El subjuntivo 1 Día 18 - 24 feb 2016 Gramática española SPAN 4351 Harry Howard Tulane University.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cláusulas con si DE PASEO, P. 155 AP SPAN - Dooley
Advertisements

Sp. 3 Vocabulary c.5-1 Expressing agreement, qualified agreement, disagreement and what others say and think.
El tiempo futuro – Las formas Infinitivo + Terminación= Futuro
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Decir: to say.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to leave.
El Verbo GUSTAR En español gustar means to be pleasing In English, the equivalent is to like.
Capítulo 7 - ¿Qué te gustaría hacer? Instructions
Usos del subjuntivo pasado
Preliminary Sketch By Fernando Gomez Marin Interactive Media Master University of Limerick 2006/07.
LOS OBJETOS DIRECTOS E INDIRECTOS
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
er-ir: ía, ías, ía, íamos, ían
Mi tema es la amistad By: Paulina Agenor.
FLASHCARDS CHAPTER 1, Part 1.
25/6/2014 Esto probablemente debe grabarlo en el espejo del baño Donde lo pueda leer todos los días. Usted no puede darse cuenta de ello, pero es 100%
Más con el subjuntivo K. Kiely, FMU ©  El adjetivo:  Un adjetivo modifica un sustantivo. Ej. Quiero hablar con el estudiante inteligente.  La.
Vamos a hablar......de las películas. You are going to have a conversation with your teacher about the cinema. What could the teacher ask you?
Tener You already know that TENER is used for: TO HAVE And when you want to express HUNGERAndTHIRST.
Capítulo 1-2 Vocabulario Offering help and talking about chores, plans and places.
Angry Olympics Part Seven – Emotional Carrot Erm, I might give you one... Congratulations, Mrs Mildly-Angry Carrot-Face! ¡Enhorabuena, Mrs Mildly-Angry.
El uso del artículo como sustantivo
Repaso: el futuro, el futuro perfecto, el condicional, el imperfecto subjuntivo…
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
El verbo ser y adjetivos en español INTRODUCCIÓN Y CONTINUACIÓN DEL GÉNERO… Ojalá que estuviera en la playa…. I wish I were at the beach…. :)
I saw it on Saturday and also on Sunday because it is very exciting. La vi el sábado y también el domingo porque es muy emocionante. the movie.
L.O - To practise asking people to go out and to learn how to make excuses! Must – Practise asking people to go out around town. Should – Know the difference.
Lección 9.1 y el vocabulario Diálogos Dirigidos con autoevaluación.
Invitations and excuses. ¿Te gustaría ir a la bolera?
When I tried to call you, I realized that I had lost your number. LOS ERRORES COMUNES TRADUZCAN LAS FRASES AL ESPAÑOL POR FAVOR. LOS ERRORES COMUNES TRADUZCAN.
First Grade Spanish High Frequency Words.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Discurso Indirecto (Reported speech) Español 3+ Unidad 5.
Modal verbs Resulta interesante ver que estos verbos se pueden asociar en pares. Aprender algunos ejemplos ayudará a comprenderlos mejor de una forma práctica.
GIVE IT TO ME! TELL ME IT! LEND IT TO HER! BUY THEM FOR US!
BARTERING. What is Bartering? Bartering is negotiating a lower price between a buyer and a seller of a good or service Bartering is negotiating a lower.
Dialogue practice. IR DE COMPRAS Shopping. Empleado: Buenos días. ¿En qué puedo servirle? Cliente: Buenos días. Quiero comprar una sudadera.
Gustar to be pleasing (use it to say what someone likes, or likes to do)
Direct Object Pronouns A direct object tells who or what receives the action of the verb: I see the dog. (I see what? - - the dog = d.o.) I see Mary. (I.
The Conditional Tense. The conditional tense This tense translates as what someone would do or what would happen. Like the future tense, the same set.
El Verbo “GUSTAR” En español gustar means “to be pleasing” In English, the equivalent is “to like”
Explain you’re not getting on well with your flatmates and you are very upset No me llevo bien con mis companeros de piso y estoy muy molesto They are.
T HE VERB GUSTAR, ¿ POR QUÉ ? AND PORQUE. T HE VERB GUSTAR Use the verb gustar to say what people like. Use the form gusta if the thing they like is singular.
Saquen los apuntes Si clauses… (If I could, I would…) Past subjunctive – conditional.
Basic phrases and expressions. Other questions related with numbers: What time is it? - ¿Qué hora es? Es la 1 /Son las 2, 3,4,5, 6,7,
Click on ARGENTINA to go to Argentina Click on USA to go to the USA ARGENTINA USA.
Indirect Object Pronouns. An indirect object tells you to who or for whom an action is performed.
El indicativo 3 Pretérito e imperfecto Día feb 2016 Gramática española SPAN 4351 Harry Howard Tulane University.
Mejor que tú: Verbos como GUSTAR y objetos directos e indirectos Un juego competetivo para practicar los verbos en el preterito.
El subjuntivo 3 Día feb 2016 Gramática española SPAN 4351 Harry Howard Tulane University.
Las Palabras Interrogativas Etapa Preliminar Español II.
GUSTAR To like. GUSTAR The Spanish verb GUSTAR is usually translated into English as ‘To like’, however, it literally means ‘To be pleasing’.
Indirect Object Pronouns Answer the question “To whom?” or “For whom?” after the verb.
El subjuntivo 2 Día feb 2016 Gramática española SPAN Harry Howard Tulane University.
Tengo un libro que (es/sea) interesante. es. Busco un libro que (es/sea) interesante sea.
Verbs like Gustar Notes/ Examples.
Role-plays Foundation 1 Lancashire County Council.
  Jugó=he/she played  Use the preterite tense for past actions that are viewed as over and are not being connected to the present. ¿Te acuerdas?
Conjunciones y conectores Pronombres y cláusulas relativas Día abr 2016 Gramática española SPAN 4351 Harry Howard Tulane University.
Adjective clauses… ¿subjuntivo o no?. Cláusula de adjetivo: Es una cláusula que modifica el sustantivo. Ejemplos :  Una obra que es maravillosa.  Una.
Modal verbs By Gema V. Rosales Calvo.
Prepared by Gema V. Rosales Calvo Can – Can’t. En inglés existe un grupo de verbos MODALES – muy usados en el lenguaje corriente – con el significado.
Pronombres y cláusulas relativas 2 Día abr 2016 Gramática española SPAN 4351 Harry Howard Tulane University.
NO PUEDO  Si pudiera, me gustaría salir pero no puedo porque……….
1. La señora Toth cambió la fecha de la prueba a fin de que (nosotros) _______ más tiempo para estudiar. tuviéramos tengamos tenemos Pista Ms. Toth changed.
Formas continuas Día feb 2016 Gramática española SPAN 4351 Harry Howard Tulane University.
Gramática española avanzada SPAN 4351 Harry Howard Tulane University
Gramática española avanzada SPAN Harry Howard Tulane University
Demonstrative Adjectives
Transcripción de la presentación:

El subjuntivo 1 Día feb 2016 Gramática española SPAN 4351 Harry Howard Tulane University

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University2 Organización del curso subjuntivo.html

Lunn y DeCesaris §4 Los modos indicativo y subjuntivo

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University4 Ejercicio 1 MAMA: Pili, your birthday is the 28th. What do you want us to do to celebrate it? PILI:Well, we can invite Robert to come have dinner. MAMA:Very well. What should I prepare? PILI:You know that I always like for there to be a special cake, but other than that I don't care. MAMA:Let's see … we could serve fish if it weren't so expensive. PILI:Robert likes meat better in any event. Why don't we go to the market this morning and buy whatever the butcher has at a good price? MAMA:I agree. Shall we make chicken soup too? PILI:Yes, I think that everyone likes that soup. And, what should we drink? MAMA:Why don't you ask Robert to buy French champagne? His parents are very rich. PILI:Oh, Mom! Don't say that. I would like Robert even if he were poor too. MAMA:Excuse me, daughter. I know that Robert is a good guy.

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University5 Conclusiones A menudo el inglés representa el subjuntivo con el infinitivo El inglés antiguo tenía un subjuntivo, pero se ha perdido, menos en algunos contextos:  If I were you, … En otros contextos, algo como el subjuntivo español es posible, pero suena anticuado:  They demanded that she (should) move by the 15th.  cf. They demanded for her to move by the 15th.  We require that he (should) appear in person.  cf. We require for him to appear in person  I prefer that it (should) happen in the morning.  cf. I prefer for it to happen in the morning.

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University6 Opcional o obligatorio En algunos contextos, el uso del subjuntivo es obligatorio:  Le di ese libro para que lo leyera.  Quiero que llegues a tiempo.  Es increíble que sea tan tonto. En otros, es opcional:  p. 61

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University7 Generalizaciones cl áusula dependiente: indicativo independiente: indicativo o subjuntivo

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University8 Ejercicio 2 1.El hombre [que se casa con María] es costarricense 2.Se conocieron [cuando estudiaban en la universidad] 3.[Hasta que terminen sus estudios], van a vivir allí. 4.Van al hotel [donde pasaron su luna de miel los padres de María] 5.Espero [que les guste mi regalo de bodas] 6.[En cuanto abran el regalo], sabrán [que es mío] 7.A María le ofrecí mi vestido de novia, pero buscaba uno [que fuera menos formal]

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University9 Teoría El indicativo y el subjuntivo son diferentes modos de comunicación:  Si el hablante quiere afirmar lo que dice, utiliza el indicativo.  Si el hablante cree que una proposición no merece su afirmación, utiliza el subjuntivo.

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University10 Proposiciones que no merecen afirmación Una proposición que ya está afirmada, o sea, es información conocida. Una proposición que no es verídica. Una proposición que es contraria a los hechos.

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University11 La información conocida En este discurso, hay un malentendido porque Ángeles no sabe algo que Martina cree que sabe: MARTINA:Qué bien que no tengamos clase el viernes, ¿no? ANGELES:¡Qué dices! ¿No hay clase? MARTINA:Es verdad, no estuviste el lunes. ANGELES:¿Qué pasó el lunes? MARTINA:Pues, nos dijo el profe que no iba a haber clase. ANGELES:Gracias por habérmelo dicho.

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University12 El subjuntivo y la información conocida Como vimos en el ejemplo anterior, se utiliza el subjuntivo para indicar que la proposición expresada en la cláusula subordinada de qué bien es – o debe ser – información conocida Aquí hay otro ejemplo parecido: LOLA:Escucha, tengo una noticia bomba. PEPE:Dime. LOLA:Florinda se casa en abril. PEPE:¡No me digas! Estoy encantado de que se case.

24-feb-16SPAN Harry Howard - Tulane University13 Ejercicio 3

La próxima clase Más subjuntivo La entrega de Lunn y DeCesaris §16