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9.- DINAMIKAREN LEGEAK Lan hau Creative Commons-en Nazioarteko 3.0 lizentziaren mendeko Azterketa-Ez komertzial-Partekatu lizentziaren mende dago. Lizentzia horren kopia ikusteko, sartu helbideanhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/

Dinamikaren legeak (Newtonen legeak) Bideoa1 Bideoa2 Gorputzen erorketaren legea bideoa Bildumako bideo guztiak Hemen dituzue gai hau jorratzeko eta garatzeko baliabideak

13.- Esan zuzenak diren ala ez ondoko esaldiak a) Gorputzek pausagunerako joera dute. b) Gorputz batek higitzen irauteko beharrezkoa da haren gain indar batek eragitea.

14.- Irudian agertzen den sistema aske uzten dugu (hasieran geldirik dago eta bi masak berdinak dira). Zein izango da (A, B, C), zure ustez, sistemaren egoera askatu ondoren? A BC

15.- Irakurri eta eztabaidatu Galileoren testua. “Salviati (dirigiéndose a Simplicio): “Dí, si tuvieses una superficie de una sustancia tan resistente como el acero, y tan lisa y pulimentada como un espejo, que no fuese horizontal, sino algo inclinada, y colocases sobre ella una bola de bronce perfectamente esférica, ¿qué piensas que pasaría cuando lo soltases?, ¿No crees tú, como yo, que se quedaría allí?” Simplicio: “¿Si la superficie estuviese inclinada?” Salviati: “Si, ya te lo he dicho.” Simplicio: “No puedo concebir que se quedase allí. Creo que tendría una gran propensión a moverse según el declive.” Salviati: “Ten bien en cuenta lo que dices, Simplicio, pues yo creo que se quedaría allí donde la pusieras.” Simplicio: “Si haces tales suposiciones, Salviati, no me admiraré de que llegues a las más absurdas conclusiones.”

Salviati: “Estás, pues, seguro de que se movería libremente según el declive?” Simplicio: “¿Quién lo duda?” Salviati: “¿Y esto lo creerías no por que yo te lo digo (pues he intentado persuadirte de pensar lo contrario), sino por ti mismo, por tu propio juicio natural?” Simplicio: “Ahora veo tu juego; decías que creías esto para probarme y para intentar que pronunciase aquellas palabras con las cuales condenarme.” Salviati: “Tienes razón, y ¿qué longitud y con qué velocidad se moverá la esfera?, pero ten en cuenta que he puesto el ejemplo de una esfera perfectamente redonda, y un plano exquisitamente pulimentado, de tal forma que haya que descartar todos los impedimentos accidentales y externos. También habría que quitar los impedimentos originados por la resistencia del aire o de cualquier otro obstáculo causal, caso de que lo hubiera.”

Simplicio: “Comprendo muy bien lo que quieres decir y te contesto que la esfera continuaría moviéndose “in infinitus”, si el plano fuese lo suficientemente largo, y acelerándose continuamente. Tal es la naturaleza de los cuerpos pesados que adquieren fuerza con la marcha, y cuanto mayor sea la inclinación será mayor la velocidad ….” (De manera similar Salviati obliga a Simplicio a reconocer que si se lanza la esfera por el plano inclinado hacia arriba, irá perdiendo velocidad hasta pararse. Por último Salviati plantea el caso intermedio, es decir, el lanzamiento de la esfera por un plano horizontal y “exquisitamente” pulimentado. Salviati: “Parece, entonces, que hasta aquí me has explicado bien lo que ocurre a un cuerpo en dos planos diferentes. Ahora dime, ¿qué le sucedería a este mismo cuerpo sobre una superficie que no tuviese inclinación ni hacia arriba ni hacia abajo?” Simplicio: “Ahora debes darme algo de tiempo para pensar mi contestación. No habiendo inclinación hacia abajo no podría tener tendencia natural al movimiento; y no habiendo inclinación hacia arriba no podría haber resistencia a su movimiento. De donde se deduce su indiferencia tanto para la propulsión como para la resistencia; por lo tanto pienso que se quedaría naturalmente allí…”

Salviati: “Yo pienso lo mismo, con tal de que se hubiera dejado con cuidado, pero si se le hubiera dado un impulso hacia algún lado, ¿qué sucedería?” Simplicio: “Que se movería hacia ese lado”. Salviati: “Pero, ¿con qué clase de movimiento? ¿continuamente acelerado como en un plano inclinado hacia abajo o continuamente retardado como en un plano inclinado hacia arriba?” Simplicio: “No puedo descubrir ninguna causa de aceleración o de retardo si no hay inclinación hacia abajo ni pendiente hacia arriba”. Salviati: “Bien, si no hay causa de retardo, menos la habrá para detenerlo, por tanto, ¿qué distancia recorrerá el cuerpo en movimiento?” Simplicio: “Pues tanta como la superficie ni inclinada ni ascendente.” Salviati: “Por tanto, si ese espacio fuese indefinido, el movimiento sobre él no tendría fin, esto es sería perpetuo.” Simplicio: “Yo creo que sí, si el cuerpo era de materia duradera,…”

16.- Enuntziatu Dinamikaren (Newtonen) 1. Legea. Zergatik gelditzen da guk higitzen jarritako pilota? 17.- Marraztu ondorengo sistemetan gorputz bakoitzaren gainean eragiten duten indarrak: a) Liburu bat mahai gainean. b) Soka batez tiratzen zaion liburua gainazal horizontal batean. c) Gorputz bat sabaitik zintzilikaturik. d) Bi bolatxo (baten masa bestearen bikoitza delarik) aurrez aurreko talka baten aurretik, bitartean eta ondoren. e) Gizon bat paretan loturik dagoen soka batetik tiratzen. f) Emakume bat zaku bat igotzen txirrika sinple batez.

18.- Enuntziatu 3. Legea. Azaldu sokatira kirolean parte hartzen duen kirolari batengan eragiten duten indar guztiak. 3. legearekin ba al du zerikusirik? 19.- Aristotelesen fisikari jarraituz "indarrak mugimenduaren kausa dira, gorputzen abiadurarena hain zuzen ". Sinbolikoki idatzirik hauxe da esaten duena : F = Kv F : lndarra; v: Abiadura ; K : Proportzionaltasun konstantea Ados al zaude? Proposatu beste definizio bat Saiatu k konstanteari esanahia ematen. Enuntziatu 2. legea.

21.- Higidura azeleratu baten azterketa praktikoa. Proposatu esperientzia bat higidura azeleratu bat aztertzeko. Adibidez malda batetik erortzen ari den kanika baten mugimendua Gidari batek semaforo gorria ikusten du. Geldituko al da garaiz?

Eragiten duten indar guztiak adieraz itzazue. Liburu bat mahai baten gainean dago

Sokarengan zein indarrek eragiten dute Eragiten duten indar guztiak adieraz itzazue. Sabaiarengan zein indarrek eragiten dute Urdaiazpikoa zintzilik dago

Ormari lotutako soka tiratzen ari den 70 kg-ko pertsonari zein indarrek eragiten diote? Sokarengan zein indarrek eragiten dute? Egizu indarren baloioen estimazioa

15 75 kg-ko pertsona batek 50 kg-ko zaku bat eusten du polea baten bitartez. Soka oso arina denez, masarik ez duela suposa dezakegu. Zakuarengan zein indarrek eragiten dute? Pertsonarengan zein indarrek eragiten dute? Txirrikarengan edo polearengan zein indarrek eragiten dute?

Liburuak eta urdaiazpikoak parte hartzen du elkarrekintzetan. Identifika itzazu. Liburua mahai gainean dago Urdaiazpikoa zintzilik dago

Orekan dago. Pertsonari eragiten dizkion indarrak identifika itzazu. Pertsona eta flotagailuaren kasuan Indar bikoteak identifika itzazu

Ondorengo enuntziatuak zuzenak al dira? Lurrak pertsonari egiten dion indarra beti flotagailuak pertsonari egiten dion indarraren berdina da Ez du beti berdina izan behar. Bi elkarrekintza ezberdin dira, beraz indarren balioak ez dute beti berdinak izan behar. Flotagailuak pertsonari egiten dion indarra beti pertsonak flotagailuari egiten dion indarraren berdina da. Indar hauek beti berdinak dira. Elkarrekintza berdinari dagozkio, beraz balioak beti berdinak izango dira.

3 kg-ko loreontzia balkoitik kalera erortzen da. Erortzen ari denean (talka egin aurretik) loreontziak lurrari zein indar egiten dio? Erortzen ari denean Lurrak loreontziari zein indar egiten dio? Zergatik loreontzia erortzen ikusten dugu eta ez lurra igotzen?

Talka egiterakoan loreontzia eta lurraren arteko indarrak adieraz itzazu Oinak baloiari baloiak oinari egiten dion indarraren berdina al da balioan baina aurkako noranzkoa al du?

