HW -página ciento cuarenta  actividad veintitrés -página ciento cuarenta  actividad veintitséis Prueba – body parts - lunes ¿Qué es? El cuerpo.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Vocabulary. Leg La pierna Mouth La boca Arm El brazo.
Advertisements

Para Empezar Hoy es miércoles el seis de febrero
Clothing and Body Parts La Ropa y Los Partes del Cuerpo.
Vocabulario 4.2 El 13/14 de febrero.
Las partes del cuerpo The parts of the body.
Copyright © 2006 MES-English.com
Verbs with reflexive pronouns  Reflexive pronoun + a verb to talk about someone doing something to himself or herself. El cocinero se cortó The cook cut.
El cuerpo. Head = La Cabeza Eyebrow = La ceja Chin = La barbilla.
VÁMONOS 1.Se tome pastillas para un ____. 2.Un niño ______ después de una inyección 3. Cuando estás resfriado, tienes _____. 4.Una inyección puede prevenir.
El cuerpo humano.
PARTS OF THE BODY Las partes del cuerpo.
#2A REFLEXIVE VERBS – a verb in which the person does the action for/to himself. These verbs use “se” at the end of the infinitive. Ex: lavarse los dientes.
VERBOS REFLEXIVOS Retrieved from: elmundodebirch.wikispaces.com.
Vocabulario Talking about getting hurt Capítulo 9.
Resfriada Le duele la garganta.Tiene fiebre. La muchacha está mal, enferma o…
SPANISH EXPLORATIONS  La cabeza  Head  El cuello  Neck  El codo  Elbow  La mano  Hand  La pierna  leg  El pie  Foot  El hombro  Shoulder.
CHAPTER 4 VOCABULARY: PART II 1. EL CODO 2 1. (ELBOW)
Unidad 2, Lección 2 Los verbos reflexivos. What’s the difference? Ana mira el reloj. Ana se mira. Ana is looking at the clock. Ana is looking at herself.
To ask what kind of mood or condition you are in, ask….  ¿Cómo estás?  How are you?  ¿Cómo te sientes?  How are you feeling?  ¿Qué le pasa a….? 
Los verbos reflexivos Objective:
Español 2 Reflexive verbs. Let’s talk about the verb… ‘to wash’ Name several things you can wash… I wash my clothes, I wash my car, I wash the dishes,
DO NOW Match the subject to the correct conjugation. Write out a full sentence. Remember our new cell phone rules. 1)Yoa) se baña 2)Pedro y yob) se levantan.
Reflexive Verbs = actions one does to/for oneself In English, pronouns that indicated that the subject of the sentence does something to/for himself or.
Capítulo 4 Vocabulario 2 Hablando de las Heridas, Pidiendo y Dando Consejos, Las Partes del Cuerpo Páginas
Body parts Objectives: To identify parts of the body and say what hurts.
Los verbos reflexivos Objective: To be able to talk about your daily routine. Getting ready for a special event.
Los Verbos Reflexivos en español… Los Verbos Reflexivos In the reflexive construction, the subject is also the object A person does as well as receives.
Las Partes del cuerpo Body Parts.
Reflexive Verbs In English, pronouns that indicated that the subject of the sentence does something to himself or herself are called reflexive...
El Cuerpo – The Body Head Hair Back Face Shoulder Skin Arm Forehead
Lunes 3 de noviembre Máx. : 18° Mín. : 4° Hazlo ahora 3 min Fix the mistakes in the sentences below: 1. ¿Te torció la pierna? 2. Yo rompí el tobillo. 3.
To ask what kind of mood or condition you are in, ask….  ¿Cómo estás?  How are you?  ¿Cómo te sientes?  How are you feeling?  ¿Qué le pasa a….? 
Capítulo 4-2 Vocabulario Talking about getting hurt Asking for and giving advice 1.
