La salud- the health La fiebre- the fever Los escalofríos- the chills La gripe- the flu/cold*** El catarro/el resfriado- the cold (illness) La tos- the.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Advertisements

Capítulo 8 La salud y médico.
La Salud y el medico By: Laura Stitt, Kali Uhrich.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta … Carlos estudia en la biblioteca. s vo Forming YES and NO questions is easy. In Spanish, reverse the.
Spanish Día 54 Review of Vocabulary Pronouns Review for test.
Hazlo Ahora ● It is Maria’s first day of school, and she needs a shopping list. Help Maria by matching the objects with the classes she needs them for.
Vocabulario y gramatica. La salud La fiebre Los escalofríos.
La salud y el médico Capítulo 8 Objetivos Explain a minor illness to a doctor Describe how you feel Fill a prescription at a pharmacy Describe characteristics.
-I can say what hurts -I can ask for medical help -I can give advise on how to feel better when sick or injured.
I can… Listen and respond to questions in L2 Review concepts from Spanish 1 Recognize when to use SER or ESTAR Use SER/ESTAR in context Recognize when.
ALC 76 Cambio de la rutina. Asignación y después ALC 76.
Spanish II Week 16. Para Empezar 7 de diciembre With the foods shown below, place them into the categories “comida chatarra” or “comida sana” in Spanish.
Week 18 Spanish II. Para Emepezar 5 de enero ¡Feliz año nuevo! In English, please write down 3-5 goals or resolutions you have for Spanish class this.
La salud y el médico HEALTH AND MEDICAL. vocabulario ▪ La salud- health ▪ La fiebre- fever ▪ Los escalofríos- chills ▪ La gripe- flu ▪ El catarro- cold(illness)
-health -la salud -fever -la fiebre -chills -los escalofríos -the flu -la gripe -cold -el catarro Describing Minor Health Problems.
Preparación/ Review Hoy es miércoles el 23 de septiembre de 2015 Today is day, September 23, 2015 ¿Te gusta o no te gusta? What do you like and what you.
Asking Questions in Spanish a. YES / NO QUESTIONS. Just like in English there are two types of questions: b. INFORMATION QUESTIONS. Different from English.
THE VERB ESTAR Español 1 – Unidad 2 Lección 2. THE VERB ESTAR The verb estar means TO BE and is used to indicate LOCATION as well as to say how people.
Las Palabras Interrogativas
Ser vs. Estar Señora Ramos.
La salud la fiebre fever los escalofríos chills la gripe flu/cold
Agenda: Boot verbs and jugar. La Familia. Tener: Quack Video
Calentamiento Hoy es martes, el 23 de febrero
*TIENES 5 MINUTOS* Objective: Vocab/Ideas: Vámonos:
Vocabulary or textbook pg 46 Escribe en español :
Español 3 24 de febrero de 2017.
Hoy es el _1 / 4____ de _marzo____ del __2013________
Las Palabras Interrogativas
Hoy es martes , el 17 de mayo de 2016 Today is Tuesday, May 17 , 2016
KEEP YOUR Handout: Plural artículos y sustantivos
Español 1 6 y 7 de noviembre de 2013.
La salud la fiebre fever los escalofríos chills la gripe flu/cold
1.12 Repaso 2 de septiembre.
Español 1 11 de mayo de 2017 Good morning, thank you for taking my classes today. For the most part the kids are really great. Here is my schedule for.
Español 1 29 de marzo de 2017.
You have 5 minutes to fill out the information:
First Grade Dual High Frequency Words
Las Palabras Interrogativas
La salud la fiebre fever los escalofríos chills la gripe flu/cold
Ser y Estar To be or….to be?
PREGUNTAS: Questions and Question Words
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Spanish Class Mrs. Rogers. Origin 9 de noviembre de 2016
Hoy es miércoles el doce de septiembre
Tengo una pregunta… Carlos está en la biblioteca. s v
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
La Salud Health.
4.7 invitations, ir+a+inf..
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
REVIEW OF SER AND ESTAR What you are like versus how you are feeling
19 el medico y el farmacéutico
Las Palabras Interrogativas
Teach me how to conjugate
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
1.12 Repaso 2 de septiembre.
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Tapas Contesten las preguntas: 1. ¿Cómo eres? 2. ¿Cómo estás?
Repaso de Español 1 El verbo Tener y el verbo Ir
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

La salud- the health La fiebre- the fever Los escalofríos- the chills La gripe- the flu/cold*** El catarro/el resfriado- the cold (illness) La tos- the cough La energía- energy El dolor- the pain Enfermo(a)- sick Cansado(a)- tired Estornudar- to sneeze Estar resfriado(a)- to have a cold (to be sick) Toser- to cough ¿Qué te pasa?- What’s the matter (with you)? La consulta/el consultorio- the medical office El/la médico(a)- the doctor El hospital- the hospital El síntoma- the symptom La diagnosis- the diagnosis La alergia- the allergy La inyección- the injection/shot Descansar- to rest/to nap El/la enfermero(a)- the nurse La fractura- the fracture/broken bone Tengo náuseas- I feel nauseous Me duele…- (it) hurts (me) Tengo dolor de…- I have a pain in my… Creer- to believe Examinar- to exam El seguro- the insurance Guardar cama- to stay in bed Recetar- to prescribe Contento(a)- happy Triste- sad De buen humor- in a good mood De mal humor- in a bad mood Nervioso(a)- nervous Tranquilo(a)- calm, quiet, peaceful La garganta- the throat El estómago- the stomach La farmacia- pharmacy El/la farmacéutico(a)- the pharmacist La receta- the prescription El medicamento/la medicina- the medicine La aspirina- the aspirin El antibiótico- the antibiotic La pastilla- the pill La dosis- the dose El hielo- the ice La cortada- the cut El moretón- the bruise El yeso- the cast El vendaje- the bandage

Cultura En España y Latinoamérica, cuando una persona estornuda, dicen “Salud” o “Jesús”.

¿Qué te duele? Me duele(n)…

TC- ¿Qué haces con este muchacho enfermo? 1.Me duele el estómago. Tengo (hambre/sueño/tos). 2.Tengo fiebre. El médico me va a dar (la gripe/la fractura/una pastilla). 3.Si tienes algo en el ojo, necesitas ir (al enfermero/al colegio/a la piscina). 4.Estoy enfermo. El médico me va a (examinar/buscar/recetar). 5.Estoy cansada y voy a (toser/descansar/estornudar). 6.Si le duele la garganta, necesita (el hielo/la inyección/el antibiótico).

Vocabulario/Apuntes #14 To be or not to be?-SER vs. ESTAR estamos Estar- to be estánestá estás estoy _____ I am You are He/she is You (formal) are We are They/ You guys are somos Ser- to be sones eres soy ______ I am You are He/she is You (formal) are We are They/ You guys are

SER: Generally used to classify and identify permanent or lasting attributes. (permanent characteristics) Description* Characteristics* To tell time/date* Origin* Impersonal expressions Occupation/profession* Possession Nationality Religious/political affiliation Material composition Relationship* Ella es flaca. Ella es simpática. Son las cinco./El partido es viernes. Yo soy de Costa Rica. Es malo que… Yo soy profesora de español. Es el sándwich de Juan. Es americano. Somos católicos./Es replublicano. El bolígrafo es de oro. Ella es mi hermana.

ESTAR: Generally used to indicate temporary states and locations. (feelings/location) Action- present progressive tense* Position* Location* Condition* Emotion* Idiomatic expressions Estoy nadando en la piscina. El libro está encima de la cama. Estoy en la clase de español. Estamos enfermos. Están tristes. Está de buen humor.

To help you remember… SER  ”DOCTOR PN”ESTAR  ”PLACE” Position Location Action Condition Emotion Description Occupation Characteristics Time/date Origin Relationship/Religion Possession/Political affiliation Nationality

Trabajo de Clase- ¿SER o ESTAR? Escribe las frases en español. Tiene que usar el verbo correcto (ser o estar). 1.Susana is worried. 2.Carlos and César are brothers. 3.You and Alberto are nice. 4.We are tired. 5.I am in a good mood. 6.I am from Uruguay. 7.Mary and I are in California. 8.Anita is a waitress. 9.The pen is inside of my book bag. 10.I think that you are sick.

árbol=tree

Ruben y Marisol están enfermos Su mamá Su papá

Rubén y Marisol 1.______________enfermos. Rubén no tiene energía. 2.______________ muy cansado. 3.______________ triste. Y Marisol tiene tos. Su garganta 4.______________muy roja.

La mamá de Rubén y Marisol 5.______________ muy nerviosa. Su papá 6.______________ nervioso también porque sus dos hijos 7.______________enfermos.

Pero su médico 8.______________ muy bueno. El doctor Rodríguez 9.______________ muy inteligente. Su consultorio 10.______________ muy moderno. El doctor Rodríguez examina a Rubén y a Marisol. El médico habla: —Ustedes no 11.______________ muy enfermos. Tienen la gripe. Aquí tienen unos antibióticos. Los antibióticos 12.______________ muy buenos.

Ahora todos 13.______________ muy contentos y los padres no 14.______________ nerviosos. No 15.______________ nerviosos porque Rubén no 16.______________ muy enfermo y Marisol no 17.______________ muy enferma. Dentro de poco, sus hijos van a 18.______________ muy bien.

Answers Rubén y Marisol 1.______________enfermos. Rubén no tiene energía. 2.______________ muy cansado. 3.______________ triste. Y Marisol tiene tos. Su garganta 4.______________muy roja. La mamá de Rubén y Marisol 5.______________ muy nerviosa. Su papá 6.______________ nervioso también porque sus dos hijos 7.______________enfermos. Pero su médico 8.______________ muy bueno. El doctor Rodríguez 9.______________ muy inteligente. Su consultorio 10.______________ muy moderno. El doctor Rodríguez les examina a Rubén y Marisol. El médico habla: —Ustedes no 11.______________ muy enfermos. Tienen la gripe. Les voy a dar unos antibióticos. Los antibióticos 12.______________ muy buenos. Ahora todos 13.______________ muy contentos y los padres no 14.______________ nerviosos. No 15.______________ nerviosos porque Rubén no 16.______________ muy enfermo y Marisol no 17.______________ muy enferma. Dentro de poco, sus hijos van a 18.______________ muy bien. están está están es están son están está estar

Comunicación- Dibuja lo que escucha Ustedes van a trabajar en compañeros. Una persona tiene que describir la foto en la pizarra. La otra persona no puede mirar la pizarra y tiene que dibujar lo que dice su compañero. Los dos hablan y dibujan. Pueden usar el vocabulario. Si no participan o hablan mucho en inglés, tienen que escribir las descripciones. You don’t have to be Michaelangelo. C’mon! Tú puedes hacerlo!

Trabajo de clase- ¿Cómo estás? Sigue el modelo: Estoy feliz porque es mi cumpleaños. 1. enfermo(a) 2. cansado(a) 3. triste 4. contento(a) 5. de buen humor 6. de mal humor 7. Tranquilo(a) 8. nervioso(a)

DIRECTIONS SIT DOWN and DON’T TOUCH ANYTHING! Everything should be done once per group… it’s a team effort! Just because your group turned everything in doesn’t mean YOU get credit!... I have eyes and can see who’s working and who’s not. This can be a fun or boring… your choice. Each center will be about 20 minutes, so pay attention to the time, but don’t rush either. Clean up and organize your table before moving on to the next one. Don’t get up for any reason. If you need something, just ask. Your group members are the only people you should be talking to. Write everyone’s name on each activity. If you do not understand the directions written at your table follow these steps: – Reread them – Talk it over with your group – Reread them as a group – Ask me :) Finished early? Review your vocabulary with the A-Z review game.

#1- Listening Go the following link and download the audio file. Then answer the following questions in English or Spanish. 5RS2M&usp=sharing 1.¿Dónde está Alejandra? 2.¿Con quién habla? 3.¿Cómo está Alejandra? 4.¿Qué síntomas tiene? 5.¿Dónde le duele? 6.¿Qué examina el médico? 7.¿Cómo está la garganta? 8.¿Qué cree el médico que Alejandra tiene? Then go to this link and listen to the different videos and different accents. Write down ten new words that you hear and ten words you know.

#2- Writing You will be creating a skit using your vocabulary #13. You will be presenting this in front of the class, full costume, so it needs to be your best work. Each group member needs to have four lines and each line needs to be five or more words. Everyone should have an equal role in the skit. Your lines need to be memorized. Look over the rubric for further requirements and to understand how you are being graded. If you impress me, you will receive pesos.

#3- Reading Read the two passages, translating them to English out loud. Then, answer the corresponding questions. You may answer the questions in English or Spanish. Please answer the questions on a separate sheet of paper. You must read the entire passage before starting the questions. Everyone must read. Go line by line.

#4- Speaking You will be playing the 100,000 pyramid/Catch Phrase game we played at the beginning of the year. You will divide yourself into two teams. Each team will have one minute to get their partner to guess as many vocabulary words as they can without saying the actual vocabulary word. Any vocabulary we’ve learned this year is in the envelope. If you need to use your vocabulary to help you describe, go for it! You cannot pass on vocabulary words. Keep track of points. Whichever group wins get pesos. Example: – Player #1: Es un deporte. No usan las manos. – Player #2: Oooo…. ¡fútbol!

#5-Culture You will be researching health care systems in other countries. Would you like to research a country not listed? Just ask. 1.Mexico 2.Argentina 3.Chile 4.United States 5.Venezuela 6.Costa Rica 7.Spain 8.Dominican Republic 9.Uruguay Answer the following questions about your country: Who pays for the healthcare? (Government? People?) Where does the county rank in the world in regards to health care? Is it cheap or expensive to go to hospital or the doctor? Are the services good or bad? What’s your opinion on healthcare? Is it a privilege or a right? Why? Put your information together and create a visual for the class.

#6- Connections Look over the different health information. Write down 15 words you’ve learned and 15 cognates that you can find. Also, write down the main health topic of five of the pamphlets/posters. After, create your own poster (in Spanish) that gives advice on health. This could be advising people to wash their hands, exercise daily, or quit smoking. This needs to be well done and colorful since we will be hanging them up. You can look online to help you choose a topic. (kidshealth.org)kidshealth.org You may look up four words at If I’m very impressed, your group will receive pesos.

Trabajo de clase- Los anuncios de salud Escucha los anuncios y escribe lo que venden o anuncian (advertise). Si es un medicamento, escribe una respuesta descriptiva ***

¡Qué interesante!... nomy/job-skills-foreign-language/ nomy/job-skills-foreign-language/

Repaso 1.They are sick and the doctor gives them some pills. 2.We believe that he is a very good doctor, but he’s not in a good mood today. 3.The nurse examines you and gives you a diagnosis. 4.His legs hurt him and he thinks that he has a fracture. 5.I don’t like when the teachers give us exams. I want to stay in bed and rest.

Tarea: No me siento bien  Llama (734) Yikes! You’re sick today, but we have a HUGE Spanish test! Call me and tell me: – That you’re sick – 3 symptoms you have – 3 things you’re going to do while you’re home (either for school or to make yourself feel better) – An alternative for the test (make up, extra work)

Trabajo de clase- Artículos de salud (Jigsaw Reading) 1.Resalta (highlight) todo el vocabulario que sabes en un color. (No resalte los cognados.) 2.Resalta todos los cognados en un color diferente. 3.Lee el artículo y escribe: 1.La idea principal (main idea) 2.Cinco datos (facts) sobre la idea principal 4.Explica el artículo a las personas en tu grupo nuevo. Explica el artículo en español en una manera fácil. Necesitan comprender.

I cough and sneeze all night. – Toso y estornudo toda la noche. You need to rest because you are tired. – Necesitas descansar porque estás cansado. My sister is sick. – Mi hermana está enferma. His head hurts. – Le duele la cabeza. I have pain in my stomach. – Tengo dolor del estómago. The doctor examines us. – El médico nos examina. The nurses give shots to them. – Las enfermeras les dan inyecciones. The medicine is on top of the bed. – La medicina está encima de la cama. We believe that she has a cold. – Creemos que tiene un resfriado/catarro. He gives a bruise to me. – Me da un moretón.

The bandage is big and it’s on my head. – El vendaje es grande y está en mi cabeza. The pharmacist gives you the pills. – El farmacéutico te da las pastillas. She asks me for our insurance. – Me pide nuestro seguro. She has a lot of allergies. – Tiene muchas alergías. We go the hospital. – Vamos al hospital. The cut hurts me. – Me duele la cortada. The nurses are from Chicago and the hospital is in Pittsburg. – Las enfermeras son de Chicago y el hospital está en Pittsburg. What’s the matter with him? – ¿Qué le pasa? I feel nauseous and I’m going to stay in bed. – Tengo náuseas y voy a guardar cama. She sneezes and Robert says “Bless you” to her. – Estornuda y Robert le dice.