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Reglas de acentuación A general overview

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Presentación del tema: "Reglas de acentuación A general overview"— Transcripción de la presentación:

1 Reglas de acentuación A general overview

2 ¿por qué son importantes? Demuestran el estrés de las palabras cuando no siguen las reglas de acentuación normales. Demuestran el estrés de las palabras cuando no siguen las reglas de acentuación normales. (They show the word stress when the word stress breaks the normal rules).

3 Si entiendes la acentuación escrita, podrás leer en voz alta dándole énfasis al la silaba adecuada.

4 Los acentos pueden cambiar el significado de las palabras esta = this, está = it is. esta = this, está = it is.

5 El cambio de significado Aun = even Aun = even Aún = still, yet Aún = still, yet Como= as, like Como= as, like Cómo= how Cómo= how Mas= but Mas= but Más= more Más= more Si= if Si= if Sí = yes Sí = yes

6 Porque= Because Porque= Because ¿Por qué? = Why? ¿Por qué? = Why? El porqué = la causa, la razón El porqué = la causa, la razón (No explica nunca el porqué de sus decisiones)

7 En las oraciones interrogativas y exclamativas llevan acento/tilde: En las oraciones interrogativas y exclamativas llevan acento/tilde: ¿ qué... ?, ¿ cuál... ?, ¿ adónde... ?, ¿ cómo... ?, ¿cuándo... ?, ¿cuánto... ? ¿ qué... ?, ¿ cuál... ?, ¿ adónde... ?, ¿ cómo... ?, ¿cuándo... ?, ¿cuánto... ? Ejemplo: ¿Qué quieres? ¿ cuándo comemos? Ejemplo: ¿Qué quieres? ¿ cuándo comemos? Vs. Cuando bebo mucha agua me siento bien.

8 Regla 1 Words ending in a vowel; n or s are stressed on the next to the last syllable (penultimate). Words ending in a vowel; n or s are stressed on the next to the last syllable (penultimate). eg: casa, libro, mesa, coche, madre, lunes, joven eg: casa, libro, mesa, coche, madre, lunes, joven

9 Si la palabra sigue las reglas, entonces no tenemos que ponerle un acento escrito a la palabra. Solo si no sigue las reglas normales de acentuación le tenemos que poner en acento escrito. Si la palabra sigue las reglas, entonces no tenemos que ponerle un acento escrito a la palabra. Solo si no sigue las reglas normales de acentuación le tenemos que poner en acento escrito. Regla 1

10 Llanas Words with the stress on the next- to-last syllable (penúltima) are called: Words with the stress on the next- to-last syllable (penúltima) are called:LLANAS Eg. Hablo, lunes, necesita

11 Palabras Llanas Eg. Hablo, lunes, necesitan. Eg. Hablo, lunes, necesitan.

12 Regla 2 Words ending in a consonant (not including n and s) are stressed on the last syllable. Words ending in a consonant (not including n and s) are stressed on the last syllable. eg: beber, papel, verdad eg: beber, papel, verdad

13 Agudas Words that have a stress on the last syllable are called: Words that have a stress on the last syllable are called:Agudas eg. Español, Ciudad.

14 Esdrújulas Words that have an accent on the next-next to the last syllable/antepenultimate (antepenúltima) are called: Palabra esdrújula Words that have an accent on the next-next to the last syllable/antepenultimate (antepenúltima) are called: Palabra esdrújula Ejemplos: plátano, ángeles, lámpara, teléfono, Málaga, décimo, águila, cántaro, sábana Ejemplos: plátano, ángeles, lámpara, teléfono, Málaga, décimo, águila, cántaro, sábana

15 Cuando se rompen las reglas... When a word does not follow the rules 1 or 2 we put an accent over the stressed vowel- a written accent mark. When a word does not follow the rules 1 or 2 we put an accent over the stressed vowel- a written accent mark. Acento escrito Acento escrito

16 Las palabras que rompen con la regla 1 They ought to have the stress on the penultimate syllable, but do not. They ought to have the stress on the penultimate syllable, but do not. Comi vs. comí, Comi vs. comí, Miercoles vs. miércoles Miercoles vs. miércoles Cuidate vs. cuídate Cuidate vs. cuídate Estacion vs. estación Estacion vs. estación

17 Palabras que rompen con la regla 2 They ought to have the stress on the last syllable, but do not. They ought to have the stress on the last syllable, but do not. Lapiz vs lápiz Lapiz vs lápiz Climax vs. clímax Climax vs. clímax Dificil vs. difícil, Dificil vs. difícil,

18 Algo más complejo Cuando tienes dos vocales juntas se vuelve un poco mas difícil. Cuando tienes dos vocales juntas se vuelve un poco mas difícil. Las vocales: a, e, i, o, u. Las vocales: a, e, i, o, u.

19 Una situación de dos vocales When there are two vowels together we have to consider if they are one or two syllables and if they form one syllable- which one of them should have the syllable stress? When there are two vowels together we have to consider if they are one or two syllables and if they form one syllable- which one of them should have the syllable stress?

20 ¡ AYAYAYAYAY!

21 Tipos de vocal Hay dos tipos de vocales: Hay dos tipos de vocales: Fuertes (strong): a, e and o Fuertes (strong): a, e and o débiles (weak): u and i. débiles (weak): u and i.

22 Más reglas

23 Regla A When two strong vowels come together they make two separate syllables. When two strong vowels come together they make two separate syllables. eg: tarea, caer, poema, peor eg: tarea, caer, poema, peor

24 Regla B When two weak vowels come together they make a diphthong (one syllable): When two weak vowels come together they make a diphthong (one syllable): The stress goes on the second vowel The stress goes on the second vowel eg: ruido, viuda. eg: ruido, viuda.

25 Regla B en acción Ruido Ruido Regla 1 dice que las palabras que terminan en vocal o –n, -s lleva el acento en la penúltima silaba. Regla 1 dice que las palabras que terminan en vocal o –n, -s lleva el acento en la penúltima silaba. ¿Dónde la ponemos? ¿Dónde la ponemos? ¿ En la –u o la i? ¿ En la –u o la i?

26 Regla B en acción Ruido Ruido Regla B tells us that the accent will belong on the -i, the second vowel. (ojo, this is the stressed vowel, follows the rules, so no accent mark is required)

27 ¿Cuándo le ponemos acento escrito? Palabras que rompen con la regla B (the stress ought to be on the second vowel, but do not) require a written accent. Palabras que rompen con la regla B (the stress ought to be on the second vowel, but do not) require a written accent.

28 Regla C When there is one strong vowel and one weak vowel together they make a diphthong (one syllable) (the syllable stress goes on the strong vowel) When there is one strong vowel and one weak vowel together they make a diphthong (one syllable) (the syllable stress goes on the strong vowel) eg: idiota, causa, Juan, oigo eg: idiota, causa, Juan, oigo

29 Cuando ponemos un acento escrito Words that break rule C (the stress ought to be on the strong vowel) require a written accent. Words that break rule C (the stress ought to be on the strong vowel) require a written accent. río, vía, oído, grúa, día río, vía, oído, grúa, día

30 ¿Están confundidos? ¿Están confundidos?

31 Esto toma tiempo. Esto se aprende poco a poco.

32 Algunas pistas Tip: The most common use of the ó accent are the words that end in - ación. Tip: The most common use of the ó accent are the words that end in - ación. eg. nación, canción, repetición eg. nación, canción, repetición

33 Pistas There are not many words that end in -on that don't have an accent. There are not many words that end in -on that don't have an accent. The big exception is the third person plural preterites The big exception is the third person plural preterites Jugaron, cantaron, amaron, comieron... Jugaron, cantaron, amaron, comieron...

34 CancionCalcetin AtencionLapiz BalonFacil DiaDificil TareaUltimo ¿Por que?Jovenes PorqueExamenes Si= yesExamen

35 CanciónCalcetín AtenciónLápiz BalónFácil DíaDifícil Tareaúltima ¿Por qué?Jóvenes PorqueExámenes Sí= yesExamen


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