICO Sondajes + Sólidos

What is a BLOCK MODEL? 3D arrays of rectangular or cubical blocks used to model orebodies and other sub-surface structures. Size of block chosen to adequately represent the geology and mining method to be used.

An area is divided into a matrix of blocks whose dimensions are governed by the mining method and the geology.

Types of models Standard block models Seam models

Grade Block Models A grade can be assigned to each block by a variety of methods: inverse distance weighting block kriging Laplace interpolation

Rock-type Block Models Each block can also be assigned a rock type or rock code, a metallurgical code ( eg sulphide or oxide), density, rock competency, etc. Laterite (10) Oxide (20)

Block Model attributes are stored in individual block models that have the same no. of rows, columns and levels. A typical project will consist of a set of block models organised in folders.

Using block models .. You can update blocks using solids, polygons and points. Interpolate data using ID or kriging methods View block model data against other data such as drillholes, traverses, sample points, etc. Use block model data as visual refrenece for pit, cut, stope design, etc. Use block model grades for ore reserve calculations. etc.

Manipulating block model Data Create equivalent grade models for multi-metallic deposits Find ratios of different elements Create density models (density as function of rocktypes, grades, etc. Convert block model from one set of units top another etc.

Display Modes Block Outlines Block values Block Outlines and Values Cubes Display more than one value per block

Display- Block Outlines

Display- Values and Outlines rockcode grade Grade values as block outline Rockcodes and grades with black outline grid

Display - Values/Cubes Selected cubes Values only

Preparation for block modelling Prepare and validate drillhole data Do compositing and statistics Variography Set Up Block Model Insert values into block model, eg rock types, assays, etc.

PARA HACER EN LA CLASE

FILE>NEW>PROJECT

Workspace>create o modify workspace

Workspace>save

Workspace>select workspace

Workspace>edit data

HACER PARA LA PROXIMA CLASE

Format>drillhole>select workspace

CONCEPTOS PARA REVISAR Y APRENDER