Vocabulario 2 – El cuerpo, las enfermedades, y los dolores
Gramática 2 Capítulo 4. Verbs with reflexive pronouns and D.O.s You can use a reflexive pronoun with a direct object. The DO is usually a part of the.
HOY ES: JUEVES, El cuerpo humano the human body.
¡Los deportes! ¿Qué te gusta jugar? Write and respond to the following: You are on a trip in a Spanish speaking.
Trabajo de timbre Dibujen el problema de salud de cada situación. Ilústralo. 1. Me torcí el tobillo y lo vendó. 2. Tengo resfriado y tos. Estoy en la.
El cuerpo humano.
El Cuerpo Humano.
Los verbos reflexivos Una presentación por la Sra. Black.
Unidad 2, Lección 2 Los verbos reflexivos. What’s the difference? Ana mira el reloj. Ana se mira. Ana is looking at the clock. Ana is looking at herself.
Reflexive Verbs GRAMÁTICA. What is a reflexive verb? 1) A verb where the person does as well as receives the action. 2) Verb that ends in -se Examples:
Notes on Reflexives. To say that people do something to or for themselves, we use reflexive verbs. For example: bathing oneself and brushing one’s teeth.
El Codo Elbow. El Dedo del Pie Toe La Uña Nail El Muslo Thigh.
Verbos reflexivos Reflexive Verbs Telling what people do for themselves.
Page 80 Realidades 2 Reflexive Verbs Do you remember your Indirect Object Pronouns?
VÁMONOS Conjuga los verbos en el pretérito irregular. Escribe la frase. 1)Yo ______ con mi padre. (conducir) 2)Mi madre _______ comer en casa. (preferir)
REFLEXIVE VERBS IN SPANISH Pregunta esencial: How do I use relfexive verbs with their pronouns to talk about what people do for themselves.
Las Partes del Cuerpo (Body Parts)
Parte A Unidad4: ¡Mantente en forma! caerse to fall down.
La cabeza- head La cara- face El pelo- hair Los ojos- eyes.
LAS PARTES DEL CUERPO PARTS OF THE BODY. La boca The mouth.
Partes del cuerpo la cara la oreja la ceja la mejilla.
LOS VERBOS REFLEXIVOS. WRITE: What is a reflexive verb? A reflexive verb describes when a person doing an action is also receiving the action.
1. El peluquero cortarse 2. El jugador lastimarse 3. La niña resfriarse 4. El cartero torcerse 5. La enfermera vendarse.
Vocabulario 4-2: talking about getting hurt; asking for and giving advice Español 2.
HW -página ciento cuarentay tres  actividades veintisiete a veintiocho Prueba – rest of vocab. 4.2 Body chart entrega 3/12 ¿Qué es? El corazón.
Llena (fill in) los espacios con las cosas que necesitas. 1.Yo necesito _____________ para arreglarme el pelo. 2.Yo necesito _____________ para lavarme.
HW -página ciento cuarenta y seis  actividad treinta y cuatro Prueba – reflexives, DOPs, problems/advice/commands Body chart - entrega 3/12 ¿Qué es? Quédate.
Los verbos reflexivos Objective: To be able to talk about your daily routine. Getting ready for a special event.
Las partes del cuerpo. La cabeza head El pelo hair.
Las partes del cuerpo. El cuerpo The body La cabeza La cara: face.
Clothing and Body Parts La Ropa y Los Partes del Cuerpo.
¿Qué es esto?. Una mano ¿Qué son estos? Son dedos.
Reflexive Verbs. What is a reflexive verb? You may have noticed many verbs that end in –se. These are called reflexive verbs. Ej. Despertarse (to wake.
Partes del Cuerpo.
Las partes del cuerpo.
Repaso: Verbs with reflexive pronouns and direct objects
Vocabulario 2 – El cuerpo, las enfermedades, y los dolores
Transcripción de la presentación:

HW -página ciento cuarenta  actividad veintitrés -página ciento cuarenta  actividad veintitséis Prueba – body parts - lunes ¿Qué es? El cuerpo

Change the “cucaracha” song stamp to: Name the parts of the face/head.

Tarea Diaria 4.6 Escribe la palabra que corresponde a la foto

Tarea Diaria 4.6 Escribe la palabra que corresponde a la foto Los labios El corazón La frente Los pulmones

Tarea Diaria 4.6 Escribe la palabra que corresponde a la foto la barbilla La muñeca el hueso El codo

El Cuerpo humano

La barbilla

La boca

El brazo

La cabeza

La cara

La ceja

Vocabulario 4.2 la ceja

El cerebro

El codo

El corazón

El cuello

El cuerpo

El dedo

El pulgar

El dedo de pie

Los dientes

La espalda

El estómago

La frente

La garganta

El hombro

Los huesos

los labios

La lengua

La mano

Vocabulario 4.2 la mejilla

La muñeca

El muslo

El músculo

La nariz

El ojo

La oreja

Vocabulario 4.2 la oreja

La pantorrilla

El pecho

El pie

La piel skin

La pierna

El pulmón los pulmones

La rodilla

El tobillo

La uña

La sangre

Tómate este jarabe

Tómate unas aspirinas

Tómate las pastillas

darle un calambre

Tengo dolor de cabeza que no se me quita

Ponte…. una curita

Ponte…. ungüento

Ponte…. hielo

Tener tos (f)

Resfriarse estar resfriado

Quédate en cama Descansa un poco

caerse

calentarse

estirarse

quemarse

enfermarse

estornudar

Ahora lo tengo infectado

Una inyección

torcerse

¡Pobrecito/a! el dolor estar mal

Darse un golpe (darse is used with idomatic expressions)

Me lastimé el codo… ¡me duele mucho! lastimarse

Me rompí la muñeca. Mi madre me llevó al hospital. romperse

Vocabulario 4.2 Me corté el dedo del pie.

Vocabulario 4.2

Me torcí el tobillo y lo tengo vendado.

Vocabulario 4.2 Me torcí el tobillo y lo tengo hinchado.

In Spanish to say that something hurts you, you say: “me duele” or “me duelen” This is the rule: Me+duele/duelen+el/la/los/las & then…the body part It is important to note that if it is one thing that hurts, you say: Me duele la garganta (only 1 throat) If it is more than one thing that hurts, you say: Me duelen las piernas (2 legs)

GRAMÁTICA: Me duele la cabeza Me duelen los ojos

Los Monstruos página treinta y uno

Escucha la descripción y escoge el monstruo que la describe.

1. AB

2. AB

3. AB

4. AB

5. AB

6. AB

7. AB

8. AB

9. AB

10. AB

11. AB

12. AB

13. AB

14. AB

15. AB

Practiquemos: Vocabulario 4.2 página veintiocho Actividades C y E

A. Choose the correct English translation for the Spanish term: 1. ______ la nariz : a) heart b) bone c) cheek d) nose 2. ______ la rodilla : a) skin b) throat c) eye d) knee 4. ______ la frente : a) heart b) forehead c) ear d) face 6. ______ la lengua : a) tongue b) cheek c) nose d) fingernail 7. ______ la cara : a) tongue b) face c) teeth d) leg 8. ______ el cerebro : a) bone b) brain c) arm d) shoulder 9. ______ el labio : a) foot b) lip c) fingernail d) head 11. ______ el hueso : a) teeth b) eyebrow c) fingernail d) bone 12. ______ el muslo : a) head b) thigh c) eyebrow d) eye 13. ______ el pulm ó n: a) hand b) forehead c) neck d) lung d d b a b b b d b d

16. ______ la barbilla : a) heart b) chin c) fingernail d) neck 18. ______ la uña : a) fingernail b) mouth c) finger d) lip 19. ______ el tobillo : a) face b) teeth c) bone d) ankle 20. ______ el hombro : a) shoulder b) hair c) teeth d) chest 21. ______ el corazón : a) wrist b) forehead c) heart d) leg 22. ______ la mejilla : a) wrist b) cheek c) knee d) throat 23. ______ la muñeca : a) head b) neck c) muscle d) wrist 26. ______ la piel : a) fingernail b) cheek c) skin d) ear 27. ______ la mano : a) hand b) knee c) shoulder d) cheek 28. ______ el pecho : a) chest b) shoulder c) eyebrow d) mouth 31. ______ la oreja : a) chin b) lip c) finger d) ear 33. ______ la ceja : a) eyebrow b) tongue c) heart d) forehead 34. ______ el codo : a) forehead b) finger c) lung d) elbow 35. ______ el dedo de pie : a) hand b) mouth c) forehead d) toe b a d a c b d c a a d a d d

la mano el dedo el dedo de pie la mu ñ eca la u ñ a el tobillo B. Escribe las partes del cuerpo sobre las líneas… una de las palabras se usa 2 X la u ñ a el dedo la mano la mu ñ eca

la mano el dedo el dedo de pie la mu ñ eca la u ñ a el tobillo B. Escribe las partes del cuerpo sobre las líneas… una de las palabras se usa 2 X la u ñ a el tobillo el dedo de pie

C.Match each body part with where it is found on the body. Then write the words for the correct body parts on the pictures below a. la cara (the face)b. la mano / el pie (hand/foot) c. adentro (inside your body) 1._________ la barbilla 2._________ la boca 3._________ la ceja 4._________ el cerebro 5._________ el corazón 6._________ el dedo 7._________ los dientes 8._________ la frente 9._________ los huesos 10._________ el labio 11._________ la mejilla 12._________ la muñeca 13._________ el muslo 14._________ la nariz 15._________ el ojo 16._________ la oreja 17._________ el pulmón 18._________ la uña a a a c c b a/c a c a a b b a a a c b

el hombro el cuerpo el cerebro la cadera el coraz ó n la piernael pulm ó nla rodilla D. Escribe las palabras de las partes del cuerpo. el cuerpo el cerebro el coraz ó n el pulm ó n la pierna

el hombro el cuerpo el cerebro la cadera el coraz ó n la piernael pulm ó nla rodilla D. Escribe las palabras de las partes del cuerpo. el hombro la cadera la rodilla

E.¿Qué parte del cuerpo? Completa cada oración con la palabra más lógica. Finish each statement with the most logical word. Then translate each statement. 1.Me caí y me torcí __el tobillo___ - __I fell and twisted (sprained) my ankle__________ 2.Me rompí _____________________ - ________________________________________________________________ 3.Tengo un calambre en _____________________ - ________________________________________________ 4.Me quemé _____________________ - _______________________________________________________________ El brazo I broke my arm. la pierna I have a cramp in my leg. la cara I burnt my face.

E.¿Qué parte del cuerpo? Completa cada oración con la palabra más lógica. Finish each statement with the most logical word. Then translate each statement. 5.Ayer me di un golpe en _____________________ - _______________________________________________ 6.Ya me corté _____________________ - ______________________________________________________________ 7.Me lastimé _____________________ - _______________________________________________________________ 8.Ella se maquilló _____________________ - ___________________________________________________________ el codo Yesterday I hit my elbow. el dedo I already cut my finger. la mano I hurt my hand. la cara She put makeup on her face.

F. Empareja cada problema con el consejo que mejor le corresponde. Match up each problem with the best advice. 1.Me rompí el brazo - _______________________________________________________ 2.Tengo una tos que no se me quita - ___________________________________________ 3.Me duele la cabeza - Tómate unas aspirinas. ______________________________ 4.Me corté el dedo con un cuchillo (knife) - ______________________________________ Quédate en cama.Tómate unas aspirinas. Estírate antes de hacer ejercicio.Tienes que ir al médico. Tómate este jarabe.Ponte hielo. Ponte una curita.Véndate el tobillo. Tienes que ir al médico. Tómate este jarabe. Tómate unas aspirinas. Ponte una curita.

F. Empareja cada problema con el consejo que mejor le corresponde. Match up each problem with the best advice. 5.¡Uf! Me di un golpe en la mejilla con la puerta - _________________________________ 6.Estoy mal. No puedo ir al colegio - ___________________________________________ 7.Cuando corro, a veces me da un calambre en la pierna - ___________________________ 8.¡Ay! Me torcí el tobillo - __________________________________________________ Quédate en cama.Tómate unas aspirinas. Estírate antes de hacer ejercicio.Tienes que ir al médico. Tómate este jarabe.Ponte hielo. Ponte una curita.Véndate el tobillo. Ponte hielo. Quédate en cama. Estírate antes de hacer ejercicio. Véndate el tobillo.

Reflexive Pronouns, DOPs and caerse página treinta y dos

CAERSE to fall (down) In these forms there is a spell change to a “y”.

Verbos conjugated like caerse Leer  Construir  Creer  To read To construct To believe

Yo leí I read Nosotros leímos We read Tú leíste You read Vosotros leísteis Y’all read Él/Ella/Ud leyó He/She/You/It read Ellos/Ellas/Uds/ leyeron They read LEER to read CREER functions the same way!

CONSTRUIR to construct No accents! …but there is a “y”

What does a reflexive pronoun represent? What someone is doing to himself or herself. Direct Object

Where do they go? Before a conjugated verb After an infinitive Attached to a present participle (present progressive) – before or after Used with a command – before or directly attached after the command

To express what one does to himself/herself… El cocinero se cortó. ________________________________ Me levanté temprano. ________________________________ Te vestiste en la mañana. ________________________________ The cook cut himself I woke (myself) up early. You dressed yourself in the morning.

Use with DIRECT OBJECTS… El cocinero se cortó el dedo y se puso una curita. ______________________________ _______________________________ Me torcí la muñeca y me la vendé ( la muñeca ). ______________________________ Ellas se rompieron las piernas y se las enyesaron ( las piernas ). ______________________________ The cook cut his finger and he put a Band-Aid on himself. I twisted my wrist and I wrapped it (myself). They broke their legs and they casted them.

Present Participle (present progressive) A form of ESTAR + verb in - ANDO or - IENDO form Yo estoy jugando al fútbol. Yo estoyNosotros estamos Tú estásVosotros estáis Él estáEllas están

Use with present participle (present progressive)… It can go before the present participle… Esa jugadora se está vendando la mano. _______________________________ Yo me estoy cayendo del árbol. _______________________________ That player is wrapping her hand. I am falling from the tree.

Use with present participle (present progressive)… It may also come after the present participle… Las otras jugadoras están calentándose. ________________________________ ________________________________ El luchador está bañándose. ________________________________ They other players are warming themselves up The wrestler is bathing himself

They may also be added to the end of an INFINITIVE… Vamos a lavarnos después del partido. ______________________________ Yo quiero ponerme un abrigo, ¡hace frío! ______________________________ Después de levantarte, come el desayuno. ______________________________ We are going to wash ourselves after the game I want to put a coat on(myself). It’s cold! After waking yourself up, eat breakfast.

¡practicamos! Escoge la respuesta correcta y escribe el/la/los/las para la respuesta. 1.Los actores se maquillaron ____ (pulmones/ojos). 2.Antes de maquillarse se lavaron __ (cara/huesos). 3.Me puse __ (suéter/traje de baño) porque no quiero resfriarme. 4.Uno de los atletas se torció __ (muñeca/mejilla). 5.¿Te lastimaste __ (cerebro / hombro) en el partido de tenis? 6.Me vendé __ (rodilla / corazón) porque me duele. 7.Me quemé __ (oreja / lengua) con la sopa. los la el la el la la

Remember, how they are used with formal and tú (informal) commands… Affirmative Tú Commands 1.Put verb in present tense tú form 2.Drop the “-s” 3.Add pronoun. 4.Add accent (3 claps back) ¡Lávate las manos! _______________ Negative Tú Commands 1.Put verb in present tense yo form. 2.Drop the “-o” 3.Add opposite ending 4.Add pronoun between the no and the verb. ¡No te laves las manos! __________________ Tú (Informal) Commands Wash your hands! Don’t wash your hands!

Formal Commands Affirmative Formal Commands 1.Put verb in present tense yo form. 2.Drop the “-o” 3.Add opposite ending 4.Add accent (3 claps back) ¡Pónganse sus pantalones! Hace frío. __________________ ________________ Negative Formal Commands 1.Put verb in present tense yo form. 2.Drop the “-o” 3.Add opposite ending 4.Add pronoun between the no and the verb. ¡No se pongan sus pantalones! Hace calor. ______________ _____________ Put on your pants! It’s cold. Don’t put on your pants! It’s hot.