Bola bat lurrezko zoruarengan bira arazten da eta gelditu arte 25 metro da ibilitakoa. Bolarengan eragiten duten indarrak azter itzazu eta azkenean zergatik gelditzen den azal ezazu. Leundutako marmolezko zoruan burdinezko bola bat jaurtikitzen da.Bola geldituko al da? 25 metro baino gehiago ala gutxiagoko distantzia egingo al du? Marruskadurarik egong ez balitz non geldituko litzateke?

Pertsona batek sokatik tiratzen du 50 kg-ko zakua abiadura konstantearekin igotzen duelarik. Zakuarengan eragiten duten indarrak azter itzazu eta bakoitzaren baloia adieraz ezazu. g=9,8m/s 2 pisua=mg

10 kg-ko kaxarengan eragiten duten indarrak identifika itzazu eta marraz itzazu, desplazatzeko soka baten bitartez tiratzen dugunean, suposatuz zoruaren marruskadura 40 N-etakoa dela. Kaxari zer gertatuko litzaioke, pausagunetik abiatuz 60 N-eko indarrez 5 s-etan tiratuko bagenu.

Kaxari gertatuko litzaiokeena eztabaida ezazu, mugitzen ari den une horretatik, 40 N-eko indarrarekin tiratuko bagenu 5 s-tan. Kaxari zer gertatuko litzaioke ondoren tiratzen uzten badugu.

Malabaristak bertikalki gorantz jaurtikitzen du 200 gramoko laranja bat. Laranjarengan eragiten duten indarrak identifika eta marraz itzazu eskuarekin ukipenean dagoenean eta igotzen denean. Igotzen ari den bitartean laranjarengan eragiten duten indarrak identifika eta marraz itzazu. Ibilbidearen altura maximoan (puntu gorenean) dagoenean laranjarengan eragiten duten indarrak identifika eta marraz itzazu, v = 0 izanik puntu horretan. Jaisten ari den bitartean laranjarengan eragiten duten indarrak marraz eta identifika itzazu. 25

Laranja igotzen ari denean indarren baturaren balioa aurki ezazu. Urrats honetan dinamikaren lehen legea aplikagarria den ala ez adieraz ezazu. Laranja puntu gorenean dagoenean indarren baturaren balioa aurki ezazu. Urrats honetan dinamikaren lehen legea aplikagarria den ala ez adieraz ezazu. Indarren baturaren balioa aurki ezazu laranja jaisten ari denean. Urrats horretan dinamikaren lehen legea aplikagarria den ala ez adieraz ezazu. Zer gertatuko litzateke laranja altura handi batetik erortzen utziko bagenu, erorketa mugimenduan, marruskadura indarra laranjarengan lurraren erakarpen indarraren berdina izatera iritsiko balitz?

Polea edo txirrika batetik soka pasatzen da eta 5 Kg-ko bi gorputz sostengatzen ditu. Hasierako posizioa irudiak adierazten du. B A 1 BA 2 A B 3 B A Hasierako posizioa

28 B A 1 B A Hasierako posizioa ZUZENA Lurrak gorputz bakoitzari egiten dion indarra 49 N-etakoa da, beraz sistema orekan dago. Soka kontsideratzen bada, ezkerrekoak izango luke masa handiagoa Sistema alde horretara desplazatuko duelarik. Ez dago inolako arrazoirik B gorputza jaisteko eta A igotzeko. 1, 2 edo 3 marrazkietatik zeinek adierazten du hobekien gorputzen egoera txirrika edo polea aske utzi ondoren? Bi gorputzen masak 5Kg-koak dira.

29 BA 2 B A Hasierako posizioa OKERRA Lurrak gorputz bakoitzari egiten dion indarra 49 N-etakoa da, beraz sistema orekan dago. Soka kontsideratzen bada, ezkerrekoak izango luke masa handiagoa Sistema alde horretara desplazatuko duelarik. Ez dago inolako arrazoirik B gorputza jaisteko eta A igotzeko. 1, 2 edo 3 marrazkietatik zeinek adierazten du hobekien gorputzen egoera txirrika edo polea aske utzi ondoren? Bi gorputzen masak 5Kg-koak dira.

30 A B 3 B A Hasierako posizioa OKERRA Lurrak gorputz bakoitzari egiten dion indarra 49 N-etakoa da, beraz sistema orekan dago. Soka kontsideratzen bada, ezkerrekoak izango luke masa handiagoa Sistema alde horretara desplazatuko duelarik. Ez dago inolako arrazoirik B gorputza jaisteko eta A igotzeko. 1, 2 edo 3 marrazkietatik zeinek adierazten du hobekien gorputzen egoera txirrika edo polea aske utzi ondoren? Bi gorputzen masak 5Kg-koak dira.