La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

EN QUE S’ASSEMBLEN? LLIBRE CERVESA LLIT. EN QUE S’ASSEMBLEN? LLIBRE CERVESA LLIT.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "EN QUE S’ASSEMBLEN? LLIBRE CERVESA LLIT. EN QUE S’ASSEMBLEN? LLIBRE CERVESA LLIT."— Transcripción de la presentación:

1

2 EN QUE S’ASSEMBLEN? LLIBRE CERVESA LLIT

3

4

5 Les claus per innovar

6 El principal mitja de producció es petit, gris i pesa al voltant de 1
El principal mitja de producció es petit, gris i pesa al voltant de grams. Tot sorgeix del cervell, el que sentim, el que percebem, fem i creiem. El cervell té dos hemisferis: Dret Implicat en activitats “creatives, el pensament analògic, metàforic, holístic i de sintesi Esquerra Especialitzat en les aspectes « acadèmics «  del aprenentatge, el pensament lògic, seqüencial i anàlitic Les persones tenim diferents estils de l’aprenentatge, encara que depen del què i del moment, del context en una paraula: Preferiex tenir en primer lloc una visió del conjunt Segurament preferirà rebre la informació esmicolada i pas a pas Neurones: La complexitat cerebral rau en els diversos tipus de neurones a les quals Ramon i Cajal va descriure com: “Las misteriosas mariposas del alma cuyo batir de alas quièn sabe si esclarecerá algún dia el secreto de la vida mental” Tenim més de MIL MILIONS DE NEURONES... un potencial immens Per tant, del cervell sorgeixen el dos valors fonamental: APTITUD ( de base, més orientat a la lògica o a la creativa...) ACTITUD (voluntat de aconseguir quelcom..) De totes maneres, encara que estem molt preparats des de el punt de vista creatiu, els resultats sempre son conseqüència de: 1% d’Inspiració 99% de transpiració El cervell humà

7 Què és innovació? “La innovació es una actitud, una predisposició”.
Joan Ribot (Premio FAD de fotografia) “Innovar és lluitar contra la inèrcia, contra els dogmes empresarials obsolets, contra la absència de reflexió. Innovar es aprofitar les persones, les noves idees. Innovar implica crear equips, investigar, acceptar crítiques i superar-les. Innovar és un esperit”. Josep Ignasi Latorre (Físico)

8

9 Principis bàsics per la Innovació
Actitud Qüestio-nament dels fets assumits No reinventar la roda Tenir clar el full de ruta Goma d’esborrar

10 Requisits bàsics per innovar
estratègia Definició clara de l’ identitat i el propósit de l’ organizació Tenir clar cap on es va Objetius clars Lideratge Orientació a resultats Coherència entre el que es diu i el que es fà lideratge Involucrar a les persones Nous valors Creativitat persones processos Coneixements i capacitats organització Regles de joc clares en la manera de funcionar per aconseguir els objectius

11 la necessitat d’ innovar
Eixos que impulsan la necessitat d’ innovar avantatges tecnlógiques canvis en l’entorn de les empreses necessitat d’ innovació canvis de les necessitats dels clients intensificació de la competència Font: Modified from Sheth and Ram (1987).

12 Augmenten les posibilitats per nous entrants
Re-escriu les regles del joc competitiu, pot crear un nou mercat Distributiva Augmenten les posibilitats per nous entrants Ofereix un producte/servei altament novedos o únic, premium pricing Grau d’ innovació Radical Millora continua costo/performance Incremental Procés Producte / Servei Concepte de negoci Tipus d’ innovació

13 Fronteres dels mercats
Centrar esforços per ser el millor del Sector Veure el futur a través de la lent dels Grups referents Dirigir-se al mateix grup de compradors Definir de manera similar els productes y serveis Acceptar l’ orientació funcional i emocional del sector Centrar-se en el mateix enfocament estratègic

14 Idees força per la Innovació
Som el que pensem. Amb el nostre pensament construïm el nostre món. (Buda) El incrementalisme és el pitjor enemic de la innovació. (Nicholas Negroponte – Laboratori MIT) L’ única avantatge competitiva sostenible, consisteix en innovar més que la competència. (Michael Porter Estratègia)

15 Idees força per la Innovació
Pensa en revolució, no en evolució (Richard Sullivan – Vice. Home Depot). El problema no és com generar idees noves innovadores, sinó com oblidar les idees velles (Dee Hock, creador de VISA). La cosa més difícil del món, no és que les persones acceptin idees noves, sinó aconseguir oblidar les velles (John Maynard Keynes – Economista).

16 Idees força per la Innovació
En aquesta empresa t’acomiadaran per no cometre errors. (Steve Ross, president de Time Warner) El fracàs és l’únic precursor de l’èxit. (Tom Peters) Totes les grans idees van començar semblant blasfèmies . (George Bernard Shaw)

17 Idees força per la Innovació
El nostre és un dels sectors més increïbles en que es pot treballar. Estem en contacte físic i anímic amb la gent i canviem la seva vida ajudant-los a millorar la seva imatge. (Michael C. Hemphill, perruquer de l’ any a EE. UU.). El nostre treball és donar al client el que no havia somiat que volia (Denys Lasdom, dissenyador). Sigues tot el que pots ser, sigues més del que podries imaginar. L’ empresarització és impossible sinó es dispensa confiança i respecte a tots els empleats.

18 Idees força per la Innovació
Com més estreta és la relació amb el client, hi han més possibilitats d’ augmentar el volum d’ingressos que s’ obté d’ ell. Els canvis en els processos empresarials potenciaran l’ autoservei, els costos de l’ empresa es reduiran i el servei millorarà perquè els clients se’ l presenten ells mateixos (Raimond Lane – Oracle). Si volem resultats diferents, hem de fer coses diferents (Einstein)

19 MARC DE REFERÈNCIA D’ INNOVACIÓN
Context Extern Coneixement del entorn Econòmic / Industria Vigilància Mercat / Tecnologia Context Intern Lideratge Cultura Estructura y processos Competències organizacionales y tecnològiques ¿Com crear valor? 1 Tipus de Innovació Tecnològica (T.I.C.) - Organizacional Producte Models de Servei negoci - ... ¿Com crear i afavorir condicions organizls. per la innovació? 3 ¿Com gestionar els projectes de innovació? 2 Procés genèric a adaptar segons el tipus d’ innovació Objectiu Global: Acceleració flux de idees / conceptes / projectes Preparació de L’ organització Observació Síntesis / Objectius Generació Idees / Conceptes Experimentació / Prototips Elecció e implantació Adaptació tècnica i organització Estandardització / Explotació Seguiment i millora ¿Com crear, retenir i explotar valor a través del temps? Visió Dinàmica Gestió de les etapes inicials, centrals y finals adequada al tipus d’ innovació L’ innovació en moviment: variables de gestió rellevants en cada etapa del projecte Gestió global de la empresa: dinàmiques d’ exploració y d’ explotació 4

20 PROFESSIONALS EMPRESA de Feina a Resultats de Producte a Client
CANVI D’ORIENTACIÓ PROFESSIONALS de Feina a Resultats

21 Valor pel Client = Valor Preu Per què ens compren ? Què pago ?? ...
Què em dones??? Producte + Gamma + Qualitat + Innovació + Servei + Atenció + Documentació + Detalls + Compliment + Requeriments + ... Valor Per què ens compren ? = Preu Què pago ?? ...

22 Models d’Innovació i creació de valor
Orientació Producte excel·lència de producte Solució excel·lència / solució per clients global Cost excel·lència operativa nou model de negoci 22

23 Exemples dels models d’innovació
excel·lència operativa excel·lència de producte Hotel F1 Toyota Walmart Sony Mercedes / BMW Bang & Olufsen IKEA Inditex Amazon Easyjet RACC El Corte Inglés estreta relació amb el client nou model de negoci 23

24 Principis de la filosofia FISH
Escollir l’actitud Jugar Fer viure una petita experiència Atenció excel·lent

25 Casos d’ innovació

26 26

27 STARBUCKS STARBUCKS EN NÚMEROS: 27 Fundada l’any 1971 Seattle (USA)
treballadors locals en 40 països. 27

28 Esquema STARBUCKS Una nova corba de valor CREAR ELIMINAR INCREMENTAR
REDUIR Rotació del personal CREAR Espai saló Nova cultura d’utilització dels espais Incorporació de wi-fi Descargues de música INCREMENTAR Comoditat Gama d’alternatives Relació amb els clients a través de les xarxes socials Personalització Take away Formació del personal Relació propera amb clients

29 Quadre estratègic STARBUCKS
5 STARBUCKS 4 3 Altres competidors 2 1 Ubicació Disseny Cafè Pastisseria Gamma de personalització Preu Facilitat pel Take Away Confort Tracte personalitzat Wi-fi Música

30 CONCEPTES ESTRATÈGICS:
STARBUCKS CONCEPTES ESTRATÈGICS: Compromís total amb els seus clients. Viure una experiència única a cada visita Aroma del cafè Sofàs còmodes Connexió a Internet sense fils Baixar música a reproductors portàtils Productes originals Aliances estratègiques Compromís amb la comunitat i el medi ambient Personal molt preparat STARBUCKS és molt més que un bon cafè 30

31 CAS:

32 Esquema EASYJET Una nova corba de valor INCREMENTAR ELIMINAR CREAR
Agència de viatges Tickets Escales Business Class REDUIR Preus Costos dels slots Costos allotjaments tripulació Costos servei centrals Varietat de tipus d’avió CREAR Venda Online Preus dinàmics INCREMENTAR Numero de seients Rotació de les tripulacions Hores de funcionament de cada avió Especialització del manteniment dels avions

33 Quadre estratègic EASYJET
5 Altres competidors 4 3 2 EASYJET 1 Seguretat Freqüència de vol Serveis fidelització Facilitat de compra Atenció personal Preu Servei checking Comoditat durant el vol Serveis lliurament maletes

34 CAS: “FORMULE1”

35 Estudi del sector “Hotels econòmics”
5 4 Dos estrelles 3 2 Una estrella 1 Ubicació Instal·lacions comuns Estètica arquitectònica Serveis Personal x atenció Espai habitació Mobiliari i comoditats Qualitat del llit Neteja Aïllament acústic habitació Preu

36 Esquema FORMULE 1 Una nova corba de valor ELIMINAR CREAR
- Recepció convencional - Restaurant REDUIR Serveis Instal·lacions generals Estètica (simplicitat) Zones comuns Espai habitació Mobiliari Personal (recepcionista) Preu CREAR - Nou concepte d’Ubicació INCREMENTAR Tecnologia Qualitat del llit Neteja Aïllament acústic

37 Quadre estratègic FORMULE 1
5 4 Dos estrelles 3 2 Una estrella 1 Formule 1 Ubicació Instal·lacions comuns Estètica arquitectònica Serveis Personal x atenció Espai habitació Mobiliari i comoditats Qualitat del llit Neteja Aïllament acústic habitació Preu

38 RICARD TOMAS www.taxisigualada.com Una nova corba de valor INCREMENTAR
ELIMINAR REDUIR CREAR Espai despatx Serveis durant el trajecte  Wi-fi  Cargador  iPad INCREMENTAR Comunicació amb els clients abans i després del servei Gestió comercial a través de les xarxes socials

39 Quadre estratègic RICARD TOMAS
5 4 Richard Tomas 3 2 Taxi convencional 1 Experiència Adaptació a necessitats client Facilitat de contacte Cost Atenció del conductor Marca del vehicle Prestacions del vehicle Serveis i Comoditat durant el viatge

40 CAS: “CIRQUE DU SOLEIL”

41 Vídeo Cirque du Soleil

42 Unes pinzellades del Cirque du Soleil
Alma de la idea: Guy Laliberté Els fundadors no provenen de famílies de artistes Inici de les activitats : (25 anys) Xifra de negoci actual: 800 milions USA Dòlars Creixement anual del 15% 9 milions de espectadors 19 shows (itinerants - permanents 4 a Les Vegas) 4.000 empleats de 25 països diferents (40 llengües) Creen peces de vestuari a l’ any

43 Espectacles amb animals Diversió i Humor Suspens i perill
Variables del Negoci Preu Estrelles Espectacles amb animals Diversió i Humor Suspens i perill Escenari únic Tema Ambient refinat Múltiples produccions Música i dansa artístiques

44 Esquema de les quatre accions de Cirque du Soleil
Incrementar Un sol escenari Refinament Percepció d’art Nivell d’excel·lència Eliminar Les estrelles Els números amb animals Las concessions en els passadísos Múltiples pistes Reduir La diversió i el humor El suspens i el perill Crear Un tema Ambient refinat Múltiples produccions Música i dansa artística Fuente: La estrategia del océano Azul – W. Cahn Kim y Renéé Mauborgne

45 Posicionament de JUBERT & PARTNERS
5 altres empreses consultoria 4 3 2 1 Jubert & Partners Anys d’experiència Equip Multidisciplinari Clients referent Capacitat innovació Accés al Sènior Visió global consultor Capacitat alinear E.D. DGTP Marca Especialització Preu Capacitat formació Sempre mateix interlocutor Experiència Executiva Compromís Executiu Segmentació dels Grups de Consultoria: Consultories amb visió Mundial - Consultories amb organització Nacional - Consultories molt especialitzades – Consultories generalistes àmbit regional, incloent sector Professors d’Escoles de Negocis - Consultories / Gestories àmbit local

46 Executant l’estratègia
d’ innovació 46

47 Passos del Quadre Estratègic
Despertar visual Exploració visual Visualitzar com hauria de ser Comunicació visual

48 Esquema de les Sis Vies per buscar noves fronteres
Explorar indústries / serveis alternatius Explorar els grups estratègics de cada sector Explorar la cadena de compradors Explorar productes i serveis complementaris Explorar l’ atractiu funcional o emocional pels compradors Explorar la dimensió del temps

49 Esquema de les quatre accions
Reduir ¿Quines variables es deuen reduir molt per sota de la norma del sector? una nova corba de valor Crear ¿Quines variables es poden crear o importar perquè el sector mai les ha ofert? Font: La estrategia del océano Azul – W. Cahn Kim y Renéé Mauborgne Eliminar ¿Quines variables es donen per suposat i es poden eliminar? Incrementar ¿Quines variables es poden incrementar molt per sobra de la norma del sector?

50 Les quatre barreres organitzatives
Barrera de la Percepció Una organització casada amb el statu quo Barrera dels recursos Recursos limitats Barrera Política Oposició dels poderosos interessos creats Barrera de la motivació Personal desmotivat Fuente: La estrategia del océano Azul – W. Cahn Kim y Renéé Mauborgne

51 Organització per innovar

52 Organització per innovar
No són els diners el combustible que es necessita pel viatge al futur, sinó la energia emocional e intel·lectual de tots i cadascun dels empleats. Hamel Prahalad (1995)

53 Característiques de l’organització funcional
- Simple. - Fàcil comprensió dels rols. - Jerarquia clara. - Continuista. - Eficient en entorns estables. SCORPIA

54 Limitacions de l’organització funcional
- Visió departamental. - Fracciona els processos. - Comunicació vertical. - La direcció es la “visió global”. - Lentitud. - Cada funció arriba a desenvolupar la seva “pròpia cultura”. - Sistema de direcció de control. - No facilita l’ iniciativa i compromís individual. SCORPIA

55 PROCESSOS ESTRATEGICS
Model d’organització per processos PROCESSOS ESTRATEGICS Planificació Estratègica INNOVACIO Màrqueting/ Comunicació Veu dels clients Veu dels empleats Control de Gestió PROCESSOS CLAU Servei post Venda/devolucions Vendes / Contractació Programació/ Fabricació Expedicions/ Logística Facturació / Cobraments Gestió satisfacció clients PROCESSOS DE SOPORT Manteniment/ Serveis Grals. Sistema d’ informació Compres / Logística Comptabilitat / Fiscalitat Gestió Personal Assegurar la qualitat

56 Percepcions

57

58

59

60

61 TÉCNIQUES DE CREATIVITAT

62 La creativitat es pot aprendre
CONCEPTES: Dividir el quadrat en 4 parts d’ igual forma i àrea. ( Proposar totes les alternatives possibles )

63 La creativitat es pot aprendre
Amb quatre línees rectes, toca tots els punts sense que passin pel mateix lloc.

64 Tècniques per generar idees
Pluja d’ idees (Brainstorming – Brainwriting) Art de preguntar Mapes Mentals Relacions forçades Scamper Llistat d’ atributs Analogies Mètode de Delphos Ideart 4 x 4 x 4 Provocació Mètode 635 Sis barrets per pensar SCORPIA

65

66 Paraules a l’atzar

67 SCAMPER ¿Què es? i ¿per què? Estimular la Generació d’ Idees.
Ideat pel Alex Osborn i finalitzat pel Bob Everle. Es pot utilitzar per “millorar” idees ja establertes en reunions tipus “Brainstorming” o “Six Thinking Hats”. SCORPIA

68 SCAMPER Conceptes S – Substituir
Llocs, idees, processos, persones, etc. ¿què passaria si...? C – Combinar Materials, idees, conceptes, sentiments, experiències... A – Adaptar Conceptes, idees, solucions... de altres contextos, negocis, cultures, etc. M – Modificar Afegir,treure, transformar... P – Possibilitats Utilitzar-ho per altres usos. E – Eliminar Sostreure parts, elements R – Reordenar Invertir elements, processos, canviar-los de lloc...

69 6 BARRETS PER PENSAR 69

70 Perfil del Dr. Edward de Bono
Es un Maltès que està considerat per molts com la màxima autoritat Internacional en pensament creatiu i en l’ensenyament d’habilitats del pensament. Llicenciat en Psicologia i Filosofia per la Universitat d’ Òxford, ha escrit 67 llibres, traduïts a 37 idiomes i dissertat en 57 països. Ha col·laborat amb governs, institucions i organitzacions al voltant del mon durant 30 anys, i ha treballat amb Empresas tals com British Airways, Boeing, Ernst & Young, Bosch, Microsoft, Ericsson, IBM, Du Pont, Shell, Siemens, Nokia, BT (British Telecom) entre altres. Ha desenvolupat la Técnica del DATT (Direct Attention Thinking Tools). Es creador del concepte del Pensament Lateral, idea que va revolucionar el món de la docència i el management fa 30 anys i avui segueix sent un manual de ensinistrament intel·lectual per professors i empresaris de tot el món.

71 Metodologia La metodologia dels 6 Barrets per Pensar separa el pensament en 6 blocs, que s’ identifiquen com barrets en sentit figurat. Simplifica el pensament i permet veure un mateix tema des de diferents perspectives totalment oposades. Amb l’ acte simbòlic de posar-nos un barret centrem el pensament enfocant amb precisió, evitant divagar per altres camins que no siguin apropiats en cada cas. Es tracta de dirigir la atenció per conduir el nostre pensament com un director dirigeix la seva orquestra. Recomanacions d’us dels barrets: Breu ¾ minuts per barret (excepte el vermell) El “Blau” sempre fa la Introducció i el Final (Conclusions i responsabilitats) Lo positiu sempre abans del negatiu (Groc sempre abans del Negre) L’objectiu no es seguir un ordre de barrets sinó arribar a conclusions sobre el “focus” de la reunió Els barrets es poden utilitzar en la vida diària per demanar una opinió sobre quelcom sense que sigui la base d’una reunió

72 Característiques principals
Técnica creada pel Edward de Bono (Llibre: “Six Thinking Hats”, Edit. Granica) Es un marc de comunicació que pot ser utilitzat en tota la organització Técnica molt pràctica per un “micro canvi cultural” Simplicitat No busca la “veritat” sinó una “bona solució” Fomenta el pensament Paral·lel Fomenta la Participació del grup Genera un pensament mes creatiu Millora la comunicació i la presa de decisions Separa el “Ego” del “Rol” on tots accepten el “rol” Optimització del temps Recomanacions d’us dels barrets: Breu ¾ minuts per barret (excepte el vermell) El “Blau” sempre fa la Introducció i el Final (Conclusions i responsabilitats) Lo positiu sempre abans del negatiu (Groc sempre abans del Negre) L’objectiu no es seguir un ordre de barrets sinó arribar a conclusions sobre el “focus” de la reunió Els barrets es poden utilitzar en la vida diària per demanar una opinió sobre quelcom sense que sigui la base d’una reunió

73 Pensament Paral·lel Ens ajuda a disposar de tots els punts de vista
Enriquiment de les alternatives a partir de les idees prèvies Explicar el concepte del MODEL DEL CERVELL i la seva manera d’operar => davant la mateixa informació cada persona és capaç d’aportar matisos singulars Som el que pensem, i pensem en funció de les entrades d’informació i experiències al nostre cervell, i tot això configura un model que a la seva vegada genera un marc de referència per Poder prendre decisions amb més facilitat (semblant al tema dels cercadors de Internet ) No hi ha domini del especialista Permet enfocar els “conceptes” separadament: Riscos Beneficis Sentiments Alternatives Etc. Forma amable de motivar (tema molt important: implica “participació”)

74 6 Barrets per pensar Fets i dades Neutral i Objectiu
No hi ha interpretacions ni opinions Reforçar el tema de la Informació “plana” sense “especulacions” i “opinions”, en definitiva, sols “fets i dades” Separar la informació fora de context En tots els casos cal tenir la informació complerta inclòs sobre els que pensem son prou clars Sobre la informació “tothom” hi ha de participar seguin les regles establertes Exercicis: Demanar als assistents que donin exemples de barret blanc Posar exemples de reunions a les empreses: Amb venedors El mercat està molt malament.... El competidor “x” està aconseguint entrar al mercat Amb la gent de producció El nivell de qualitat es pràcticament el mateix La producció es molt semblant A una botiga Està entrant menys gent que l’any passat La gent gasta menys diners per compra Volem contractar un Venedor Exclusiu Concretar les informacions que s’haurien de portar a la reunió Zona de treball Numero de Clients , Volum actual de negoci Tipus de retribució Característiques de les persones.., Etc. Es important que el concepte quedi clar Demanem als assistents idees amb el rol de barret Blanc: => sobre la idea de contractar un Venedor Exclusiu => negoci de reduida dimensió => creixement important darrers anys => venen productes informàtica => ho venen principalment a Catalunya => representants multicartera Dades necessàries per avaluar projecte: cartera de clients actual, volum de negoci actual, zona que hauria de treballar, volum necessari per pagar-se despeses, cost venedor, com se l’hauria de retribuir... Proposta setmana laboral de 35 hores => aplicació en altres països, com afecta, necessitem més o menys gent, augment de costos, etc.

75 6 Barrets per pensar Sentiments Emocions, Intuïció No cal justificació
Reforçar el tema del “Sentiment” (sense necessitat de donar explicació) Ningú s’ha de sentir ofès Es una manera transparent i fàcil per conèixer on som respecte de quelcom Insistir en aquest tema doncs es innovador, es un espai de llibertat i autonomia per expressar el que penses sense tenir que explicar el per què... Exercici: Demanar als assistents que es posin el “Barret vermell” i expressin com senten el que l’Ajuntament hagi organitzat el Taller d’Innovació Deixar que tots diguin la seva i després fer comentaris sobre el que hagi dit cadascú... Demanar l’opinió dels assistents sobre la idea de contractar un Venedor Exclusiu

76 6 Barrets per pensar Pensament positiu Cerca valor i benefici
Va des de lo lògic fins els somnis i esperances Es buscador d’ Oportunitats i beneficis S’orienta a resultats Reforçar la idea de que generar OPORTUNITATS es el més difícil en el mon dels negocis i per tant, s’ha de potenciar al màxim fins al punt de que si hi ha una idea que no ha tingut cap suport cal fer el necessari per veure si se’n en pot treure valor.... Cal treure valor de les idees Cercar els beneficis El groc sempre abans del Negre (Abans de veure els riscos ens hem d’il·lusionar...) Es una Lògica optimista S’ha de raonar... Exercici: Demanar els beneficis de la contractació del Venedor Exclusiu: possibilitat de creixement i expansió, accedir a nous mercats i clients, ell mateix s’hauria de finançar (cap cost empresa), etc. Idees sobre una noticia sobre el fet de que les “Revistes hauran d’indemnitzar”: menys programes del cors per la tele, etc.

77 6 Barrets per pensar El pensament lògic
Errors de pensament, de procés, de mètode Lo que no s’ acomoda a l’ experiència, coneixement, història, rutina Es un intent objectiu d’ indicar els motius perquè un projecte o una idea tindran dificultats o no funcionaran Generalment es el rol mes fàcil ja que no comporta risc NOTES – Barret NEGRE Important reforçar els següents conceptes: Es el més habitual Encara que té una visió negativa es absolutament necessari Ens dona: Prudència Valora els riscos Extrapolació històrica Opina a partir del coneixement establert No assumeix riscos... No es poden acceptar les crítiques sense argumentació No es pot utilitzar amb exageració (seria negatiu) Es convenient que surti després dels aspectes positius Al final també pot repetir per “avaluar” les alternatives i / o millores propostes El barret negre no es una crítica per què sí. Es una crítica raonada que pretén detectar possibles errors, posar en rellevància determinats aspectes... per millorar. Exercici: Demanem als assistents idees amb el rol de barret Negre sobre la idea de contractar un Venedor Exclusiu: elevats costos, poca “fidelitat” dels venedors formats, etc Proposta setmana laboral de 35 hores Proposta de partir les Vacances en tres trams al llarg del any

78 6 Barrets per pensar Pensament creatiu Cerca alternatives
Intenta anar mes enllà de lo conegut, obvi, satisfactori. Possibilitat d’utilitzar tècniques creatives: provocació, escape, reversió, paraules a l’ atzar, mètode Es la Caixa de les Idees..., de la creativitat En aquest punt s’han d’utilitzar totes les eines possibles per generar idees: Brain Storming (oral i / o escrit) Paraula al atzar 635 SCAMPER Etc... Pensament lateral (Edward de Bono) Provocacions Explicar mínimament el tema amb l’exemple següent: “Els semàfors controlen el tràfic vs el tràfic controla els semàfors” => unes maneres de buscar alternatives són: el que utilitzem a diari a través de l’eliminació (un cotxes sense rodes, una botiga sense taulell => avui é quelecom normal però en el seu dia va ser innovador) la reversió (el professor ensenya a l’alumne o l’alumne ensenya al professor) Es una manera de qüestionar els fets assumits revertint el que entenem com convencional. Això no vol dir de cap manera que sempre sigui la base d’una Idea innovadora però pot ser el camí d’inici d’un nou projecte.. Exercicis: Cercar alternatives a la Contractació del venedor exclusiu: augmentar venedor multicartera, fer zones més petites, Subcontractar xarxa de vendes, accions de telemarketing, intenet, etc Demanar als assistents una llista de “coses” que creuen innovadores... Demanar als assistents una llista d’innovacions a partir de la utilització del concepte “ELIMINAR”

79 6 Barrets per pensar Focalitza l’objectiu Condueix
Fa complir les regles Promou la participació dels assistents Síntesis i Conclusions Es el líder del grup El que ha convocat la reunió i defineix el marc de la reunió Ha de garantir que tothom porti el mateix barret S’assegura que tothom participi Manté l’enfocament previst Vigila i controla el temps Es responsabilitza i dirigeix els canvis de rol Sap escoltar i arribar a conclusions Es responsabilitza de la síntesi i la comunicació Fixa responsabilitats dels acords

80 Exercici Identifica a quin barret correspon cada comentari:
“Nosaltres podríem pintar-lo, vernissar-lo o deixar-lo sense acabar” La meva intuïció en diu que això no funcionarà” “La major part del treball sobre aquest projecte ja s’ha realitzat” “El cost del plàstic s’ha incrementat en un 15%” “Ella parla francès molt be i això es útil” “¿Estem llestos per prendre una decisió final?” “Aquest comentari es de barret negre i està fora de lloc”

81 Com utilitzar els barrets
Informació i dades disponibles Possibles Alternatives Defineix el problema i lidera la reunió Avantatges i Beneficis Valora els aspectes febles, història, coneixements... Resum, síntesis, accions i passos següents Intuïció i sentiments Fer exercici final: Objectiu de la reunió: decidir si s’implanta el tema dels sis barrets a l’empresa. Decidir un barret blau que exerceixi de líder i moderador. Ordre dels barrets: Blau (introducció s/el que es debat i l’objectiu de la reunió) Blanc: comentar que en aquest cas no és necessari pq no hi ha fets ni dades objectives a comentar (ja s’ha explicat durant el taller) Vermell: si d’entrada els sembla bé, malament, es senten o no còmodes amb la tècnica... Groc: (avantatge i oportunitats de la tècnica) => àgil, s’arriba a conclusions, temps de la reunió, participació, evitar l’enfrontament, estar tots alineats amb l’objectiu, etc. Barret negre: possibles problemes i riscos de implantació Barret verd: alternatives => seguir fent reunions “tradicionals”, eliminar algun barret... Barret blau: conclusions i resum de les decisions adoptades

82


Descargar ppt "EN QUE S’ASSEMBLEN? LLIBRE CERVESA LLIT. EN QUE S’ASSEMBLEN? LLIBRE CERVESA LLIT."

Presentaciones similares


Anuncios Google