Classroom Implementation of Lexical Varieties in a Second-Year Heritage Track Course Lydia Huerta, PhD The University of Texas-Austin.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Teaching in the Target Language. Sample of Story Focus for Vocabulary Acquisition Isabel veía películas románticas. -¿Veía Isabel películas románticas?
Advertisements

The Subjunctive in Adjective Clauses
In English, the equivalent is “to like”
Ser vs Estar.
Cuento del Gato.
Las Palabras Interrogativas
Háganlo ahora: ¿Qué significan las palabras en inglés
Tener Lets look at the verb tener (to have). It features two verb changes that we will see very soon.
Direct Object Objeto Directo.
El verbo IR To go. El verbo IR The verb IR means to go. The verb IR means to go. The verb IR is irregular in the present tense. The verb IR is irregular.
The Plurals of adjectives. Just as adjectives agree with a noun depending on whether its masculine or feminine, they also agree according to whether the.
The Plurals of adjectives
Los Infinitivos ¿Qué es un infinitivo?.
El mandato afirmativo (tú)
Frases útiles. Necesitas tu agenda Firmo la agenda.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Affirmative and Negative Words
In Lecciones 6–9, you learned the preterite tense
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved Indefinite words refer to people and things that are not specific, for example, someone.
El 8 de septiembre jueves Calentamiento
Palabras afirmativas y Negativas
Relative Pronouns Spanish Three Honors C.12.
Relative Pronouns Que and Quien
Subject Pronouns and Ser
A expresar los gustos e intereses Estas preguntas son buenos para conversar sobre lo que les gusta con sus compañeros What do you like? What do you love?
The Present Tense of ir (to go)
El Verbo GUSTAR En español gustar means to be pleasing In English, the equivalent is to like.
Subject Pronouns and Ser Español 1c Subjects and Verbs The subject of a sentence tells us who is doing the action. The verb tells us what action is taking.
El verbo “ser” para identificar a personas
Expresiones Lección 1 Presentaciones con el verbo presentarle.
ANTE TODO It is a misunderstanding to think that ¿Qué? always translates as What?, and that ¿Cuál? and ¿Cuáles? always translate as Which? ¿Qué? and ¿Cuál?
Spanish 1 Forming Questions. Trabajo de timbre Da la pregunta. Write the question asked for each answer given. 1. Tengo 16 años. 2. Soy de Ecuador. 3.
Tener “To Have” La clase de español I.
Los interrogativos.
REALIDADES 1A ¿Qué te gusta hacer?.
REALIDADES 1A ¿Qué te gusta hacer?.
A Comer Vamos a Poner la Mesa.
más con la ropa y tener que el tiempo de la playa y de las montañas
Repaso del vocabulario, y más descripción
Asking for and giving Opinions ¡EN ESPAÑOL! TAUGHT BY Sausha Anderson Jelani Barber Alex Cruz.
Los Verbos Capítulo 1 Parte 2.
Los interrogativos.
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
Affirmative and Negative Words Affirmative / Negative Words When you want to talk about an indefinite or negative situation you use affirmative and negative.
El video de las entrevistas. This skit counts as your test grade for this unit. Therefore, you must put forth the effort to show the teacher how well.
¿Cómo se llama? ¿Cómo es (físicamente)? ¿Qué tiene como familia? ¿Tiene animales en casa? ¿Dónde vive? ¿Dónde trabaja? ¿Qué le gusta hacer? ¿Qué no le.
Subject Pronouns and AR verb conjugations As you click through this powerpoint, you will need to answer the questions on your worksheet. At the end, you.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
Spanish Ia (Final Exam) Crossfire Initial Activity 1. Brief notes on tener... (or review if you have received them already!) Tener---formas Tener.
PARTE 1 LOS OBJETOS DIRECTOS E INDIRECTOS. DIRECT OBJECT PRONOUNS VS. INDIRECT OBJECT PRONOUNS Habla con otra persona para ver qué es la diferencia entre.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Forming questions Grammar Essential 1.
Demonstrative Adjectives and Pronouns
Haz Ahora Combine the two sentences to form a single sentence with a reciprocal verb. 1.Yo ayudo a mi madre a hacer la cama. Mi madre me ayuda a hacer.
Animals of the Sea (Animales del Mar) Lauren Blow.
THE VERB TENER Spanish 1- 9/23/13 Sra. Baldwin. TENER Tener is a verb that means “to have”. It has irregular forms (does not follow a pattern) and must.
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
-GO Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
Expresiones afirmativas y negativas
ESTAR = TO BE 2.3 Vistas Las páginas Review of the verb “estar” in the present tense Yo estoyNosotros estamos Tú estásVosotros estáis Ud. estáUds.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Let’s learn the verb “to be” in Spanish
Español la memoria (1): cómo trabajarla bien. Hoy vamos a… mirar escucharpensar hablar memorizar.
Bellwork Think about your day to day language, the things you talk about. How much of it is about the things you like to do? Write a short paragraph discussing.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Getting to know you more!
First Grade Dual High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

Classroom Implementation of Lexical Varieties in a Second-Year Heritage Track Course Lydia Huerta, PhD The University of Texas-Austin

Objectives Move away from lexical activities that promoted vocabulary lists, memorization, and replacing students knowledge of language with what is consideredstandard. Allow time for students to reflect on the nature of language through a specific example related to lexical variation. Help students become conscious of the power that language has to create knowledge, communicate information, and manipulate social situations.

Design Part 1: Language Use/Awareness Cultural text (comic) with guided questions Part 2: Language Performance Taller de teatro Part 3: Language Reflective Judgment Questions about creating the skit Part 4: Language Production Assess, comment or critique dictionary definition

Implementation 60 minutes Students had 15 minutes for each section They worked individually on all sections, except for thetaller de teatro After each section, students volunteered to share their responses with the rest of the class. Activity was turned in at the end of the class.

