Transparencia, fiscalización e integridad

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Empresa y Sociedad Tema 1. Teoría de la Empresa y de la Sociedad Dr. Antonio Lloret 17 de Enero de 2011.
Advertisements

Santiago de Chile January 2012 Roundtable 6: Lobby regulation János Bertók Head of Public Sector Integrity Division Organización para la cooperación.
ENTIDADES DE FISCALIZACION SUPERIOR Y CONFIANZA EN EL GOBIERNO XXIII Asamblea General de OLACEFS Santiago, Chile. Diciembre Paloma Baena Olabe Jefa.
The Present Tense of ser (to be) (El tiempo presente del verbo ser)
BANCO DE LA CIUDAD DE BUENOS AIRES Federico Sturzenegger President Banco Ciudad de Buenos Aires Ernesto Talvi Executive Director CERES Unveiling monetary.
Subject pronouns In order to use verbs, you will need to learn about subject pronouns. A subject pronoun replaces the name or title of a person or thing.
Competitividad de Chile José Joaquín Brunner Agosto 2005 SESIÓN II.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
GOBERNANZA Y LUCHA CONTRA LA CORRUPCIÓN Luiz de Mello Director Adjunto Dirección de la Gobernanza Pública y Desarrollo Territorial Senado de México– 28.
The present tense of ser (to be) (El tiempo presente del verbo ser)
IHR Risk Communication Capacity Building Workshop Bryna Brennan, Senior Advisor, Risk and Outbreak Communication PAHO/WHO Lima, Peru – March 2010.
Témoignage et réflexions autour de l'EAD
S OCIAL MANAGEMENT OF MINING DEVELOPMENT : K EY ISSUES FROM THE P ERUVIAN EXPERIENCE Gerardo Castillo Reversing the resource curse – Accra, Ghana
Portal de Trasparencia Fiscal Ministerio de Hacienda y C.P – Colombia Marzo 2016.
Experiencias Internacionales de Gobierno Electrónico Miguel A. Porrúa Especialista Líder e-Gobierno Capacidad Institucional del Estado, IFD/ICS.
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
WATER SECURITY FOR SUSTAINABILITY TOGETHER WE MAKE WATER A GLOBAL PRIORITY.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are : Hacer: Poner: Salir: Tener: Traer: Venir:
Agenda: Boot verbs and jugar. La Familia. Tener: Quack Video
Gobernanza y lucha contra la corrupción
Question Formation Español Uno.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
ESPAñol What do you know about Spanish?
Notes #20 Notes #20 There are three basic ways to ask questions in Spanish. Can you guess what they are by looking at the photos and photo captions on.
Entidades fiscalizadoras superiores
Bienvenidos al taller de
The present tense of ser (to be) (El tiempo presente del verbo ser)
Evaluando el Cumplimiento de los PBSs PBS 17
Integrando Trabajo Decente en la acción de Naciones Unidas
Área temática Descentralización Acción Desarrollo Regional El Programa EUROsociAL Ciudad de México 30 de abril 2015 Ruggero Tabossi.
Tecnología aplicada al costeo
¿Qué sabes tocar?.
Strategy A world in which every child grows up free from violence
First Grade Dual High Frequency Words
Encuesta Necesidades Relaciones Institucionales / Survey on Needs of Institutional Relations APF - PASA Marzo - March 2012.
CUMBRE DE LAS AMERICAS CONCLUSIONES DE LA REUNION DE EXPERTOS
El secreto de los signos
Bell Ringer (In your notebook)
Subject Pronouns and Ser
¿Qué hora es?.
Thematic Unit: La familia y su ritmo de vida. Targeted Language Level: Spanish Novice-High Essential Question: How does having different kinds of families.
Recetas 6 Objetivo: Hablar sobre la comida y las recetas
SISTEMAS METEOROLOGICOS MARIA JORDAN FISICA. Parents have the right to know that their child will be safe at school, both physically and emotionally.
1. RESPOND IN ACCORDANCE WITH SECURITIES 2. ACCEPT RESPONSIBILITY 3. CONCENTRATE IN THE CIRCLE OF INFLUENCE 4. BECOME A TRANSITION FIGURE BE PROACTIVE.
Un estudio comparativo
The Present Tense of ser (to be) (El tiempo presente del verbo ser)
Introducción a las finanzas de los sistemas de agua potables
ESPAñol What do you know about Spanish?
Open Government Partnership Mexico’s Fiscal Transparency Commitments
Las Validaciones 2016& & 2017 EITI Validations
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
Tapas Fill in the blank with the correct vocabulary word.
Clasificar para entender: Cada delito cuenta
Forming questions.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Informacion PIIRS
Kindergarten Spanish High Frequency Words
Stevens Middle School At Stevens Middle School, We Believe
An Animated PowerPoint Template. This 2007 PowerPoint contains video animation, but does not support text over video. The PowerPoint 2010 version includes.
Indirect Questions First Day on the Job 11 Focus on Grammar 4 Part X, Unit 28 By Ruth Luman, Gabriele Steiner, and BJ Wells Copyright © Pearson Education,
Question Formation Spanish I Page 52.
Los adjetivos demostrativos Notes #16 What is a demonstrative adjective in English? Demonstrative adjectives in English are simply the words: THISTHESE.
Gustar, Interesar, Aburrir
Development of the concert programme
Quasimodo: What do you remember about Direct Objects from last chapter? What do you remember about Indirect Objects from English classes you’ve taken before?
Governanca de las políticas energéticas: el papel de las ciudades
NDC update process in Chile
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Globalization Politics and the preservation of nation state.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

Transparencia, fiscalización e integridad Jacobo Pastor García Villarreal Especialista Senior en Políticas de Integridad y Compras Públicas Dirección de Gobernanza Pública y Desarrollo Territorial Séptima reunión del Sistema Nacional de Fiscalización Ciudad de México 29 de noviembre de 2016

Relación transparencia e integridad La transparencia sirve para que un gobierno se mantenga íntegro (un buen gobierno debe ser visible en primer lugar). La transparencia: Reduce el potencial de corrupción. Mejora las relaciones entre gobierno y ciudadanos (por ejemplo, en trámites y servicios). Permite el monitoreo de las actividades gubernamentales (por ejemplo, periodismo de investigación). Incrementa la confianza ciudadana en las instituciones. Empodera a los ciudadanos para participar en las decisiones públicas y los procesos políticos. Crea capital social.

Confianza en el gobierno en 2015 y evolución desde 2006 Data refers to the percentage who answered “yes” to the question “Do you have confidence in national government”. Data refer to the percentage who answered ‘yes’ to the question: ‘‘Do you have confidence in national government?’’ (data arranged in descending order according to percentage point change between 2007 and 2013). Data for Iceland and Trinidad and Tobago is from 2013 rather than 2015. Data from Jamaica is from 2014 rather than 2015. Data for Luxembourg are 2008 rather than 2006. No data available for Belize, Cuba, Guyana, Puerto Rico, Suriname, Trinidad and Tobago, Information on data for Israel: http://dx.doi.org/10.1787/888932315602. Fuente : Secretaría OCDE con datos de World Gallup Poll 2014.

Sin embargo, la transparencia no basta… TM encontró que aquellas entidades federativas que tienen buenos resultados controlando corrupción en trámites y servicios no necesariamente son los más transparentes. La transparencia debe estar aparejada por otros elementos de un sistema de integridad (por ejemplo, estado de derecho y persecución de la corrupción). Sin estos elementos, demasiada transparencia podría tener efectos secundarios negativos (por ejemplo, la colusión en compras públicas). Además, el efecto de la transparencia se potencializa en sociedades donde la participación ciudadana es alta.

Conflictos de interés: nivel de divulgación y disponibilidad pública de intereses privados por nivel de servidores públicos en el poder ejecutivo, 2014 Puestos de alto cargo/nivel Puestos de Consejeros Políticos Servidores públicos de alto cargo Servidores públicos Level of disclosure and public availability of private interests by the level of public officials in the executive branch Within the executive branch, disparity of disclosure and public availability levels is observed between public officials. In OECD countries, the level of disclosure, on average, is closely related to the level of seniority. The top decision makers tend to have more obligations regarding disclosure of private interests followed by senior civil servants and political advisors or appointees. Disclosure requirements of private interests for public officials with higher decision making power have continued to be further expanded and developed in most OECD countries, especially for top decision makers in the Executive branch, including President, Prime Minister and Ministers. In fact, in 2014 gifts are prohibited or have to be disclosed for 73% of the top decision makers in OECD countries surveyed compared to 68% in 2009. Public officials in some OECD countries such as Chile, Greece, Hungary, Korea, the Netherlands, Sweden, Turkey and the United States go beyond disclosing their own private interests and disclose as well those of some of their family members. In some countries, disclosure of family members’ private interests is not obliged by law and is left at public officials’ discretion to disclose where potential conflicts of interest could arise. This is the case in Canada and the Netherlands in an effort to balance transparency and public officials’ privacy. Fuente: OECD (2014), Survey on Managing Conflict of Interest in the Executive Branch and Whistleblower Protection, OECD, Paris.

Enfoque multidisciplinario de la OCDE en la lucha contra la corrupción Política regulatoria Cooperación para el desarrollo Gestión de recursos públicos Prácticas judiciales Competencia Sector Público Sector Privado Sociedad Civil Transparencia fiscal Contratación pública Créditos a la exportación Cabildeo “Lobbying” Lavado de dinero Impuestos Medios de investigación Denuncia de irregularidades “Whistleblowing” Criminalizar el soborno Recuperación de activos

El Marco de Integridad Pública de la OCDE The OECD is currently updating its 1998 Recommendations for Ethics in the Public Sector To date, much of the work of the OECD and its member and partner countries has been on enhancing the integrity of the public sector. This has involved designing and implementing policies related to managing conflict of interest, asset declarations, high standards of behaviour, post-public employment standards, etc. With the revised draft Recommendations, the OECD is moving towards a whole-of-government approach, along with a whole-of-society approach. To that end, the Integrity System includes three pillars. For our purposes today, I will be focusing on the first pillar of the Recommendation, which advises adherents to ensure that there is a coherent and comprehensive system of integrity in place. Specifically, our focus is on the second element of the first pillar: promote institutional responsibilities across the public sector to strengthen the effectiveness of the integrity system Establishing clear and effective responsibilities at the relevant level (organisational, subnational, or national) for designing, leading and implementing the elements of the integrity system. Ensuring that all officials, units or bodies (including autonomous or independent ones) responsible for the development, implementation, enforcement, and/or monitoring of elements of the integrity system within their jurisdiction have adequate mandate, capacity, expertise and resources to fulfil their responsibilities. Fostering mechanisms for horizontal and vertical collaboration between such officials, units or bodies and where possible, with and between subnational levels of government, through formal or informal means to avoid overlap and gaps and to share lessons learned from good practices. Fuente: OECD (por publicar). Draft Recommendation on Public Integrity. OECD, Paris.

Hacia un mejor marco de formulación de políticas públicas La confianza en las instituciones públicas es impulsada no sólo por el contenido y los resultados de las políticas, sino también por el proceso de elaboración de las mismas: La transparencia y la fiscalización tiene un rol que jugar Una mejor política pública Decisiones bien informadas Contrarrestar vulnerabilidades Recopilación y análisis de información Promover la participación de todas las partes interesadas Transparencia e integridad en el cabildeo “Lobbying” Gestionar los conflictos de interés Una política de financiación de partidos políticos balanceada

Transparencia y fiscalización Las plataformas y el uso de TIC son imprescindibles para gestionar, sistematizar y hacer útil la información. Las entidades de fiscalización superior locales y los órganos garantes deben retroalimentarse mutuamente. La independencia y autonomía de los poderes públicos son absolutamente necesarias. Su labor inherente es la de facilitar el escrutinio del poder público. Sin archivos, ¿qué se puede transparentar y qué se puede fiscalizar?

Resultados esperados Fiscalización transparente. Transparencia fiscalizada y evaluada. Información útil. Mejores mecanismos de participación ciudadana. Posibilidad de retroalimentar los procesos presupuestales y de decisión pública. Castigo a la corrupción. Confianza ciudadana.

EL TRABAJO DE LA OCDE EN APOYO de LOS Países

Instrumentos clave de la OCDE Integridad Publica* Ética y Conflictos de interés Cabildeo Compras públicas Cohecho de Servidores Públicos Extranjeros Marcos analíticos para la integridad en el sector público Herramientas (Toolkits) y Manuales * Por publicar Principios sobre la mejora de la conducta ética en el sector público Directrices y herramientas para la gestión de conflictos de interés en el servicio público Principios y caja de herramientas (Toolkit) para mejorar la Integridad en la Contratación Pública Principios de la Transparencia e Integridad en el Cabildeo (Lobbying) Guías de Buenas Prácticas para la Transparencia Presupuestaria y de Base de Datos Internacional de Presupuesto Convención de la OCDE para Combatir el Cohecho de Servidores Públicos Extranjeros en Transacciones Comerciales Internacionales Declaración de la OCDE sobre la Inversión Internacional Líneas Directrices de la OCDE para Empresas Multinacionales Recomendación sobre la deducción fiscal de los sobornos a funcionarios públicos extranjeros Principios de la OCDE para la acción de los donantes en Anticorrupción

Evidencia y análisis comparativo Government at a Glance (Panorama de las Administraciones Públicas) Informes Temáticos: Lobbying/cabildeo Conflictos de interés Auditoría In addition to international instruments and tools the OECD collects internationally comparative data on integrity rules and practices. This is not just data for benchmarking performance but also an evidence-base for our thematic comparative research on how integrity contributes to governance outcomes and trust in institutions.

Estudios sobre las políticas de integridad Italia Túnez Brasil México Coahuila NL CDMX Perú Colombia Tailandia Indonesia Hungría República Eslovaca Evidence is about not just quantitative data but also case studies about what works and what does not work in strengthening integrity. Good practices. Innovations. Lessons learned (both good and bad) from reforms. Countries benefit from an outside, independent perspective and also

Muchas gracias jacobo. garciavillarreal@oecd Muchas gracias jacobo.garciavillarreal@oecd.org Twitter: @Jacobo_Pastor_Garcia