Warm Mix Asphalt (WMA) Reclaimed Asphalt Pavements (RAP)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Los problemas del medio ambiente en el mundo
Advertisements

1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Physical Science. Electricity Electricity is the flow of electrons or electric power or charge. The basic unit of charge is based on the positive charge.
Control en cascada.
Dióxido de Carbono Carbon Dioxide (CO 2 ) Oxígeno Oxygen (O 2 ) 2 La Fotosíntesis de las plantas producen Oxígeno Photosynthesis of plants produces Oxygen.
WALT: talking about dates and saying when your birthday is WILF: To be able to write & understand months and dates in Spanish to get to a Level 2 To be.
¿Qué hora es? What time is it?. ¿Qué hora es? It’s 1:00 Es la una (notice we do not say uno for time but una) 1:00 is the ONLY time where we say “Es la…”
Writing A Lab Report.
Impersonal se, Passive voice with se, and Passive voice with ser.
Comparatives Sr. Arias Comparatives You have learned más and menos in certain expressions.
CUERPOS Selección de cuerpos La selección está basada en: –Criterios de selección para la aplicación –Costo –Preferencias del usuario.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
1 Estimación de los aportes en régimen natural en el Bajo Ebro Estimation of Virgin Flows in the Lower Ebro River Francesc Gallart, Pilar Llorens Instituto.
Sistema de Contabilidad Económica y Ambiental del Agua: La experiencia de México y su vinculación con el Sistema de Cuentas Económicas y Ecológicas de.
Unidad 3 Lección 1 – El Futuro.  You have already learned how to refer to future events by using the formula – IR + a + infinitive Example Yo voy a reutilizarlo.
5 th Grade 2 nd Six Weeks Science Unit 2, Lesson 1 CScope Vocabulary Words
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
La Hora... Telling Time in Spanish. ¿Que hora es? The verb ser is used to express the time of day. Use es when referring to "one o'clock" and use son.
1 – 999,999,999.
5 th Grade 2 nd Six Weeks Science Unit 3, Lesson 1 CScope Vocabulary Words
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) 67 7 Brief Description:Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location : Water Improvements.
Verbos con Cambio de Raiz en el Subjuntivo.
Nueva Generación de Deflectógrafos de Medición Contínua
Notes #18 Numbers 31 and higher Standard 1.2
FUNDAMENTACION Los proyectos en el área de ingles están basados para que el niño pueda aprender a evaluar, analizar, hipotetizar, a visualizar conclusiones;
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) 671 Brief Description:Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location : Roadway System.
HYPERBOLAS Standard 4, 9, 16, 17 DEFINITION OF A HYPERBOLA
Español 3 Sra. Carpinella.  Because each tense is used for very specific things, there are some key words that indicate whether you would use the imperfect.
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) 541 Brief Description:Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location : Replacement.
DEFINITION OF A ELLIPSE STANDARD FORMULAS FOR ELLIPSES
Study this picture for 1 minute. Try to remember as much as possible about it. Now tell your partner about the picture. Take it in turns to say something.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Digital Photography: Selfie Slides Liliana Martinez 10/27/14 4b.
Workshop: Llevando Responsible Care y la Gestión de Producto a un nivel más alto en Sud América.
Digital Photography: Selfie Slides By: Essence L. Thomas.
THERE ARE 4 STATES OF MATTER 1. SOLIDS-THE MOVEMENT OF PARTICLES IN SOLIDS IS VERY SLOW. IN FACT, WE CAN’T SEE THEM MOVE…YET, THEY DO. SOLIDS HAVE A DEFINITE.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Making comparisons.
EVALUACIÓN ESTRUCTURAL Y DESEMPEÑO A CORTO PLAZO DE MEZCLAS TIBIAS
Water Conservation: water conservation is very important to the world, not only because we waste it when we don’t need it, but because were wasting water.
Tecnología y Estructura de Costos. Technologies u A technology is a process by which inputs are converted to an output. u E.g. labor, a computer, a projector,
Photo Vocabulary Scavenger Hunt Rich Bradshaw. What is this? - A group activity for middle or high school students. - Highly interactive and very fun.
Digital Photography: Selfie Slides Makayla Hughes 10/29/ rd period.
Digital Photography: Selfie Slides Anaiyah holiday 10/23/2014 6th.
Fisión nuclear Cuando ciertos elementos son golpeadas con neutrones, puede dividir el núcleo en fragmentos más pequeños. – Sólo se produce en uranio 235.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
The Future Tense -original PowerPoint created by Mrs. Shirley of North Intermediate High School in Broken Arrow, OK.
Adverbs are words that describe how, when, and where actions take place. They can modify verbs, adjectives, and even other adverbs. In previous lessons,
Essential ?: How do I conjugate this irregular verb and how is it used?
Hoy es jueves, el cinco de septiembre
Comparatives Realidades 2 Comparatives You have learned más and menos in certain expressions.
MÉTODO CIENTÍFICO SCIENTIFIC METHOD. Observación Observation Scientists use observation skills to identify which problems they would like to solve Simply.
Me presento (part 2) WALT: give a physical and character description of yourself. WILF: Be able to give a detailed description of yourself and give your.
Las Palabras Interrogativas ¿Qué?¿Qué? 1 Las palabras interrogativas ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is.
Essential ?: How do I use these irregular verbs? How are they different than the verbs I already know?
10.4 Adverbs ANTE TODO  Adverbs are words that describe how, when, and where actions take place.  They can modify verbs, adjectives, and even other adverbs.
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) 584 Brief Description:Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location : Wastewater Collection.
Matter and changes in state Classification of Matter Physical and Chemical Properties More questions
Essential question: How do I say what I like and what interests/bores me?
Imprimir: Es posible que su impresora no imprima del mismo modo que lo hacen las nuestras, por lo que debe asegurarse de realizar varias impresiones de.
EXPRESSING LIKES AND LOVES. To say something is pleasing to someone, use the verb gustar.
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) 668 Brief Description:Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location : Comprehensive.
El medio ambiente, se caracteriza fundamentalmente por afectar o condicionar especialmente las circunstancias de la vida que nos rodea, como: agua,
4.5 Recetas el 4 de diciembre.
SER and SUBJECT PRONOUNS
P HASE DIAGRAMS OF PURE SUBSTANCE Roberto Carlos García Zúñiga.
FLAME SPECTROSCOPY The concentration of an element in a solution is determined by measuring the absorption, emission or fluorescence of electromagnetic.
Kindergarten Spanish High Frequency Words
How to write my report. Checklist – what I need to include Cover page Contents page – with sections Introduction - aims of project - background information.
Tapas Contesten las preguntas: 1. ¿Cómo eres? 2. ¿Cómo estás?
Transcripción de la presentación:

Warm Mix Asphalt (WMA) Reclaimed Asphalt Pavements (RAP) Betteroads Asphalt Corp. Betterecycling Corp.

Contenido Perfil de las Compañías “Warm Mix Asphalt” Experiencia y Beneficios “Reclaimed Asphalt Pavements” Beneficios Ambientales Resultados de una Combinación Ganadora

Perfil de la Compañía Betteroads Asphalt Corporation: Fundada en 1954. Contamos con siete plantas de asfalto alrededor de todo Puerto Rico y una localizada en St. Thomas. Hemos pavimentado más de 25,000 millas alrededor de toda la isla, realizando así proyectos de mejoras viales, expresos, aeropuertos, entre otros.

Perfil de la Compañía Betterecycling Corporation: Fundada en 1997. Industria pionera en implementar controles de calidad para la: Reducción de contaminación Protección del ambiente Conservación de Recursos Naturales Contamos con seis plantas alrededor de toda la isla, donde únicamente producimos con asfalto reciclado.

¿Qué es el “Warm Mix Asphalt” (WMA)? Es el término genérico para una variedad de tecnologías en las cuales se utilizan aditivos que permiten la preparación de la mezcla a una temperatura promedio de 280°F, de 30°F a 120°F más bajos que la comúnmente utilizada mezcla caliente (“HMA”). Entre los principales aditivos se encuentran: los orgánicos, los químicos y en espuma. Trabajamos con “Rediset” el cual combina agentes surfactantes y orgánicos que incrementan la lubricación en la mezcla y disminuye la temperatura de compactación hasta 60°F.  

Experiencia con el “WMA” Febrero de 2011, nuestra compañía se reunió con personal altamente especializado de Agencias Federales (FHWA & NCAT) para presentar resultados de investigaciones y pruebas realizadas en nuestro Laboratorio de Diseño con la Tecnología “WMA”. Abril de 2011, Betteroads realizó la primera producción de mezcla “Warm Mix” en Puerto Rico para un Proyecto de la Autoridad de Carreteras localizado en la PR-2 del Municipio de Yauco. A partir de Abril de 2011, Betteroads ha depositado sobre 60,000 toneladas de ésta mezcla para proyectos de la Autoridad de Carreteras y Alianzas Público Privadas (Metropistas). “Federal Highway Administration” (FHWA)- “National Center for Asphalt Technology” (NCAT)-

Beneficios Ambientales Reduce : La producción de calor, humo y fuertes olores El consumo de energía fósil (“fuels”) Reduce significativamente las emisiones de Dióxido de Carbono CO2.

Otros Beneficios Provee mayor tiempo para ser utilizado, lo que permite el acarreo de mezclas a proyectos más distantes y se obtiene una mejor compactación. Reduce la fatiga de los trabajadores por calor, mejorando así las condiciones de trabajo.

Otros Beneficios Incrementa la resistencia a deformación en la mezcla asfáltica, obteniendo como resultado pavimentos más uniformes y resistentes.

“Reclaimed Asphalt Pavements” (RAP) ¿Qué es el “Reclaimed Asphalt Pavements” (RAP)? El “RAP” es el término asignado al material removido de carreteras en reconstrucción. Este se recicla para pavimentar carreteras.

“Reclaimed Asphalt Pavements” (RAP) El uso de pavimento asfáltico reciclado, (RAP), ha incrementado considerablemente, minimizando el uso de materiales vírgenes y desperdicios sólidos, ayudándonos así a conservar nuestros recursos y espacios en vertederos. El 80% del asfalto pavimentado actualmente es reciclado en E.U.

Beneficios del Reciclado Se puede reciclar y reusar 100% del material. Crea un ciclo de reutilización de materiales donde la calidad no se pierde, dado que el asfalto líquido retiene su capacidad para funcionar como pegamento y conserva su valor. Por lo tanto disminuye la explotación de canteras y recursos naturales.

Beneficios del Reciclado Aumenta: La resistencia a deformaciones por carga. La estabilidad de la mezcla asfáltica. La resistencia a daño ocasionado por el agua.

Combinación ganadora Resultados Utilizar la tecnología (WMA) en las mezclas con material asfáltico reciclado RAP, resulta en la reducción del uso de agregado virgen y combustible fósil, además que la manejabilidad de la mezcla asfáltica WMA facilita aumentar el contenido de RAP. En el 2009 el grupo de seguimiento de pavimentos de “NCAT”, analizó secciones de pruebas con diferentes combinaciones y mostró excelente resistencia a deformaciones . Actualmente combinamos WMA & RAP en nuestras plantas.

Warm-mix and RAP: A Winning Combination Using warm-mix asphalt (WMA) technologies in recycled asphalt pavement (RAP) mixes is a win-win scenario in every respect. The cost benefits are evident—reduced material costs and less fuel usage. Plus, the enhanced workability of warm-mix can facilitate using increased RAP contents, which translates into even greater cost savings. With sustainable advantages such as conserving natural resources and reducing the emission of greenhouse gases, the WMA/RAP combination also scores high in terms of environmental stewardship. Beyond economic and environmental benefits, WMA and RAP together create a synergistic mixture. “They go together, like peanut butter and jelly or macaroni and cheese,” says Dr. Randy West, NCAT director. “We should be using them together whenever we can.” Combining WMA and RAP offers potential improvements in pavement performance compared to using either alone. AASHTO M320 recommends the use of a softer virgin binder grade for moderate and high (greater than 25 percent) RAP contents. Adding warm-mix is the perfect solution, as lower mixing temperatures result in less binder aging during production and consequently, a softer binder. A RAP mix produced at warm-mix temperatures should then have ample stiffness to resist rutting, as well as sufficient viscoelastic behavior to resist cracking. Plant operations are also improved when WMA and RAP are used together. Plant concerns associated with warm-mix include possible incomplete aggregate drying in the drum. Also, when the gas temperature in the bag house is reduced below the vapor point of water, muddling of the bags can occur. However, these concerns are alleviated with the use of RAP, since aggregate is superheated to compensate for adding RAP at ambient temperatures. Producing RAP mixes at warm-mix temperatures also eliminates blue smoke emissions. WMA/RAP Field Performance at the Test Track As part of the 2009 Group Experiment at the NCAT Pavement Test Track, two full-depth 50 percent RAP sections were placed—one produced as WMA using the water-injection foaming method and the other as HMA. Each 7-inch structural section included 50 percent fractionated RAP in all three lifts of the asphalt cross-section. Each section used PG 67-22 virgin binder, whereas the control incorporated PG 76-22 binder in the surface and intermediate lifts and all-virgin materials throughout. After the application of 10 million equivalent standard axle loads (ESALs), the high-RAP WMA section performed as well as the control. No cracking was observed in any of the three sections and all three exhibited excellent rut resistance. Less rutting was seen in the high-RAP WMA section than the control and changes in texture were very low for the high-RAP and control sections, indicating excellent durability. Two all-virgin WMA sections, one produced using the water-injection foaming process and one with a chemical additive, were also tested in the 2009 Group Experiment at the Test Track. While the rutting performance of both WMA sections was satisfactory, the rutting performance of the 50 percent RAP WMA section was significantly better. Deflection testing confirmed that the 50 percent RAP sections (both HMA and WMA) were stiffer than the control. As a result of this increased stiffness, measured strain levels were lower in the high-RAP sections than in the control, particularly at warmer temperatures. Laboratory fatigue testing also indicated that the endurance limit for the RAP-WMA section was significantly higher than the control. As demonstrated at the NCAT Pavement Test Track, WMA and RAP together create a synergistic mixture that offers improvements in pavement performance and plant operations, as well as significant cost savings and environmental benefits. WMA/RAP is simply a winning combination. National Center for Asphalt Technology Auburn, AL 36849 e-mail: webmaster@eng.auburn.edu

Contactos Betteroads Asphalt Corp. Betterecycling Corp. www.emdi.net   ARECIBO Teléfonos: (787) 878-8990 / 878-1379 / 878-5794 Fax: (787) 878-1322 BARRANQUITAS Teléfono: (787) 857-4383 Fax: (787) 857-0893 CABO ROJO Teléfonos: (787) 254-2651 / 254-2654 Fax: (787) 254-2655 CAGUAS Teléfonos: (787) 745-6198 / 747-2265 Fax: (787) 747-2205 CEIBA Teléfono: (787) 885-0197 Fax: (787) 885-0197 MANATÍ Teléfono: (787) 854-8510 Fax: (787) 884-8618 ST. THOMAS, USVI Teléfono: 1(340) 775-4245 Fax: 1(340) 777-7589 Betterecycling Corp.   AGUADA Teléfono: (787) 252-2651 Fax: (787) 252-2656 BAYAMÓN Teléfonos: (787) 740-7887 / 785-3480 Fax: (787) 785-3474 CAROLINA Teléfono: (787) 762-1110 Fax: (787) 762-1111 HUMACAO Teléfonos: (787) 852-1220 / 850-6555 Fax: (787) 852-7111 PONCE Teléfonos: (787) 812-2134 / 812-2139 Fax: (787) 812-2124 SALINAS Teléfonos: (787) 824-5729 / 824-0783 Fax: (787) 824-0692   www.emdi.net