Part 1: Language Use/Awareness Cultural text (comic) with guided questions 1a. Lee el siguiente cómic y después responde a las siguientes preguntas. Una vez que las completes comparte tus respuestas con tus compañera/os.

1. En este cómic hay varios malentendidos, ¿puedes nombrar por lo menos dos? 2. La policía le dice al ladrón que coger en España no es lo mismo qua acá...coger allá significa agarrar, con decir allá ¿a que lugar o lugares se refiere? 3. Para ti, ¿qué quiere decir el verbo coger? 4. ¿Cuáles son algunos sinónimos de este verbo? 5. ¿Por qué crees que existen diferencias en significado del verbo coger? 6. ¿Por qué crees que el al final del cómic el ladrón dice que se parece en algo? ¿Estas de acuerdo con su observación? Explica porqué. Part 1 continued…

Outcomes Students were able to identify the main misunderstanding that derives from the use of the word coger. Most were unaware it was popularly used in Spain with the meaningsto grab or to take For all 23 students the word coger had a sexual meaning; yet when asked for synonyms they produced other meanings like: agarrar, tomar, escoger, recoger, seleccionar. The questions led some students to categorize coger as the product of the evolution of language. Some students of Mexican heritage referred to it as an albur. When asked by other non-Mexican heritage students what it meant. One explained it as a pun or a word with double meaning. Which in turn produced a discussion of other words like chile, papaya, panocha, concha, fumar, etc.

Part 2: Language Performance Taller de teatro 1b. Taller de teatro: Con un grupo de compañera/os planea una pequeña parodia que represente una situación cultural en el la que se dé un malentendido con el uso del verbo coger. 1.Decidan quiénes usarán la palabra como españolismo y quiénes la usarán como un americanismo. 2.Escojan el escenario (la oficina, un bar, la escuela, un museo, etc) 3.Escriban el mini-guión de acuerdo la situación (si ocurre en un contexto formal o informal) 4.Después presenten su parodia al resto de la clase.

Outcomes: Students were able to be creative not only about the use of coger, but also about words like fumar and pan.

Part 3: Language Reflective Judgment Questions about creating skit 1c. Una vez que hayas presentado y observado las parodias de tu clase contesta las siguientes preguntas: 1.¿Qué fue lo más difícil de hacer la parodia? 2.¿Cuál parodia fue la que más te gusto? ¿por qué? 3.Si alguna vez te encuentras en una situación donde surge un malentendido debido a las variaciones léxicas del verbo coger, ¿cómo improvisarías para mediar la situación?

Outcomes: Some students said the hardest thing about creating the parodies was being embarrassed not because they didnt know what coger meant, but because they didnt understand how to use it. Most mentioned that if they found themselves in a situation where there was a misunderstanding about lexical variations they would simply explain the difference.

Best Explained…

Part 4: Language Production Assess, comment or critique dictionary definition coger Verbo transitivo que significa, entre muchas otras cosas, asir, agarrar o tomar. No tiene nada de malo usar este verbo. Cuenta con un total de 32 acepciones en el artículo enmendado para la 23a edición del DRAE (versión electrónica). Solo una de ellas tiene connotación sexual: 31. intransitivo. Vulgar. América. Realizar el acto sexual. También se usa pronominalmente en este sentido, pero esto no se menciona en el Diccionario. No tenemos por qué desechar 31 acepciones porque una es sexual y, además, vulgar. ¿Y qué tiene de malo que una palabra posea una acepción sexual vulgar? ¡No estamos obligados a usarla de esa manera si no queremos! Hay que perderles el miedo a las palabras y aprender a usarlas bien, cada una en su contexto correcto. Sandro CohenGuía esencial para resolver dudas de uso y estilo, d. Lee el siguiente fragmento de la Guía esencial para resolver dudas de uso y estilo y después contesta la siguiente pregunta.

Outcomes: The majority of students agreed with Cohens definition, supporting the varied uses of coger according to the context. There were a few that like the rest reflected on the use of language, but also focused on the political implications of language.

Student Response #1 Sandro Cohen dice que debemos perder el miedo a las palabras y aprender a usarlas bien. ¿Pero quién es el dueño de los idiomas a decir que es propia, que es el acepcion verdadero? Yo no estoy de acuerdo que nada mas hay un significado de cada palabra que debemos usar. El idioma identifica una persona, para distinguir la de otras culturas o países. Si estoy de acuerdo que no estamos obligados a usarla de esa manera si no queremos pero cada persona tiene su derechoa elegir como se quiere hablar y que definición se queire usar de cualquier palabra. Somos libres de hacer lo que queremos

Student Response #2 Yo tengo un opinion que es variado. Creo que todas las formas de español necesitan ser reconizadas pero al mismo tiempo ¿cómo podemos reconocer todas las formas de palabras sin crear jerarquias. Estoy en acuerdo con Cohen que no estamos obligados a usar palabras de esta manera, es nuestra opción. Pero mientras que Cohen expresó su opinión lo devaluo otros usos de la palabra.

Student Response #3 No, porque aunque un diccionario no menciona algo, una palabra todavia puede tener varios significados culturales en diferentes contextos.

Observations This activity can easily lead students in varied directions: Jokes Other questionable words and different meanings Questions Relating personal experiences to the examples una vez… Political implications of language Identity politics It is important to embrace students contributions to the activity and allow them time to reflect on their classmates observations.

Afterthoughts… While this activity allows students to flirt with the dirty parts of Spanish because it brings out the pipi caca giggle in all of us, it can lead to more highbrow discussions that guide students to become aware of the power that language has to create knowledge, communicate and represent cultural paradigms, and interact with others.

THANK YOU! Contact Information: